کد خبر 1569776
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
حسن روحانی کجای سیاست ایران ایستاده است؟

پروژه انتخاباتی حسن روحانی با عدم تایید صلاحیت او شکل و شمایل تازه ای گرفت و از رای برای تاثیرگذاری در صحن مجلس خبرگان به رای اعتراضی و شاید به تعبیری زمینه سازی برای رای سفید تبدیل شد.

به گزارش مشرق، حسن روحانی از حدود دو ماه قبل در قامت مرحوم هاشمی رفسنجانی رفت و نامزد انتخابات مجلس خبرگان شد تا بتواند بر فضای سیاسی کشور تاثیر بگذارد. او از ابتدا با تحلیل از شرایط خود را برای عدم تایید صلاحیت آماده کرده بود و بلافاصله بعد از اینکه نتوانست وارد جمع نامزدهای رسمی این انتخابات شود با حمله به نهادهای نظارتی مانند آنچه مرحوم هاشمی در سال ۹۲ انجام داد اعلام کرد که در انتخابات به نحوی دیگر مشارکت می کند تا فاصله ای خیلی کوچک با جبهه اصلاحات که از وارد نشدن در رقابت اسفند سخن گفته بود گذاشته باشد هر چند مشخص نیست که او چنین اکتی را با توجه به کدام بدنه اجتماعی انجام می دهد؛ چرا که وضعیت حسن روحانی در افکارعمومی چندان مساعد نیست.

نوع عملکرد او مخصوصا در دوره دوم ریاست جمهوری که منفعلانه و عموما نشسته بود و موجب تورم بالا و کسری بودجه فراوان شد در کنار نگاه اشتباه به طرف های اروپایی در مورد برجام قضاوت های منفی را به دولت او در مجموع شکل داد. این قضاوت منفی همچنان در اذهان پاک نشده و دولت حسن روحانی همچنان در نظر افکار عمومی یک دولت شکست خورده به حساب می آید. هرچه هست روحانی برای تبدیل شدن به سیاست مداری در قد و قامت هاشمی نه وزن بین جناحی لازم را دارد نه از مقبولیت اجتماعی برخوردار است و به همین دلیل نمی توان برای پروژه او چشم اندازی ترسیم کرد.

عدم تأیید صلاحیت حسن روحانی، رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، همه نگاه‌ها را دوباره متوجه عملکرد او در مسئولیت‌های مختلف و متفاوتی که بعد از پیروزی انقلاب برعهده داشته، کرد.

او در ۲۰ آبان‌ماه برای شرکت در ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام و پس از آن بیانیه‌ای را منتشر کرد. در بخشی از بیانیه روحانی آمده بود: «من به‌عنوان کسی که بیشترین دوران عمر خود را به‌عنوان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست‌جمهوری خدمت کرده‌ام، همچون همه شما در مقابل این انتخاب دشوار قرار دارم که سکوت و عدم مشارکت را برگزینم یا با علم به همه محدودیت‌ها، با عمل به وظیفه حضور و ضرورت عدم فاصله از نظام، حجت را بر خود و دیگران تمام کنم. در این مهم بسیار اندیشیدم و سرانجام دیدم که نمی‌توانم در این شرایط حساس ملی و منطقه‌ای، کنج عافیت و عزلت را بر میدان انتخاب و رقابت ترجیح دهم. وظیفه خود دانستم که با ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، حرکت در مسیری سخت و ناهموار را آغاز ‌نمایم.»

حسن روحانی و پرونده باز هشت سال دولت‌داری

ثبت‌نام حسن روحانی در انتخابات خبرگان در حالی صورت می‌گیرد که از عمر دولت او کمتر از دو سال و نیم بیشتر نگذشته و حکایت‌ها در مورد آنچه روحانی در دو دوره ریاست‌جمهوری صورت داد، باقی‌ مانده است. حکایت‌هایی همچون برجام، بورس و تصمیم دولت او درباره بنزین و اغتشاشات آبان‌ماه سال ۹۸ که پس‌لرزه تصمیمات او و دولتش همچنان در دولت جدید نیز ادامه دارد.

مشارکت در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰

حسن روحانی، دی‌ماه در مراسمی که به مناسبت سالگرد مرحوم هاشمی رفسنجانی در حسینیه شماره ۲ جماران برگزار شده بود به انتخابات‌های سال ۹۸ و ۱۴۰۰ اشاره و از مشارکت پایین در این دو انتخابات انتقاد کرده بود. او گفته بود: «برای اولین‌بار در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ ما انتخابات حداقلی داشتیم. این درد را به کجا ببریم؟!» او هیچ اشاره‌ای به عملکرد دولت خود در سرخوردگی جامعه و سرمایه اجتماعی و پایین آمدن مشارکت انتخابات نداشت.

این اظهارات در حالی است که مهم‌ترین عامل کاهش مشارکت، عملکرد دولت روحانی در حوزه اقتصاد به‌ویژه رفتار بود. کارشناسان معتقدند رفتار دولت روحانی در افزایش ناگهانی قیمت بنزین، فراتر از سوءمدیریت بوده و کارشناسان، عدم‌اتخاذ تدابیر رایج و معمول برای افزایش قیمت بنزین را حاصل یک سلسله تصمیمات مشکوک می‌دانند. مواضع غیرصادقانه برخی وزرای وقت و شخص روحانی در ماجرای افزایش قیمت بنزین، اصلی‌ترین عامل خشمگین شدن بخشی از جامعه بود. البته بخشی از جامعه اطلاق عبارت «غیرصادقانه» را برای رفتار دولت در این ماجرا دقیق نمی‌دانند. آنها با استناد به مواضع رئیس‌جمهور و وزیر نفت قبل از افزایش قیمت بنزین، رفتار دولت در این ماجرا را یک نوع «فریبکاری» می‌دانند.

اذعان اصلاح‌طلبان بر تأثیر عملکرد روحانی بر مشارکت

مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس دهم و دبیرکل حزب مردم‌سالاری طی گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که «برای کاهش مشارکت در انتخابات سهمی هم برای دولت آقای روحانی و مجلس دهم قائل هستید، این‌ها باعث ضربه به اعتماد مردم نشد»، اذعان می‌کند: «بله. من تعصبی ندارم بالاخره یک بخشی از کاهش میزان مشارکت به این دلیل بود که خیلی وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم مطلوب نبود.»

بیانیه روحانی پس از رد صلاحیت

حسن روحانی پس از رد صلاحیت شدن خود در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، بیانیه‌ای منتشر کرد و در قامت یک مدعی قرار گرفت و در بیانیه خود نوشت: «هم‌اکنون نیز بیش از پیش باید بر اهمیت رأی مردم و تعیین‌کنندگی صندوق رأی پای فشرد و به نقشه حذف صندوق و حذف جمهوریت از نظام اعتراض کرد. راه اعتراض هم جز صندوق نیست. باید راهی یافت که «رأی اعتراضی» صدای رسای مردم ایران شود. باز هم معتقدم باید در انتخابات شرکت کرد؛ اگرچه مرا هم رد کرده باشند. باید با رأی، اعتراض کرد. رأی ندادن، عمل به خواست آن‌هاست که می‌خواهند ما رأی ندهیم و به تدریج مردم را از حق مسلم «انتخاب» محروم نمایند. لذا وظیفه نمایندگان مقبول سیاسی مردم است که شیوه رأی اعتراضی را به آنان نشان دهند.»

در بخش دیگری از بیانیه روحانی آمده است: «با افتخار اعلام می‌دارم همچنان‌که در دوران سخت دفاع مقدس و بحران‌های مختلف داخلی و خارجی که دامنگیر کشور بوده است، همواره در راه اعتلا و سربلندی کشور و ملت ایران به‌طور خستگی‌ناپذیر تلاش کرده‌ام، به پیمان خود با ملت وفادار بوده و تا پایان عمر همچنان به عنوان خادم ملت در کنار مردم صبور و شریف ایران خواهم بود و عمیقا اعتقاد دارم که تنها راه رهایی کشور از تنگناهای کنونی و تحقق آرمان‌های انقلاب در دستیابی به توسعه و تحکیم ارزش‌های اخلاقی، تکیه بر آرای مردم، حفظ وحدت ملی، تعامل سازنده با جهان و همسایگان و تغییر رویکرد حکمرانی در جهت تأمین منافع ملی کشور است.»

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که حسن روحانی سال‌ها توسط همین شورای نگهبان تایید صلاحیت شده بود و عضو مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و رئیس جمهور بود و اکنون که تایید نشده به حرف‌های رادیکال روی آورده است.

زیباکلام: روحانی شانسی برای پیروزی در انتخابات خبرگان نداشت

صادق زیباکلام، فعال سیاسی با اشاره به رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات خبرگان رهبری، در توئیتی در صفحه خود نوشت: «رد صلاحیت آقای حسن روحانی علی‌رغم چهل سال خدمت حکایتی بود. ضمن آنکه شانس زیادی هم نداشتند. بسیاری از آن ۲۴ میلیون سال ۹۶ بعید به نظر می‌رسد در انتخابات شرکت کنند و طرفداران نظام هم بهشان رأی نمی‌دادند. رفتار ایشان در دور دوم به‌گونه‌ای بود که من خجالت می‌کشیدم در چشم آن ۲۴ میلیون نگاه کنم.»

منبع: روزنامه صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    19 1
    خدا لعنت کنه هاشمی رفسنجانی ملعون رو که اون ملعون، حسن روحانی کذاب، دزد و خائن را تو پاچه ملت کرد. حسن روحانی که از بورس هزاران میلیارد تومان دزدی کرد و کلاه گشادی سر ۵۰ میلیون سهامدار گذاشت و زندگی ۵۰ میلیون نفر را متلاشی کرد.
    • پریسا متفکر IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      9 0
      طیب الله أنفاسکم
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      2 11
      خدا ترو هم با اونها لعنت کند.
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      3 0
      عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      1 0
      چند نماینده اصلاح طلب در 25 مرداد 1395 خبر مخالفتشان با سوخت گیری و مهماتگیری بمب افکن های روسی در همدان برای حملات شدید هوایی بر علیه داعش در سوریه و عراق ، رسانه ای شد. خبری های از جمله با تیتر "از حب داعش یا بغض روسیه" در نقد مخالفت اطلاح طلبها با مهماتگیری بمب افکن ها در پایگاه همدان در آن مقطع زمانی در وبسایتها منتشر شد. علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبری اعلام کرد: "همکاری‌های دفاعی صورت گرفته بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم امر غیرمنتظره‌ای نیست و نگاه ایران به رابطه با روسیه یک نگاه راهبردی است"" - در نهایت سنگ اندازی نماینده های اصلاح طلب مانع اجرای بمباران سنگین داعش در عراق و سوریه شد- طبق اعلان کارشناسان نظامی روس در صورت مهماتگیری و سوختگیری بمب افکن های مهاجم به داعش در همدان امکان بارگیری 22 تن بمب با پرواز 700 کیلومتری را داشته اند در صورتیکه با بارگیری در روسیه امکان بارگیری 5 تا 7 تن با مسافت 2000 کیلومتری را داشته اند. بهر حال توقف بمباران شدید داعش توسط این بمب افکنها هدیه اصلاح طلبان داخلی به داعش و سنگ اندازی بر سر راه نابود کردن داعش بود. چه تائیدی بر عمدی بودن ایجاد مزاحمت اصلاح طلبان داخلی بر سر راه نابود کردن داعش بهتر از این: علی مطهری در برنامه زنده تلویزیونی نابودی داعش در سوریه توسط ایران را اشتباه اعلام کرد. در حالیکه حتی دبیر شورای امنیت ملی وقت استفاده از فضا و امکانات ایران برای بمباران تروریستهای داعش را اعلام کرده بود. "شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در واکنش به انتشار خبر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه گفت: "همکاری‌های تهران - مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم". این موضع گیری شمخانی در شرایطی بود که به موجب اصل ۱۷۶ قانون اساسی، "بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی" از وظایف شورای عالی امنیت ملی است. ولی با مخالفت بسیار شدید نمایندگان اصلاح طلب، در نهایت مهماتگیری و سوختگیری در همدان با غوغا راه انداختن "نقض حاکمیت کشور طبق اصل 176 قانون اساسی" اصلاح طلبان متوقف شد.
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      1 0
      مهدی هاشمی در زمانی که مدیر بهینه سازی مصرف سوخت بود بخاطر آدم ربایی دکتر هوشنگ بوذری و زندانی کردن ایشون بمدت چند ماه در زیر زمین یک خانه متروکه برای گرفتن 50 میلیون دلار از ایشون ، با شکایت دکتر هوشنگ بوذری به دادگاه کانادا، حکم دادگاه بر علیه اش صادر شده. این خاندان هاشمی بدون حمایت پدرشون و سوء استفاده از جایگاه پدرشون امکان مرتکب شدن به این جرایم را نداشته اند. محسن هاشمی هم که در دولت روحانی چند سال توسعه مترو در تهران را متوقف کرد و به رفاه مردم لطمه زیادی زد. مردم اگر نخواهند از بچه های هاشمی لطمه بیشتری نخورند کی رو باید ببینند؟
  • پریسا متفکر IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    14 1
    اگر خدای ناکرده تأیید صلاحیت میشد، اسلام ناب محمدی برای همیشه از صفحه روزگار محو می شد.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    10 1
    گول شیخ بنفش نخورید ..خودشم می دونست اگر شرکت کنه کسی بهش رای نمیده .
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    12 2
    حسن روحانی دلایل عدم تاییدش رو بگیره به مردم نشون بده پس جرا نشون نمیده تا معلوم بشه برای چی ردش کردند؟ بعلاوه ما مردم از دوره روحانی هیچ خیری ندیدیم
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    12 1
    ای که رد صلاحیت همش شعارت....
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    در کل فرقی ندارد کسی رای نمیده
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    10 0
    فقط منتظر محاکمه ی این شیخ کذاب هستم 🤲👊👊👊👊👊👊👊🦵😈
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 0
    اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟ آیا رضایت اصلاح طلبان با سکوتشان در برابر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا بطور عملی حمایت از اشتباه دولت اصلاح طلب روحانی نیست؟ آیا سکوت اصلاح طلبان در برابر فوت بیش از 130،000 نفر در اثر عدم تزریق واکسن کرونا توسط دولت اصلاح طلب روحانی بدلیل رضایت آنها از فوت مردم بیگناه بدست اصلاح طلبان غربگدا و سرمایه اسرائیل در ایران است؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس