موشک ذوالفقار

موشک شلیک شده از روی شناور که تصاویر آن روز سه‌شنبه منتشر شد، از خانواده فاتح است که از دقیق‌ترین موشک‌های ایرانی محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، مهدی بختیاری طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: سپاه پاسداران برای نخستین بار تصاویری از شلیک موشک‌های بالستیک از روی یکی از شناورهای اقیانوس‌پیمای خود را منتشر کرد. این ابتکار که با همکاری ۲ نیروی دریایی و هوافضا صورت گرفته، یکی از برنامه‌های اصلی سپاه برای تقویت توان موشکی خود است. با نصب موشک‌های برد بلند نظیر آنچه در رزمایش اخیر با برد ۱۷۰۰ کیلومتر از روی شناورهای اقیانوس‌پیما انجام شد، برد موشکی ایران چندین برابر بیشتر می‌شود.

برد موشک‌های بالستیک ایران تا امروز از سقف ۲ هزار کیلومتر فراتر نرفته ولی با این ابتکار یعنی به‌کارگیری آنها بر روی شناورها این امکان وجود خواهد داشت که از عمق اقیانوس هند و دیگر نقاط دریایی جهان، این موشک‌ها به سمت اهداف خود شلیک شوند. حضور در اقیانوس‌ها و آب‌های دوردست طی چند سال اخیر در دستور کار نیروی دریایی سپاه قرار داشته و به این منظور شناورهای مختلفی از جمله شهید مهدوی، شهید رودکی و شهید باقری عملیاتی شده یا در آستانه به‌کارگیری هستند.

تجهیزات نصب شده روی این شناورها، از پهپاد تا موشک‌های بالستیک را شامل می‌شود. نیروی دریایی سپاه از اواخر دهه ۸۰ خورشیدی با تفکیک وظایف از نیروی دریایی ارتش، مسؤولیت حراست از خلیج ‌فارس و تنگه هرمز را برعهده داشته که با توجه به برنامه جدید این نیرو و تجهیز آن به شناورهای بزرگ اقیانوس‌پیما، باید منتظر حضور پررنگ‌تر این نیرو در آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها نیز باشیم.

موشک شلیک شده از روی شناور که تصاویر آن روز سه‌شنبه منتشر شد، از خانواده فاتح است که از دقیق‌ترین موشک‌های ایرانی محسوب می‌شود و به‌کارگیری آن - بویژه علیه اهداف دریایی - به دلیل دقت بالا یکی از گزینه‌های اصلی در شناورهای سپاه خواهد بود. پیش از این البته موشک‌های هرمز و خلیج‌فارس نیز از همین خانواده فاتح با ماموریت صرفاً دریایی ساخته و عملیاتی شده بودند اما استفاده از موشک با برد ۱۷۰۰ کیلومتر علیه اهدافی در خشکی (در کویر مرکزی ایران) برای نخستین‌بار به نمایش درآمد.

با توجه به ابعداد بزرگ شناورهای اقیانوس‌پیمای سپاه، این احتمال وجود دارد که در آینده انبوهی از موشک‌های بالستیک با بردهای مختلف روی آنها نصب شود. دستاوردهای اخیر نیروی دریایی سپاه البته منحصر به تست موشک بالستیک از روی شناورهای اقیانوس‌پیما نبود. تصاویر تست موشک‌های عمودپرتاب پدافند هوایی از روی شناورهای تندرو نیز از دیگر توانمندی‌های جدی سپاه بود که تصاویر آن منتشر شد.

سپاه پاسداران برای نخستین بار موشک‌های پدافندی عمودپرتاب از نوع نواب را بر روی شناور شهید سلیمانی نصب کرده بود. این موشک‌ها می‌توانند اهداف متخاصم هوایی را در بردی مناسب مورد اصابت قرار دهند و به این ترتیب توان پدافندی شناورها در عرصه دریایی بیش از پیش خواهد شد، چرا که با به‌کارگیری سامانه‌های عمودپرتاب امکان استفاده همزمان از چندین موشک به دلیل فضای کمتری که اشغال می‌کنند، وجود دارد.

با توجه به گسترش تهدیدات دریاپایه در نبردهای آینده، تقویت این حوزه چه در ارتش و چه در سپاه از سال‌های قبل در دستور کار نیروهای مسلح قرار گرفته و احتمالا بزودی این موشک‌های عمودپرتاب بر شناورهای بزرگ نیروی دریایی ارتش نیز نصب خواهد شد.

در کنار این، ورود انبوه هواپیماهای بدون‌ سرنشین در سازمان رزم دریایی کشور نیز موجب شده هم در ارتش و هم در سپاه، تمرکز بر طراحی و ساخت ناوهای پهپادبر مورد توجه قرار بگیرد.

این پهپادها از انواع شناسایی تا رزمی و انتحاری هستند که تعداد زیادی از آنها روی شناورهای جدید حمل شده و از فواصل بسیار دورتر از مرزهای ایران می‌توان از آنها علیه اهدف متخاصم استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 1
    خدا کند و بخواهد زودتر این جنگها تمام شود
  • US ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 1
    نفتکش رو تبدیل به کشتی کردن شق القمر نیست
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    1 0
    باید موشک قاره پیما بسازیم.و هنچنبن کلاهک هسته ای.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس