کد خبر 1578238
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
جزئیات عوارض شهری در سال ۱۴۰۳

شورای اسلامی شهر تهران، هرساله عوارض حوزه شهری را بررسی و تصویب می‌کند که در این گزارش جزئیات عوارض شهری مصوب برای سال ۱۴۰۳ تشریح شده است.

به گزارش مشرق، عوارض، بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری تهران را تأمین می‌کند و از این رو شورای شهر به عنوان سیاستگذار محلی و در راستای استیفای حقوق شهر از یک سو و توجه به شرایط اقتصادی و توان مالی شهروندان، وظیفه تعیین و تصویب میزان عوارض را به عهده دارد. میزان عوارض هر سال تغییر می‌کند و پس از تصویب در صحن پارلمان شهری، اجرایی و اخذ می‌شود. امسال هم شورای شهر ششم لوایح عوارض را بررسی و آن‌ها را تصویب کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شوند. در ادامه گزارش و در راستای شفاف سازی اشاره‌ای به اهم موارد مطرح شده در مصوبات عوارض شورای شهر تهران خواهیم داشت.

عوارض ساختمانی

بخشی از منابع و درآمدهای پایدار شهرداری از عوارض ساختمانی و ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی شهرداری تهران و ارزش معاملاتی ساختمان، تامین می‌شود. براساس موافقت اعضای شورا، سال آینده عوارض ساختمانی تا سقف ۱۹ درصد افزایش خواهد داشت. البته برای نوسازی بافت‌های فرسوده ۵۰ درصد و تجیمع املاک ۱۰۰ صد تخفیف در صدور پروانه پیش بینی شده است.

عوارض صدور پروانه: این عوارض شامل زیربنای مسکونی و غیر مسکونی می‌شود. عوارض محاسبه شده جهت زیربنای ناخالص مسکونی که فضاهای مشاعی طبقات دارای کاربرد از جمله راه‌پله آسانسور و فضای انتظار طبقه در آن مورد محاسبه قرار می‌گیرد. در بناهای غیر مسکونی هم زیربنای ناخالص کاربردهای تجاری، اداری، صنعتی، خدماتی و ... که فضاهای مشاعی طبقات دارای کاربرد از جمله راه‌پله آسانسور و فضای انتظار طبقه در آن مورد محاسبه می‌شود.

عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری: این عوارض شامل ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از تعیین و تغییر در طرح‌های توسعه شهری می‌باشد. عوارض تعیین کاربری عرصه که براساس کاربری‌ها در پهنه‌های مسکونی، تجاری و مختلط قرار می‌گیرند، عوارض تغییر پهنه‌های براساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری و عوارض بابت ایجاد ارزش افزوده در تمام اراضی و املاکی مانند اصلاح معابر و زیرگذر و ... در این دسته بندی قرار می‌گیرند.

عوارض دیوارکشی و حصارکشی: عوارضی است که در قبال صدور پروانه حصارکشی و دیوارکشی برای اراضی فاقد مستحدثات براساس طرح‌های توسعه شهری محاسبه می‌گردد.

عوارض زیربنای خدماتی: این نوع عوارض شامل صدور پروانه ساختمانی برای احداث کاربری‌های خدماتی از قبیل مراکز آموزشی و آموزش عالی، بهداشتی، درمانی، مراکز اجتماعی، مراکز فرهنگی، اماکن ورزشی، پست‌های امداد و تأسیسات و تجهیزات شهری، جایگاه‌های سوخت‌رسانی، پارکینگ‌های عمومی و ... می‌شود.

عوارض طرح ترافیک

شهرداری تهران در راستای عمل به قانون هوای پاک و کاهش ذرات آلاینده وظیفه مدیریت تردد در محدودهای پر رفت و آمد دارد. از این رو لایحه تعیین عوارض تردد برای مدیریت ترافیک و تقاضای سفر (سال ۱۴۰۳) را به شورا ارائه داد و در نهایت هم این لایحه با نرخ پایه ۱۰۰ هزار تومان به تصویب رسید. البته در تعیین عوارض نهایی شاخص هایی، چون میزان آلایندگی وسیله نقلیه، ساعت تردد و محدوده تردد (کنترل ترافیک یا کنترل آلودگی هوا) پیش بینی شده است.

اهم موارد لحاظ شده

*وسیله نقلیه‌ای مجاز به تردد در محدوده‌های طرح می‌شود که از طریق سامانه «تهران من» ثبت نام و مجوزهای ورودی روزانه را رزرو کند.

*شهرداری تهران مجاز است به ازارای هر پلاک ثبتی، عوارض تردد یک خودروی متعلّق به ساکنین محدوده‌های طرح و ترافیک و کنترل آلودگی هوا که در سامانه «تهران من» ثبت نام و عوارض سالیانه خودرو و بدهی عوارض تردد در محدوده‌ی طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا خودروی خود را در تهران پرداخت کرده اند، مجوز ورود را با پنج دهم درصد محاسبه کند.

*شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مکلف است به محض تکمیل ظرفیت، نسبت به اطلاع رسانی به شهروندان از طریق سامانه و نرم‌افزار تهران من اقدام کند.

*عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیت‌ها، وظایف شغلی و امور درمانی شان مستلزم ورود به محدوده های طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا است، مجوز ورود با اعمال ضریب یک دهم (۱/۰) تعیین و محاسبه می‌شود.

*ضریب تردد در محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) ۱.۵ درصد، محدوده کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم) در روزهای غیرمجاز ۰.۷۵ درصد و هر دو محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) و کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم) ۱.۵ درصد پیش‌بینی شده است.

عوارض مشاغل سیار و بی کانون

این روزها به دلیل شرایط اقتصادی بخش زیادی از شهروندان به دستفروشی و به عبارت دیگر کسب و کارهای سیار روی آورده اند. اشغال فضاهای شهری از سوی این افراد قطعا مواردی را برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کند و مدیریت شهری برای ساماندهی این موضوع عوارضی را پیش بینی کرده است. براساس موافقت اعضای شورای شهر تهران سال آینده این عوارض ۲۲ درصد افزایش خواهد داشت. نرخ پایه هر متربع فضای اختصاصی مشاغل سایر موتوری در هر شبانه روز ۱۸ هزار تومان و هر متر مربع فضای اختصاصی مشاغل سیار غیر موتوری به طور روزانه ۱۱ هزار تومان تعیین شده است. البته شاخص هایی، چون موقعیت جغرافیایی و مکان استقرار هم در تعیین میزان عوارض اثرگذار خواهد بود.

عوارض حفظ و گسترش فضای سبز

این عوارض در راستای صیانت و توسعه و گسترش فضای سبز شهر تهران تعیین شده است. البته قیمت پایه عوارض براساس محیط بن درخت از ۵۸۰ هزار تومان (بن ۱۵ تا ۱۹ سانتی متر) تا ۱۴۰ میلیون تومان (بن بیش از ۲۵۰ سانتی متر) خواهد بود. ضرایبی، چون اکولوژیک، تعدیل مکان و کاربری، آفت و بیماری و ... هم در عوارض لحاظ می‌شود.

اهم موارد در خصوص قطع درختان

۱) در املاکی که قطع درختان به صورت قانونی صورت می‌پذیرد، علاوه بر عوارض مطرح شده می‌بایست غرس درخت جایگزین (حداقل به محیط بن ۲۰ سانتی متر) به اندازه دو برابر مجموع محیط بن درختان قطع شده در همان محل یا محدوده ملک صورت گیرد.

۲) در صورت قطع درختان به صورت غیر قانونی، عوارض به میزان ۳ برابر تعلق گرفته و غرس جایگزین دو برابر مجموع محیط بن درختانی که قطع شده است درهمان محل یا محدوده ملک لازم الاجراست.

۳) شهرداری تهران (مناطق ۲۲ گانه) موظف است تمام عوارض وصولی این مصوبه را صد درصد (۱۰۰%) تخصیص یافته قلمداد و به حساب خاص سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران واریز کند. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران هم موظف است تمام مبلغ وصولی را صرفاً برای احیاء باغات و تملک برای ایجاد باغ‌های جدید در مناطق دارای کمبود فضای سبز اختصاص دهد.

۴) در صورت موافقت کمیسیون ماده ۷ (کمیسیون باغات) مبنی بر جابجایی درختان در داخل ملک، عوارض جابجایی درخت، اخذ نمی‌شود.

۵) مطابق آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها حفظ و نگهداری درختان واقع در معابر میادین و بوستان‌هابر عهده شهرداری تهران است. در صورت خشک و قطع شدن درختان در این مکان‌ها که بر اثر قصور پیمانکار نگه داشت و توسعه فضای سبز صورت گرفته باشد؛ عوارض از پیمانکار مربوطه اخذ و اخذ عوارض از مالکین صورت نپذیرد.

۶) شهرداری تهران موظف است برای اصلاح رویه کارشناسی و ایجاد وحدت رویه و تعیین تکلیف غرس درختان و سایر موارد اجرایی حداکثر ظرف مدت یک ماه شیوه نامه اجرایی را به‌روز رسانی و پس از تایید کمیسیون ماده ۷ نسبت به اجرای آیین نامه قانون اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز اقدام کند.

۷) در صورتی که مالکین بر اساس تشخیص کمیسیون ماده ۷ آیین نامه اجرایی قانون اصلاح لایحه قانون حفظ و گسترش فضای سبز، موظف به غرس درختان جایگزین شوند، اما امکان کاست درختان در داخل ملک وجود نداشته باشد، تحویل درختان به فضای سبز مناطق ممنوع است و می‌بایست هزینه آن‌ها به حساب سازمان بوستان‌ها و فضای سبز واریز و درختان خریداری و در بوستان‌ها و فضاهای عمومی غرس شوند.

عوارض نصب دکل

احداث و نصب تاسیسات شهر از جمله آنتن‌ها و دکل ها، مشمول عوارض می‌شوند. براساس قانون شهرداری ها، شهرداری تهران اجازه اخذ عوارض صدور مجوز احداث و نصب تأسیسات شهری از تمام بهره‌برداران اعم از حقوقی و حقیقی (وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و کلیه دستگاه‌های اجرایی)، که اقدام به احداث، نصب و بهره‌برداری از انواع تأسیسات شهری می‌کنند، را دارد. اعضای شورای شهر تهران افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی برای این عوارض پیش بینی کرده اند که در پارلمان شهری هم تصویب شده است. در محاسبه این عوارض، شاخص هایی، چون ارتفاع دکل به متر، نوع کاربری، قیمت آخرین ارزش معاملاتی املاک منطقه مشخص شده برای نصب دکل و ... لحاظ می‌شود.

اهم موارد در لایحه

*مدت اعتبار مجوزها برای احداث و نصب تأسیسات شهری (دکل‌ها، آنتن‌های مخابراتی و نظایر آن) یک‌ساله بوده و پس از پایان مدت اعتبار مجوز؛ صدور مجدد مجوز منوط به رعایت ضوابط نصب خواهد بود.

*ارتفاع منصوبات و مستحدثات نصب شده بر روی زمین و زیر زمین و حداقل برابر یک متر است.

*شهرداری تهران موظف است پس از اعلام بهره برداران برای تمدید مجوز در زمان انقضا مدت اعتبار مجوزها در مدت ۳ ماه نسبت به بررسی و کنترل تجهیزات و آنتن‌های مربوطه اقدام و در صورت عدم تغییر شرایط، نسبت به صدور مجدد مجوز به مدت یک سال اقدام کند.

*شهرداری تهران وظیفه نظارت دوره‌ای کنترل نصب و بهره‌برداری از دکل‌ها، تجهیزات و آنتن‌های مخابراتی موضوع را عهده‌دار می‌باشد.

*به شهرداری تهران (شرکت ارتباط مشترک شهر) اجازه داده می‌شود به ازای هر مورد درخواست صدور و یا تمدید مجوز مبلغ پنجاه میلیون تومان بابت بهای خدمات کارشناسی، فنی و بازدید و نظارت دوره‌ای دریافت و پس از واریز به حساب خزانه به صورت صددرصد به شرکت ارتباط مشترک شهر تعلق می‌گیرد.

*تمام درآمدهای حاصل از اجرای این مصوبه (به جز ماده چهارم) می‌بایست به حساب خزانه‌داری واریز و ۵ درصد از درآمد حاصل به عنوان حق کارگزاری به شرکت ارتباط مشترک شهر پرداخت شود.

عوارض پارک حاشیه‌ای

پارک خودرو در بخشی از خیابان به معنی اشغال فضای شهر است و از این رو مالکان خودرو می‌بایست عوارض پرداخت کنند. شهرداری تهران قصد دارد با تعیین این عوارض، موضوع پارک حاشیه‌ای را ساماندهی کند و از ایجاد بی نظمی و هرج و مرج و اختلال در عبور و مرور، جلوگیری کند. سال آینده عوارض پارک حاشیه‌ای ۳۲ درصد افزایش خواهد داشت. اعضای شورای شهر تهران هم با این میزان افزایش موافقت کرده اند. البته در تعیین نرخ نهایی عوامل و شاخص‌های دیگری مانند مدت زمان و نوع خودرو و ... هم اثرگذار هستند.

اهم موارد

*کسانی که سامانه «تهران من» فضای پارک را رزرو کنند از ۱۰ درصد تخفیف بهره مند می‌شوند

*اگر مبلغ پارک حاشیه‌ای تا ۱۰ روز پرداخت نشود، ماهانه ۲ درصد به مبلغ پارک حاشیه‌ای اضافه می‌شود

*پارک خودروهای جانبازان و معلولان با پلاک ویژه این افراد در معابر پارک حاشیه‌ای رایگان خواهد بود.

*خودروی سواری و وانت به ازای هر ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت اول، ۳ هزار تومان و برای بعد از ۲ ساعت به ازای هر ۳۰ دقیقه ۳ هزار و ۹۰۰ تومان می‌پردازند

*خودروی کامیونت و مینی بوس به ازای هر ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت اول، ۶ هزار و ۱۰۰ تومان و برای بعد از ۲ به ازاری هر ۳۰ دقیقه ۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

منبع:دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس