به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی را با عنوان امنیت اسرائیل پس از طوفان‌الاقصی که برگرفته از یادداشت آریل‌لاتیو، مدیرکل سیاسی کمیته انرژی اتمی اسرائیل از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، است منتشر کرد:

آریل‌لاتیو، مدیرکل سیاسی کمیته انرژی اتمی اسرائیل از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، طی یادداشتی در «بنیاد کارنگی» به بیان چالش‌های امنیتی اسرائیل پس از عملیات طوفان‌الاقصی پرداخته است.

به نظر او، این عملیات، توان بازدارندگی، ظرفیت هشداردهی جامعه اطلاعاتی، توان پیروزی سریع و قاطع، توان دفاع از جامعه یهودیان، خودکفایی دفاعی و نهایتاً امکان‌سنجی پایداری سیاست‌های حاکم بر اسرائیل را به چالش کشیده است.

او سه چالش اصلی امنیتی برای اسرائیل را آزادی اسیران یهودی، نابودی حکومت حماس در غزه و عقب‌نشینی حزب‌الله به خط رودخانه لیتانی عنوان کرده است.

طبق این یادداشت «گستره و مدت عملیات اسرائیل در غزه، در کنار اصطکاک شدید با حزب‌الله به دلیل همبستگی با حماس، علاوه بر عملیات امنیتی در کرانه باختری، چالش‌های حاد اسرائیل را در چندین جبهه به‌طور همزمان نشان داده است».

در عین حال نویسنده، سه موفقیت بزرگ برای اسرائیل را اول، تداوم حمایت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا از عملیات نظامی در غزه؛ دوم، تداوم حمایت داخلی از عملیات در بین جامعه یهودیان و سوم، تداوم معاهدات صلح تل‌آویو با مصر و اردن، با وجود کشتار بالای فلسطینیان، عنوان نموده است. پیشنهادات نویسنده برای ارتقای توان امنیتی اسرائیل شامل موارد زیر است.

  1. افزایش تعداد نیروهای ذخیره و افزایش زمان خدمت اجباری سربازی
  2. اشغال محدوده‌ای از باریکه غزه برای ایجاد منطقه حائل
  3. کمپین دوجانبه با آمریکا مبنی بر حمله هوایی به خطوط انتقال تسلیحات ایران به حزب‌الله و پایگاه‌های سپاه در سوریه
  4. کمپین چندجانبه با کشورهای عربی برای مهار انصارالله در دریای سرخ
  5. اعطای مسئولیت اداره اقتصادی غزه و کرانه باختری به ائتلافی از تشکیلات خودگردان بازسازی‌شده، دولت‌های عربی و اروپایی و اداره امنیتی و نظامی کرانه باختری و غزه توسط اسرائیل

علاوه بر اجتناب برخی دولت‌های منطقه از همکاری مستقیم با اسرائیل در اداره فلسطین، پویایی‌های داخلی مناطق اشغالی از جمله سرسختی نتانیاهو برای بقای حکومتش، مانع انعطاف‌پذیری حکومت تل‌آویو نیز می‌باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 1
    اسراییل رسما تبدیل به تویله شده
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 1
    لعنت بر اسراهیل
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 1
    امیدوارم همه یهودی ها قتل عام بشن
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 1
    لعنت بر اسراییل و طرفدارانش
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 1
    بعد از کشتار ۳۰ هزار فلسطینی هنوز رگ غيرت اعراب به جوش نیومده حتی حاضر نشدن یه کار نمادین دیپلماتیک عليه اسرائیل انجام بدن
    • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      تو اعراب چیکار داری مگه خودت سوار موتور نبودی بوق میزدی و پرچم فلسطین تکون میدادی تو پاشو برو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس