کد خبر 1562544
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۳

به گزارش مشرق،احسان کیانی مطلبی را با عنوان پیامدهای ترور العاروی، در کانال خود در تلگرام منتشر کرد که برگرفته از یادداشت متیو لویت، مشاور ضدتروریسم وزارت خارجه آمریکا و حنین‌غدار، کارشناس «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» است:

متیو لویت، مشاور ضدتروریسم وزارت خارجه آمریکا از ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ و حنین‌غدار، کارشناس «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» طی یادداشتی مورخ ۱۳ دی ۱۴۰۲، به ارزیابی پیامدهای ترور صالح‌العاروی در بیروت پرداخته‌اند.

آنها معتقدند که فقدان العاروی «چالش جدی برای حماس و حزب‌الله ایجاد خواهد کرد». زیرا وی «عضو اتاق عملیات مشترک حماس، حزب‌الله و سپاه پاسداران در بیروت» و در کنار یحیی‌السنوار از طراحان طوفان‌الاقصی بود.

نویسندگان اشاره دارند که نتانیاهو در آگوست سال جاری درباره العاروی گفته بود که «هر کسی بخواهد به ما آسیب برساند، علیه ما تأمین مالی و سازماندهی کند، هزینه‌اش را خواهد پرداخت». و العاروی پاسخ داد که «این تهدید، مسیر مرا تغییر نخواهد داد». به همین دلیل وی در فهرست «کشتار فرامرزی» رهبران حماس توسط موساد قرار گرفته بود.

طبق این گزارش، العاروی که ۱۹۸۰ به عضویت حماس درآمد، از مؤسسان گردان‌های عزالدین‌قسام و از رهبران مبارزه مسلحانه در کرانه باختری بود. وی که سال‌ها در زندان‌های حکومت اسرائیل بود، سال‌های پایانی را در تبعید در ترکیه، قطر و لبنان گذراند و وقت خود را صرف بهبود روابط حماس با ایران و حزب‌الله نمود که پس از بحران سوریه به تیرگی گراییده بود. او هم‌چنین توانست پایگاه عملیاتی حماس در لبنان را احیا نماید که در عملیات برون‌مرزی علیه اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی، فعال بود.

به نظر نویسندگان، با توجه به سخنرانی سیدحسن نصرالله مبنی بر هشدار نسبت به اقدام تروریستی اسرائیل در خاک لبنان و هم‌چنین بیانیه حزب‌الله پس از ترور العاروی که به ضرورت پاسخ‌گویی به این اقدام اشاره داشته، «اسرائیل باید در انتظار یک اقدام تلافی‌جویانه باشد، گرچه حزب‌الله و ایران محاسبات خاص خود را دارند». آن‌ها معتقدند حزب‌الله به‌گونه‌ای پاسخ خواهد داد که «از جنگ تمام‌عیار فاصله می‌گیرد». زیرا به‌زعم نویسندگان، اینکه فردی از فرماندهان حزب‌الله در این حمله کشته نشده، نشان می‌دهد اسرائیل این پیام را به حزب‌الله داده که درصدد نبرد تمام‌عیار نیست.

ترور العاروی توسط اسرائیل یک اقدام محاسبه‌شده ناظر به نقش و جایگاه وی در حماس بوده است. از یک‌سو به هدف تضعیف جناح مبارز و هم‌چنین نزدیک به ایران در دفتر سیاسی حماس و از سوی دیگر به هدف جلوگیری از ارتقای روابط حماس با دیگر گروه‌های فلسطینی به‌ویژه ساف که العاروی در ایام اخیر گفتگوهایی را با آن‌ها در چارچوب اتحاد گروه‌های فلسطینی به پیش برده بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    1 0
    برای جبران هر حمله و شکست حملات داعشی ها - باید محور مقاومت را تقویت کنیم- یمن- لبنان مقاومت عراق و سوریه و ملزومات ومجاهدین غزه هم باید توسط مسلمانان تجهیز و مسلح و حمایت بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس