کد خبر 1583251
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹
حسین شریعتمداری: وظیفه شورای نگهبان شناساندن افراد به مردم است

آنچه دور از انتظار بوده و هست، اصرار برنامه یاد شده بر دامن زدن به دعواهای سیاسی است! آن‌هم درحالی که چند ساعتی بیشتر از توصیه اکید رهبر معظم انقلاب بر دوری و اجتناب از این‌گونه اظهارات نگذشته بود.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

۱- آنچه پنج‌شنبه شب گذشته در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، به اندازه‌ای باورناپذیر بود که تصور نمی‌رفت مسئولان محترم صدا و سیما مخصوصاً ریاست محترم این سازمان از وقوع آن روی آنتن زنده با خبر باشند.

این برنامه برخلاف بسیاری از نمونه‌های قبلی آن که روشنگر و گره‌گشا بود، انگار برای دامن زدن به اختلافات و دمیدن در تنور دعواهای سیاسی تدارک دیده شده بود! پرداختن به دعواهای سیاسی در برنامه یاد شده درحالی صورت می‌پذیرفت که دقیقاً با تذکر چند ساعت قبل رهبر معظم انقلاب در تعارض بود! چرا که فقط چند ساعت قبل از آن حضرت آقا در دیدار اعضای خبرگان با ایشان تاکید فرموده بودند «آن چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ‌ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است؛ شیرینی مجلس جدید را این‌جور چیزها از بین می‌برد. باید خیلی مراقبت کرد؛ باید خیلی مراقبت کرد. برادران و خواهران در مجلس جدیدی که حالا اندکی بعد تشکیل خواهد شد و حضور دارند، بایستی مراقبت کنند که نگذارند شیرینی تشکیل مجلس جدید از بین برود و کام‌ها تلخ بشود. اگر چنانچه این مراعات را نکنند، اولین اثرش این است که کام ملّت تلخ می‌شود، فضای سیاسی کشور، فضای تلخی می‌شود؛ درحالی که فضای سیاسی با انتخابات و تشکیل مجلس جدید و آمدن افراد جدید و مانند اینها قهراً یک فضای باطراوتی است، این از بین می‌رود؛ اوّلین اثرش این است».

۲- بعد بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب، انتظار آن بود که رسانه ملی همه توان و تجربه خود را برای تبیین این دیدگاه به کار گیرد و مخصوصاً با مراجعه به آرشیو غنی سازمان صدا و سیما، نمونه‌های مستند و درس‌آموزی از آثار خسارت‌بار و فاجعه‌آمیز دامن زدن به اختلافات و دعواهای سیاسی را پیش‌روی مخاطبان خود قرار بدهد ولی برنامه گفت‌وگوی ویژه پنج‌شنبه شب نه فقط از این قاعده بیرون افتاده بود بلکه برخلاف رویه و بینش و منش شناخته شده صدا و سیما که مخصوصاً در دوران مدیریت آقای جبلی، برادر متعهد و انقلابیمان با دقت و مسئولیت‌شناسی مثال‌زدنی دنبال شده و می‌شود، سمت و سویی دیگر داشت و با دیدگاه و توصیه رهبر معظم انقلاب در تعارض بود.

۳- برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که بی‌تردید یکی از برنامه‌های موفق صدا و سیماست از آقایان حمید رسائی منتخب مردم تهران و محسن زنگنه منتخب مردم تربت حیدریه برای حضور در برنامه دعوت کرده بود.

موضوع بحث «انتظارات و خواسته‌ها از منتخبان مجلس دوازدهم» بود. ولی چند دقیقه بعد از شروع برنامه، موضوع آن تغییر کرد و دامن زدن به دعواهای سیاسی و تلخ کردن شیرینی انتخابات در کام مردم! به موضوع اصلی برنامه تبدیل شد! انگار نه انگار که همین چند ساعت قبل رهبر معظم انقلاب بر اجتناب از این اقدام خسارت‌آفرین توصیه کرده بودند! ‌... حالا به بخشی از مکالمات رد و بدل شده در این برنامه توجه کنید؛

۴- آقای رسائی: «این که از سخن من، بیان من، صفحات مجازی من نباید دعوا برداشت شود حرف درستی است ولی الان یک سری صفحات مجازی دیگر هستند که اگر نخ آن صفحات مجازی را بگیرید می‌رسد به بعضی آدم‌ها». این‌جا بر اساس روال شناخته شده صدا و سیما انتظار آن بود که مجری محترم تاکید کند از نام بردن این آدم‌ها خودداری کنید. ولی خانم مجری، برخلاف این روال می‌پرسد: به کی (کدام آدم‌ها؟). آقای رسائی می‌گوید: اتفاقاً می‌رسد به بعضی آدم‌ها که دنبال رئیس شدن هستند! مجری می‌پرسد: چه کسانی؟ همین مبهم صحبت کردن شما ممکن است اختلاف ایجاد کند!! رسائی: من الان اسم بیاورم شما می‌گویید این حق و حقوق ایجاد کرد برای یک نفر. مجری می‌گوید: خُب با سند که اسم بیاورید دیگر مشکلی نیست! رسائی: مثل روز روشن است دیگر، الان بعضی از خبرگزاری و... مجری: خُب این که مثل روز روشن است را بگویید! ... رسائی: بگویم!؟ مجری: بله‌... رسائی: روزنامه جوان. خبرگزاری تسنیم و... مجری: متعلق به کیست؟ رسائی: مردم بروند سرچ کنند. مجری: آقای رسائی متعلق به کیست؟ رسائی: آقای قالیباف و...

گویی تهیه‌کنندگان برنامه اصرار دارند که موارد و نمونه‌های اختلافات و دعواهای سیاسی مطرح شود! و در پاره‌ای از موارد که آقای رسائی از ذکر نام افراد و یا طرف‌های مقابل خودداری می‌کند، با اصرار از ایشان می‌خواهند که «مبهم»! صحبت نکند و از افراد اسم ببرد!

۵- سخن درباره صحت و سقم و درستی و نادرستی مکالمات رد و بدل شده نیست و این که کدام سوی ماجرا در جانب حق نشسته و کدام سو در نقطه مقابل ایستاده است نیز، موضوع این وجیزه نیست.

آنچه دور از انتظار بوده و هست، اصرار برنامه یاد شده بر دامن زدن به دعواهای سیاسی است! آن‌هم درحالی که چند ساعتی بیشتر از توصیه اکید رهبر معظم انقلاب بر دوری و اجتناب از این‌گونه اظهارات نگذشته بود.

۶- شواهد موجود حکایت از آن دارند که خانم مجری برنامه از شخصیت متین، متدین و محترمی برخوردارند ولی مجری مخصوصاً در این‌گونه برنامه‌ها از طریق گوشی، با سر دبیر و مسئول برنامه در تماس است و سفارش‌های ایشان را اجرا می‌کند. از این روی انتظار آن است که مسئولان و مدیران ارشد سازمان صدا و سیما، از کنار این رخداد ناپسند و خسارت‌بار به آسانی عبور نکنند و برای پیشگیری از تکرار این‌گونه رخدادها، ماجرای یاد شده را مورد بررسی دقیق قرار بدهند.

۷- و بالاخره دور از انصاف است که حجم انبوه و متراکم امور جاری در رسانه ملی و دامنه وسیع و گسترده وظایف این سازمان نادیده گرفته شود مخصوصاً حساسیت‌های ویژه و بعضاً منحصر به فرد برخی از امور در صدا و سیما نیز باید مورد توجه بوده و بیرون از دایره قضاوت‌ها قرار نگیرد.

صدا و سیما تاکنون و از جمله در دوران مدیریت آقای دکتر جبلی دستاوردهای فراوان و تحسین‌برانگیزی داشته است که تلاش بی‌وقفه در بصیرت‌افزائی، خبررسانی بموقع و مخصوصاً حرکت همه‌جانبه و هوشمندانه در انتخابات اخیر از جمله آنهاست و بی‌انصافی است اگر به تلاش شبانه‌روزی و متعهدانه برادر عزیز و متعهدمان جناب آقای دکتر جبلی اشاره‌ای نکنیم و قدردان زحمات فراوان و بی‌وقفه ایشان نباشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 50
  • غیر قابل انتشار: 8
  • رضا IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    11 72
    یه کلمه از سیمای جبلی - جلیلی انتقاد کنه ! اونهم بعد از کلی تعریف و تمجید بیجا ! می بینی مشرق ، من از قالیباف خوشم نمیاد اما ملت گویا خبر ندارند او در هیجده سالگی فرمانده لشگر بوده ! بدبختی اینجاست که اگر یک مسؤل خودش یا یکی از بستگانش اشتباه میکنه دوست داریم نابودش کنیم و در مقابل پست شو بسپریم دست بچه خورده ها ! یعنی چه واقعاً ؟!
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 9
      اینم بازی جدیده تا سرتون گرم شه قیمت دلار و گوشت و مرغ یادتون بره.
    • فدائی اسلام و انقلاب IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 1
      اینها همه تقصیر آمریکا و اسرائیل است
  • احمد IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    1 2
    سلام آقاي شريعتمداري عزيز تذکر آقا کاملا بجا و لازم الاجرا است اما نبايستي بصورتي رفتار شود که در يک شکل ديگري باز ايشان دوباره هزينه شود و تذکر مجدد شود خواهشا فضا را بسمت آرامش ببريد نه تنش از نوع ديگر آقا نفرمودند همديگر حذف کنيد يعني حتي آقاي رسايي را حذف کنيد به نظر من حضرت آقا حفظ نماينده منتخب ملت را هم لازم مي دانند افراط در اين مساله و زياد پر و بال دادنش هم نتيجه عکس خواهد داد باز ماجراي جريان انحرافي و آخرش حلقه انحرافي نشه!!!
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    قالیباف پسر و دخترش و همسرش را خارج فرستاده یعنی بزودی به خیل دیگر مسئولان نظام جمهوی اسلایم می پیوندد که فرار کرده اند بهتر است مشرق با کم کردن میزان حمایتش از او برای فردای بعد قالیباف برنامه ریزی کند که خواننده ای داشته باشد
    • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      8 85
      دلیل؟ حرف زدن راحته
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      73 5
      برای چی فرار کنه؟داره میچاپتتون یه سری پیاده نظام هم داره براش ماله کشی کنن
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    2 9
    مردم با امریکا و کانادا مشکل دارند یعنی به این باور دارند پس بزودی باید در مورد وی تصمیمی اندیشید
    • علی DE ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 7
      مردم با اختلاس و بیکاری و گرونی و ... مشکل دارند
  • حمیدرضا IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    59 21
    رسایی نجابت کرد وپته باند قالیباف را روی آب نریخت!!!سرباز واقعی رهبره!!
    • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      21 54
      نجابت نبود... نجاست بود!
    • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      18 78
      رسايي هيچ تناسبي با نجابت ندارند.
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      69 1
      اتفاقا اگه نجابت داشت حقایقو میگفت.
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    2 0
    بهرحال هنوز اینجا کار بسیار است طرف مجبور به استعفا کردند تا این فشارها اینجور رفتارها هست مملکت درست نمیشود کارش نادرست بود از راه دیگر حل میکردند هر وقت فشار و زور امام شد مملکت درست میشود
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    22 0
    چیزی تا ابد ماندگار نیست یه روز اومدی باید یروز بری پست هم قرار نیست تا ابد برا کسانیکه فرمانده بودند در اوایل اانقلاب بودند باشد کسی تضمین نداده است حالا هر شخصی، اینها باید حل بشه فرهنگ سازی بشه مسلما خداوند خودش جایگزین میکند
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    3 0
    وقتی این روال در مورد دیگران بکار بستند جریانی که الان در هجمه است نباید سکوت میکرد نباید روال نادرست با سکوتش باب میکرد خالا نوبت خودش شده است این سنت پروردگار است
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    14 0
    رسایی و دارو دستش چیزهای بسیار بیشتری میدونند رو نکردند شاید زمان بندی دارند
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    39 0
    نمیشه بیای مردم از خیلی چیزها محروم کنی و یا مجبور ولی برا فرزند خودت نخواهی تناقض داره مردم قبول نمیکنند
  • منصور FI ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    26 0
    رسایی چیز جدیدی نگفت
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    9 2
    من که تلویزیون نگاه نمیکنم چی شده مگه ؟؟ احتمالا اتفاق خوبی نبوده که آقای شریعتمداری از کلمه برادرانه استفاده کرده
  • فهیم IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    4 1
    در صدا و سیما فیلم به جلو برو جی جی تازه آغاز شده منطور جبلی جلیلی
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    104 8
    بنده هیچ عنایتی به رسایی و برنامه تلویزیونی ایشان، مجری و معاون سیاسی سیما و غیره ندارم واز این ها گذشته این برنامه فقط به نفع یک نفر تمام شده و تازه دارند از ثمرات آن بهره می برند (اهل سیاست خوب این معانی را می فهمند) آقای شریعتمداری بسیار برای تان احترام قائل هستم ولی گاه و بیگاه دیده ام چطور از خط بیرون می زنی بزرگی را ( استثنائا) تخریب می کنی ( مورد را بیان نمی کنم) یا مثل این مساله، از کسی دفاع میکنی که هیچ جای دفاع ندارد! اگر خبر نداری که بسیار بعید می دانم و اگر خبرداری مصداق این روایت حضرت امیر (ع) هستی که حبک للشیء یعمی و یصم. زیاده گویی نمی کنم: فقط دومورد 1.برای طرح فضای مجازی و کنترل آن که خواسته مقام ولایت بوده رفیق شما چه عکل العملی داشت جز اینکه آن را در دامان ابوالحسن فیروزآبادی انداخت ( دست راست حسن روحانی)؟ 2.درباره لایحه حجاب و عفاف (شما که بهتر از دیگران فتنه زن زندگی آزادی را می شناختی) چطور این لایحه هنوز سر و سامان نگرفته؟ از سابقه آن در مجلس تحت نظارت دوست تان بیخبرید ؟ تا زود است به خود بیایید این همه حرارت آن هم سریع برای پیروی از رهبری که شائبه برانگیز است شما ولایتی هستی ولی در زندگی مالک اشتر تآمل کن
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    8 4
    ببين كار به كجا رسيده كه حسين هم صداش دراومده
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    9 2
    چطور باور کنیم که دعوای اینها برای رضای خداست نه برای کسب قدرت؟ چطور باور کنیم که اینها گوش به فرمان و فدایی رهبر هستند نه اینکه از رهبری برای سهم خواهی خرج می‌کنند؟ چطور باور کنیم که در مجلس برای خدمت به مردم حاضر می‌شوند نه برای آقازاده پروری و پرکردن جیب خود و اطرافیانشان؟
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    4 3
    ازهم فکرای خودت هستن !
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    67 5
    آقای شریعتمداری خیلی مسائل پشت پرده است چرا شما اصرار دارید مردم باخبر نشوند؟!
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      60 4
      مردم غریبه هستن.مردم ذره ای اهمیت ندارن
  • رضا IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    2 2
    وقتی مجلس موجود بودجه صدا و سیما را به یکباره برای سال آینده بیش از 3 برابر کرده، خب باید هم سزایش را ببیند!! تخریب فرهنگی صدا و سیما به مراتب از شبکه های معاندین بیشتر است. حیف از پول مملکت که خرج این مجموعه بی خاصیت می شود.
  • سیدمحمدمهدی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    در ابتدا عرض سلام ، ادب و خدا قوت خدمت استاد گرانقدر و نستوه آقای شریعتمداری عزیز سپس در زیر در ادامه مطالب ذکر شده در مورد برنامه مورد نظر سخنی ارائه نمایم که : اول معذرت خواهی می کنم از صحبت بی پرده در مورد مجری محترم برنامه . ((منظور بنده کمترین کم تجربه انتخاباتیک بود حالا برنامه قبل از انتخابات و یا بعد از این امر حیاتی انتخابات .)) از مهمان برنامه انتظار نداشتم جواب سوال محترمانه و هوشمند مجری محترم رو اینطور پاسخ دهند . در ثانی چرا مهمان برنامه نام افراد را اینگونه بیان کردند. آن هم رئیس قوه مقننه ، زیرا تمامی نظرات را خوندم. و اینگونه بیانم رسید خدمت برسانم که : اول صدا و سیما بسیار متهورانه و خلاقانه و خداپسندانه پا در زمینه کمک به ملت جمهوری اسلامی ایران در انتخاب اصلح گذاشتند . دوم : مجری برنامه قابل و مقبول احترام تمامی افراد جامعه هستند و در نتیجه شخص مهمان در برنامه زنده باید محترمانه به سوالات مجری محترم برنامه پاسخگو می بودند ، نه اینکه در عوض پاسخ‌گویی شروع به سوءاستفاده در راستای مطامع فکری خود بنماید زیرا صدا و سیما متعلق به تمامی آحاد جامعه است و سوءاستفاده از وقت و احترامی که برای مهمان برنامه قائل می شود خیانت به انسانیت و دینداری ملت جمهوری‌اسلامی ایران است . و من الله التوفیق برای صدا و سیما ارزشی آن هم از نوع روزافزون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس