موشک ذوالفقار

نیروی دریایی سپاه برای نخستین‌بار در اقدامی مبتکرانه با همکاری نیروی هوافضا توانست شناور شهید مهدوی را به موشک‌های بالستیک دوربرد خانواده فاتح با برد حداقل ۱۷۰۰ کیلومتری تجهیز کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در حالی که توجه رسانه‌ها معطوف به راهپیمایی بزرگ 22 بهمن در سراسر کشور و حضور پرشور مردم کشورمان در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بود، فرمانده کل سپاه پاسداران خبر مهمی را در روز 23 بهمن اعلام کرد تا مشخص شود امنیت و تداوم حضور مردم در این اجتماع بزرگ، جز با حضور و تلاش شبانه روزی نیروهای مسلح در صحنه ها و مناطق مختلف کشور حاصل نمی شود.

به گفته سرلشکر سلامی، در همکاری مشترک نیروی هوافضای سپاه و نیروی دریایی سپاه، یک فروند موشک بالستیک دوربرد از یکی از شناورهای نظامی نیروی دریایی سپاه یعنی ناو شهید مهدوی با موفقیت شلیک شد و هدف مورد نظر را منهدم کرد.

بیشتر بخوانید:

چهار ماهواره ایرانی در دست طراحی؛ ۵ ماهواره در صف پرتاب

تمرین حمله به تل‌آویو با ضربه دقیق به مقر تکفیری‌ها در سوریه/ ۲ رکورد مهم سپاه در بزرگترین حمله موشکی فراسرزمینی شکست +عکس

گام مهم «ذوالجناح» برای رساندن ماهواره‌های ایرانی به فضا/ تست موفق "Hot staging" برای عملیاتی شدن موشک جدید ماهواره‌بر +عکس و فیلم

کدام موشک بالستیک سپاه از دریا شلیک شد؟

موشک ذوالفقار یک موشک سوخت جامد با برد ۷۵۰ کیلومتر و با دقت هدف‌گیری بیشتر از فاتح ۱۱۰ و فاتح ۳۱۳ است که شباهت بسیاری به فاتح ۳۱۳ دارد اما از سر جنگی مدرن‌تر برخوردار است و بالک‌های هدایت‌شونده آن نیز تغییراتی داشته است. موشک ذوالفقار موشکی زمین به زمین، مایل پرتاب و یک مرحله‌ای که قادر است اهداف خود را تا فاصله بیش از ۷۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار داده و منهدم کند. برخورداری از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادار گریزی قابلیت نقطه‌زنی، سبک و تاکتیکی بودن از دیگر ویژگی‌های موشک ذوالفقار است.

فناوری موشکی سپاه تکمیل شد/ «خیبر شکن» چابک و تاکتیکی است

اولین عملیات موشکی سپاه پس از عملیاتی که در اواسط دهه هفتاد به مقر منافقین در خاک عراق انجام شد، در سال 1396 و در پاسخ به اقدام تروریستی داعش در حمله به مجلس شورای اسلامی صورت گرفت. در آن عملیات، نیروی هوافضای سپاه با موشک‌های بالستیک ذوالفقار و قیام مقرهای تجمع فرماندهان و طراحان عملیات تروریستی مجلس شورای اسلامی را با موشک‌های بالستیک ذوالفقار در هم کوبید.

تمرین حمله به تل‌آویو با ضربه دقیق به مقر تکفیری‌ها در سوریه/ ۲ رکورد مهم سپاه در بزرگترین حمله موشکی فراسرزمینی شکست +عکس

دقت حمله موشکی سپاه به مقر فرماندهان داعش با موشک ذوالفقار در دیرالزور - سال ۱۳۹۶

پس از آن در مهرماه سال 97 و در پاسخ به عملیات تروریستی حمله به مراسم رژه در اهواز سپاه، در عملیات ضربت محرم برای نخستین مرتبه یک عملیات ترکیبی موشکی و پهپادی با به‌کارگیری موشک‌های ذوالفقار و قیام و همچنین پهپادهای بمب‌افکن خود اجرا کرد و مقرهای تروریست‌های داعشی در شرق فرات را منهدم کرد. مسیر خانواده پرافتخار فاتح ۱۱۰ در بخش توسعه مستقیم با ساخت نمونه‌های بعدی به ترتیب با بردهای ۴۵۰‌کیلومتر با نام فاتح ۳۱۳ در سال ۱۳۹۴، 750 کیلومتر با نام ذوالفقار در سال های بعد و هزارکیلومتر با نام دزفول در سال ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد که دو نمونه آخر دارای قطر بیشتری نسبت به فاتح ۱۱۰ و سرجنگی جداشونده هستند. همچنین قابلیت ضدکشتی موشک‌های بالستیک تاکتیکی ایران با ذوالفقار بصیر به ۷۰۰‌کیلومتر افزایش یافت.

نمایش موشکی جدید سپاه قلب «دیگو گارسیا» را نشانه گرفت/ پیام «بازدارندگی فراسرزمینی» ناو شهید مهدوی با شلیک ذوالفقار +عکس

شلیک موشک ذوالفقار از ناو شهید مهدوی در تمرین اخیر نیروی دریایی و هوافضای سپاه

در تست اخیر نیز برای نخستین‌بار یک موشک بالستیک از خانواده ذوالفقار از روی ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه شلیک و به هدف خود در کویر مرکزی ایران با موفقیت اصابت کرد و چون لانچر این موشک با موشک‌های دوربردتر مانند دزفول و خیبرشکن یکی است، لذا از لحاظ فنی و عملی، نصب و شلیک موشک‌هایی تا برد ۱۷۵۰ کیلومتر با این لانچر و از روی دریا، به راحتی قابل انجام است.

کدام شناورهای سپاه قابلیت این شلیک را دارند؟

اگرچه ورود شناورهای سنگین همچون ناو شهید مهدوی به یگانهای نیروی دریایی سپاه، عمر چندانی ندارد اما در همین مدت کوتاه، اقدامات و برنامه های موثر فراوانی روی شناورهای سنگین سپاه به اجرا گذاشته شده است. اسفند ماه ۱۴۰۱ ناو اقیانوس پیمای شهید مهدوی و ۹۵ شناور موشک انداز که برد موشکی آنها بین ۱۰ تا ۱۸۰ کیلومتر بود در مراسمی با حضور فرمانده کل سپاه به ناوگان نیروی دریایی سپاه الحاق شد.

۲۵ دستاورد صنعت دفاعی در سال ۱۴۰۱/حضور سپاه در آبهای آزاد

وزن ناو شهدی مهدوی بیش از ۲۱۰۰ تن و طول آن ۲۴۰ متر و عرض ۲۷ متر است، این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را دارا است و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود. در آن زمان اعلام شد این ناو قادر است انواع بالگرد، انواع پهپادهای عمودپرواز و پهپادهای انتحاری با برد ۱۳۰۰ کیلومتر و همچنین شناورهای موشک انداز را حمل کند و به موشک‌های کروز ضد کشتی با برد ۷۵۰ کیلومتر مجهز است که با ابتکار جدید نیروی هوافضای سپاه، یک قابلیت بزرگ دیگر به این شناور غول پیکر اضافه شده است.

شلیک موشک بالستیک از شناور؛ باشگاه خاص ارتش های بزرگ جهان

حمل و پرتاب موشک های کروز و بالستیک با ماموریت ها و در بردهای مختلف، امری مهم برای شناورهای سطحی و زیر سطحی در جهان محسوب می‌شود و در چند دهه اخیر، ماموریت هایی مثل بحث حمل و پرتاب موشک های بالستیک مورد توجه نیروهای دریایی مهم جهان قرار گرفته است. آمریکا، روسیه، فرانسه و چین از جمله کشورهایی هستند که شناورهای سطحی خود را نیز به این کلاس از موشک ها مجهز کرده اند. ضمن آنکه انواع مختلفی از موشک های کروز حمله به اهداف زمینی امروزه در بازار صادرات وجود دارد و به مشتریان مختلفی عرضه می شود.

اما موضوع حمل و شلیک موشکهای بالستیک توسط شناورهای نظامی، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و کمتر کشوری در دنیا توانسته وارد این باشگاه نظامی شود. اگر به صورت رسمی بخواهیم حساب کنیم، اکنون هیچ موشک بالستیک به صورت عملیاتی از کشتی ها پرتاب نمی شود ولی آزمایش های موفقی در این خصوص در جهان صورت گرفته و به عنوان مثال آمریکا در سال ۱۹۴۷ میلادی یک آزمایش از روی ناو هواپیمابر میدوی با یک موشک بالستیک وی ۲ غنیمتی از آلمان انجام داد و بعد از آن نیز صحبت هایی برای مجهز کردن برخی از نبرد ناوها و ناوهای هواپیمابر قدیمی مطرح شد که با توسعه موشک های زیردریایی پرتاب این مسئله برای همیشه به بایگانی پیوست.

نمایش موشکی جدید سپاه قلب «دیگو گارسیا» را نشانه گرفت/ پیام «بازدارندگی فراسرزمینی» ناو شهید مهدوی با شلیک ذوالفقار +عکس

آزمایش موشک Dhanush توسط نیروی دریایی هند

مورد بعدی تلاش هندوستان برای شلیک موشک های بالستیک کوتاه برد از کشتی های جنگی بود. هندی ها بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ هفت آزمایش با موشک بالتسیک کوتاه برد Dhanush انجام دادند که اکثر موفق بوده است. این آزمایش ها از شناورهای مختلفی مثل ناوهای گشتی کلاس Sukanya یا ناوهای کلاس Rajput انجام داده است. در کنار برخی تست های رژیم صهیونیستی، برخی از منابع چینی نیز اعتقاد دارند که رزم ناوهای سنگین تایپ ۰۵۵ این کشور نیز توانایی حمل و پرتاب موشک های بالستیک ضد کشتی را دارند اما به صورت رسمی، چیزی اعلام نشده است.

لذا با این تست اخیر می توان گفت در حوزه دستیابی به انواع لانچرها، مکانیسم های شلیک و عبور از مشکلات فنی و عملیاتی در شلیک موشک های نظامی، آخرین مراحل و جدیدترین فناوری ها نیز در داخل کشورمان بومی شده و با این اقدام سپاه، ایران در میان کشورهای ابرقدرت در حوزه موشکی، جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

پیام جدید سپاه به اسطوره‌های پوشالی نیروی دریایی آمریکا

چنین دستاورد بزرگی، صرفا برای هدف قرار دادن پایگاه ها و مراکز خاص و دور از دسترس گذشته ارتش آمریکا همچون پایگاه "دیگو گارسیا" به کار نخواهد آمد بلکه عملیاتی کردن نسل جدید این موشکها، باعث می شود عملاً عمق استقرار ناوگان دشمن برای حمله احتمالی، بسیار فراتر از ۲۰۰۰ کیلومتر دورتر از مرزها و سواحل کشورمان باشد و این، به معنی فرصت بیشتر برای کشف و رهگیری هواپیماها و موشک‌های دشمن و گرفتن فرصت اجرای عملیات غافلگیرانه توسط آنهاست.

نمایش موشکی جدید سپاه قلب «دیگو گارسیا» را نشانه گرفت/ پیام «بازدارندگی فراسرزمینی» ناو شهید مهدوی با شلیک ذوالفقار +عکس

موقعیت جغرافیایی دیه‌گو گارسیا در اقیانوس هند - 3800 کیلومتر دورتر از چابهار

در نتیجه تیغ ناوهای هواپیمابر امریکایی علیه کشورمان اگر کمی برنده هم بود، با اعلام عملیاتی موشک‌های جدید بالستیک، کندتر از قبل شد چراکه این موشکها علاوه بر قابلیت انهدام مراکز و پایگاه های مهم دشمنان در سرزمین های مورد نیاز، امکان شلیک به ناوهای هواپیمابر آمریکا را نیز دارند؛ همچنانکه در ۲۷ دی ۱۳۹۹ نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در حالی آخرین مرحله از رزمایش موشکی پیامبر اعظم-۱۵ را اجرا کرد که در جریان آن، چند موشک بالستیک (که تصاویر منتشره، حداقل شامل قدر اف و سجیل ۲ بود)، به سمت اهدافی در شمال اقیانوس هند شلیک شدند.

نسل جدید موشک‌های بالستیک دریایی؛ چابکتر و دقیق‌تر از «قدر و سجیل» / «حاج قاسم و خیبرشکن» مهیای عملیات‌ علیه نیمیتز و جرالد فورد می‌شوند +عکس

لحظه شلیک و اصابت موشکهای بالستیک سپاه به هدف دریایی در سال 1399

طبق سناریو این مرحله، موشک‌های مورد نظر، انهدام ناوهای دشمن در فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری را شبیه‌ سازی کردند و دقت آنها به حدی بود که به گفته‌ مقامات دولتی آمریکا، موشک‌های شلیک شده به یک هدف در سطح دریا اصابت کردند در حالی که در ۱۵۰ کیلومتری این هدف، ناو هواپیمابر نیمیتز حضور داشت که این تست، یک قدرت‌نمایی به نیروهای دریایی آمریکا محسوب می‌شد و برد و دقت موشکهایی چون دزفول و خیبرشکن - که از ناوهایی چون شهید مهدوی شلیک می شوند- دست کمی از این موشکهای شلیک شده ندارد.

با این اوصاف، سپاه پاسداران برای نخستین‌بار در اقدامی مبتکرانه و با همکاری دو بازوی مهم عملیاتی خود یعنی نیروی دریایی و نیروی هوافضا توانست بازدارندگی فرا سرزمینی تا شعاع 2 هزار کیلومتری را برای اولین بار به نمایش بگذارد و از این پس، ناوها و کشتی های سپاه و به زودی شاید ارتش، می توانند در فاصله 2 هزار کیلومتری از هر منطقه مورد نیاز مستقر شده و در صورت لزوم، ماموریت محوله را با دقت به انجام برسانند؛ انشاء الله.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    58 86
    میتونه جلوی حملات پاکستانو بگیره؟
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      88 25
      پاکستان که هیچ، جلوی حملات ارباب پاکستان هم می گیره.
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      25 47
      خیر
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      41 53
      هرروز همین موشکها رو از یمن شلیک میکنین.یکیش از سد دفاع هوایی ناوها رد نشده.
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      52 21
      ابله امریکای ابر قدقد شما نتونست جلوی مهاجران مکزیکی رو به سمت مرزهاش بگیره . بعد فکر کردی با گفتن موشک پاکستان میخوایی ایران رو تحقیر کنی . ابر قدقد شما تو جنگ افغانستان و جنگ ویتنام با فضاحت در رفت یه کم تاریخ بخون . فکر نکن پرتاب چند تا موشک سمت مرز ایران اونم بعد تارو مار کردن تروریست های اربابت تو خاک پاکستان فاجعه هست . ما به هدفمون رسیدیم .
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      58 22
      خفه بابا مابا پاکستان جنگ نداشتیم وگرنه پاکستان عددی نبود. جنگ ما با آمریکا و صهیونیست هاست
    • RO ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      13 35
      حمله ایران به پاکستان در حقیقت حمله به چین بود.
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      4 7
      ۲۰:۳۳ این را نمی گفتی فکر میکردم سقط شدی بعد دیدن این موضوع🤣🤣🤣
    • علی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      15 9
      پلشت آخه پاکستان عددیه
    • رضا IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      11 5
      به کوری چشم تو پاکستان اولین کشوری است که جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت اشرارغلط زیادی میکنند
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      13 13
      ما 100 تروریست را از بین بردیم و پاکستان 10 پاکستانی را کشت. 10 به یک.
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      4 6
      ما اگر ناوهای ناتو و سنتکام را تصرف کنیم هم غنیمت ناو را بدست آورده ایم و هم خدمه ناوها را به عنوان اسیران جنگی و برگ برنده گرفته ایم و هم میلیونها دلار پهباد و موشک بیهوده صرف نکرده ایم
  • وطنم ایران RU ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    22 19
    باید به صورت عمود پرتاب شلیک بشن نه اینکه لانچر موشک بزاریم روی نفتکش شلیک کنیم
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      5 10
      چشم اسی فقط عرض دیگه نداری برم عمود بزنم تا یک زر دیگه برنی
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      5 10
      عزیز شما لطف کنید مدرک تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل رو بفرمایید از این به بعد بیشتر از نظرات شما استفاده کنیم
    • DE ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      6 2
      کشتی که هیچ محافظ پدافندی نداره، براحتی با یه جنگنده یا حتی پهپاد یا یدونه موشک کروز از کار میفته. دیدید که اوکراین چه بلایی سر پیشرفته ترین ناوهای روسیه آورد
  • وطنم ایران RU ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    18 16
    باید به صورت عمود پرتاب شلیک بشن نه اینکه لانچر موشک بزاریم روی نفتکش شلیک کنیم
    • US ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      12 10
      نفتکش رو خوب اومدی
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      10 5
      وقتی روی ناو بندر لانچر موشک میگذارند یعنی علاوه بر اینکه بر اساس ماموریت اصلی خودش که تامین مایحتاج و سوخت و مهمات برای ناو گروه های نیروی دریائی در مسافت های دور از سرزمین اصلی عمل میکند میتواند توانائی آفندی و پدافندی هم داشته باشد. حالا هی شما بگو نفت کش !!! ایران اسلامی با توجه به دکترین دفاع دریائی خودش دارای ناو بندر حامل لانچر موشک های مختلف از جمله بالستیک میباشد.
    • مسعود IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      4 3
      نظر شما درسته اما برای شلیک تاکتیکی هسته ای یکی از برنامه های روسیه و چین استقرار موشک با کلاهک هسته ای داخل کانتینر بر روی قطار باری و یا کشتی کانتینر بر غیر نظامی هست در این حالت کشتی با پوشش غیر نظامی به ساحل دشمن نزدیک میشه و در کسری از ثانیه به طور همزمان ده ها موشک هسته ای به دشمن شلیک می کنه
    • علی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      5 2
      داش این رسما آزمایش هست انشاالله بعدا اونی که شما گفتی هم انجام میشه راجب نفت کش هم کا باید بگم خیلی از کشور های جهان ناو های لجستیکی بر اساس کشتی های نفت کش دارند حتی آمریکا هم ناو بندر هایی بر اساس نفت کش داره و حتی هم یک زمانی دنبال طرحی به نان آرسنال بود که طی اون کلا یک شناور جنگی بر اساس نفت کش ساخته می‌شد دلی در نهایت طرح زیر فشار لابی های اسلحه سازی لغو شد
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    18 28
    خدایی این بکش مکشهای بین ایران و امریکا و اسراییل تا کی ادامه دارد بهتر نیست ایران و آمریکا و اسراییل وارد جنگ تمام عیار و تمام کننده و تارزخی بشوند تا این پتانسیل تخلیه بشود
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      21 6
      عزیز مساله این هست که درجنگ با قدرت مساوی دو طرف به شدت آسیب می بینند بنابراین طرفین از جنگ اجتناب می کنند
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      16 3
      فکر کردی الان درگیر نشدن
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      15 5
      ایران امریکا زرنگ تر از اون هستن که همه چی رو مفت مسلم بدن دست چین . اسرایل که نسخش پیچیده شده الان جنگ بین حماس حزبالله و امریکاس
  • AT ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    16 9
    ایران امنیت نرزهای ارمنستان را به عهده بگیرد
    • US ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      5 25
      عرمنستان محکوم به زوال و تجزیه هست، ایران از فتنه و ظالم و سرطان محافظت نمی کند
    • رضا IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      27 1
      عردوغان چطور؟ زوال داره یا نه؟
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      21 1
      سرطان بادکوبه است که نسبت به حتی ایران هم در کتاب های درسی ادعای ارضی دارد.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      9 0
      هم ارمنستان و هم آذربایجان باید به خاک سرزمین اصلی، یعنی ایران برگزدند
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    17 1
    انشاءالله بزودی نیروی هوایی هم دست در دست نیروی هوافضا و نیروی دریایی ناوشکن هواپیمابر را بسازند و عملیاتی کنند
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      5 1
      عزیزم تا حالا نفهمیدی ایران با کمترین هزینه دنبال بازدارندگی هست! در دکترین ایران استعمارگری و اشغال نیست پس ناوهای هواپیمابر و امثال اون به درد ما نمیخورد شما ایران اسلامی را با استعمارگران اشتباه کرفتی
    • IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      8 0
      کاش این ایده تولید«ناوهواپیمابر»ازذهن های ماکاملاپاک میشدجای آن تولید زیردریایی های اتمی اقیانوس پیمای ایران،جایگزین می شددر مرحله اولش هم به سرانجام رساندن«پیشران هسته ای»
    • آرشا ابدان IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      2 0
      گیرم اصلا ناو هواپیمابر هم ساختیم روش میخواین اف ۵ و کوثر هوا کنی دانشمند؟
    • علی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      1 1
      ۱بودجه ۲ بودجه ۳ بودجه اس ارتش یک بار اعلام کرد که در صورت تامین بودجه توانایی ساخت ناو هواپیمابر بر ۲۰۰ متری را دارد
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    32 0
    درود بر تمام حافظان وطن
  • US ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    26 0
    این ناو نیلز به محافظت دارد مانند ناو هواپیمابر ها! البته نیروی هوایی ما هم نیاز مبرم به جنگنده‌های نسل جدید به صورت انبوه دارد
  • جها IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    5 4
    ببخشید یه سوال دارم ما می تونیم با سامانه پدافندی F35 رو رهگیری و منهدم کنیم؟هر کی جواب منطقی بده ان شاالله عاقبت به خیر شه.
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      8 11
      خیر
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      7 15
      خیر
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      8 5
      بله چون دقیقا مکانیزمش با گلوبال هاوگ که درخلیج همیشه فارس منهدم شد یکی هستش شماخیلی نگران نباش
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      5 5
      جها جان پهپاد آر کیو ۱۷۰ و ترایتون خیلی خیلی رادارگریزتر از اف۳۵ هستند ولی در تور راداری و پدافندی ما گرفتار شدند، فکر کنم با این مطلب به جوابت برسی ان شاالله
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      2 4
      اف 35 خیلی خوب و نازه ولی اینا هم ممکنه بتونن بگیرنش ممکنه نتونن بگیرنش ظاهرا میتونن بگیرنش ولی نمیخوان بگن که نمیتونن نگیرنش چون دوست ندارن کسی بدونه که میتونن بگیرنش یا نمیتونن بگیرنش حتی اگه خود اف 35 بیاد داخل هم ممکنه بگیرنش اما نگن گرفتنش تا خیال نکنه که نمیتونن نگیرنش در صورتی که نتونستن نگیرنش
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      3 2
      بله کاملأ امکان‌پذیر هست. فراموش نکنید که زمانی که هواپیمای F-117 هم بعنوان جنگندهٔ Stealth معرفی شد یانکی‌ها تبلیغات خیلی زیادی روش کردن ولی در اولین جنگی که توش شرکت کرد یعنی یوگسلاوی، صرب ها دوتاشو با موشک های قدیمی سام روسی ساقط کردن!! F-35 هم دقيقأ همونطوره و اولین جنگ واقعی که توش شرکت کنه پته شو میریزه رو آب!! یانکی ها میگن اگر یک دلار پول داری نود سنتشو خرج تبلیغات کن!!
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      4 1
      جنگنده f-22 یکبار در نوار مرزی جنوب غربی به سمت شمال توسط ایران رهگیری شده. با توجه به پیشرفته تر بودن f-22 نسبت به f-35 امکانش هست.
    • علی IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      0 1
      ایران رادر های اپتیک زیادی داره حتی تا برد ۳۰۰ ک.م این رادار ها کلا رادار گریزی سرشون نمیشه چون بر اساس امواج رادار کار نمی‌کنند و از اونجایی که از طیف های مختلفی استفاده می‌کنند برای کشف هدف برای همین در هر آب هوایی هم کار می‌کنند و البه از اونجایی که از امواج هم استفاده نمی‌کنند امکان انهدام آنها با تجهیزات زد رادار هم ممکن نیست
  • الخلج IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    12 2
    ایران بهتر است روی ناو سرمایه گذاری نکند چون چیزی که زیر پایش سفت نیست نمی شود بهش اعتماد کرد بهترین وکم هزینه ترین موشک است باید پیشر فته ترش کرد زنده باد سردار. حاجی زاده
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 1
      الکلک پس در دنیا اینهمه روی کشتی سرمایه گذاری میکنند اندازه تو نمی‌دانند! الکلک کی بودی تو گوگولی
    • IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      2 0
      سرمایه گذاری برروی جنگ افزاردریایی نامرئی چطور؟وباکف نشینی چندهفته ای کنارسواحل دشمن باسونار،رادارخاموش کنارشاهرگ؟
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    3 5
    نمایش موشکی !
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    4 8
    کاش اروپا و امریکا و اسراییل به ایران حمله کنند تا قدرت واقعی ایران را ببینیم
    • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      2 1
      آره ! کاش !! اما .... از سگ کمترن ... مرگ بر خودشون و طرفدارا شون ...
    • ایرانی IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      15 1
      غربیها اندازه تو خَر نیستند که خودشونو بندازن تو هچلی که میدونن هزینه اش سرسام آور و دستآوردش هیچ است برای اینکه مطمئن بشی آمریکائیها اندازه تو احمق نیستن که بخوان جنگ مستقیم با ایران رو امتحان کنن توی اینترنت سرچ کن رزمایش چالش هزاره ببین آمریکائیها توی رزمایشی که در سال ۲۰۰۲ جنگ با ایران رو شبیه سازی کردند چه نتیجه ای گرفتند اونوقت میفهمی که چرا آمریکا برای تلاش وطنفروشایی مثل تو که میخوان آمریکا رو شیر کنن تا به ایران حمله کنه محل سَگ هم نمیده😁
  • GB ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    5 4
    هزار آفرین بر رزمندگان با غیرت اسلام. که با دست خالی فرهنگ عاشورایی و رمز یا حسین همیشه و در همه نقاط پیروز هستند. توکلت علی الله.
  • GB ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    5 1
    ایران نیاز به پدافند دارد. با سیستم اس ۵۰۰ و اس ۵۵۰ می‌شود که از خوزستان و کرمانشاه امنیت آسمان در عراق و سوریه رو تأمین کرد.
  • آرش چویل IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    7 1
    هر آنچه ما به ذهن می آوریم سپاه خیلی قبل ترش عملیاتیش کرده همین چند هفته پیش بود دیوگو گارسیا رو برسی کردم و تو فکرم همین عمل سپاه بود. دمشون گرم
  • RO ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    12 2
    زنده باد بمب اتم ایرانی، افتخار ملی، تولبد داخل
  • RO ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    7 3
    زنده باد بمب اتم ایرانی، افتخار ملی، تولبد داخل
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    4 1
    با ساخت بمب اتم و موشک قاره پیما امنیت تکمیل تر خواهد شد
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 0
    دیگو گارسیا کجاست ؟ کشوره مگه ؟
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    به به ماشاءالله
  • از شهرستان سراب IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    2 0
    دقت موشک‌های ایران طی این ده سال اخیر روز بروز بهتر شده
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      2 0
      یه منظومهGPSایرانی کارامدباخطای کمترازنیم مترلازمه
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    2 1
    ایران قدرتمند
  • دلسوز IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    6 3
    اونوقت امریکا دست بسته نشسته که این موشکها از این کشتی نفتکش شلیک بشوند؟!!! با چی از این کشتی حفاظت میشه؟!!
  • پیمان US ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    4 0
    زنده باد نیروهای مسلح کشورم ایران بزرگ ارتش و سپاه دو بازوی توانمند و خادم این مرز بودم ، خدمت سپاه و ارتش به این ملت و مرز آبی و خاکی با قدرت برای من اثبات شد ، خداوندگار نگهدارتان باشد 💪🫶
  • حقیقت گو IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    3 0
    این خیلی عالیه اما کشتی بزرگی مثل ناو مهدوی باید دارای دهها سیلوی موشکهای دوربرد پدافندی باشه وگرنه آمریکا در یک درگیری احتمالی با حمله چند هواپیما این ناو را غرق یا به شدت آسیب می زند ...
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      1 1
      به همین دلیل سرمایه گذاری روی ناو هواپیمابر عاقلانه نیست!،طبق نظرات دوستان،ناو هواپیمابر دیگر خاصیتش را از دست داده،چون حجم عظیمی از تسلیحات در معرض حمله ی دشمن قرار میگیرد،و با پیشرفت تکنولوژی پهپادی که کشورهای ضعیف نیز از آن برخوردارند بسیار آسیب پذیر هست و این ابرقدرتها روزگاری برای اشغال و تسلط بر منابع دیگران و تهدید آنها استفاده میکردند!.که الان ساخت آنها هدر رفت سرمایه هست!،فقط باید روی موشکهای نقطه زن دور برد تمرکز کرد!.
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    4 2
    کی باشه ببینیم قلب واشنگتن ونیویورک هدف قرارگرفته باشه؟ودست برماشه بیخ گوش شهر های ساحلی آمریکاآنهم,آن سوی اقیانوس ها منظورم به تولیدرسیدن پیشران هسته ای بعد هم بلافاصله تولیدانبوه اولین زیردریایی های اتمی اقیانوسپیمای ایران مجهزبه انبوه سیلوی عمودپرتاب بالستیک وکروزازنوع فراصوت،خدا یاری کنه این کارمهم به سرانجام برسه توسط باغیرت ها
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    13 0
    نیاز به موشک های تاخیری و دو مرحله ای داریم تا انبارها تسلیحاتی و مکانهای مخفی دشمن را در عمق زمین نابود کند چرا که بسیاری از امکانات آنها زیر زمین پنهان شده است
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 1
    پس خاک سرزمینی آمریکا هم رسما تحت پوشش رفته
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 1
    مشرق جان ما خیلی عقبیم از امریکا از نظر نظامی
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 0
    قدرت واقعی ایران دیده شد
  • آشنا IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 9
    تولید ناو هواپیمابر و موشکهای دوربرد پیشکش. مردم الآن نان شب ندارن بخورن خیلی ها ماهی یک کیلو گوشت نمی تونن بخرن. بجای اینا تولید گوشت افزایش بدین
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    2 0
    دست مریزاد به فرزندان غیور سپاه که باعث افتخارملت هستند خدا به فکر وبازوتون توان بده امین🤲✌️💪
  • علی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 0
    زمان پهلوی خیلی خوب بود؟؟؟؟!!!!!!!! زمان‌شاه‌خیلی عالی بود؟؟؟؟؟!!!!!!!! زمان‌ محمد‌رضا ،همه‌چی‌داشتیم. اینا‌هم‌مال‌زمان‌شاهه،مونده‌بود ته انبار‌، ارهههههه
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    باید از این کشتی 5 تا را باید ایران بسازد و تجهیز نماید ایناه کشتی باری هستند در ضمن باید این کشتی ها به موشک های کروز سومار با برد 3500 و سیستم پدافند باور باید تجهیز شود و دو ناوچه هم انها را اسکورت کند
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    ژاپن و آلمان در جنگ جهانی با اون عظمت و تکنولوژی فوق مدرنشون له شدن تازه ژاپن کامیکازه هم داشت
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    5 0
    ایران باید به موشک های بالستیک با برد 3500 کیلومتر این ناوها را مجهز نماید کروز با برد 3500 کیلومتر موشک های ضدکشتی با برد 1700 کیلومتر و سیستم پدافندی باور 373 علاوه بر این این ناوها می توانند با حمل سوخت برای ناوهای جنگی و زیردریایی های کیلو انها را به حالت قاره پیما در اورده و 3 عدد از این ناوها برای اقیانوس اطلس و 3 عدد برای محاصره دریایی امریکا در اقیانوس آرام لازم است
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    بابت پیشرفت موشکها خوشحالیم ولی واقعا چه اصراری داریم به کشتی کانتینربر بگیم ناو رزمی
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    تحلیل س. س. راجع به تانکهای ناتو در اوکراین را خواندم شما هم بخونید انیدوارم اقتصاد سیاسی صنایع نطامی ما هم همین قد قوی باشه
  • شهروند IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    این کشتی کانتینر بر نبوده سابقا
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    5 0
    چرا بیخودی بحث می کنید؟ اولا اگر آمریکا و همه سگهای وحشی حامی آمریکا ذره ای احساس برتری داشتند، ۴۵ سال جمهوری اسلامی ایران را تحمل نمی‌کردند. نمونه اش نتیجه ۸سال جنگ جهانی علیه ایران را دیده اند.دوما تجهیزات فقط کافی نیست،نیروی انسانی شجاع و جهادی اگر نباشد، تجهیزات آهنی بیش نیستند.
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    2 0
    الحمد لله تعالی
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 4
    ناو برای ارتش غیر بومی و غاصب بسیار حیاتی و لازمه.چون سرزمین ندارد. ما در سرزمین خودمان هستیم و عمق استراتژیکی و موانع طبیعی فوق العاده ای داریم. نگران نباشید. این چیزهایی که گفته میشه برای ارتش آمریکا لازمه و برای جنگیدن باید در تیررس ما قرار گیرد. هر وقت ما هم خواستیم به حریم کشورهای دور دست تجاوز کنیم به تجهیزات شیطانی آمریکا مجهز میشویم. لذا اینهایی که پز تجهیزات نظامی آمریکا را می دهند،زیاد دلخوش نباشند.نفتکش که جای خود دارد، ما می توانیم ناوهای جنگی شیطان بزرگ را با قایق‌های تند رو هم ناکار آمد کنیم به مدد الهی
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      4 0
      منظورت اینه که ایران درصورت جنگ جلوی درب خانه خودش بجنگه؟نه خیرجناب«زبلخان الکلک!» خیلی زرنگی بااین صحبتهای خواب کننده وقشنگ! ایران بایددوتاکوچه آنطرف ترتوان جنگ داشته باشه نه جلوی خونه خودش مثل خلیج فارس وتنگه هرمز
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      7 0
      تونفوذی ومنافق باصحبت های گمراه کننده وقشنگ نیستی؟خلاصه که خیلی باهوش زرنگ هستی آنهم خیال خودت!
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    1 0
    ببینید ما برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی و به طور کلی ایجاد بازدارندگی دایمی باید و باید و باید موشک های قاره پیما بسازیم.یعنی موشک هایی که سراسر خاک جهان در برد آنها باشد.ما همچنین باید کلاهک هسته ای بسازیم.
    • AT ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
      0 0
      یک دولت دلیر-پاکدست و میهن پرست باید سرکار باشه تا این آرزوی میهن گرایان ایرانی برآورده بشه>یَنی ایران مجهز به موشکهای نوین(مدرن) قاره پیما با کلاهکهای چندگانۀ(mirv)هسته ای.
  • جواد IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    2 0
    الان آمریکا خیییلی به ناوهای هواپیمابر خودش مینازه سپاه باید هدف تولید وبه روزآوری موشک های خودشو در جهت غرق کردن ناو هوایپما بر آمریکایی قرار بده
  • محمد IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    1 1
    پشت کانتینر موشک میزنن فله بره تجاریو ناو میکنن بعد با آمریکا رقابت میخوان بکنن شما که بعده چند دهه هنوز نتونستی ی ناو بسازی و سیلوی موشکی روش داشته باشه 😂😂😂
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 1
    خود این کشتی ها سیبل هستن
  • شبنم IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    1 0
    روسیه و قطر و ترکیه علت کشته شدن مردم غزه هستند.
  • وحید IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    0 0
    درود بر پرسپولیسی های آریایی و تاجی های استقلالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس