کد خبر 1570313
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۸
چین

بررسی مقایسه ای رفتار دولت پکن در واکنش به دو بحران جهانی اخیر دارای نکات حائز اهمیت در تحلیل راهبردها و استراتژی جدیدش است.

سرویس جهان مشرق- اگرچه جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، ابعاد و زوایای مختلفی دارد اما در عرصه روابط بین الملل اثرگذاری ویژه و ماندگاری داشته که مورد توجه کارشناسان و اتاق فکرهای مختلف قرار گرفته است. یکی از مهمترین محورها هم رفتارشناسی جدید چین به عنوان یکی از اصلی ترین قدرت های اقتصادی و سیاسی جهان است که در حال بازتعریف و نهادینه کردن جایگاه و نقش خود در معادلات بین المللی است. اما چه تغییر و تحولی صورت گرفته که موجب توجه بسیاری شده است.

در این زمینه بخوانید:

چینی‌ها در جنگ غزه دقیقا چه می‌کنند؟

این روزها، شاهد تغییر گفتمان و راهبردهای چین در مناقشات بین المللی هستیم که رفتاری اگر نگوییم بدیع به شمار می رود، کم سابقه بوده است. این موضوع تا بدانجاست که نشریه فارن افرز را به مقایسه دولت چین با هوش مصنوعی کشانده است. آنها بر این باورند که دولت پکن، در مواجهه با مناقشات بین المللی، مانند هوش مصنوعی رفتار می کند که با داده های جدید، پاسخ خود را به روز کرده و عملکردش را بهبود می بخشد. هر بحران جدید موجب تکامل رفتاری آنها در مقابله با جهان غرب و رویکردشان در تعامل با کشورهای در حال توسعه (این نشریه از آن با لفظ جهان جنوب یاد کرده) شده است. نمونه واضح را نیز می توان در جنگ اوکراین و جنایات غزه به وضوح دید و مورد بررسی قرار داد.

چین مانند یک هوش مصنوعی؛ از اوکراین تا غزه!
مناقشه اوکراین اتفاقی بود که چینی ها نتوانستند در آن به نتایج مطلوبی برسند اما این درس و تجربه بزرگی برای آنها بود

وقتی در سال 2022 حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، مدت زیادی طول کشید تا دولت چین بتواند به اصطلاح، خودش را پیدا کند. آنها که به نظر می رسید در پس تمام واکنش هایشان در حال انتقاد به سیاست های ناتو و امریکا بودند، به نگرانی های معقول امنیتی روس ها نیز اشاره می کردند تا همراهی خود را با مسکو نشان دهند. اما ارزیابی ها بر این بود که چین نتوانست به آنچه در نظر داشت، دست پیدا کند و به قولی، "ناشیانه" و شاید کمی منفعل رفتار کرد. در واقع، جنگ اوکراین آزمونی برای پکن بود که نتوانست آنگونه که می خواست، بهره برداری کند و تجربه موفقی به شمار نمی رفت اما در جنایات صهیونیست ها در غزه، به یک باره رفتاری مبتکرانه و پیشرو از خود نشان داد.

این بار، چین به سرعت واکنش نشان داد و همانگونه که ارزیابی های اولیه هم نشان می داد، پکن به خوبی توانست از فشار سنگین افکار عمومی جهان علیه جنایات تل آویو، در جهت حمله به استانداردهای دوگانه غرب، به ویژه ایالات متحده، بهره ببرد. واکنش فوری پکن در هشت اکتبر (فردای عملیات حماس در اراضی اشغالی) با صدور بیانیه ای مبنی بر تاکید بر آتش بس و تایید راه حل دو کشوری، بسیاری را شگفت زده کرد. اما نکته قابل توجه در این بود که نه تنها حمله حماس محکوم نشد؛ حتی انتقادی هم از آن صورت نگرفت. در نظر داشته باشید که در کشته شده های روز هفت اکتبر، چهار نفر تبعه چینی حضور داشتند!

چین مانند یک هوش مصنوعی؛ از اوکراین تا غزه!
جنگ غزه نشان داد که مقایسه چین با هوش مصنوعی از سوی فارن پالیسی، دقیق و درست بوده و پکن قصد نقش آفرینی جدی در جهان دارد.

اما این آغاز یک فرآیند چندوجهی در چین بود. در این زمینه، محققی به نام توویا گرینگ به مستندسازی رفتارهای چین در سطح رسانه های رسمی و غیر رسمی درباره این ماجرا پرداخته که آنها را ضداسرائیلی و حتی در مواردی ضدبهودی دانسته. این موضوع تا بدانجا پیش رفت که چاینا دیلی، روزنامه رسمی دولت، به صورت رسمی عنوان کرد که "آمریکا در طرف اشتباه تاریخ در غزه ایستاده است." حتی تلویزیون رسمی چین مستندی را پخش کرد که نشان می داد چگونه یهودیان فقط سه درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند اما بیش از 70 درصد ثروت این کشور را در اختیار و کنترل دارند!

اتفاقات روی داده در دو مناقشه مهم بین المللی، مقایسه چین و هوش مصنوعی را دقیق و هوشمندانه نشان می دهد. پکن با آموختن از ماجرای اوکراین، در جنگ غزه ورودی به موقع و پیشدستانه داشت تا بتواند با تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهان، به ویژه کشورهای در حال توسعه، بتواند خود را به عنوان جایگزینی قابل اعتنا برای آمریکای جنگ طلب، هژمونیک و ریاکار نشان دهد. اتفاقی که با درس از گذشته، توسط چینی ها با جدیت و اهتمام، در حال پیگیری است و البته، ادامه نیز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • US ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    15 20
    چین یعنی زالو صفت
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      20 9
      امریکا یعنی یه مشت یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکش!!
    • US ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      1 0
      ماله بدست ایستادی
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    6 21
    نگارنده سواد ندارد و فاقد اطلاعات روز هست
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      10 5
      منظورت مجله فارین پالیسی یانکی‌هاست دیگه؟! موافقم ، یانکیها در مجموع بی سواد و خرفت و خنگ هستند مثل رئیس جمهور شون!!
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      7 2
      تو خوبی
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    12 6
    چين از روسيه بدتر، روسيه از انگليس بدتر، انگليس از آمريكا بدتر همه از هم بدتر همه از هم خبيث تر!!!!
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      18 6
      امریکا رو گذاشتی آخر جدول هانی؟؟! آمریکا به توان ده از همه بدتره!! از قدیم گفتن یانکی خوب فقط یانکی مرده هست راست میگفتن!!
    • SE ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      4 3
      چرند نگو! هیچ موجودی را با انگل خبیث و یانکی پلید نمیشه مقایسه کرد
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    5 1
    در اوکراین هم موضوع چین کاملا هوشمندانه بود و توانست یک جنگ فرسایشی را برای دو طرف تضمین کند. در جنگ غزه با توجه به برآورد شکست جبهه غرب از مسلمانان و برای تقویت جبهه شرق، موضوع پر رنگ گرفت.
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    5 10
    موضع ایران در اوکراین کمی ناشیانه بود و با حمایت زیاد از روسیه دچار مشکلاتی شد. به تدریج با مشاهده خیانت های روسیه (مثلا درز اطلاعات ایران در سوریه به اسرائیل)، یا زد و بند روسیه با امارات و عربستان علیه یمن و ... ایران فهمید که باید موضع متعادل‌تر راداشته باشد!
  • DE ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    3 2
    حرف درسته واقعا
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    3 3
    چرا مسئولان ما از هوش مصنوعی برای عبرت گیری از مواضع ریاکارانه چین و روسیه در قبال ایران و خصوصا حاکمیت ارضی ایران استفاده نمی کنند؟
    • FR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 2
      استاد هوش مصنوعی ایرانه !
  • علی DE ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    3 1
    چین وام دار سه در صد یهودی آمریکایی که هفتاد درصد دارایی آمریکا را دارا هستند، میباشد.در یاد داشته باشیم که یهود با احتساب منافع دراز مدت خود پیوند با چین را آغاز کرد.بازی چین ضمن حفظ منافع ملی با جهان ریا کارانه است.نقطه ضعف مهم چین ذخایر مهم فسیلی است که دست زیر ساطور جهود، دارد.مشکوک باشیم به میانجیگری چین با عربستان در موضوع حسن روابط با ایران که بنظر دست های پنهانی یهود- مالک عمده ذخایر فسیلی-- در میان است.
  • یانداق IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    1 0
    آمریکا روسپی بد نام قرن و انگلیس هم دلالش
  • یانداق IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    3 0
    عملکرد چین در صحنه بین الملل عالی است
    • میرغضب IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      من زبان از قفا بیرون می آورم چین کمونیست بی دین است درود بر ارباب امپریالیست مومن متقی و نماز شب خوان آمریکا وپدر بزرگش انگیس
  • علیرضا IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    1 0
    چینی ها بسیار زیرک و بقول ما ایرانی‌ها مارموز هستند ،محکوم کردن اسرائیل از جانب چینی ها مطمئن باشید جنبه منافع و منفعت اقتصادی داره و لاغیر و گرنه کی هست که ندونه چینی ها در کشتار مسلمانان چه اقدامات شنیعی که انجام ندادن و چقدر مسلمان بی گناه اویغور رو به شهادت رسوندند،چین قصد داره در جهان امروز نقش یک بازیگر موثر و قدرتمند رو ایفاء کنه ،همین هفته مدیر امنیت ملی آمریکا و رئیس سیا با وزیر خارجه چین دیدار محرمانه داشتند ،مطمئن باشید چین و آمریکا بسیار هماهنگ با هم عمل میکنن و چین بر حسب منافع نه ایدئولوژی داره عمل میکنه .
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    یک عده به زمان شاه نوستالژی دارند باید ببینید از منظر روانشناسی ضد نوستالژی چیه تا بتونید اون را ضد این احساس به کار ببرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس