کد خبر 1574084
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
بازی عجیب کرد‌ها در انتخابات استانبول

معرفی یکی از وکلای مدافع اوجالان به‌عنوان نامزد در انتخابات شهرداری استانبول اقدامی عجیب است که موازنات رأی در کلان‌شهر ۱۴میلیون‌نفری ترکیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق،طی روزهای گذشته خانم باشاک دمیرتاش همسر سیاستمدار زندانی کُرد صلاح‌الدین دمیرتاش، اعلام کرده بود که قصد دارد برای انتخابات شهرداری‌های ترکیه از حوزه انتخابیه استانبول نامزد شود، اما ظرف 48 ساعت، حزب دموکراسی و برابری (DEM)به‌عنوان مهمترین نهاد اقماری سیاسی گروه تروریستی پ.ک.ک. با تصمیم خانم دمیرتاش مخالفت و نامزد دیگری را معرفی کرد.

کشور ترکیه ,

سخنگوی دم‌پارتی اعلام کرد که این حزب تصمیم گرفته خانم مرال دانش بشتاش نماینده باتمان، حقوقدان و وکیل مدافع اسبق اوجالان را نامزد کند، این اتفاقات در حالی روی داده است که همه می‌دانند در انتخابات سال 2019 میلادی، اکرم امام اوغلو شهردار کنونی استانبول، با رأی کمکی کردهای هوادار پ.ک.ک. بر یار غار اردوغان یعنی بن‌علی ییلدرم پیروز شد، در نتیجه رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که نهاد اقماری پ.ک.ک. به‌دنبال کسب امتیاز از امام اوغلو و حزب جمهوری خلق است و اگر رضایت این حزب جلب نشود، احتمال شکست امام اوغلو بالاست.

بشتاش از کجا آمد؟

خانم مرال دانش بشتاش چند دوره در پارلمان ترکیه، نماینده مردم شهر کردنشین باتمان و سپس نماینده ارزروم بوده است. او در رشته حقوق تحصیل کرده و به‌مدت چند سال وکیل مدافع عبدالله اوجالان رهبر زندانی گروه تروریستی پ.ک.ک. بوده و بارها با او دیدار کرده است. آگاهان سیاسی می‌گویند که خانم بشتاش به‌عنوان یکی از شاگردان وفادار اوجالان و از جناح نزدیک به چپ‌های پ.ک.ک. شناخته می‌شود و تمایل چندانی به اندیشه‌های ناسیونالیستی ندارد.

کشور ترکیه ,

بر اساس یک سنت قدیمی در گروه تروریستی پ.ک.ک. تمام پست‌های ریاستی و فرماندهی در این گروه، در دست یک مرد و یک زن است و آن دو را کنار یکدیگر «هم‌رهبر» می‌خوانند و حالا هم علاوه بر بشتاش، فرد دیگری به‌نام مراد چپنی به‌عنوان «هم‌شهردار» معرفی شده است!

البته در جریان انتخابات، مردم به‌طور رسمی به بشتاش رأی می‌دهند و در صورتی که او پیروز شود، چپنی را هم با خود به سر کار می‌برد و نیمی از حقوق او را دریافت می‌کند، این یکی از رفتارهای فمینیستی گروه تروریستی پ.ک.ک. است تا وانمود کند که به حقوق همسان زن و مرد اهمیت می‌دهد، در کل نهادهای اقماری دیگر پ.ک.ک. در عراق، سوریه و گروه تروریستی پژاک، همین قاعده لحاظ می‌شود.

حالا چه خواهد شد؟

اعلام نامزد مستقل از سوی نهاد اقماری پ.ک.ک. برای حوزه انتخابی استانبول، اردوغان و یاران او در حزب حاکم و ائتلاف جمهور را به‌شدت خوشحال کرده است، چرا که مراد کوروم شانس بالایی برای پیروزی ندارد و در صورتی که امام اوغلو رأی کردهای استانبول را از دست دهد، آرای کوروم به‌یک‌باره بالا خواهد رفت.

اما هنوز برای بیان این سخن زود است و این احتمال وجود دارد که چانه‌زنی پشت‌پرده حزب جمهوری خلق با نهاد اقماری پ.ک.ک. منجر به نتایج جدیدی شود و بشتاش اعلام انصراف و عقب‌نشینی کند.

کشور ترکیه ,

یکی از پایگاه‌های خبری نزدیک به حزب حاکم ترکیه، کاریکاتوری کشیده است که تم و ایده اصلی آن از اردوغان است. او گفته است که تصمیمات حزب جمهوری خلق مستقل نیست و در حال معامله و ساخت‌وپاخت با دم‌پارتی و پ.ک.ک. است.

حزب جمهوری خلق که امسال یکصدسالگی تأسیس خود را جشن گرفته، در شرایط دشواری گرفتار شده است، اگر با نهاد اقماری پ.ک.ک. سازش کند، به همدستی با تروریسم متهم خواهد شد و اردوغان و باغچلی، سناریوی امنیتی‌سازی انتخابات را دنبال خواهند کرد و اگر سازش نکند، پیروزی در استانبول، دشوار خواهد بود.

چالش و تناقض دیگر این است؛ اگر احیاناً، امام اوغلو حتی بدون رأی کردها پیروز شود، کردها بازنده اصلی میدان خواهند بود، اما در صورتی که نامزد مستقل کردها، آرای امام اوغلو را بشکند و نامزد جبهه اردوغان پیروز شود، کردها باز هم چیزی به دست نخواهند آورد.

اوجالان پیر شده است و کسی از او حرف‌شنوی ندارد

غالب انصاری اوغلو نماینده مردم دیاربکر و عضو حزب عدالت و توسعه که از معتمدین اردوغان به‌شمار می‌رود، درباره نامزدی همسر دمرتاش گفته است: «کاملاً مشخص است که خانم دمیرتاش رأی نمی‌آورد و صلاح‌الدین بیگ هم این واقعیت را می‌داند، اما او با این اقدام سیاسی، دو پیام مهم داد؛ اول این که کردها نباید به امام اوغلو رأی دهند و باید برای خودشان کاری کنند. دوم این که دمیرتاش خیلی خوب می‌داند که اوجالان پیر شده است و کسی از او حرف‌شنوی ندارد، در نتیجه خود دمیرتاش می‌خواهد رهبر جدیدی برای کردها باشد و اساساً از چهارچوب پ.ک.ک. هم بیرون بزند. من فکر می‌کنم دمیرتاش، سیاستمدار توانمند و خوبی است و بهتر است به‌عنوان یک رهبر مستقل عمل کند».

انصاری اوغلو در ادامه گفته است: «روزی که حرف احتمال نامزدی دمیرتاش مطرح شد، همه ما فهمیدیم که مسئله داود اوغلو برای کردها تمام شده است و حزب ما یعنی آک‌پارتی، با فاصله‌ای معنی‌دار برنده خواهد شد، اما تحلیل دیگرمان این است که آنها به‌دنبال اعمال فشار و چانه‌زنی هستند و می‌خواهند از حزب جمهوری خلق، قول شهرداری سه شهرداری کوچک استان استانبول را بگیرند».

کشور ترکیه ,

بسیاری از رسانه‌های نزدیک به حزب عدالت و توسعه از جمله روزنامه ینی‌آکیت، اعلام کرده‌اند که اعلام نامزدی خانم بشتاش، به این معنی است که سران پ.ک.ک. در کوهستان قندیل، اکرم امام اوغلو را کنار نهاده‌اند و نمی‌خواهند به او رأی داده شود.

آیا کردها عقب‌نشینی می‌کنند؟

هنوز مشخص نیست که تصمیم نهایی چه خواهد بود، اما در هر صورت، نتایج انتخابات آتی در استانبول نمی‌تواند به‌شکل جدی بر انتخابات سال 2028 میلادی اثر بگذارد، چرا که تضمین پیروزی امام اوغلو، می‌تواند زمینه رئیس جمهور شدن او در سال 2028 را فراهم کند، ولی حالا معلوم نیست که با این تصمیم ناگهانی پ.ک.ک. بازی به کدام سمت می‌رود.

شواهد کنونی نشان‌دهنده این است که هر لحظه امکان سازش بین نهاد اقماری پ.ک.ک. و حزب جمهوری خلق وجود دارد، اما در صورتی که چنین اتفاقی نیفتد و بشتاش به‌عنوان نماینده مورد حمایت کردهای هوادار اوجالان به میدان برود، احتمالاً چیزی نزدیک به یک‌ونیم میلیون رأی کسب می‌کند و با سرشکن شدن آراء، زمینه پیروزی مراد کوروم در برابر امام اوغلو به وجود می‌آید و چنین نتیجه‌ای به‌ضرر کردها خواهد بود، در نتیجه باید منتظر روزهای آتی باشیم و ببینیم فرجام این چانه‌زنی به کجا کشیده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    3 2
    در یک ماه گذشته دو عملیات تروریستی از سوی تروریستهای کرد انجام شده. شاید ترکیه هم باید مثل ایران تروریستها را اعدام کند
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      1 3
      وطن فروش غم کشورک جعلی که دشمن ایران است را میخوری؟
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    3 3
    کردهای کشور جعلی ترکیه ، ایرانی بوده و علاقمند به ادغام با ایران هستند.
    • حسام IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      1 1
      ما علاقمند نیستیم
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    1 2
    هرجا کرد است آنجا ایران است.
    • ارسام US ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 0
      باورکنید درتاریخ ایران زمین تازمانیکه حکومت ایران دردست کردها بده است فقط کشور گشایی کرده اند ووقتیکه کشور به دست دیگر اقوام افتاده هر دهه زمین ایران به بیگانگان واگزار شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس