1

اصلاح‌طلبان: اقدام خاتمی در عدم مشارکت در انتخابات می بایست عادی سازی شده و به عنوان یک کنش سیاسی بازنمایی شود.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۰ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که موضع دوگانه آمریکا در قبال بحران غزه، معاونت سیاسی صدا و سیما؛ رفتن خدابخشی و آمدن صائب و تهران و مسکو در مسیر همگرایی تاکتیکی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

معاون سیاسی سازمان صداوسیما روز گذشته به دستور رئیس این سازمان برکنار شد. این برکناری چند روز بعد از جنجال‌آفرینی حمید رسائی، نماینده منتخب مجلس دوازدهم در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و همزمانی آن با تذکر مقام رهبری مبنی بر پرهیز از دعواهای سیاسی رخ داد. ، این ماجرا مورد توجه رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز قرار گرفته است.
روزنامه هم‌میهن برکناری معاون سیاسی صداوسیما را عقب‌نشینی تاکتیکی خوانده و نوشته است:

این اتفاق‌ها خوشایند نیستند. خوشایند نیست که رهبری تذکری بدهند و به فاصله کمی از آن چنین برنامه‌ای از صداوسیما پخش شود و مجری آن روی مطرح شدن برخی مسائل اصرار داشته باشد. ممکن است که برخی اتفاق‌های مشابه را به حساب بی‌تدبیری و بی‌توجهی بگذاریم؛ اما واقعیت این است که تندروی‌هایی در جامعه وجود دارد که البته در سال‌های قبل هم بود و پدیده جدیدی نیست و در هر دو جناح وجود داشته و دارد. برای رهبری نظام نیز تفاوتی ندارد که این تندروی مربوط به کدام جناح است. ایشان هر جایی که احساس کنند تندروی‌هایی صورت گرفته، خود را موظف به برخورد می‌دانند. رهبری قبلاً با این مسائل برخورد کردند و حالا هم مسئله این تذکر مطرح شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

اصل مسئله این است که جریان‌های فکری فارغ از هر اسمی که وجود دارند، دست به حرکت‌های آوانگارد در عرصه سیاست می‌زنند. این حرکات از طریق اتهام‌زنی، سیاه‌نمایی، ناامیدسازی مردم و برخوردهای خشن مطبوعاتی انجام می‌شود. این جریان‌ها از لحاظ فکری اعتقادی به اینکه باید به آنچه در متن جامعه و در میان مردم وجود دارد و باید توجه کرد، ندارند. جریان مذکور در حال حاضر وجود دارد، قدرتمند است و امکان دارد که در نهادهایی مثل مجلس، صداوسیما و دولت صاحب نفوذ باشند.

عملیات سفیدشویی تحریم خاتمی توسط اصلاح‌طلبان! / عطریانفر: از نهاد شورای نگهبان  دفاع می‌کنم

روزنامه اعتماد هم به سراغ سوژه داغ تغییرات مدیریتی در صدا وسیما رفته و در گزارشی با عنوان عاقبت چریک بازی می‌نویسد:

«علیرضا خدابخشی» که به واقع عجیب‌ترین معاون سیاسی سازمان صداوسیما در تاریخ جمهوری اسلامی است، روز گذشته از این معاونت کنار رفت. اگرچه ابتدا خبر «برکناری» او منتشر شد و ساعتی بعد متن استعفا روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت، اما برای همه روشن است که ماجرای برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور حمید رسایی و مطالبی که در این برنامه بیان شد، منجر به برکناری وی شده است.

عملیات سفیدشویی تحریم خاتمی توسط اصلاح‌طلبان! / عطریانفر: از نهاد شورای نگهبان  دفاع می‌کنم

البته این دست اشتباهات از سوی صداو سیما بارها تکرار شده و سوءگیری‌هایی از این دست در برنامه‌های سیاسی تنها دلیل جابه‌جایی اخیر نیست. نمونه دیگر آن نیز حضور یکی از منبری‌های معروف در شب انتخابات بود که او نیز با حمله مستقیم به رئیس مجلس و سپس فراگیرشدن پروژه‌ای آن در فضای مجازی همین خط انحرافی را طی کرد. یا در مورد دیگری در برنامه به افق فلسطین، مجری برنامه با سوالی خارج از محتوای برنامه، رئیس سازمان اوقاف را به سمت موضع‌گیری از همین جنس و سپس توزیع گسترده آن در فضای مجازی هدایت کرد.

جزییات عملیات سیاسی- رسانه ای اصلاح‌طلبان در خصوص برجسته‌سازی رای ندادن خاتمی

بررسی‌ها نشان می دهد که اصلاح طلبان طی یک عملیات در تلاش برای توجیه، تولید روایت فداکاری، روزنه گشایی، و تصویر سازی مردمی بودن از اقدام خاتمی برای رای ندادن در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند، روزنامه آرمان امروز دراین‌باره نوشته است:

به نظر من آقای خاتمی تصمیم درستی گرفت و بخش اصلی جامعه اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکردند و تنها ۴۱ درصد در انتخابات شرکت کرد و حتی اگر هم شرکت کردند رای سفید و یا منفی دادند. از این رو تصمیم خاتمی تصمیم درستی بود. نتایج این کار آن است که نوعی بازنگری در باب نیروهایی که در جریان ساماندهی اجتماعی کار می کنند، اتفاق می‌افتد. نیروی اصلاح طلبی در ایران نیروی مرده نیست. درست است که اصولگرایان می گویند که اصلاح طلبی مرده و تمام شده اما حداقل در عرصه های دیگر این نیروها فعال هستند و در عرصه های هنر، شهر، ادبیات، موسیقی و جامعه ادبی و غیره اصلاح طلبی را فعال هستند. این نیروها فعال می مانند تا نیروی سیاسی را در آینده به راه بیندازند.

عملیات سفیدشویی تحریم خاتمی توسط اصلاح‌طلبان! / عطریانفر: از نهاد شورای نگهبان  دفاع می‌کنم

اصلاح طلبان تاکید دارند که اقدام خاتمی در عدم مشارکت در انتخابات را باید یک فداکاری بازنمایی کرده و تصریح شود که وی برای زنده ماندن اصول اصلاحات کنشگری را اتخاذ کرده که از هر کسی در قالب یک لیدر بر نمی آمده است. این بخش از اصلاح طلبان همچنین تصریح دارند باید این رای ندادن خاتمی هو وجه اعتراضی خود را حفظ کرده و هم نمایشی از تعهد و وفاداری به مردم به ویژه مردم معترضی باشد که دل در گروی جنبش زن، زندگی، آزادی دارند.

اصلاح طلبان در گام دیگر تاکید دارند اقدام خاتمی در عدم مشارکت در انتخابات می بایست عادی سازی شده و به عنوان یک کنش سیاسی بازنمایی شده و از جانب دیگر از آن تقبیح زدایی شود. برخی چهره های جریان اصلاحات از دیگر سو تاکید دارند برای کاستن از فشارها علیه خاتمی لزوم حمایت اصلاح طلبان و رسانه ها از وی لازم بوده و می بایست از سوی دیگر نیز تاکید شود رای ندادن خاتمی برای جریان اصلاحات روزنه گشایی کرده نه حضور برخی از اصلاح‌طلبان در انتخابات!

عطریانفر: از نهاد شورای نگهبان دفاع می‌کنم

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه پارلمان ما در طول این تاریخ، فراز و فرودهایی داشته که اگر از برخی از نقاط درخشان آن بگذریم ولی همواره مسیر دچار یک رکود بوده است، گفت: بنده شخصاً از نهاد شورای نگهبان دفاع می‌کنم ولی بخشی از رفتارهای آن را رد می‌کنم. روزنامه آرمان امروز می‌نویسد:

عملیات سفیدشویی تحریم خاتمی توسط اصلاح‌طلبان! / عطریانفر: از نهاد شورای نگهبان  دفاع می‌کنم

ما در یک گفتگو باید بنشینیم و از نهاد انتخابات در ایران دفاع کنیم. بحث ما، بحث مناقشه گروهی و جناحی نیست، ما امروز یک رنجی می‌بریم که هم کام مردم را تلخ کرده است و هم ما را، ما در مقام تأسیس اتحادیه سیاسی بین احزاب باید گامی جدی را بر داریم و گفت و گوی سازنده مشترک داشته باشیم. وی افزود: ما از نقطه آغاز تاریخ انقلاب تا به امروز جامعه متوسط شهری ما تقویت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 2
    نه
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      در مورد گفتگوی صدا و سیما، بیش از آن چه هست و تحت تأثیر القائات منافقان مسئله را بزرگ نکنید. یک کارشناس و نماینده آینده مجلس، اسم یک نفر رو آورده که بهش انتقادات زیادی وارد هست. میتونن به اون فرد وقت پاسخ‌گویی بدن. از طرفی مجری و برنامه برای شفاف‌سازی درخواست اسم کردند و قصدی نداشتند. نمی‌شود تحت هر شرایطی اسم هم نبرد. نهایتا خود کارشناس باید پاسخ‌گو باشد. برکناری‌های احساسی دشمن را راضی نمی‌کند. قرآن را با تدبر بخوانیم.
    • فدائی اسلام و انقلاب IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 3
      امت اسلامی ایران به زودی آمریکا را زیر پا خواهد گذاشت
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 1
      درود بر خاتمی این سید عالیقدر
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    6 4
    در مورد خاتمی فتنه‌گر، این مردک ملعون را بیش از حد بزرگ نکنید. یه خائن به اسلام و انقلاب و مردم هست که خیلی وقته خودشو رسوا کرده. از همون روزی که دم آزادی می‌زد و موجب فساد و فحشا در ایران شد. این فساد و فحشاها در ایران ۸۰ درصدش رو خاتمی فتنه‌گر اون دنیا به دوش می‌کشه. هر جای دنیا بود اینو صد بار اعدام کرده بودن. خلاصه که به مسائل مهم برسید. افسادطلبان هیچ ارزشی ندارند.
    • فدائی اسلام و انقلاب IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      2 4
      درود بر خاتمی و روحانی سلام بر رهبری
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      کاربر ۹:۴۱ مخاطب این قدر احمق نیست که استدلال‌ها رو ول کنه و درود شماها رو باور کنه. خاتمی فتنه‌گر و روحانی خائن نقطه مقابل رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای عزیز هستند. با سلام دادن به هر دو، مردم مؤمن و ولایت‌مدار گول نمی‌خورن. زشته که مخاطبان رو مقل خودت احمق فرض می‌کنی. حرمت قائل باش و حداقل از یه فریب آبرومند استفاده کن
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      کاربر ۹:۴۱ مخاطب این قدر احمق نیست که استدلال رو ول کنه و درود شماها رو باور کنه. خاتمی فتنه‌گر و روحانی خائن نقطه مقابل رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای عزیز هستند.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 1
    اصلاح طلبان باهرجان ماندنی که برگردند،منفورند!ملت صداقت می خواهندواین چیزی است که منافقین وافسادطلبان ندارند!مردم خسته شده اندوازاین پس این جرثومه هاهم مثل منافقین مجبورمی شوندماهیت خودرادردشمنی بانظام وامام ورهبرمان علنی کنندودرهرحال بازنده اند!
  • SE ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 1
    خوب دیگران هم متقابلا کنش میکنند
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      خب ما هم کنش سنگین‌تری می‌کنیم! اون وقت کی باخته؟! اونی که عشق دنیاست.
  • آراز IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 0
    من خودم مخالف تحريم انتخابات هستم اما در فضاي سياسي كه يك گروه حق اظهارنظر ندارد نمي تواند وارد عرصه رقابت شود و نفراتش توسط رقيبش تعيين مي شود
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    خاتمی با وضع قوانین محدوده کننده توسعه شهر وساخت بحران مسکن را ایجاد کرد تا امروز بر نارضایتی آن سوار شود
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    دعوای دارو دسته رسایی و قالیباف دیدن داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس