به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان ضرورت اقدام اروپا را که برگرفته از یادداشت هشام‌هلیر، دانشیار ارشد مطالعات امنیت بین‌الملل در «مؤسسه رویال‌سرویس» در لندن است منتشر کرد:

هشام‌هلیر، دانشیار ارشد مطالعات امنیت بین‌الملل در «مؤسسه رویال‌سرویس» در لندن، طی یادداشتی در «بنیاد کارنگی» به اتحادیه اروپا درباره پیامدهای حمایت از اسرائیل، هشدار داده است.

به نظر او، اتحادیه اروپا نباید گمان کند که جنگ غزه، امنیت این قاره را تهدید نمی‌کند. اولاً از منظر امنیت سخت اگر تنش به پرتاب موشک و بمباران کشتی‌ها و نفتکش‌ها در دریای سرخ بینجامد، مستقیماً امنیت مرزهای اروپا را تهدید می‌کند. ثانیاً به طور غیرمستقیم نیز احتمال منازعه فرقه‌ای علیه مسیحیان و یهودیان در کشورهای هم‌مرز اروپا مانند قفقاز از یک‌سو و ساحل آفریقا از سوی دیگر، می‌تواند اتباع اروپا را نیز به خطر بیندازد.

طبق این یادداشت از منظر امنیت نرم نیز، «رفتار گزینشی» اروپا در قبال جنگ اوکراین و جنگ غزه، موجب بی‌اعتباری استانداردهای این اتحادیه است. زیرا جوامع جنوب جهانی معتقدند که عملیات طوفان‌الاقصی «در پس‌زمینه چندین دهه اشغال فلسطین توسط اسرائیل انجام شد. آنها حماس را معادل روسیه و اسرائیل را معادل اوکراین نمی‌دانند، بلکه اسرائیل را معادل روسیه و فلسطین را معادل اوکراین می‌دانند».

در این یادداشت ذکر شده که «اتحادیه اروپا طبق ماده ۳ معاهده لیسبون موظف به حمایت از حقوق بشر و حاکمیت قانون نه تنها در داخل قاره بلکه در سراسر جهان است». بنابراین اتحادیه اروپا گرچه مانند آمریکا اهرم فشاری بر اسرائیل ندارد ولی باید «فشار جهانی‌تر به سوی آتش‌بس دائمی در غزه و در عین حال پیگیری جدی راه‌حل سیاسی جامع برای اشغال اسرائیل» را در دستور کار قرار دهد.

علی‌رغم شکاف در کشورهای اتحادیه نسبت به نوع موضع‌گیری در قبال جنگ غزه و جنایات اسرائیل، حمایت سرسختانه تروئیکای اروپایی از رژیم تل‌آویو مانع از آن است که بتوان موضعی در مخالفت با اسرائیل به یک اقدام جدی مانند تحریم اسرائیل به دلیل شهرک‌سازی در کرانه باختری بدل شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس