1

یکی از راهبردهای جبهه اصلاحات در انتخابات آن بود که در حوزه‌های تک نماینده و یا در استان‌هایی که قدرت رای آوری دارند اصلاح‌طلبان در قالب انفرادی عمل کرده تا این مساله به نام جبهه اصلاحات برچسب نخورد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۳ اسفند در حالی چاپ و منتشر شد که، نتایج اولیه انتخابات مجلس بر اساس آمارهای رسمی و شگفتانه‌های یک انتخابات! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

با مشخص شدن بخش زیادی از نتایج شمارش آرا، بخش زیادی از کرسی‌های مجلس مشخص شده است، نامزدهای میانه‌رو نیز توانستند در رقابت با نامزدهای اصول‌گرا، ۳۳ کرسی متعلق به استان‌ها را در اختیار بگیرند.

روزنامه هم‌میهن به بررسی دلایل شکست لیست صدای عدالت(نزدیک به اصلاح‌طلبان) در انتخابات پرداخته و نوشته است:

لیست صدای ملت که متعلق به جریان میانه‌رو بود، نتوانست در تهران جایگاهی به دست بیاورد اما مجموعه‌ای از کاندیداهای مستقل، میانه‌رو یا تحت حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا توانستند به مجلس راه پیدا کنند یا راهی مرحله دوم انتخابات شوند. مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت سیدمحمدخاتمی، نماینده ادوار مجلس و نایب‌رئیس مجلس دوازدهم که در حال حاضر یکی از نمایندگان تبریز (آذربایجان شرقی) در مجلس است، شاخص‌ترین چهره‌ سیاسی از طیف میانه‌رو است که در حوزه انتخابیه خود پیروز شد. پس از پزشکیان، باید به غلامرضا تاجگردون دیگر نماینده ادوار مجلس اشاره کنیم که صلاحیتش برای شرکت در این دوره مورد تائید قرار گرفت و از گچساران (کهگیلویه و بویراحمد) وارد رقابت شد و به پیروزی رسید.

روزنامه اصلاح‌طلب: شکست نوبخت و مطهری معنای خاص دارد/ پروژه چپ‌ها برای خالی کردن تهران شکست خورد

شکست‌ها و پیام‌های معنادار!

رای نیاوردن برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب باعث تحلیل‌های متفاوت در رسانه‌های اصلاح‌طلب شده است، پیش از این برخی اصلاح‌طلبان با فرستادن نامزدهای اصلاح‌طلب به حوزه‌های خارج از تهران سعی در اثرگذاری روی مشارکت داشتند، این پروژه اکنون شکست خورده است، روزنامه آرمان‌ملی نوشته است:

اگر به‌واقع بخواهیم به موضوع تغییر حوزه‌های انتخابیه ورود کنیم باید این موضوع را نیز در دستور کار داشته باشیم که برخی از این تغییرها به‌خاطر احساس عدم رای‌آوری در حوزه انتخابیه تهران بوده است. به این امید که شاید در حوزه جدید رای‌آوری بالایی داشته و به مجلس راه یابند.»، اما از همان زمان نیز این گمانه‌زنی و پیش‌بینی می‌شد که چهره‌های کوچ کرده به شهرستان‌ها نتوانند آن‌طور که باید رای حوزه‌های انتخابیه مقصد را از آن خود کنند.

در بخش دیگری از این گزارش قابل تامل آمده است:

لذا یک هفته کافی بود تا این فرضیه تحقق یابد و مردم در حوزه‌های انتخابیه شهرستانی نشان دادند که حتی با حضور چهره‌های شناخته شده و جدید نیز روال عادی عملکردی خود را دارند و بر مبنای آنچه پیش از این عمل می‌کردند پیش خواهد رفت. در نتیجه بر خلاف اینکه گفته می‌شد چهره‌های سرشناس از حوزه‌های انتخابیه شهرستانی رای خواهند آورد این اتفاق نیفتاد و بر این اساس محمدباقر نوبخت که ابتدا بنا بود سر لیست اعتدالیون در تهران باشد اما بعد خبر عزیمتش به رشت منتشر شد و دلیل این مساله را نیز درخواست مردم رشت برای کاندیداتوری از این حوزه انتخابیه عنوان کرده بود که نتوانست رای شایسته‌ای از دعوت‌کنندگان خود به این شهرستان بگیرد.

روزنامه اصلاح‌طلب: شکست نوبخت و مطهری معنای خاص دارد/ پروژه چپ‌ها برای خالی کردن تهران شکست خورد

روزنامه آرمان‌امروز دیگر روزنامه اصلاح‌طلب نیز با حمله به اصلاح‌طلبان شکست خورده آن‌ها را بازندگان مدعی خوانده و می‌نویسد:

محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه رشت و خمام و ۸ سال حضور در دستگاه اجرایی دولت تدبیر و امید، در این دوره، از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام نمود و تأیید صلاحیت شد. در حالی که نوبخت طی نشستی با خبرنگاران از جمع بندی برای صدور لیست انتخاباتی در تهران خبر داده بود، در فاصله ۲۱ روز مانده به برگزاری انتخابات تصمیم به تغییر حوزه انتخابیه اش به شهر رشت و خمام گرفت، با مشخص شدن نتایج انتخابات، نام نوبخت در میان منتخبان رشت و خمام به چشم نمی‌خورد.

روزنامه اصلاح‌طلب: شکست نوبخت و مطهری معنای خاص دارد/ پروژه چپ‌ها برای خالی کردن تهران شکست خورد

یکی از راهبردهای جبهه اصلاحات در انتخابات آن بود که در حوزه‌های تک نماینده و یا در استان‌هایی که قدرت رای آوری دارند اصلاح‌طلبان در قالب انفرادی عمل کرده تا این مساله به نام جبهه اصلاحات برچسب نخورده و از سوی دیگر در حوزه های کلی انتخاباتی با عدم ارائه لیست بازنمایی کاهش مشارکت را دنبال کنند، هدف از این اقدام خالی کردن شهر تهران از اصلاح‌طلبان با هدف بازنمایی کاهش مشارکت بوده است، شکست این افراد در حوزه‌های استانی حکایت از شکست این پروژه تحریم‌خواه بوده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    1 33
    البته اگر قالیباف نتونه جبهه پایداری را کنترل کند مشکلات خواهیم داشت .قالیباف از لحاط شخصیت سیاسی باید بیشتر در رسانه ها باشد
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
      16 8
      مگه با بچه طرفی
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
      45 6
      بوی گند فتنه میاد
    • US ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      59 6
      لیست قالیباف سه نفر فقط رای اورده مجلس بعدی یقینا ریس مجلس نیست
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      134 3
      اصلاح طلبان تهوع اور هرگز مورد علاقه هیچ طیفی از مردم نبوده اند فقط اقشار مرفه بی درد و کسانی که اعتقادات دینی ضعیفی دارند و یا این که اساساً با تشرع و تدین سرناسازگاری دارند از این جماعت برای رسیدن به اهداف شیطانی خود در انتخابات گوناگون حمایت می کردند و هنگامی که متوجه شدند این جماعت بسیار ضعیف تر از آن هستند که امیال پلید ایشان را برآورند، از اصلاح طلبان تهوع آور روی گردان و ناامید شدند! این حقیقت موضوع است!!!
    • AE ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      1 55
      جبهه شورای ائتلاف با سر لیست سردار قالیباف در کل 89 نمایده را در مجلس دارد و 18 نفر هم به دور دوم کشیده شده که امکان ورود انها هم هست .در واقع یک سوم وارد شده اند.
    • میلاد IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      1 0
      من رشتی هستم. ما هیچ خدمتی از آقای نوبخت در سالیان اخیر برای ایران، برای گیلان ندیدیم، جزتمسخردیگران. مردم رشت آمدند، آنهایی آمدند که به ایران اسلامی مقتدر و آرمان میرزاکوچک خان اعتقاد دارند و وفادارند.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    19 1
    علی مطهری ، محسن هاشمی رفسنجانی ، نوبخت ، باهنر و پورابراهیمی ، نماینده ی کرمان رای نیاوردن
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      1 0
      خداوند به واسطه کسانی که ضمن شرکت در انتخابات با رأی خداپسندانه خود موجب رضای او شدند این کشور را اقتدار بخشیده و حفظ فرموده است و کسانی هم که نسبت به انتخابات بی تفاوت بوده و یا به خواست دشمنان این نظام مقدس با آن مخالفت می کنند از تصدّق سری همان گروه نخست از نعمات این نظام بهره می برند ولو به ظاهر منکر باشند!!!
    • سوخته IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      3 0
      به درک اینها ب زبالدان تاریخ پیوستنند
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    27 7
    بهتر که‌ این طيف غربگرا بده بره رأی نیاوردند ومردم دست رد به سينه آنهازدنند
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
      4 18
      مردم یعنی شما؟
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
      11 14
      وقتی مشارکت پایینه ، اصولگراها رای میارن...
    • تت IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      10 16
      200 هزار نفر که این حرفارو نداره مردم مردم میکنی... برنده شدن مبارکه
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      1 1
      می خوای بجای مردم مردم چکار بکنه واست ؟
    • شاپور IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      1 2
      خداروشکرکه رای نیاوردن خداوکیلی کسی میدونه این خانواده هاشمی کی دست ازسرمردم برمیدارن
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      2 43
      مردمی که رای دادن یا مردمی که رای ندادن؟
    • رضا IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      3 1
      برادری که میگی مشارکت پایینه خوب مشارکت میکردی، کسی جلو مشارکت شما رو گرفته؟
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    7 12
    پروژه چپ ها برای خالی کردن تهران شکست خورد؟؟؟ یعنی طیف راستگرا انتظار ۲ میلیون طرفدار رو هم تو تهران نداشت؟؟، اگه اینا خودشون میدونن که تو بدنه جامعه طرفداری نداری که صد در صد پیروز شدن با ۱۸ درصد رای.
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    5 1
    نیر های برانداز و حتی امثال بیرون امریکا و .. دارند خیلی زیاد تمام مراحلی که انجام دادند را مورد مطالعه قرار می دهند تا بتونند صعفها را کم کنند و موفق بشند شما هم نیاز به بررسی انقلاب اسلانی از منطر گروههای دخیل و سازماندهی اجتماعی و فیره مورد بررسی قرار بدهید و همین طور تمام اعتراصات و اتفاقاتی افتاده به خصوص در سال ۱۴۰۱ و تمام نشانه ها را جدی بگیرید و برایش سازماندهی داشته باشید همین مسیله در صمن صدا سیمد نتونست در این انتخابات یک برنامه برند واقعی ایجاد کنه پس صدا و سیما در برنامه های برند ساز تاثیر گدار بر اساس تفکرات ما و برای منافع ما مشکل دارد ۱۴۰۱ را به طور دقیقا از تمام منطر ها مورد مطالعه قرار بدهید
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    14 2
    هیچ وقت این سه چهره سرشناس نبودن
    • IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      7 1
      چهره های تکراری چشم خراش !!
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    1 0
    به نطرم محمد مطهری می تونه باز به اون حکمه اعتراص کنه البته خیلی شور نشه فقط دیده بشه
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    2 1
    اقای گنجی ما دیگر چپ نداریم . چپ برای همیشه از بین رفت در سال 60
  • محسن RU ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    1 0
    آره معنیش اینه رای نیاوردن
  • اصغر IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    7 2
    باهنر یاد بگیره که باید صاف و ‌شفاف باشه با انقلاب اسلامی و انقلابیون اسلامی بازی نکنه بیشتر مردم حالیشونه یا اینوری یا اون وری رفیق..... و شریک ......
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    10 3
    سپاس پروردگار جهانییان راکه این جماعت اهل دروغ ونیرنگ رای نیاوردند 🤲🤲🇮🇷✌️
  • علی DE ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    2 0
    واقع بین باشید
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    7 2
    اصلاحاتی ها دوست صهیونیستهاهستند
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 38
    در دور دوم طیف قالیباف باشه بهتره
  • حسين DE ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    7 1
    با عدم انتخاب على مطهرى و محمد باقر نوبخت ع. ل. شكست سنگين و درد آورى دريافت كرد.
    • alir IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      1 1
      این کجی ما دلیل بر راستی ماست! هرچند اینها هم برای مردم چنگی به دل نمی زندد تو دیگه بقیه را خودت بخوان!!! رای اول سال13858 اقای حجازی 1500000 رای - رای اول 1402 اقای نبوی 500000 بله برادر - بله!!!!
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    7 2
    دلیل رای نیوردنشون اتهام وارد کردن به شوراهای نظارت وشورای نگهبان بود خدا گذاشت داخل کاسه شون که بگه انقدر دنبال قدرت طلبی نباشید خالصانه عمل کنید .
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    6 0
    اصلاح طلابان به فکر مردم نیستند به فکر قدرت هستند هرچقدر دست پا بزنند بیشتر داخل کثیفت خودشون پایین میرنند حال بالیست صدا ملت شما که تو مجلس بودید چی ار کردید الان مردم خیلی فهمیده هستند مثل قبلا خاتمی گفت ازادی زیاد می کنیم ۲۰ پیلیون ری اورو وهیچ کاری برای مردم نکرد
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    3 6
    جماعت دوهزاری از اینکه اصلاح طلب ها شکست خوردند زیاد خوشحالی نکنند !
  • فهیم IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    21 2
    بر پیشانی کسی که مهر اصلاحات با آنها باشد حک شده باشد بین مردم منفور هستند نوبخت در دولت قبل با آن کفر گیر آبروی کشور را در دنیا برد از چشم مردم افتاد دم مردم رشت گرم ...
    • حامد پلاس IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      2 3
      آرای باطله نشون میده کی منفور هست!!!
  • حمید ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 1
    شاید مردم از این گروهی که رای اوردن خیلی راضی نباشند ولی از طیف چپ یا همان اصلاح طلبان که بی نهایت بیزار هستند .اول اینکه فقط شعار مرم داری میدهند ولی در عمل تمام تمرکزشان اهداف سیاسی و منافع حزبی برایشان مهم است ودوم اینکه برای رای اوری حتی با دشمنان ایران هم همراهی میکنندودائم در حال سیاه نمایی و در پازل دشمن بازی میکنند.مصداق اینکه از 45سال عمر انقلاب بالای 30سال قدرت ودولت دست این طیف اصلاح طلب وهمفکرانشان بود.عوام فریبی دیگه جواب نمیده
  • حسن IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    اصلا اصلاحات در انتخابات لیست نداده و تحریم کرده بود با این نتایج ببینید اگر خاتمی و اصلاحات شرکت میکردند و لیست میدادند چه اتفاقی می افتاد
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 1
    ((((((((((((حماسه جاویدان)))))))))))))))))))
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 0
    جبهه پایداری رای آوردن
  • AE ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    در انتخابات اخیر که اصولگرایان با ۳ لیست متفاوت آمدند و این نشان می‌داد که حتی در میان خودشان هم معتقد به حضور و فعالیت سیاسی همه سلیقه‌ها هستند. اما، اصلاح‌طلبان به هیچیک از اصلاح‌طلبانی که سلیقه متفاوتی با مرکزیت این گروه داشتند اجازه ارائه لیست ندادند و با یک لیست آمدند! حالا باید پرسید مدعیان اصلاحات دنبال خالص‌سازی هستند یا اصولگرایان؟!
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 36
    اقایان لطفا کاری کتید قالیباف رییس مجلس بشه ممنون خواهش میکنم
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      0 1
      ثابتی یا متکی بهترن
  • طاهری IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    ...حالا تو تباش ، بمیر و نباش !!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    اصلاح طلبِ چی؟
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 0
    امیدوارم با انتخاب آقای متکی به ریاست مجلس پاسخ دندان شکنی به عمل توهین آمیز احمدی نژاد در سنگالیزاسیون ایشون باشه .
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    2 3
    احمدی نژاد که پیرو مکتب انحرافی هستش از رای آوردن متکی خیلی میسوزه
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    2 1
    با کلید بنفش آمدی فقر را ریشه کن کنی شما علی برکت الله با لبخندی محبت آمیز فرو کردی کلید را در چشم ما علی برکت الله
  • علی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 1
    باید باور کنیم اصلاح‌طلبان عده ای نیستند،فقط های وهوی دارند.
  • فرزند ایران IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 0
    وقتی انتخابات رو تحریم میکنند درواقع همون اقل طرفداران خودشون رو از حضور در انتخابات منع میکنند و تیشه به ریشه خودشون برای رای آوردن میزنند. این حماقتی است که برای بار چندم در انتخابات مرتکب شدند.
  • US ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 0
    دلار ۶۰ هزار تومن‌.
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    مشخص کنید چند درصد از افرادی که رای ندادن استخدامی دولت و خانوادیشان هستند .
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 0
    وقتی میگن وزارت نفت را شفاف کنید منظور این نیست بگید بکی فروختید و چه جوری فروختید ! منظور اینه که حقوق میادین نفتی ایران را پیگیری و اعلام کنید . حقوق و مزایا و عملکرد مدیران برای پیشرفت صنعت و علم نفت را اعلام کنید
  • US ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    زنگ خطر باید به گوش شورای عالی امنیت ملی ایران به صدا دربیاید
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 0
    فعلا که یمنیها زنگ خطر را برای امریکا و انگلیس واسراییل ب صدا در اوردند
  • نادر IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    دلار چند .یورو چند .حقوق باز نشستگان چند.حقوق کارگر چند.....کرایه مسکن خداد تومن.داروها گران.وووووو.چرا فکر می‌کنید مردم نباید اعتراض داشته باشند..زندگیشون مختل شده
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    پروژه چپ ها ؟؟!!؟؟؟ نظام حکمرانی کشور بیان حکایت بازی فوتبال، مارادونا و غضنفر می باشد. عزیز برادر با جود غضنفرهای مغز فندقی احتیاجی به پروژه و توطئه نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس