ائتلاف های جدید در قفقاز؛ ایروان و باکو به کدام سو می روند؟

اتحادها و ائتلاف های جدید در منطقه قفقاز جنوبی نشان از تحولات جدیدی دارد که با سیاست متنوع سازی همکاری ها از سوی ارمنستان آغاز شده است.

به گزارش مشرق، وقوع سه جنگ بزرگ در منطقه قفقاز از دهه ۸۰ میلادی هنوز نتوانسته بنیان های صلح در این منطقه را بنا نهد؛ بنیان هایی که حاصل و برآیند ژئوپلیتیک بحران و هویت گرایی است.

منطقه قفقاز جنوبی به ویژه منطقه قره باغ- ناگورنو از جمله مناطقی محسوب می شود که دهه ها به دلایل متعدد مبتلا به بحران ژئوپلیتکی است؛ این گونه بحران ها در مناطقی شکل می گیرد که افزون بر اصطکاک و درهم تنیدگی گسترده جغرافیایی، دارای فضایی از تعارض و چندگونگی هویتی است. منطقه قره باغ همچنین در تاریخ متاخر خود از دوران روسیه تزاری، تعارض هویتی و اصطکاک جغرافیایی شدیدی را تجربه کرده که همواره به بحران و جنگ های تاریخی و پردامنه منجر شده است.

با پایان جنگ سوم قره باغ وضعیت ژئوپلیتیکی این منطقه ماهیتی یکدست پیدا کرد؛ بدین معنا، منطقه قره باغ کوهستانی به طور کامل در اختیار جمهوری اذربایجان قرار گرفت و ایروان و ارمنی ها عملا به مرزهای اصلی سرزمینی خود بازگشتند. آخرین مرحله این فرایند نیز با بازگشت ۱۲۰هزار ارمنی ساکن شهر استپانکرت (خانگندی) به ارمنستان تکمیل و فرایند گفت و گوهای صلح میان ایروان و باکو آغاز شد.

آتش بس پایدار در این منطقه باعث نشد تا رقابت ها و ائتلاف ها در این منطقه پایان یابد. اگر زمانی چیدمان ائتلاف ها به صورت روسیه-فرانسه ارمنستان در یک سو و جمهوری آذربایجان- ترکیه-اسرائیل در یک سوی دیگر و ایران و آمریکا نیز به عنوان بازیگران موازنه گرا و همکاری گرا حضور داشتند با پایان جنگ های قره باغ، ائتلاف های جدیدی شکل گرفت.

روسیه از نقش آفرینی به عنوان متحد دایمی ارمنستان خارج شد به نحوی که ایروان در چهارم اسفند اعلام کرد که عضویت خود را در سازمان پیمان امنیت جمعی به حالت تعلیق درآورده است. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان بر این باور است که پیمان امنیت جمعی مخصوصاً در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲میلادی در قبال ارمنستان اجرا نشده است.

اگرچه به نظر می رسد که ایروان و مسکو طی سال های اخیر به دلیل چرخش راهبردی روسیه در موضوع قره باغ از هم دور شده اند اما مناسبات دو طرف همواره در شکل اقتصادی، سیاسی- امنیتی و راهبردی در جریان بوده و مسکو نیز از مسیر ایجاد تعادل در این مناسبات ریشه دار آگاه است.

اما ایروان شرایط کنونی را برای حفظ منافعی ملی این کشور کافی نمی داند و تلاش دارد تا از طریق سیاست تنوع بخشی به مناسبات منافع اقتصادی و امنیتی خود را تامین کند. در این قالب، ارمنستان توانسته همکاری های اقتصادی- نظامی را با دهلی نو افزایش دهد. امروزه هند در حال تبدیل شدن به شریک کلیدی ارمنستان در زمینه همکاری های نظامی-فنی است.

پیشتر، این موقعیت در اختیار روسیه بود که بیش از ۹۳ درصد از تسلیحات و تجهیزات نظامی ارمنستان در دوره ۲۰۱۱-۲۰۲۰ را تامین می کرد. برآوردهای جدید نشان می دهد، حجم کل قراردادهای تسلیحات و تجهیزات نظامی حدود ۲ میلیارد دلار با طیف وسیعی از محصولات است. این قراردادها راکت انداز MLRS، رادارهای SWATHI، موشک های ضد تانک با مهمات، توپ های ۱۵۵ میلی متری و سیستم های ضد پهپاد را شامل می‌شود.

قابل ذکر است که ارمنستان اولین اپراتور خارجی سامانه پدافند هوایی آکاش ساخت هند شد. به گفته کارشناسان هندی، ارمنستان با تبدیل شدن به بزرگترین واردکننده تسلیحات هندی، به تدریج به شریک استراتژیک هند در قفقاز جنوبی تبدیل می شود.

همچنین ارمنستان به دنبال بازگشت و احیای روابط با اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه است. در این چارچوب، ایروان به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا و نیز تقویت مناسبات حوزه نظامی با فرانسه است. آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان می گوید که ایروان در حال بررسی درخواست عضویت در اتحادیه اروپا است. جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشتر در ملاقات با میرزویان بر همکاری امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا با ارمنستان تاکید کرده بود. در دیدار سباستین لوکورنو وزیر دفاع فرانسه با سورن پاپیکیان وزیر دفاع ارمنستان موافقت شد تا پاریس تجهیزات دفاعی به ارمنستان ارسال کند.

در سوی دیگر میدان اتحادها و ائتلاف ها، جمهوری آذربایجان قرار دارد. باکو طی سال های اخیر قراردادهای نظامی گسترده با روسیه، اسرائیل، پاکستان و ترکیه به امضا رسانده است. درحالیکه جمهوری آذربایجان طی سال های اخیر قراردادهای مربوط به خرید سامانه های اس-۳۰۰ را با روسیه امضا کرده بود، باکو مذاکره با پاکستان را برای خرید تعداد نامعلومی از نسل چهارم جت‌های جنگنده «جِی‌اِف-۱۷» مجهز به سامانه‌های راداری و تسلیحاتی پیشرفته به ارزش ۱.۵ میلیارد یورو را در دستور کار قرار داده است.

همچنین طی سال های اخیر بیش از ۱۴۰ شرکت از رژیم اسرائیل در جمهوری آذربایجان فعال شده اند و ارتباطات تجاری حوزه های بسیاری را در بر می گیرد – از انرژی، همکاری نظامی – فنی، کشاورزی، مدیریت آب گرفته تا علم، آموزش و فرهنگ. انرژی یکی از زمینه های اصلی همکاری است. اسرائیل ۴۰ درصد نفت خود را از آذربایجان وارد می کند. در سال ۲۰۱۲، خرید تجهیزات نظامی آذربایجان از اسرائیل به بیش از ۱.۶ میلیارد دلار افزایش یافت و تا سال ۲۰۱۶، حجم تسلیحات ارسال شده به آذربایجان از اسرائیل به ۶ میلیارد دلار افزایش یافت. جایگاه اول در میان محموله های نظامی اسرائیل به باکو را پهپادها اشغال کرده اند.

طی حدودا یک دهه اخیر ، نیروهای مسلح آذربایجان تقریبا به طور کامل، به پهپادهای اسرائیلی مجهز شده اند و در سال گذشته، وضعیت تا حدودی، به سمت تنوع بخشیدن به منابع خارجی و عمدتا، ترکیه ای پهپادها شروع به تغییر کرده است. جمهوری آذربایجان سالهاست به عنوان شرکای راهبردی و هویتی همکاری های گسترده ای با یکدیگر دارند که حوز های مختلف سیاسی- امنیتی- نظامی، اقتصادی و فرهنگی را در برمی گیرد.

اما نقطه تعادل بخش مناسبات این منطقه ایران است؛ کشوری که مناسبات دوجانبه و چندجانبه گسترده ای با کشورهای منطقه و بازیگران حوزه قفقاز جنوبی دارد. از یک سو پس از پایان جنگ قره باغ توافقات اقتصادی گسترده ای در حوزه کریدوری و حمل و نقل به ویژه ارتباط ترانزیتی خاک اصلی جمهوری آذربایجان به نخجوان انجام شده و از سوی دیگر در حوزه مناسبات اقتصادی و ترانزیتی نیز با ارمنستان مناسبات باثباتی وجود دارد.

اما با دگرش های جدید ژئوپلیتیکی در قفقاز و سیاست متنوع سازی مناسبات ارمنستان، به نظر می رسد که این کشور دستورکار جدیدی را در قبال مناسبات با ایران در پیش گرفته است. سفر دو مقام عالیرتبه سیاسی و نظامی این کشور به ایران نشان از تقویت مناسبات و دستور کار تازه ای دارد. ابتدا امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با سورن پاپیکیان وزیر دفاع ارمنستان در تهران دیدار و گفت‌وگو داشت که این دیدار در چارچوب پیگیری روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای انجام شد. همچنین واهان گوستانیان معاون وزیر امور خارجه ارمنستان روز شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌ و گو کرد.

پایان سخن اینکه، تحولات قفقاز پس از پایان جنگ سوم و ثبات نسبی، نشان از تحولات تازه ای دارد که اتحادها و ائتلاف های جدید، رقابت ها و همکاری ها در این منطقه نزدیک به مرزهای شمالی ایران را شکل خواهد داد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    23 17
    مرگ بر جمهوری جعلی باکو
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      6 5
      مرگ بر لیختن‌اشتاین مرگ بر کره جنوبی مرگ بر دانمارک مرگ بر پرو مرگ بر جزایر هیبرید
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      9 11
      امثال شما جز ناله و نفرین و لجن پراکنی کار دیگری ندارید.آذربایجان جاویدان خواهد ماند به کوری چشم دشمنانش
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      11 11
      مرگ بر دشمنان آذربایجان
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 0
      همه ایرانیان، مردمان شمال ارس را از خون و تبار خودشان می دانند و آنها را دوست دارند. برای همین، در جنگ اول قره باغ در ۳۰ سال پیش، جان نثاران شهید تبریزی و اردبیلی سپاه پاسداران به دستور سیدعلی از سقوط حتمی بادکوبه به دست ارمنستان و فرار حیدر علیف پدر این الهام جلوگیری کردند و ایران بزرگوار با مهربانی تمام و بدون هیچ چشمداشتی، تمام جاده های شمال ایران را برای ارتباط زمینی میان بادکوبه و نخجوان در اختیار حیدر علیف گذاشت. ولی از هنگامی که رژیم خودفروخته آن به جای قدرشناسی، نمک به حرامی کرد و طماعانه راه خیانت، نژادپرستی و تجزیه ایران را در پیش گرفت و همدست و شریک و‌ متحد راهبردی اسرائیل برای جاسوسی، ترور و آدمکشی در ایران شد و نام مقدس آذربایجان را به نام جعلی ازربایجان تغییر داد، دیگر مردم نه دوست دارند و نه منطقی است که با دشمن خود، مانند ۳۰ پیش در زمان ایاز مطلبوف نخستین رئیس جمهور آذربایجان که یک فرد بی طرف بود، رفتار کنند! پس بدانید که اصطلاحا: «کرم درخت از خودش است»!
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    16 12
    حداقل در ظاهر هم که شده بیطرفی رسانه ای را رعایت کنید دیگر منطقه ای به نام استپانکرت وجود ندارد.
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      9 9
      باشه فقط آذربایجانی هم وجود ندارد چون اسم اون منطقه شروان و آران هست ظاهر بین
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      4 9
      هر وقت در کتاب های درسی، رژیم جعلی و سارق بادکوبه که نام مقدس آذربایجان را دزدیده و به ازربایجان تبدیل می کند، در کتاب های درسی مدارس دست از تحریف تاریخ برداشت و به دروغ علیه تمامیت ارضی ایران مطلب ننوشت، می توانید ادعا کنید که همسایه قابل اعتمادی هستید.
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      6 8
      جمهوری جعلی باکو متجاوز هست در قره‌باغ و باعث آواره شدن صدهزار سکنه ارمنی شده
  • من IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    22 13
    ارمنستان رفیق هند اونم شریک اسراییل ایران هم نوکرکفار ارمنی واقعا عمق استراتژیک قدرت منطقه ...
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      5 4
      نیم من هم نیستی جلبک
    • کیوان IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      6 6
      هیچ وقت عاقل نخواهید شد ارمنستان رو با صد تا واسطه به اسراییل ربط میدی درحالیکه باکو صمیمی ترین و بهترین یار و یاور صهیونیستهاست چند روز پیش حماس عکس چند تا سرباز باکو که تو غزه به هلاکت رسیدن پخش کرده بود دیگه از این صمیمیت بیشتر؟ علیف نیرو میفرسته که فلسطینیهارو قتل عام کنند!! به اذن الله اسراییل نابود خواهد شد و دوستانش به روزهای بسیار بد....
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      7 4
      وقاحت هم حدی دارد: ۴۰ درصد نفت اسرائیل را بادکوبه با وجود نسل کشی صهیونیست ها بر علیه کودکان و زنان بی دفاع مسلمان فلسطینی تأمین می کند و این دو با پیمان راهبردی بسته اند. اسرائیل تقریبا با اکثریت کشورهای جهان رابطه دارد ولی آنچه که در عمل رخ داد پشتیبانی میدانی اسرائیل در صحنه جنگ قره باغ از الهام و اردوغان بود!
    • دبیر تاریخ،۶ IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      7 5
      ارمنستان مسیحی است،نه کافر،آذربایجان،برداران شیعه ما،که توسط روسیه تزاری در عهدنامه گلستان جدا شد،به هر حال همسایه ما هستند وتاریخ مشترک،،احترامشان واجب،،اهانت ممنوع
    • ناشناس IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      5 2
      باکو رفیق ترکیه اونهم شریک اسراییل ترکیه هم نوکر کفار امریکا و غرب واقع عمق استراتژیک توهم قدرت پوشالی پانترکها
  • محمد IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    18 8
    لعنت بر الهام علفی مزدور صهیونیست‌ها
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      2 1
      لعنت بر مزدور ها
  • کوروش ساختگی ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    14 23
    ,یاشاسین آذربایجان...دشمنان ملت آذربایجان زیادی غلط می کنند
    • محمد IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      7 4
      قابل توجه وطن فروش ها ،رژیم جعلی اسرائیل و باکو به زودی نابود خواهند شد
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    3 4
    بااینکارها ایران خودشو پیش حامی اصلیش پوتین خان هم خراب میکند
  • US ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    3 6
    پانترک ها باعث تجزیه امپراطوری عثمانی شدند. پانترک ها با پررنگ کردن نژاد در کشور اسلامی باعث شدند تا نژادهای عرب و کرد هم نژادپرستی کنند. پانترک و پان های دیگر ساخته دست انگلیس های آریایی هستند برای تجزیه کشورهای بزرگ خاورمیانه.
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 0
      ضجه بزن
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      صهیونیست های فراماسون همه کشورهای اصلی جهان را به کمک پول و زور و تزویر اسیر خود کرده اند و به جان هم می اندازند و باعث جنگ و درگیری و تضعیف متقابل خلافت های اسلامی ایران و عثمانی شدند!
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      بله درست است! در خلافت اسلامی عثمانی همه اقوام مسلمان، مسیحی و یهودی در آرامش کامل و صلح و صفا زندگی می کردند و هر کس آزادانه دین خود را داشت. ولی صهیونیستها با کاشتن تخم فتنه پیچیده و عظیم نژادپرستی در جهان اسلام به شکل پان ترکیسم، پان عربیسم، پان فارسیسم، پان کردیسم و پان ارمنیسم باعث فروپاشی خلافت گسترده عثمانی شدند که تا مرزهای وین پایتخت اتریش پیشرفته بود! و اکنون از آن خلافت با شکوه اسلامی عثمانی با دسیسه صهیونیست های فراماسونری، یک کشور کوچک نژادپرست به نام ترکیه جعلی باقیمانده است که از ۱۰۰ سال پیش که به جای خلافت عثمانی بنیان گذاشته شد تاکنون درگیر جنگ و برادرکشی بی پایان با کردزبانان خود گردیده است و این طور که پیش می رود هرگز هم روی آرامش را نخواهد دید. چون که بر خلاف ایران، بنیانش بر نژادپرستی، یکسان سازی زبانی و نابودی و پاکسازی زبان های دیگر کشور است. جالب است که همین کردزبان های آنجا برای حفظ خلافت اسلامی عثمانی، چه جان فشانی ها که نکردند. همچنین، لشکر ویژه عثمانی، ینی چری نام داشت که فقط از مسیحیان عثمانی بود و مسیحیان چون مزه شیرین مهر و رأفت اسلامی را از خلافت اسلامی عثمانی دیده بودند، با جان و دل برای آن می جنگیدند!!!
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    4 6
    در یک نگاه بی طرفانه، قبل از شاه عباس صفوی اکثریت ساکنان ارمنستان را به گواهی تمام نقشه های جغرافیایی ثبت شده، نوشته های جهانگردان اروپایی و مسلمان، ارامنه مسیحی تشکیل می دادند و پس از آن، تا زمان عهدنامه ترکمنچای در سال ۱۸۲۸ میلادی، به تدریج نسبت مسلمانان در ارمنستان بیشتر شد تا به اکثریت رسید. اما، پس از اشغال ارمنستان توسط تزارها و جدایی آن از ایران زمین، دوباره نسبت جمعیتی به نفع ارامنه مسیحی تا پیش از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۸ عوض شد و به حالت اول خود در پیش از شاه عباس صفوی بازگشت.
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 0
      الان که تبریز اردبیل و....ترک هستند با منطق پان فارس ها باید ادعای استقلال بکنند
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      در یک نگاه بی طرفانه، قبل از پدید آمدن مغولستان، از مرز چین تا حنوب مصر تا جنوب اکراین برای ایران بوده‌ است.
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    گویش فارسی رسمی رادیویی وسیله ارتباطی مشترک همه اقوام و مناطق ایران زمین است که زبان مادری اکثریت آنها گویش های بومی مشتق از زبان باستانی پهلوی اشکانی (قدیمی تر و غلیظ تر) یا پهلوی ساسانی است: یعنی گویش های کردی، پشتون، لری، تاجیک، بلوچی، تات، بختیاری، مازنی، گیلک، سمنانی، البرزی (کرجی), یزدی، بهبهانی، شوشتری و دزفولی. هموطنان عزیز ایرانی نیز که زبان مادری آنها ترکی زیبای آذری، ارمنی، گرجی، عربی و آشوری است، برای ارتباط با دیگر هموطنان از گویش فارسی رسمی رادیویی بهره می گیرند و خوشبختانه در ایران با فرهنگ و متمدن بر خلاف بادکوبه و ترکیه جعلی نژادپرست، گویش و زبان باعث برتری هیچ کس بر دیگران نیست و همه ایرانیان عزیز و محترم هستند. نه مثل ترکیه جعلی که به کرد زبانان توهین می کند و می گوید که آنها نوعی «تورک کوهی وحشی» می باشند!!!
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 1
    ایاز مطلبوف رییس‌جمهور جمهور اسبق بادکوبه می گوید که تمام شواهد و قراین حاکی از آن است که جنایت خوجالی یک قتل عام وحشیانه سازمان یافته رانده شدگان ترکمنستانی و اهالی محلی توسط مزدوران ترکیه و نوکر افراطی اش ابوالفضل ایلچی بیک پان گرگ افراطی بود که آخر سر هم به آمریکا فرار کرد!
  • حمیدرضا IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    مهمترین بازیگر منطقه قفقاز انگلیس خبیث است که با تحت اختیار گرفتن چاههای نفت باکو عملا تبدیل به بازیگر اصلی منطقه قفقاز جنوبی شده وهمراه با ترکیه واسراییل در جهت خفگی راهبردی ایران در قفقاز ومحاصره وتجزیه شمالغرب ایران در حال فعالیت شدید میباشند!!پاشینیان پلشت والهام علیف پفیوز هردو مهره غربند ودر جهت تضعیف ایران حرکت میکنند!!
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    هر چه هست ناتو دارد ه ناتو می پیوندد و سفارتخانه اسارئیل در این کشور دیار شد مشکلات ه ماز انجا آغاز شد روسیه هم دشمن اسرایئل است رابطه اش با ارمنستان بدتر شد پاشینیان دارد ارمنستان را به اسرائیلی ها دارد می فروشد ایران را هم با خودش به قعر چاه می برد
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 1
    یک کلام ختم کلام ایران بخاطر ارمنستان با ترکها وارد جنگ شود عراق و سوریه و یمن را هم از دست می دهد حالا گفتم بعدا نگید نگفتم
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 2
    ایران با ترکها بجنگند خود نیز دچار جنگ داخلی می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس