کد خبر 1569481
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
مذاکرات در آمریکا درباره خروج نظامی از سوریه

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که مذاکراتی درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه جریان دارد.

به گزارش مشرق، رسانه آمریکایی پولیتیکو به نقل از سه مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داده است که مذاکراتی درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه جریان دارد.

«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که مذاکرات رسمی بین واشنگتن و بغداد در مورد آینده مأموریت نظامی ۲۵۰۰ نفری آمریکا در عراق طی روزهای آینده آغاز خواهد شد و همزمان کارشناسان خاورمیانه گفته‌اند که بحث‌های داخلی در واشنگتن درباره خروج تقریباً ۹۰۰ سرباز از سوریه نیز وجود دارد، هرچند دولت بایدن چنین بحثی را رد کرده است.

در ادامه گزارش پولیتیکو گفته شده است که بحث در اجزای مختلف کاخ سفید بر سر این است که در کجای منطقه به نیروهای نظامی آمریکا بیشتر نیاز است و گفتگوها در مورد عراق و سوریه به هم مرتبط هستند، چون جریان آزاد رفت و آمد نیروهای مسلح در مرز مشترک آنها وجود دارد.

در مورد عراق، آستین آغاز به کار کمیسیون عالی نظامی ایالات متحده و عراق را تأیید کرده است. به گفته پنتاگون، مقامات واشنگتن در مورد چگونگی «انتقال» نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده بر اساس سه عامل: تهدید تروریستی، الزامات عملیاتی- محیطی و توانایی‌های نیروهای امنیتی عراق بحث خواهند کرد.

یکی از مقامات سابق آمریکایی که از این مذاکرات مطلع شده است، گفت که هدف آمریکایی‌ها همیشه این بود که در مورد چگونگی عقب نشینی و انتقال نظامی از عراق صحبت نکنند، اما تنش‌های اخیر در منطقه، از جمله جنگ در غزه و بیش از ۱۵۰ حمله توسط گروه‌های مسلح در عراق و سوریه، وضعیت را برای آمریکایی‌ها پیچیده کرده است.

در مورد سوریه نیز، سه مقام ارشد دولت بایدن تأیید کردند که مذاکراتی در مورد عقب نشینی نظامیان آمریکایی وجود دارد، اگرچه آنها این عقب نشینی را به عنوان بخشی از برنامه ریزی معمول در مورد اینکه کجا نیروهای آمریکایی در منطقه مفیدتر هستند و چه مدت دیگر مأموریت نظامی باید ادامه یابد، بحث کرده‌اند.

این در حالی است که وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای از توافق میان عراق و آمریکا در خصوص ضرورت بررسی میزان تهدید و خطر داعش از سوی کارگروه‌های ویژه کمیته عالی نظامی (HMC) خبر داده بود. همچنین وزارت خارجه عراق بیان کرد: این اقدام جهت تهیه جدول زمانی مشخص و روشنی است که مدت‌زمان حضور مستشاران ائتلاف بین‌المللی در عراق، کاهش تدریجی و حساب‌شده شمار مستشاران حاضر در عراق و پایان مأموریت نظامی ائتلاف علیه داعش را مشخص می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: حرکت به سوی روابط ۲ سویه فراگیر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی با کشورهای عضو ائتلاف با دیدگاه دولت عراق هم‌خوانی دارد. دو طرف از اقدامات این کمیته، تسهیل مأموریت‌های آن و جلوگیری از انجام هر آنچه مانع از انجام این مأموریت‌ها می‌شود یا آن را به تأخیر می‌اندازد، حمایت می‌کنند.

علاوه بر این وزارت خارجه عراق تاکید کرد: عراق بار دیگر پایبندی خود به سلامتی مستشاران ائتلاف بین‌المللی در تمامی نقاط کشور در حین مدت گفت‌وگو، حفظ ثبات و جلوگیری از افزایش تنش را بیان می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: دولت عراق از این توافق استقبال می‌کند و آن را جزئی از برنامه‌های دولت و اجرای تعهدات خود در برابر ملت می‌شمارد.

از سوی دیگر لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفت: ایالات متحده و عراق نشست‌های کارگروه‌های ویژه کمیته عالی نظامی را برگزار خواهند کرد. کمیته عالی نظامی به ایالات متحده و عراق این توانایی را می‌بخشد که به سوی روابط امنیتی پایدار میان ۲ کشور حرکت کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    7 0
    آنقدر این موش های کثیف را با راکت و موشک هدف قرار دهید تا گورشان را گم کنند و به خلیج خوک ها برگردند و مشغول کشتار خودشان شوند،، چون این جماعت بدون کشتار نمیتوانند روز را به شب برسانند،، حتما باید غارت و خونریزی را داشته باشند
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      2 0
      احسنت ،دقيقأ همینطوره!! از قدیم گفتن یانکی جماعت فقط تودهنی و پس گردنی حالیشه و زبون آدمیزاد حالیش نمیشه و در ضمن یانکی خوب فقط یانکی مرده هست و لا غیر!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس