کد خبر 1570087
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۲

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان عوامل حفظ قیمت نفت در بحبوحه جنگ غزه را منتشر کرد که برگرفته از یادداشتی از سیمون‌هندرسون مدیر «برنامه خلیج فارس و انرژی» در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک » است:

سیمون‌هندرسون مدیر «برنامه خلیج فارس و انرژی» در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک » طی یادداشتی مورخ ۲ بهمن ۱۴۰۲ به ارزیابی این موضوع پرداخته که چرا علی‌رغم تشدید تنش‌های نظامی در غرب آسیا، قیمت نفت جهش نداشته است.

وی به سوابق تأثیر نبردهای منطقه بر قیمت جهانی نفت اشاره می‌کند:«طی حمله اسرائیل، بریتانیا و فرانسه با مصر در ۱۹۵۶، لندن و پاریس مجبور به سهمیه‌بندی بنزین شدند. در طول جنگ ۱۹۷۳، تحریم اسرائیل توسط اعراب باعث شد که قیمت نفت بیش از دو برابر شود. انقلاب ایران دوباره قیمت‌های جهانی نفت را دو برابر افزایش داد. همچنین زمانی که صدام در ۱۹۹۰ به کویت حمله کرد، برای مدت کوتاهی به اوج خود رسید».

طبق این گزارش، پس از وقوع طوفان‌الاقصی نیز قیمت نفت از بشکه‌ای ۷۰ دلار تا ۹۰ دلار افزایش داشت ولی دوباره تا ۱۹ اکتبر به ۷۴ دلار کاهش یافت. «حتی تشدید تنش در دریای سرخ نیز تأثیر چندانی داشته است».

نویسنده بیان می‌کند که یک عامل این سکون قیمت، توازن عرضه و تقاضاست. زیرا عربستان، روسیه، ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر بیش از مصرف خود تولید می‌کنند که این مازاد تولید، عرضه را به اندازه تقاضای روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه در روز، تأمین می‌کند. روسیه به دلیل تأمین هزینه نبرد و غلبه بر تحریم؛ و عربستان نیز برای تأمین بودجه چشم‌انداز ۲۰۳۰، تولید خود را افزایش داده‌اند.

هندرسون عامل دیگر را این می‌داند که اروپا پس از تجربه «زمستان سال گذشته»، برای تأمین انرژی، مصرف بخشی از نیروگاه‌ها را از نفت به گاز طبیعی و زغال‌سنگ تغییر داده که این عامل نیز در جلوگیری از تشدید قیمت نفت پس از طوفان‌الاقصی مؤثر بود.

به تعبیر هندرسون، وضعیت اقتصادی چین، عامل سوم است که روند کاهشی رشد اقتصادی آن ناشی از «بحران مسکن، بدهی بالا و کاهش نیروی کار» به کاهش تقاضای جهانی نفت منجر شده است.

به نظر می‌رسد گسترش استفاده از خودروهای برقی ارزان‌قیمت تولیدی چین در اروپا نیز از عوامل کاهش مصرف سوخت و در نتیجه مدیریت قیمت جهانی نفت بوده باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس