پهپاد ایرانی - نمایه

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان تسلیحات ارزان تبدیل شده است

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این روزنامه، در گزارشی درباره ظهور حکومت جمهوری اسلامی به عنوان یکی از تامین‌کنندگان جهانی تسلیحات نوشت: مشتریان تسلیحات کم‌هزینه و با فناوری پیشرفته حکومت ایران، تهدیدی علیه منافع آمریکا و شرکای آن در خاورمیانه، اوکراین، و فراتر از آن محسوب می‌شوند. دگرگونی صنعت تسلیحات ایران که با فروش هزاران پهپاد در سال ۲۰۲۲ به روسیه شتاب گرفت و صحنه نبرد در اوکراین را تغییر داد، به جمهوری اسلامی کمک کرد که حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه را، که حملات‌شان همزمان با جنگ اسرائیل با حماس در غزه تشدید شده‌ است، افزایش دهد.

مقامات آمریکایی می‌گویند یکی از مهم‌ترین صادرات تسلیحات ایران، پهپاد انتحاری شاهد است که از آن برای کشتن سه نظامی آمریکایی در اردن در حمله یک گروه شبه‌نظامی عراقی در هشتم بهمن استفاده شد.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در تحقیقات خود که در ماه جاری میلادی منتشر شد، اعلام کرد که مدل‌هایی از همان خانواده پهپادهایی که سربازان آمریکایی را در اردن کشتند، در بسیاری از جبهه‌ها، از جمله توسط حوثی‌های یمن، شبه‌نظامیان عراقی که اسرائیل را هدف قرار می‌دهند و توسط روسیه در جنگ علیه اوکراین استفاده شده است.

مهدی فرحی، معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، آبان امسال گفت که تهران در سال ۱۴۰۱ حدود یک‌میلیارد دلار سلاح فروخته که این رقم سه‌برابر سال قبل از آن است.

براساس گزارش مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، محاسبه‌ای که آمار تسلیحات قاچاق در آن لحاظ نشده نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۲ با ۱۲۳میلیون دلار صادرات به شانزدهمین فروشنده بزرگ تسلیحات در جهان تبدیل شد. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۷، زمانی که ایران با ۲۰میلیون دلار، سی‌وسومین صادرکننده بزرگ تسلیحات جهان بود، جهشی بزرگ محسوب می‌شد.

وال‌استریت ژورنال قبلا به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای خرید موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از جمهوری اسلامی است و حکومت ایران نیز به روسیه مهمات ارسال کرده است.

وال‌استریت ژورنال در ادامه نوشت: محدودیت‌های تجارت تسلیحات ایران سال گذشته توسط سازمان ملل لغو شد، اما ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا این محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند.

پهپادهای انتحاری ایران در سال ۲۰۱۹ وقتی که عربستان سعودی گفت: ایران یا یکی از گروه‌های شبه‌نظامی آن در پشت حمله موشکی و پهپادی پیچیده به تاسیسات نفتی عربستان سعودی بوده‌اند، شهرت بین‌المللی پیدا کرد، اتهامی که ایران آن را رد کرد. مقامات دفاعی در ایالات‌متحده، اروپا و اسرائیل تا سال ۲۰۲۱ هشدار می‌دادند که توانایی تهران در ساخت و استقرار پهپادها به سرعت در حال تغییر معادله امنیتی در خاورمیانه است.

به گفته مشاوران امنیتی یک دولت اروپایی، تولید پهپاد پس از فروش بیش از ۲هزار فروند پهپاد شاهد به روسیه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. به گفته آنها با قیمت حدود ۲۰هزار دلار برای هر کدام، حداقل ۴۰میلیون دلار نصیب حکومت ایران شد. پیش از این مسکو و تهران برای ساخت کارخانه تولید حدود شش‌هزار پهپاد در روسیه به عنوان بخشی از توافق تسلیحاتی یک‌میلیارد دلاری بین دو کشور توافق کرده بودند. در وضعیت تحریم‌ها، رشد صنایع تسلیحاتی به منبع درآمدی برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    16 27
    بخدا اگر یک ریال بابت فروش سلاح تا حالا توی ایران پول اومده باشه اگر هست سندش منتشر کنید
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      14 6
      باشه مناخیم، داریم سنداشو آماده میکنیم منتشر کنیم! اسم بانک و شماره شبا هم بدیم که پولها و بهش واریز کردن یا لازم نیست؟؟!
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      11 1
      منتظر بودند تو بگی ، میخوای محلهای تولیدش رو بگن
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      1 0
      بعید میدونم نیاد
    • سروش IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      8 0
      آمده و آمده و تو خبر نداری که آمده جزء اسرار نظامی است و نباید فاش شود. این در آمد مال وزارت دفاع است و باید خرج توسعه موشکی ماهواره ای و در امور نظامی و تحقیقات بالادستی و توسعه و تحقیات آن هزینه شود. و اصلا نباید فاش شود که بزک دست دشمن داده شود و اینکه دشمن از جایی که فکرش را نمی کند باید ضربه کاری بخورد. و آفرین به سپاه و ارتش و صنایع دفاع و فرمانده های ایرانی
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      5 2
      پروژه های عمرانی نیمه تمام که از دولت هایی مثل شیخ بنفش به این دولت ارث رسیده با باد هوا تکمیل میشن؟!
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      7 4
      ایران نمیتونه تسلیحات بسازه! فقط آمریکا میتونه! آمریکا آمریکا آمریکا. تا دم مرگ و توی قبرتون بگید امریکا! اینقدر دهن بین نباشید
    • ناشناس IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 4
      شما هم اینقد متوهم نباشید خخخخخ
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      1 3
      داداشی که میگی اومده وتو خبر نداری از کی تا حالا حزب اله وحماس ویمنیها پول به ما دادن همیشه از ما گرفتن داداش .روسها هم که پهپاد دادین بهشون قطعا به قیمت ازتون نخریدن .
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    11 5
    این حرفها هندونه زیر بغل گذاشته البته تسلیحات پیشرفته مهمه اما پشتوانه مردمی از سلاح اتمی قوی تره این دو مکمل هم هستند وگرنه هر کدام به تکی مفت نمی ارزد
    • محمدق IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      6 2
      باشه تو گول نخور....مناخیم
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    6 3
    زنده باد ایران ، چشم دشمنان ، کور باد. ایوالله به ایران.
  • ناشناس IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    7 7
    با اون سلاح ها حق آبه هیرمند رو هم نمیتونید بگیرید چه برسه معادله ای رو تغییر بدید خخخخخخخخ
    • ایرانی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      4 0
      اعلی حضرت بحرین و قره سو و آرارات و دشت ناامید و... رو بخشید تا امروز تفاله هاش که امثال تو باشن بخاطر تبعات این خیانت به جمهوری اسلامی متلک بندازن! آخه حق آبه گرفتن از رودی که سرچشمه اش تو کشور دیگه است اونم جای خرتوخری مثل افغانستان مگه به این سادگیه، شاهنشاه گوربه گوریت چاهی کنده که از شمال و جنوب و شرق و غرب گرفتارمون کرده اونوقت تو میای وسط دعوا با ابرقُدقُدتون میخوای حواس ما رو پرت جای دیگه کنی؟
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 4
      بچه جون بحرین زمان قاجار از ایران جدا شد.ارارات رو هم که دادن بجاش دشت قطور رو گرفتن.
    • ناشناس IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 3
      حق آبه هیرمند سرچشمه اش یجای دیگه ست ۵ هزار هکتار زمین زراعی که دست ایران بود بخاطر دیوار کشی اشتباه سپاه دست طالبان افتاده و نمیتونید برید پس بگیرید چی نکنه اونم سرچشمه اش یجای دیگه ست خخخخخخخخ با همین سلاح های تغییر دهنده معادله برید بگیرید
    • ایرانی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      اگه بحرین زمان قاجار از دست رفته بود اعلی حضرتت غلط کرد با تو از سال ۴۸ تا۵۲ ادعای مالکیتش رو کرد و بعد گفت دختر خودمون بود شوهرش دادیم اما سپاه دقیقاً کجا دیوار اشتباهی کشیده و خاک ایران رو داده طالبان! کاش تو هم مثل من بچه بودی ولی یکبار تو عمر پر نکبتت تاریخ مملکتت رو میخوندی نه اینکه صبح تا شب کله تهی از مغزت تو آغول شبکه های سلطنت طلب باشه و هنرت حرفهای بی مبنا و خخخخخ کردن باشه البته امثال تو جزو غازورات ملت محسوب میشید و توقعی هم ازتون نیست ولی مجبورم دهنتو ببندم تا نگی طرف هیچی حالیش نبود با مشتی دروغ دهنشو بستم!!!
  • ناشناس IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    6 8
    یکی از اون معادلاتی که سلاح های شما تغییر داد جنگ اوکراین یود. از زمان استفاده از پهپادهای شما روسیه به خاک سیاه نشسته خخخخخخخخ
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      8 5
      فعلا که زدیم زیر دمب اربابات تو اسقاطیل. نتانیابو رو هواس.
  • alir IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    11 1
    قطعا هر ایرانی وطن دوستی به توانمندی نظامی کشورش افتخار می کند. و یکی از افتخارات نظام همین توانمندسازی دفاعی ست.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    3 8
    اگر قرار بود تسليحات پيشرفته معادله اي رو بهم بزنه سقوط شوروي رو تغيير مي داد.
    • آرش IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      4 1
      شوروی ابرقدرت بود تا زمانیکه مُشتی غربگرا بخاطر پپسی و مک دونالد حاضر شدن با شیطانی مثل آمریکا معامله کنند البته مشابهش رو تو دولت بنفش هم داشتیم که برا خرید چندتا هواپیما حاصل زحمات هزاران دانشمند و خون صدها هزار شهید رو داشتن تقدیم میکردند ولی اونی که امثال تو نمیفهمید اینه که اینجا ایرانه و رهبری مثل سیدعلی داره که علی رغم دولتهای ذلیل و غربگرایی مثل خاتمی و روحانی و مرحوم مغروق و... هنوز اربابت رو در حسرت انعطاف استراتژیک گذاشته و فقط با بازیهای تاکتیکی سرگرمش کرده، میدونم نمی فهمی چی میگم ولی بمونه یادگاری برای اهل تفکر.
    • عمیر IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      0 0
      ارش دلقک حالا پادوب ارباب پوتینت شدی چه افتخار بزرگی روسوفیل حقیر 😂😂😂
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    4 3
    یکی نیست به این بیشرف ها بگوید که هر روز با بمب هایی اهدایی امریکا و اروپا به اشغالگران صهیونیست صدها زن و بچه فلسطینی به شهادت میرسند ولی خفه خون گرفته اید و وقتی سه سرباز تروریست امریکایی با پهباد سقط شدند ادعا میکنید که پهباد شاهد بوده که انها را به جهنم فرستاده است ؟ چرا دهها هزار نفر به این رسانه پیام نمی دهند که به انها این مطلب را بگویند ؟
  • سهیل بشردوست DE ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 5
    اقتصاد ما حتی از اقتصاد امارات کوچکتر شده، تسلیحات پیشرفته دردی از وضع معیشت مردم دوا نمی کنه
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    4 1
    ما باید قدرت نظامی مخصوصا نیروی دریایی زیاد کنیم.
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 5
    اگر این توان نظامی را بپذیریم آیا واقعا اخیرا بجز حوزه صنایع نظامی در حوزه های دیگر هیچ گونه پیشرفتی داشتیم که بتوانیم به آن ببالیم و مردم واقعا در زندگی روزمره شان آنرا لمس کنند!؟
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 4
    مشکل کشور اقتصاد هست نه تسلیحات ... امارات و اردن و ازبکستان که تسلیحات ندارن الان در رفاه و امنیت هستن یا ما که قدرت موشکی هستیم ؟ کار نظام به دزدی از بورس و جیب مردم کشیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس