کد خبر 1582807
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰

به گزارش مشرق، کانال ایتای بدون مرز نوشت:

گره فنی فعلی در مذاکرات آتش‌بس چیست؟

اکنون و پس از سه روز مذاکرات سنگین میان هیئت‌های قطری، مصری، آمریکایی و هیئت حماس به رهبری خلیل الحیه در قاهره که روزانه بیش از ۱۲ ساعت جلسه حضوری، مجازی، محرمانه و ... برگزار شده است، یک بن‌بست نسبی در روند ایجاد شده است که موارد مهمی مانند بازسازی، نوع و تعداد اسرا، مکانیزم کمک‌ها و ... را شامل می‌شود.

اصلی‌ترین گره اما جالب است. در این مذاکرات نتانیاهو گفته که حماس باید فهرستی را تحویل دهد که در آن اسامی تمام اسرای اسرائیلی وجود دارد اما این فهرست باید طبقه‌بندی شده باشد. یعنی بگوید که دقیقا چه افرادی و با چه حالی (مرده یا زنده) در ۷ اکتبر اسیر شدند و اکنون نیز هر کدام از اسرا مرده است یا زنده؟

حماس در پاسخ گفته که به دلیل بمباران سنگین رژیم صهیونیستی، ارتباط خود را با بسیاری از گروه‌های تحت کنترل اسرا (چه حماس و چه سایر گروه‌ها) از دست داده و مشکل لجستیکی در این زمینه وجود دارد بنابراین اسرائیل باید در این زمینه امتیازی دهد اما نتانیاهو این را شرط پیشبرد مذاکرات می‌داند که حتی در داخل نیز مخالفانی دارد.

بنابراین چند ابتکار برای حل این موضوع ارائه شده که همگی بی‌نتیجه بوده:

اول، کشورهای عربی به آمریکا گفته‌اند که به تل‌آویو فشار بیاورد که فعلا اسامی و وضعیت ۴۰ نفر روشن شود و سپس با برقراری آتش بس این لیست ارائه شود که با مقاومت شدید نتانیاهو روبه رو شده است.

دوم، همچنین مصر و قطر پیشنهاد داده‌اند که صرفا یک آتش بس چند روزه برقرار شود و حماس برخی اسرا را آزاد کند تا اسرائیل از دسترسی و حسن نیت حماس مطمئن شود و سپس ادامه مراحل به پیش رود که این نیز توسط حماس رد شده است.

سوم، با توجه به بن بست فعلی، آمریکا پیشنهاد داده تا اسرائیل به طور یکجانبه آتشی بسی را برقرار سازد و خود میزانی از کمک‌ها را بفرستد، اما روند هدف گیری ضروری مقاومت تداوم یابد. همچنین با مقصرسازی حماس، طرح تشکیل انجمن‌های محلی که همان ارتباط‌گیری ارتش اسرائیل با مقامات محلی، معتمدین و بزرگان محلی برای نظارت بر توزیع کمک‌ها با هدف حذف حماس از اداره غزه است را پیش ببرد که فعلا بدون نتیجه بوده است.

گفتنی است در زمینه زندانیان، اسرائیل با آزادی زندانیان با جرائم سنگین مخالفت کرده یا آن را مشروط به عدم ورود به غزه و کرانه باختری دانسته است.

در زمینه مکانیزم کمک‌ها نیز رژیم صهیونیستی حاضر به ارسال کمک به شمال غزه نیست و می‌گوید کمک‌ها فقط در جنوب توزیع شود و به کمک‌ها نیز باید ردیاب متصل شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    1 0
    نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس