کد خبر 1570679
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸

اگر می‌خواهید سفری به سریلانکا داشته باشید، پس باید خودتان را برای تجربه‌های هیجان‌انگیز زیادی آماده کنید؛ از گشت‌وگذار در جنگل‌ها و جزیره‌ها و ساحل‌ها گرفته تا بازدید از باغ وحش و قلعه‌ها و معابد و شهرهای باستانی؛ اما فراموش نکنید که یکی از خاص‌ترین تجربه‌های شما در تور سریلانکا چشیدن طعم غذاها و خوراکی‌هایی است که احتمالاً هرگز نه اسمشان را شنیده‌اید و نه طعمشان را چشیده‌اید. غذاهای سریلانکا را می‌توان روایتگر تاریخ این کشور دانست، روایتگر روزهای استعمار و حضور بریتانیایی‌ها، پرتغالی‌ها و هلندی‌ها در این کشور. اگر می‌خواهید با گوشه‌ای از این تنوع بی‌نظیر آشنا شوید و غذاهای سریلانکا را بچشید، فهرستی از 8 غذایی که باید امتحان کنید را برای شما آماده کرده‌ایم، البته مطمئن باشید این فهرست طولانی‌تر از این‌ها خواهد بود!

1. آپا؛ پنکیک مخصوص سریلانکا

آپا که به نام‌های هاپرز و آپام نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین غذاهای سریلانکا و صدرنشین فهرست غذاهایی است که باید در سفر به جاهای دیدنی این کشور، بخصوص در تور سریلانکا نوروز 1403 طعمشان را بچشید.

در سفر به سریلانکا متوجه خواهید شد که این غذا را در هر جایی می‌توانید پیدا کنید؛ از بهترین و لاکچری‌ترین رستوران‌ها گرفته تا همه غذافروشی‌های خیابانی.

غذاهای سریلانکا که در سفرتان باید امتحان کنید

آپا را می‌توان نوعی پنکیک کوچک نازک با لبه‌های ترد دانست که معمولاً به طور سنتی از آرد برنج، شیر نارگیل و شکر پخته می‌شود. برای پخت این پنکیک، مایه تهیه شده را در یک تابه آهنی گود به نام واک می‌ریزند و تابه را می‌چرخانند تا کل مایه پنکیک، تمام سطوح ظرف را بپوشاند و سپس پنکیک را سرخ می‌کنند.

2. کوتو؛ یک غذای مخلوط سریلانکایی

تقریباً غیرممکن است پایتان به سریلانکا باز شود ولی کوتو را امتحان نکنید. کوتو یکی از بهترین غذاهای سریلانکا محسوب می‌شود و در هر کوی و برزنی یک اغذیه فروشی پیدا می‌شود که یک کوتوی خوشمزه برایتان فراهم کند.

کوتو یا کوتو روتی را با استفاده از نان‌های خاص مسطح و تردی به نام «گودامبارا روتی» تهیه می‌کنند. سپس انواع مختلف سبزیجات مانند هویج، پیازچه، تره فرنگی به همراه ادویه‌های فراوان مانند دارچین، زنجبیل، کاری، هل و… سرخ می‌شوند و درنهایت تکه‌های نان روتی برش داده شده را به این مخلوط اضافه می‌کنند.

ترکیبات کوتو نیز گاهی اوقات کاملاً سلیقه‌ای است و می‌توان به این ترکیبات، گوشت، تخم‌مرغ یا پنیر نیز اضافه کرد. معمولاً کوتو به همراه برنج و سس کاری سرو می‌شود.

3. کاری ماهی مرکب؛ ماهی به سبک سریلانکا

بسیاری از کسانی که به سریلانکا سفر کرده‌اند، سریلانکا را بهشت غذاهای دریایی می‌دانند و قطعاً یکی از بهترین غذاهای دریایی این کشور کاری ماهی مرکب است.

این غذا از ماهی مرکب تکه تکه شده، ادویه‌هایی همچون کاری، رازیانه، تخم گشنیز، زنجبیل، فلفل و هل و رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود. بنابه سلیقه افراد، برخی سبزیجات مانند پیازچه نیز ممکن است به این غذا اضافه شود.

4. خوراک نارگیل تند؛ از معروف ترین غذاهای سریلانکا

خوراک نارگیل تند یا به قول سریلانکایی‌ها پل سامبول، از غذاهای معروف سریلانکا به شمار می‌آید که هم به عنوان وعده اصلی و هم به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود.

غذاهای سریلانکا که در سفرتان باید امتحان کنید

اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده این غذا، همانطور که از نامش پیداست، نارگیل است که به صورت بسیار ریز رنده می‌شود وسپس با پیاز قرمز، فلفل قرمز، لیموترش و ماهی مخلوط می‌شود. این غذا را می‌توان با نان روتی یا برنج میل کرد و از طعم بی نظیر آن لذت برد.

5. لمپریس؛ غذای هلندی در سریلانکا

لمپریس یکی از آن غذاهایی است که تأثیر فرهنگ‌های خارجی بر سریلانکا در دوران استعمار را به خوبی نشان می‌دهد. این غذا را هلندی‌ها به سریلانکا آوردند و نام آن نیز از زبان هلندی گرفته شده که به معنای ترکیب گوشت و برنج است.

این غذای خوشمزه از تکه‌های گوشت مزه‌دار کوفته‌شده با هل و ادویه‌های مختلف طبخ‌شده و سپس با برنج پخته سرو می‌شود. یکی از نکات جالب‌توجه درباره این غذا این است که لمپریس را بر روی برگ موز سرو می‌کنند، در قسمت مرکزی برگ موز، برنج پخته به صورت قالبی و اسکوپی ریخته می‌شود و در کنار برنج، کوفته‌های گوشت و دورچین‌های مختلف می‌گذارند.

6. کاری دال؛ از محبوب ترین غذاهای سریلانکا

حتماً شما هم نام دال عدس را شنیده‌اید و غذاهای لذیذ و خوش‌طعمی که مردم جنوب کشور خودمان با آن می‌پزند را چشیده‌اید. کاری دال یا پاریپو، غذای محبوب سریلانکایی‌ها هم بسیار شبیه به دال عدس جنوبی‌هاست. دال عدس نوعی از حبوبات است که شباهت زیادی به عدس دارد، اما رنگش قرمز و اندازه‌اش کوچکتر است.

برای پخت این غذا ابتدا دال عدس را می‌پزند و در این فاصله، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل سبز تازه، ترشی‌جات و سیر را به همراه ادویه‌هایی مانند زیره، کاری، دانه خردل و… سرخ می‌کنند. در ادامه، دال عدس با این ترکیباتِ سرخ‌شده مخلوط می‌شود و به این مخلوط، شیر نارگیل اضافه می‌کنند. درنهایت یک خوراک خوش‌عطر و طعم با بافتی خامه‌ای‌شکل به دست می‌آید که معمولاً با برنج یا روتی میل می‌شود.

7. کاری جک فروت سبز؛ غذای عجیب سریلانکایی

جک فروت یکی از میوه‌های محبوب مناطق جنوب شرقی آسیاست. به گونه‌ای که در سریلانکا این میوه به اشکال گوناگون، نارس یا رسیده، خام یا پخته مصرف می‌شود. جک فروت میوه‌ای سبزرنگ، آبدار و معطر با طعمی شیرین است که برای تهیه کاری جک فروت، به قطعات کوچک برش داده می‌شود و در مخلوطی از ادویه‌ها مانند کاری و فلفل می‌پزد. کاری جک فروت، بافتی نرم و شبیه به سیب‌زمینی دارد و کمی آبدارتر است.

8. الوا؛ حلوای سریلانکایی

غذاهای سریلانکا که در سفرتان باید امتحان کنید

آخرین غذایی که در فهرست غذاهای سریلانکا باید به آن اشاره کنیم، یک دسر سنتی است که یکی از سوغات سریلانکا به شمار می‌رود. این خوراکی با ترکیب آرد برنج تفت داده‌شده، شربت شکر، بادام هندی آسیاب‌شده و هل و میخک تهیه می‌شود. این مخلوط در یک تابه پخش می‌شود و پس از پختن، آن را به شکل لوزی یا مربع برش می‌دهند. الُوا که نامش و طعمش بسیار شبیه به حلوا است، از دسرهای سنتی و غذاهای اصلی سریلانکا به شمار می‌رود و در جشن سال نوی آنها درست می‌شود.

سفر به سریلانکا به همراه آژانس سپهران سیر باستان

همان‌طور که با خواندن این مقاله متوجه شدید، فهرست‌ غذاهای سریلانکا پایان ندارد. در سفر به سریلانکا باید خودتان را برای چشیدن طعم‌هایی بی‌نظیر و تکرارنشدنی آماده کنید که احتمالاً در هیچ جای دیگری مشابهشان را پیدا نخواهید کرد؛ غذاهایی که وجه مشترک همگی آنها وجود یکی از این سه ماده غذایی است: کاری، نارگیل و برنج!

اگر روزی تور سریلانکا را از سپهران خریدید و به این کشور زیبا رفتید، از فهرست این مقاله کمک بگیرید و خودتان را به مهمانی مزه‌ها دعوت کنید. آژانس مسافرتی سپهران سیر باستان مجری مستقیم تور سریلانکا و سایر تورهای خارجی در ایران است که با تکیه بر تجربه و تخصص خود، توانسته اعتماد گردشگران عزیز را جلب کند و به مرجعی قابل اطمینان برای تجربه‌های جهانگردی تبدیل شود. شما نیز می‌توانید با بررسی قیمت و شرایط هر تور در وبسایت www.sepehrantour.com تور مورد نظر خود را رزرو کنید. همچنین اگر قصد سفر در تعطیلات نوروز را دارید، فرصت را از دست ندهید و همین الان برای تعطیلاتی به‌یادماندنی برنامه‌ریزی کنید.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس