به گزارش مشرق، کانال اندیشکده رهبردی تبیین، در تلگرام خود نوشت:

احتمال حمله اسرائیل به رفح، نگرانی‌های اساسی برای مصر ایجاد کرده است. در همین زمینه اندیشکده «ریسپانسیبل استیت کرافت» در گزارشی به پیچیدگی‌های پیرامون این موضوع ازجمله چالش‌های دیپلماتیک، ملاحظات اقتصادی و پیامدهای امنیتی منطقه‌ای آن پرداخته است.

این اندیشکده در ابتدا به این موضوع اشاره می‌کند که ورود پناه‌جویان فلسطینی به صحرای سینا می‌تواند منجر به مقاومت مسلحانه فلسطینی‌ها علیه اسرائیل از خاک مصر شود. سناریویی که مطلوب مقامات مصری نیست. مصر همچنین نمی‌خواهد درازای دریافت پول از سوی ایالات‌متحده، پناه‌جویان فلسطینی را بپذیرد و قبول این پیشنهاد، این تصور را در بین اعراب ایجاد خواهد کرد که عبدالفتاح السیسی در آوارگی مجدد فلسطینیان( یوم النکبه 2) همدست است.

علاوه بر این، گسترش تنش‌ها به دریای سرخ و تغییر مسیر کشتی‌ها بر اقتصاد مصر(به‌ویژه درآمد کانال سوئز) تأثیر منفی گذاشته است. این تنش‌ها آسیب‌پذیری اقتصاد مصر را تشدید کرده است و به همین دلیل مقامات مصری بر فوریت حل بحران برای حفظ منافع اقتصادی کشورشان تأکید می‌کند.

فراتر از مسئله غزه، مصر با چالش‌های امنیتی چندوجهی ازجمله بی‌ثباتی در سودان و لیبی روبرو است. هجوم احتمالی پناه‌جویان از غزه به مصر این چالش‌ها را تشدید می‌کند و یک رویکرد جامع برای امنیت مرزی و مدیریت بحران را ضروری می‌کند.

نکته مهم دیگر که این گزارش به آن پرداخته تعامل مصر با ایالات‌متحده در خصوص جنگ غزه است. به اذعان نویسنده، باوجوداینکه تلاش‌های دیپلماتیک مصر در مذاکرات آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه در غزه تاکنون مؤثر بوده اما بااین‌حال، قاهره به دنبال مداخله بیشتر ایالات‌متحده برای تحت‌فشار قرار دادن اسرائیل برای توقف جنگ است.

این گزارش در پایان می‌افزاید که باوجود چالش‌های پایدار، ائتلاف ایالات‌متحده و مصر باوجود ملاحظات جزئی برای منافع داخلی و منطقه‌ای مصر، همچنان قوی است. همان‌طور که قاهره در حال عبور از پویایی‌های پیچیده ژئوپلیتیکی است، باید بااحتیاط از امنیت ملی و منافع دیپلماتیک خود در قبال بحران‌های پیش رو در غرب آسیا محافظت کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    0 1
    مصر سرزمین فرعونها چه بخواهد وچه نخواهد و چه التماس آمریکا و اسرائیل بکند یانکند به زودی به اشغال کامل سربازان بی رحم قوم بنی اسرائیل خواهد رفت‌
  • US ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    0 0
    اتفاقا مصر کار خوبی می کند!اگر باز کند که خواست نتانیاهو هستدتا آنها به سینا بروند برای همیشه
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    1 0
    نزدیک 50سال است که مصر در صلح با اسراییل به سر برده است ولی نتیجه این صلح چه بوده است ؟ وضعیت اقتصادی مصر بهتر شده ؟ وضعیت علمی و صنعتی مصر بهتر شده ؟ وضعیت سیاسی مصر بهتر شده ؟ قدرت نظامی مصر بیشتر شده ؟ وابستگی مصر به آمریکا و حتی اسراییل کمتر شده ؟ چه اتفاقی در مصر یا اردن افتاده است ؟ نوکری آمریکا و صهیونیست ها چه تاثیری در زندگی مردم مصر داشته است ؟ مردم مصر و اردن به نوعی بیماری روانی تحقیر شدگی مفرط دچار هستند . بعد از انقلاب مصر عربستان با خیانتی بزرگ مصر را مجددا تحویل آمریکا داد تا دوران اسارت خود را ادامه دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس