کد خبر 1575039
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی نیا، فعال رسانه، در کانال تلگرامی خود نوشت:

قابلیت جدید و تعیین کننده رزمی سپاه

امروز سپاه پاسداران برای اولین بار شلیک موشک های بالستیک نقطه زن با برد ۱۶۵۰ کیلومتر را از روی یک کشتی غول پیکر نمایش داد.

در این خصوص چند نکته باید ذکر شود.

قابلیت شلیک موشک از روی کشتی مربوط به الان نیست ؛ نگارنده حداقل ۱۵ سال پیش از یکی از فرماندهان سپاه ، دستیابی به این توانایی را شنیده بود و نکته مهم اینست که ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ، هیچگاه توانایی های به روز خود را نمایش نمی دهند تا تسلیحات و تاکتیک های نوین آنان لو نرود.

قابلیت شلیک موشک بالستیک از روی کشتی های اقیانوس پیما به ایران این امکان را می دهد که هر کشتی نظامی و غیر نظامی را به یک پایگاه موشکی متحرک روی آب تبدیل کند و برای هدف قرار هیچ کشوری ، محدودیت نداشته باشد.

دیگر همه به این نتیجه رسیده اند که ایران قابلیت ساخت موشک های قاره پیما را دارد اما این نوع موشک ها بسیار گران قیمت هستند و برای حمل محموله های جنگی متعارف مقرون به صرفه نیستند؛ به همین دلیل کشورها تنها کلاهک های اتمی را روی آنها سوار می کنند.

اما قابلیت شلیک موشک از ‌کشتی می تواند جهت هدف قرار دادن موضعی با یک موشک بالستیک متعارف، در نقطه ای دور از خاک اصلی کشور، مورد استفاده واقع شود.

از این به بعد ، ناوها و کشتی های موشک انداز وابسته به سپاه می توانند در فاصله ۲۰۰۰ هزار کیلومتری از هر کشوری مستقر شوند و در صورت لزوم ، ماموریت محوله را با دقت به انجام رسانده و اهداف تعیین شده را منهم سازند.

این توانایی جدید ، اصل عدم تمرکز و پراکندگی تسلیحات و لانچرها را با موفقیت انجام می دهد ؛ به عبارت دیگر موشک های مهم سپاه از طریق استقرار بر کشتی،در سرتاسر آبهای کره زمین می توانند مستقر شوند و هزینه تسلیحاتی و انسانی جنگ احتمالی با ایران برای هر کشوری را به شدت افزایش دهند.

یکی از راهبردهای موفق ارتش آمریکا ، استقرار موشک های کروز توماهاوک بر کشتی های جنگی است ؛ یعنی آمریکا برای هدف قراردادن کشورها ، از موشک بالستیک قاره پیما استفاده نمی کند اما با استقرار ناوگانش در فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری کشورهای مدنظر، آنها را تهدید و در صورت لزوم هدف قرار می دهد.

برای نمونه در سالهای اخیر در حملات متعدد به یمن، عراق، افغانستان ، سوریه و ... از کشتی های جنگی موشک انداز خود استفاده کرد.

اما موشک های کروز توماهاوک، هم پایین تر از سرعت صوت حرکت می کنند و نیز قدرت تخریب پایین تری به نسبت موشک های بالستیک دارند.

سپاه پاسداران در سالهای اخیر در حال ساخت و آب اندازی شناورهای اقیانوس پیماست و استقرار موشک های بالستیک روی آنها ، توان بازدارندگی ایران را به شدت بالا می برد.

نکته مهم شلیک های امروز سپاه از روی کشتی ، استفاده از لانچری به شکل کانتینر بود که اختفا و استتار مناسبی را برای موشک ها فراهم می کند.

در پایان باید گفت، تمام اقدامات نظامی اخیر ایران در راستای بازدارندگی است ؛ یعنی مجموعه اقداماتی که یک کشور انجام می دهد تا دیگران را از حمله و تهدید علیه خود منصرف سازد.

ظاهرا این راهبرد تاکنون موفقیت آمیز بوده است و گزینه حمله نظامی به ایران حتی در لفظ هم از سوی حاکمان کاخ سفید به کار برده نمی شود .

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    5 17
    اسکل داره بالستیکو با کروز مقایسه میکنه
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      9 6
      اندازه شعورت حرف بزن شیپیش.
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      3 3
      اسکول اول فرق بالستیک و کروز را بگو بعد مزخرف بباف که خیلی ...
    • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      1 0
      در جواب به ۲۰:۳۸ مثلا میخوای بگی توی صهیونیستی یا یک غربگرای ولگرد بیشتر از متخصصان حوزه نظامی میدونی
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      1 0
      ما اگر ناوهای ناتو و سنتکام را تصرف کنیم هم غنیمت ناو را بدست آورده ایم و هم خدمه ناوها را به عنوان اسیران جنگی و برگ برنده گرفته ایم و هم میلیونها دلار پهباد و موشک بیهوده صرف نکرده ایم
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    6 8
    تا زمانی که نیروی هوایی قابلی نداشته باشیم چنین دستاوردی به نظر نمیرسه اثر گذاری داشته باشه چون براحتی کشتی حامل موشک رو میشه غرق کرد. در مورد مقایسه با امریکا هم مقایسه ی اشتباهی هست چون امریکا نیروی هوایی قابل توجهی داره
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      0 0
      وقتی به فناوری موشک بالستیک ضد ناو داریم و تا حالا چندین مرتبه توسط یمنی ها استفاده شده( موشک ها رو ایران داده بهشون) فناوری که فقط ایران و چین دارن اما چینی ها هنوز امتحانش نکردن و فقط ادعاست -پس مطمئن باش موشک های پدافندی با برد بالای ۲ هزار کیلومتر مثلarrow3اسراییل و استاندارد۶ امریکا داریم که روی رزمناوهامون نصب کنیم که اجازه بلند شدن به جنگنده ها رو نده
    • محمود IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      3 1
      ایران ضعف نیروی هوایی خود را با تولید پهپاد و موشک‌های نقطه زن که به مراتب تاثیر گذاری بهتری و کم هزینه تری نسبت به جنگنده‌ها دارد را پوشش داده در ضمن بحث از کشتی کانتینر بر شد تمامی نقل و انتقال کالاها در دریا با کانتینر انجام می شود حالا شما پیدا کن بین این همه کشتی عبوری کانتینر حامل موشک را!!!
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 1
    ایران موشک ماهواره بر سیمرغ ( موشک قاره پیما ) رو با هزینه ۳.۵ میلیون دلار میسازه در صورتیکه نمونه مشابه این موشک در امریکا -روسیه و چین با هزینه ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار ساخته میشه-نمونه دیگه ساخت موشک هایپرسونیک فتاح با هزینه ۲۰۰ هزار دلار-در صورتیکه موشک دانگ فنگ ۲۱ چین ( نمونه مشابه فتاح) با هزینه ۵ میلیون دلار ساخته میشه-پس به صرفه ست که روی موشک قاره پیمای ایرانی کلاهک متعارف نصب بشه
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    1 0
    حتما باید به سمت موشکهای بالستیک با قطر بیشتر و طول کمتر و البته عمود پرتاب باشیم تا بشه در ناوهای کوچکتر و مخصوصا در زیردریاییها استفاده کرد
  • آرش چویل IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    هر چقدر توانایی رزمی بالاتر بره و تنوع تسلیحات بیشتر باشه در مواقع ضروری میتوان تنوع تاکتیک بیشتری رو داشت . قدرت دریایی مولفه بسیار بزرگی در جنگ هاست ما میتوانیم با تیز کردن شمشیرهامون و آمادگی رزمی برای فراری دادن دشمن از شمال اقیانوس هند آماده باشیم .
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    ایران باید به موشک های بالستیک با برد 3500 کیلومتر این ناوها را مجهز نماید کروز با برد 3500 کیلومتر موشک های ضدکشتی با برد 1700 کیلومتر و سیستم پدافندی باور 373 علاوه بر این این ناوها می توانند با حمل سوخت برای ناوهای جنگی و زیردریایی های کیلو انها را به حالت قاره پیما در اورده و 3 عدد از این ناوها برای اقیانوس اطلس و 3 عدد برای محاصره دریایی امریکا در اقیانوس آرام لازم است 4 ناو هم ذخیره باشد 10 ناو با قابلیت موشک های بالستیک و کروز لازم می باشد
  • یک ترک IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    این ناوهای اقیانوس پیما را باید با 4 ناوچه در کلاس شهید سلیمانی باید اسکورت کنند که قابلیت ضدموشکی و پدافندی داشته باشند و با فاصله 10 کیلومتری از ناو اقیانوس پیمای مادر در 4 سمت ناو حرکت کنند علاوه برای این این قبیل ناو دارای قابلیت شهید مهدوی باید 2000 کیلومتر دورتر از ساحل حرکت کنند تا مثل کونیکوف براحتی شکار نشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس