کد خبر 1518139
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
آغاز دور جدید جدال شهردار استانبول با اردوغان

اکرم امام‌اوغلو از تلاش برای به دست گرفتن مجدد کرسی شهرداری استانبول با رویای دستیابی به پست ریاست‌جمهوری در آینده سخن گفت.

به گزارش مشرق، «اکرم امام‌اوغلو» شهردار استانبول از حزب «جمهوری خلق» پس از شکست حزبش در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی اخیر ترکیه، یقین یافت که «کمال قلیچداراوغلو» رئیس این حزب نمی‌تواند حزب حاکم را شکست دهد. زیرا نتایج انتخابات نیز ناامیدکننده بود و رجب طیب اردوغان، برای بار سوم به مدت پنج سال، سکان ریاست‌جمهوری را به دست گرفت. این به معنای آن بود که تغییر، ضروری است، امری که امام‌اوغلو، تلویحا و صراحتا از آن، سخن گفته و می‌گوید.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در خصوص احتمال پیروزی اکرم امام‌اوغلو برای تصدی پست شهرداری استانبول برای بار دوم، نوشت که وی روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۵ آگوست) با اظهارات جدیدی در رسانه‌ها ظاهر شد که حاکی از قصد او برای نامزدی مجدد برای شهرداری استانبول است. وی از تغییر صحبت کرد و گفت که فرایند تغییر در داخل حزب جمهوری خلق بسیار مهم است و برای آن تلاش خواهد کرد.

وی روز گذشته گفت که برای دفاع از استانبول و پیروزی در انتخابات شهرداری‌ها که قرار است در مارس آینده برگزار شود، تلاش خواهد کرد و با همکارانش در حزب مانند سال ۲۰۱۹ به دنبال ائتلاف با سایر احزاب خواهد بود.

به نوشته رأی الیوم، ائتلافی که امام‌اوغلو از آن سخن می‌گوید، در انتخابات شهرداری ۲۰۱۹ بسیار تاثیرگذار بود و شوکی برای حزب حاکم بود. پستی که از سال ۱۹۹۴، هرگز از سلطه حزب رفاه و سپس عدالت و توسعه خارج نشده بود. این امر تمایل اردوغان برای بسیج حامیان خود برای انتخابات محلی آتی راتفسیر می‌کند. وی زمانی که در حال جشن پیروزی برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بود نیز، از اهمیت ویژه شهرداری استانبول سخن می‌گفت. با این که می‌داند، پست شهرداری آنکارا بعید است که از کنترل حزب حاکم و متحدانش و «منصور یاواش» خارج شود.

اظهارات روز گذشته امام‌اوغلو که در دوره پیش، پست شهرداری استانبول را از دست حزب حاکم بیرون آورده، به صراحت ، حاکی از نامزدی مجدد او برای این پست نبود و این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که وی احتمالا به دنبال صعود به پست ریاست حزب است.

در ترکیه این اعتقاد وجود دارد؛ «کسی که پست شهرداری استانبول را بِبَرد، می‌تواند ترکیه را نیز بِبَرد». این جمله معروف رئیس جمهور اردوغان است و اکرم امام اوغلو نیز ظاهراً به آن اعتقاد دارد؛ زیرا رئیس جمهور اردوغان در سال ۱۹۹۴ از طرف حزب رفاه شهرداری استانبول را به دست آورد. سپس رئیس جمهور ترکیه شد و امام‌اوغلو در این باره گفت: شرایط این است که هرکس استانبول را ببرد، ترکیه را می‌برد. پیروزی در انتخابات شهرداری‌ استانبول، یک موفقیت بزرگ سیاسی محسوب خواهد شد و کسی که این پیروزی را کسب کند، شانس خدمت در یکی از زیباترین شهرهای جهان را خواهد داشت.

برای اپوزیسیون ترکیه مهم است که پست ریاست شهرداری استانبول را با نزدیک شدن به زمان انتخابات (که هفت ماه دیگر است)، به دست گیرد، در حالی که حزب حاکم نیز که در دوره قبل، صحت انتخابات شهرداری استانبول را زیر سوال برده‌ بود، به دنبال بازپس‌گیری این پست است.

درچنین فضایی، اکرم امام اوغلو از مردم ترکیه خواست: «از همه شهروندان می‌خواهم که با ما در انتخابات ۳۱ مارس آینده حرکت کنند تا دموکراسی را برقرار کنیم. من به عنوان رئیس شهرداری، این رقابت با شهردارهای دیگر را یک مسئولیت تاریخی می‌دانم».

شهردار استانبول، دیگر نمی‌پذیرد که حزب جمهوری خلق، بعد از حزب عدالت و توسعه اردوغان در رتبه دوم قرار گیرد و به همین دلیل خطاب به اعضای حزب گفت: «از این به بعد دیگر حزب ما نباید در انتخابات شکست بخورد. این قابل قبول نیست. در انتخابات محلی ما باید نه تنها شهرداری ها بلکه شوراهای شهرداری را نیز ببریم. اپوزیسیون اجتماعی و سیاسی به رهبری حزب جمهوری خلق باید در انتخابات محلی پیروز شود. ما باید نه تنها شهرداری‌ها بلکه شوراهای شهرداری را نیز به دست آوریم».

بر اساس این گزارش، «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه رسما، این اظهارات اکرم‌امام‌اوغلو برای ایجاد تغییرات در حزب را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را بیشتر یک جنجال ژورنالیستی می‌داند. با این حال اکرم امام اوغلو طی کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که این تغییر، موضوع ساده ای نیست، اما او به سهم خود در این تحول تلاش خواهد کرد.

این اظهارات حاکی از وجود موانعی در درون حزب جمهوری خلق برای تغییر کامل است و این سوال را ایجاد می‌کند که اکرم امام اوغلو چه مراحلی را می‌تواند طی کند یا روش‌های احتمالی او چیست و آیا از درگیری اجتناب می‌کند و به سمت تاسیس یک حزب جدید خواهد رفت؟ امری که در گزارش‌های رسانه‌ای درباره آن، گمانه‌زنی‌هایی شده است. بویژه که وی دارای محبوبیت بالایی است و به همین دلیل نیز توانست، کرسی شهرداری استانبول را از دست حزب اردوغان خارج کند اما قلیچداراوغلو نتوانست در انتخابات ریاست‌جمهوری در مقابل اردوغان پیروز شود.

سوال دیگری که در این مجال مطرح می‌شود، این است که آیا قلیچداراوغلو، بار دیگر برای تصدی پست ریاست حزب جمهوری خلق، نامزد خواهد شد. بویژه که وی تاکنون اعلام نکرده است که آیا در نشست کنگره این حزب که قرار است پاییز آینده برگزار شود، نامزد خواهد شد یا خیر!

اپوزیسیون سیاسی ترکیه به اتفاق آرا موافق است که بدون اکرم امام اوغلو نمی‌تواند در رقابت برای تصدی شهرداری استانبول حضور یابد. اگر اکرم امام اوغلو (۵۲ ساله) بتواند برای دومین بار شهرداری استانبول را به دست آورد، راه او برای نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۸ باز خواهد شد.

چند ماه پیش نیز برخی رسانه‌های ترکیه از جمله «son haber» از احتمال جدایی اکرم امام اوغلو از حزب جمهوری خلق و ابراز نارضایتی او از نحوه مدیریت کمال قلیچداراوغلو خبر و گزارش دادند که شهردار استانبول به دنبال تغییر رهبر حزب است و اگر نتواند جای او را بگیرد، حزبی جدید تاسیس خواهد کرد.

با شکست قلیچدار اوغلو در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، در ائتلاف ششگانه نارضایتی‌هایی ایجاد شد و احتمال فروپاشی این ائتلاف و کنارگذاشته شدن قلیچدار اوغلو نیز تقویت شد.

حتی برخی از ناظران سیاسی ترکیه بر این باورند که اگر به جای قلیچداراوغلو، امام‌اوغلو به عنوان نامزد مشترک مخالفان، وارد انتخابات ریاست جمهوری شده بود، اردوغان از او شکست می‌خورد.

به گفته تحلیلگران، حال نیز اگر اکرم امام‌اوغلو در انتخابات شهرداری شرکت کند، پیروز میدان خواهد شد و هدف اصلی او پس از این پیروزی، احراز پست ریاست جمهوری در آینده است به همین دلیل، تیم اردوغان بر روی بی‌اعتبار کردن او به اتهام دست داشتن در فساد مالی متمرکز شده است. تا از این طریق، در انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی، شهردار کنونی امکان نامزدی نداشته باشد و استانبول یک بار دیگر به دست یکی از اعضای حزب اردوغان بیفتد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس