کد خبر 1580162
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴

اصولا لوله سیاه درزدار به دلیل استحکام بالا و ظاهر منحصربه‌فرد برای کارهایی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله برای انتقال گاز استفاده می‌شود و کاربردهای زیادی در صنعت اعم از صنایع پتروشیمی و ساخت‌ و ساز و ... دارد. همچنین این لوله‌ها با عناوین لوله‌ی گازی یا لوله‌ی سنگین نیز شناخته می‌شوند. به علاوه لوله سیاه همانطور که از عنوان آن نیز مشخص است، ظاهری سیاه رنگ دارد که این امر، به‌خاطر وجود اکسید آهن در سطح آن است.

همینطور جنس ساخت آن از فولاد است، منتهی فولادی که از پوشش روی برای آن استفاده نشده است و همین سبب گشته تا لایه‌ تیره اکسید آهن بر روی آن شکل بگیرد و به اصطلاح سیاه باشد. البته یکی از فاکتورهای مهمی که در کنار نصب و نگهداری آسان، به استفاده زیاد از لوله سیاه درزدار انجامیده است، قیمت مناسب آن است. قیمتی که برای استفاده از این لوله‌ها در صنایع مختلف، پروژه‌های ساختمانی، انتقال آب به مناطق شهری و روستایی، لوله‌کشی‌های شوفاژ و انتقال گاز منازل و غیره بسیار اقتصادی و مناسب است.

هرچند که ویژگی‌های این لوله به گونه‌ای است که برای انتقال آب آشامیدنی مناسب نیست. زیرا املاح موجود در آب، سبب خوردگی لوله می‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. اما مثلا برای آب فاضلاب قابل استفاده است. با این حال ما در ادامه این مقاله از آهن یک می‌خواهیم تا به‌طور مفصل به موضوع لوله‌های سیاه درزدار بپردازیم. پس همراه ما باشید.

لوله سیاه درزدار چیست؟

چرا لوله‌ سیاه درزدار پرطرفدار است؟

علت را می‌توان در ویژگی‌ها و خصوصیات خاص این نوع از لوله‌ها جست. لذا اگر بخواهیم دلایل آن را بیان کنیم، باید به یک‌سری از خصوصیات و ویژگی‌های این لوله‌ها اشاره کنیم که آن‌ها عبارت است از:

  • استحکام و مقاومت بالا در برابر فشار، پیچش و خمش دارند. (لوله سیاه درزدار عمری در حدود ۵۰ الی ۱۰۰ سال دارد.)
  • به سهولت قابل دسترسی هست و تهیه و نگهداری آن هزینه‌های کمی دارد. این یعنی هزینه مناسب و کارایی بالا دارند.
  • در ابعاد و ضخامت‌های مختلف و همینطور به صورت اتصالات جوشی و پیچی تولید می‌شوند که این باعث می‌شود تا برای استفاده‌های مختلف قابل تهیه باشند.
  • مقاومت بالایی در برابر درجه حرارت بالا دارند.
  • آن‌ها را می‌توان تعمیر کرد.

کاربرد لوله سیاه درزدار

از این نوع لوله‌ها همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، برای انتقال گاز و سیستم‌های فاضلاب در مناطق روستایی و شهری استفاده می‌شود. همچنین برای محافظت از سیم‌کشی برق و مجراهای حمل بخار و هوا با فشار بالا بسیار مناسب هستند. به علاوه از لوله‌های سیاه درزدار در صنعت نفت برای انتقال مقادیر زیاد نفت به مناطق دورافتاده، توزیع گاز در داخل و خارج از خانه، چاه‌ها و پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌گردد. منتهی از این لوله نمی‌توان برای انتقال آب آشامیدنی بهره برد.

ساخت لوله‌ سیاه درزدار با تکنولوژی‌های مدرن

پیشرفت تکنولوژی ساخت لوله با روش لب به لب را که توسط وایت هاوس ابداع شده است، بسیار بهبود بخشیده است. البته تکنیک او همچنان به عنوان روش اصلی ساخت لوله است. اما با این حال تجهیزات ساخت مدرن توانسته‌اند با ایجاد دما و فشار بسیار بالا در فرایند تولید لوله، تولید آن را بسیار با کیفیت‌تر و کارآمدتر کنند. همچنین بسته به قطر لوله، برخی فرآیندها می‌توانند لوله سیاه درزدار را با سرعت شگفت‌انگیز ۱۱۰۰ فوت در دقیقه تولید نمایند. همینطور با افزایش بسیار زیاد میزان تولید لوله‌های سیاه، کیفیت محصول نهایی نیز بهبود یافته است.

تفاوت لوله سیاه با لوله گالوانیزه و لوله‌ کربن در چیست؟

بارزترین وجه تمایز لوله سیاه با لوله کربن در این است که لوله سیاه از چند لایه چدن با ضخامت‌های مختلف ساخته می‌شود که قابل انعطاف است. در حالی که لوله کربن فقط یک لایه دارد و به اندازه لوله سیاه انعطاف‌پذیری نیست. به علاوه لوله کربن به شکل درزدار و بدون درز تولید می‌شود و همینطور برای استفاده در دمای بیشتر از ۵۰۰ درجه فارنهایت غیرقابل استفاده است. ضمن اینکه هم لوله سیاه و هم لوله کربن با استفاده از روش جوش یکسانی تولید می‌گردند.

اما اگر بخواهیم از تفاوت لوله‌های سیاه درزدار با لوله‌های گالوانیزه بگوییم، باید گفت که فقط یک لایه رنگ روی است که برای ممانعت از خوردگی و زنگ‌ زدگی بر روی لوله گالوانیزه قرار گرفته است. هرچند هر دو از جنس فولاد هستند، اما عدم وجود پوشش روی در لوله‌ سیاه درزدار باعث شده تا این نوع لوله ارزان‌تر و مناسب قیمت‌تر باشد. همچنین بیشترین کاربرد لوله گالوانیزه برای انتقال آب است. این در صورتی است که لوله‌های سیاه درزدار برای انتقال آب مناسب نیستند و بیشتر برای انتقال گاز استفاده می‌شوند.

لوله سیاه درزدار چیست؟

لوله سیاه درزدار از چه استانداردهایی تبعیت می‌کند؟

اصولا لوله‌ها بر اساس یک‌سری از استانداردها تولید می‌شوند که آن‌ها نشان می‌دهند چه تست‌هایی بر روی لوله‌ها صورت گرفته است و از چه تاییدیه‌هایی برخوردار هستند. بنابراین امروز لوله‌ها از جمله لوله سیاه درزدار بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی تولید می‌شود. مثلا لوله‌های سیاه درزدار که بیشتر برای گازرسانی و آبرسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای استانداردهای DIN 2440 و DIN 2441 است. این استانداردها حاوی اطلاعات مهمی نیز درباره لوله هستند که اعم از قطر نامی و خارجی، ضخامت دیواره و وزن و طول لوله‌ها است.

لوله درزدار سیاه چگونه تولید می‌شود؟

روش تولید لوله‌های سیاه درزدار به نسبت لوله‌های بدون ‌درز ساده‌تر است. در فرایند تولید این نوع از لوله‌ها، ابتدا ورق فولادی را با نورد گرم خم می‌کنند و سپس لبه‌های آن به هم جوش می‌دهند. به‌خاطر همین جوش هست که به آن لوله درزدار می‌گویند. با این حال وقتی لبه‌ها به هم جوش داده شد، سطح جوش را صاف و صیقلی می کنند و به ابعاد مورد نظر برش می‌زنند. در مرحله آخر قاب‌گیری و کنترل کیفی انجام می‌شود. همچنین پروسه جوش لوله سیاه درزدار، به دو روش اسپیرال یا روش درز مستقیم صورت می‌پذیرد.

برندهای برتر لوله درزدار

امروز برندهای باکیفیتی در ایران هستند که به تولید لوله‌ درزدار اشتغال دارند که ما در این بخش از مقاله قصد داریم تا به ۳ تا از برترین آن‌ها اشاره کنیم و مختصری از آن‌ها بگوییم. برخی از بهترین آن‌ها عبارت است از:

  • لوله درزدار سپاهان
  • لوله درزدار سپنتا
  • لوله درزدار ساوه

لوله سیاه درزدار چیست؟

خرید لوله سیاه درزدار از آهن یک

کیفیت و عمر لوله‌های درزدار در کنار قیمت آن از جمله مواردی است که برای هر مصرف‌کننده‌ای اهمیت دارد. بر این اساس گروه بازرگانی آهن یک، همواره تلاش کرده‌ است تا محصولات خود از جمله لوله سیاه درزدار را با این فاکتورهای مهم به مشتریان خود ارائه دهد.

در این زمینه نیز تجربه‌ای بیش از یک دهه داشته و می‌توانند در زمینه تامین و توزیع انواع مقاطع و ورق فولادی، اتصالات، شیرآلات صنعتی و سایر تجهیزات در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، ساختمانی و آبرسانی، با دو شعبه فعال در بازار آهن پاسخگوی نیاز شما باشند.

کلام پایانی

به عنوان کلام پایانی باید بگوییم که اصولا لوله‌های سیاه درزدار به جهت مقاومت بالا در برابر فشار، خوردگی و خراشیدگی و ... پراستفاده و پرطرفدار هستند. از لوله درزدار برای انتقال گاز و سیستم فاضلاب، صنعت ساختمان و ... بسیار استفاده می‌شود.ما در این مقاله از آهن یک کوشیدیم تا معرفی مختصری از لوله سیاه درزدار داشته باشیم. شما می‌توانید برای خرید و سفارش این محصول به صورت آنلاین و حضوری از طریق گروه بازرگانی آهن یک اقدام نمایید.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس