کد خبر 1581181
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
ترک صندوق رای و مسیر جدید «جریان مدعی اصلاحات»

اقدام «رییس دولت اصلاحات» مبنی بر رای‌ندادن در انتخابات اخیر را باید ضربه‌ای اساسی به «وجهه حقوقی جریان مدعی اصلاح‌طلبی» ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، امر انتخابات یکی از ارکان اساسی جمهوریت و اسلامیت نظام به شمار می‌آید و به واسطه ظهور این پدیده پس از پیروزی انقلاب اسلامی، باید از انتخابات و نهادینه‌ساختن آن، به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران یاد کرد.

در انتخابات اخیر، شاهد حضور قشرهای مختلف مردم پای صندوق‌های رأی بودیم و همزمان، بسیاری از چهره‌های شاخص سیاسی و اجتماعی هم پای صندوق‌ها آمدند.

با اتمام فرصت شرکت در انتخابات ۱۴۰۲ و در میان اخبار مشارکت مردمی، رسانه‌های فارسی‌زبان ضد انقلاب نظیر ایران‌اینترنشنال کوشیدند یک خبر حاشیه‌ای را به عنوان «متن انتخابات» جلوه بدهند و آن، عدم مشارکت خاتمی رییس دولت اصلاحات بود.

خاتمی در حالی در انتخابات ۱۱ اسفند شرکت نکرد که تمام اعتبار سیاسی‌اش را مدیون همین مکانیسم مردم‌سالارانه است؛ وی در سال‌های ۷۶ و ۸۰ در دو دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری به برتری رسید و پس از پایان مسوولیت‌اش در پاستور، عنان راهبری اصلاح‌طلبان را به دست گرفت.

علی‌رغم مطالبه گسترده نخبگان روشنفکری که بخشی از آن در بیانیه ۱۱۰ امضایی نمود یافت، خاتمی ترجیح داد تحت تأثیر «اقلیت تحریم‌خواه» و همصدا با جریان ضد انقلاب، رأی ندهد.

اقدام «رییس دولت اصلاحات» مبنی بر رای‌ندادن در انتخابات را باید ضربه‌ای اساسی به «وجهه حقوقی جریان مدعی اصلاح‌طلبی» ارزیابی کرد.

اصلاح در چارچوب نظام و پایبندی به سازوکارهای دموکراتیک، ادعای همیشگی جریان برآمده از دوم خرداد ۷۶ بوده است اما ترک صندوق رأی -به عنوان مهم‌ترین ابزار برای اصلاح- توسط خاتمی، تماماً آن ادعای پیشین را زیر سوال بُرده و از این منظر می‌توان کنش خاتمی را به مثابه «نابودی مسیر سنتی دوم خردادی‌ها» به شمار آورد.

با وجود تَرک صندوق رای توسط خاتمی، برخی قُدَمای جریان چپ نظیر «بهزاد نبوی» و «مجید انصاری» ترجیح دادند در انتخابات شرکت کنند؛ عدم توافق این چهره‌ها بر سر شیوه کنش‌گری در انتخابات، از سویی شاید مقدمه‌ای بر آغاز انشقاق در «جبهه اصلاحات ایران» نیز باشد؛ باید منتظر ماند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    2 5
    اصلاحاتیا باید بدونن حناشون دیگه رنگی نداره
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
      0 0
      خداوند به واسطه کسانی که ضمن شرکت در انتخابات با رأی خداپسندانه خود موجب رضای او شدند این کشور را اقتدار بخشیده و حفظ فرموده است و کسانی هم که نسبت به انتخابات بی تفاوت بوده و یا به خواست دشمنان این نظام مقدس با آن مخالفت می کنند از تصدّق سری همان گروه نخست از نعمات این نظام بهره می برند ولو به ظاهر منکر باشند!!!
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      0 1
      حنای کی رنگ داره ؟
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      0 0
      خداوند به واسطه کسانی که ضمن شرکت در انتخابات با رأی خداپسندانه خود موجب رضای او شدند این کشور را اقتدار بخشیده و حفظ فرموده است و کسانی هم که نسبت به انتخابات بی تفاوت بوده و یا به خواست دشمنان این نظام مقدس با آن مخالفت می کنند از تصدّق سری همان گروه نخست از نعمات این نظام بهره می برند ولو به ظاهر منکر باشند!!!
  • FR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    1 3
    خاتمی از ابتدا یک شخصیت مذبذب غیر قابل اعتماد و غیر صادق بود با نوعی حس فطرت قابل تشخیص بود ولی متاسفانه سالها عده ای از مردم و خصوصا مسیر پیشرفت کشور را منحرف کرد
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      0 0
      خاتمی رییس جمهور اسبق: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم.ـــ پس آقای خاتمی ؛ کتمان رای 88 مردم را چطوری توجیه میکنی؟ کتمانی که باعث ؛ اغتشاشات سال 88 و متعاقب آن آغاز تحریم های بیش از ده سال بر مردم ایران شد.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    2 3
    اگه این تفاله ها بخوان فتنه گری کنن باید با برخورد سخت امنیتی نظام مواجه بشن
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    1 2
    مردم دیگه این اصلاحاتی را شناختند و فریبشان را نمی خورن
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    0 2
    جریان در تقابل با شریان ! بنظر می رسد باید مراقب معیان هم باشید.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    1 2
    خاتمی چه رای می داد چه الان که نداده فرقی به حال نتایج نداشت
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    1 3
    مرگ بر اصلاحات چیا که این مردم رو به نابودی کشیدند
  • کدخدا IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    3 2
    حتی اگر خاتمی رای هم می داد چیزی عوض نمی شد اینکه این جماعت فکر می‌کنند مردم از این ادا و اطوارهای اینها حمایت می‌کنند و مثلا با رای دادن آنها رای می‌دهند و برعکس سخت در اشتباه هستند ،دیگر حنای هیچ یک از این دو دسته برای مردم رنگی ندارد نه اصلاح طلبها و نه اصولگراها
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    0 0
    چقدر بدبخته،
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    0 0
    چرا خودتونو با این حرفا گول میزنید؟ یعنی کسی که رای نداده طرفدار اصلاح طلب هاست؟ چرا فکر نمیکنید قهر مردم با صندوق رای حاصل فقر و فلاکت و کوچک شدن سفره هاشونه؟ لعنت به اصلاح طلب و اصول گرا فکر معیشت و رفاه مردم باشید،مشارکت به ۹۰ درصد هم میرسه اما شماها تنها چیزی که براتون مهم نیست وضع مردمه بترسید از روزی که با شورش گرسنه ها رو در رو بشید
  • مهدی US ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    انشاالله این جماعت طرفدار دشمن از چشم مردم افتاده و خار و‌ خفیف شده اند این جماعت امیدوارم از سیاست کنار بروند و خودشان را گم و گور کنند. بعضی از اصولگرا هم همینطور
  • شاپور IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    خاتمی ی مزدورخائنه همینکه شرکت نکردخودش یه نعمته اخه مردم ی مزدوران رومیخان چکار اصلاحطلبهاجاشوتوزباله دونی تاریخه
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    شاید برنامه ی در آینده دارن! یادمون نره که مکرون گفت باید با اصلح طلب ها براندازی کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس