کد خبر 1578526
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰

به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم مطلبی باعنوان اعمال عیدانه در فرهنگ اسلامی را در کانال خود در ایتا منتشر کرد:

در بسیاری از فرهنگ‌های مادی و حتی در برخی از ادیان انحرافی و تحریفی، «عید» را به عنوان روزی برای شادی‌ها و شادمانگی‌های ظاهری و جسمانی و تفریح و تفرج‌ طبیعی به شمار می‌آورند.

یکی از پر عیدترین ادیان، دین اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام است. به طور میانگین می‌توان گفت کمتر هفته‌ای از سال هست که دست کم دو عید در آن نباشد. به صورت کلی، روزهای جمعه به عنوان روز عید معرفی شده است. و مناسبت‌های دیگری مثل ایام‌ میلاد پیامبر اکرم(ص) و فرزندان او، روز بعثت، غدیر، و امثال آن همگی روزهایی است که به عنوان عید معرفی شده‌اند.

اعمالی که در غالب اعیاد اسلامی به آنها توصیه شده است عبارتند از: اعمالی چون نماز، روزه، خواندن سوره‌هایی از قرآن کریم، خواندن دعاهایی خاص، ذکر مکرر صلوات بر پیامبر اکرم و اهل بیت پاکش، زیارت پاکان و معصومان به ویژه امیرمؤمنان و امام حسین علیهما السلام، پاک کردن جسم از چرک‌های ظاهری(غسل)، تهذیب جان از آلودگی‌ گناهان و رسیدگی به مستمندان (صدقه).

اینها نشان می‌دهد که در مکتب تربیتی و نظم اجتماعی اسلام‌پسند، روز عید، بیش از آنکه روز تفریح و تفرج یا شادی و شادمانگی‌های متعارف و معمولی باشد، فرصتی است برای خودسازی و جامعه‌پردازی و نمایش فضیلت‌های اخلاقی و بروز ارزش‌های اسلامی.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس