کد خبر 1568385
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
تنش‌زدایی همسایگی رکورد زد/ بازگشت قریب الوقوع سفرای ایران و پاکستان

شرایطی را که ایران حداقل ۱۰ سال با ضرر و زیان‌هایش تحمل کرد مقامات پاکستانی به دلیل اشتباهات محاسباتی و کم‌ظرفیتی در رعایت اصول حسن همجواری، ۴۸ ساعت یارای تحملش را نداشتند!!

به گزارش مشرق، دولت پاکستان دلیل اقدام اخیر خود در هدف قرار دادن یک روستا در جدار شرقی ایران را مبارزه با تروریست‌هایی که مخل امنیت ملی پاکستان بوده‌اند دانسته است. این اقدام که تقریبا ۴۸ ساعت پس از حملات موشکی ایران به مواضع تروریست‌های جیش‌الظلم در خاک پاکستان رقم خورد، ادعای مقامات پاکستانی و نوع خردورزی سیاسی آنها در کشورداری را با تردیدهای جدی همراه می‌کند. واقعه زمانی آغاز شد که ایران شامگاه ۲۶ دی مواضع گروهک جیش‌الظلم در خاک پاکستان را هدف قرار داد. دولت پاکستان با اعتراض نسبت به این اقدام ایران و احضار سفیر خود، حملات مشابهی انجام داد و طی بیانیه‌ای شبیه آنچه ایران در بیانیه‌ مربوط به اقدام خود اعلام کرده بود سعی در توجیه حملات خود داشت که البته به دلایل متعددی رفتار دولت پاکستان نقض آشکار اصول حسن همجواری است، در حالی که اقدام ایران به دلایل متقن قابل دفاع بوده و مشابهت‌سازی پاکستان از اقدام ایران را می‌توان رفتاری شتابزده، احساسی و به ‌دور از محاسبات جامع دانست که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌شود.

الف) گروهک هدف قرار گرفته از سوی ایران حداقل طی یک دهه‌ گذشته از مبدا پاکستان عامل ایجاد ناامنی در مرزهای شرقی ایران و ایجاد مزاحمت‌های گاه و بیگاه برای نیروهای مرزبانی کشورمان بوده است. در برخی مواقع ماجرا تا به شهادت رسیدن یا ربوده شدن نیروهای مرزبانی ایران از سوی تروریست‌های مد نظر پیش رفته است که شهادت ۱۴ مرزبان ایران در سراوان در سال ۹۲، شهادت ۸ مرزبان در سال ۹۴، ربودن و سپس به شهادت رساندن نیروهای مرزبانی ایران در سال‌های ۹۲ و ۹۷، حمله به کلانتری و حمله به فرماندهی نیروی انتظامی در راسک در هفته‌های اخیر که طی آن ۱۱ مامور فراجا به شهادت رسیدند؛ نمونه‌هایی از اقدامات مخل امنیت ملی ایران از سوی این تروریست‌ها بوده است اما نقطه‌ کانونی و اصلی ماجرا اینجاست؛ همه‌ فعالیت‌ها و اقدامات تروریست‌های یادشده از مبدأ پاکستان و پناه‌گیری در خاک پاکستان انجام شده و آزادانه به سازماندهی علیه امنیت ملی ایران در خاک پاکستان ادامه داده‌اند.

ب) مقامات سیاسی و نظامی ایران بارها پس از وقوع حملات تروریستی از خاک پاکستان، به‌صورت رسمی و غیررسمی از مقامات پاکستانی خواستند با تدبیر در امور امنیتی و مرزی خود مانع وقوع چنین حملاتی علیه امنیت ملی ایران از مبدأ کشور خود شوند. با این وجود به‌رغم امضای تفاهمنامه‌های امنیتی و مرزی مشترک، مقامات پاکستانی در عمل اقدام خاصی انجام ندادند و پاکستان همچنان مبدأیی امن برای تروریست‌ها جهت اخلال در امنیت ملی ایران باقی ماند.

پ) دقت کنید! ایران مسیری شاید ۱۰ ‌ساله را همراه با صبری بزرگوارانه طی کرده است و در نهایت به دلیل نبود اراده‌ عملی در طرف پاکستانی جهت برخورد با تروریست‌های مورد اشاره، در پاسداری از امنیت ملی خود و حتی پاکستان، مواضع تروریست‌ها در خاک پاکستان را ضمن اعلام رسمی مبنی بر احترام به حاکمیت ملی این کشور هدف قرار داده است. حال جا دارد از مسؤولان پاکستانی پرسید: اکنون به چه چیزی معترضید؟ آیا انتظار دارید ایران همچنان شاهد اقدام علیه امنیت ملی خود از خاک شما باشد و یکی از مولفه‌های قدرت خود یعنی امنیت ملی را به بی‌ارادگی طرف مقابل در مبارزه با تروریست‌ها گره بزند؟ آیا مقامات اطلاعاتی و امنیتی پاکستان ناتوان از ردیابی و مبارزه با این گروهک بوده و هستند که درخواست‌های حداقل ۱۰ ساله‌ ایران در برخورد با تروریست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته‌اند؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد که جای هیچ بحثی نمی‌ماند! و اگر پاسخ منفی است آنگاه این سوال پیش می‌آید: به‌رغم توان پاکستان در کنترل مرزهای خود و برخورد با تروریست‌ها، چرا همکاری لازم با ایران را نداشته است؟

ت) اما نکته‌ای که لازم است با مردم پاکستان در میان گذاشته شود و طبعا باید توجه مقامات پاکستانی را نیز بدان جلب کرد این است که ایران دولت پاکستان را برادر و دوست خود می‌داند و بر همین اساس نیز به‌رغم وقوع ناامنی‌های مکرر از مبدأ پاکستان علیه خود، حداقل فرآیندی ۱۰ ساله را طی کرد تا مقامات پاکستان خود چاره‌ای بیندیشند که هرگز چنین نشد، بنابراین مجبور به اقدام شد آن هم اقدامی که به سود امنیت ملی پاکستان نیز هست. این در حالی است که مقامات پاکستانی به‌ جای بررسی ریشه‌ها و علل ماجرا، روستایی مرزی در شرق ایران را با ادعای مبارزه با تروریست‌ها هدف قرار دادند. حال سوالات اصلی این است که مگر ایران مبدأ حملات مکرر تروریستی علیه پاکستان بوده است؟ آیا مقامات پاکستانی همچون ایران درخواست‌های چندباره از همسایه خود جهت ممانعت از حملات مکرر تروریستی علیه خود مثلا از سمت مرزهای ایران داشته‌اند که بی‌پاسخ مانده باشد؟ اگر پاسخ سوالات فوق منفی است -که منفی است- بنابراین به همان نسبت که اقدام ایران در هدف قرار دادن تروریست‌ها در خاک پاکستان اقدامی مشروع، قابل دفاع و موجه است، اقدام متقابل دولت پاکستان غیرمتوازن، کاریکاتوری، غیرموجه و به دور از اصول حسن همجواری است. مردم پاکستان باید دقت کنند شرایطی را که ایران به دلیل حق همسایگی و محترم شمردن ملت و دولت پاکستان، حداقل ۱۰ سال با ضرر و زیان‌هایش تحمل کرد مقامات پاکستانی به دلیل اشتباهات محاسباتی و کم‌ظرفیتی در رعایت اصول حسن همجواری، ۴۸ ساعت یارای تحملش را نداشتند!!

ث) فشار رسانه‌ای از سوی دشمنان روابط ایران و پاکستان در خطای راهبردی اخیر پاکستان را البته نمی‌توان بی‌تاثیر دانست، به‌طوری که این رسانه‌ها با تلاش برای انحراف افکار عمومی در پاکستان از ریشه‌های اصلی اقدام ایران، سعی در تشدید تنش و پایدارسازی آن داشتند، چرا که تنش در روابط ایران و پاکستان به نفع هر کشور و جریانی که باشد قطعا به سود ۲ کشور و جهان اسلام نخواهد بود. بویژه در شرایطی که آمریکا و اسرائیل روزگار سخت و دردناکی را در منطقه سپری می‌کنند. ایران کامل و دقیق بر این موارد اشراف دارد و طبعا از طرف مقابل نیز انتظار دارد این مسائل را در کنش یا واکنش‌های حاکمیتی خود مورد محاسبه قرار دهد.

ج) ایران کشور و همسایه‌ای است که اصول ثابت، صادقانه و مقتدرانه‌ای مبتنی بر تفکر ناب اسلامی در اداره‌ کشور و مواجهه با جهان دارد، به طوری که مبتنی بر همان اصول، پایگاه نظامی عین‌الاسد آمریکا یا گروهک‌های تروریستی می‌تواند از سوی ایران برای صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی مورد هدف قرار گیرد. بنابراین رفتار مقامات ایرانی متفاوت از رفتار مقامات برخی کشورهاست که به‌طور مثال در جنگ پهپادی توان پاسخ به نقض حاکمیت ملی خود از سوی ابرقدرت‌ها را ندارند و در مقابل با بی‌ارادگی در مبارزه‌ صادقانه با تروریسم، همسایگان خود را نیز دچار مناقشات بی‌مورد مرزی می‌کنند. قطعا ایران درصدد ایجاد تنش و تشدید آن با پاکستان نیست بویژه اکنون که نسل‌کشی صهیونیست‌ها در فلسطین را مساله‌ اصلی و اول جهان اسلام می‌داند. بنابراین شایسته است با استفاده از اصل تبدیل تهدیدها به فرصت، تنش مرزی اخیر را فرصتی برای همکاری تنگاتنگ ۲ کشور جهت مبارزه‌ هماهنگ و اثرگذار با تروریست‌ها دانست. طرف پاکستانی باید به‌ جای صرف انرژی در مشابهت‌سازی‌های رفتاری که ذکرش رفت، با اقدامات اصولی پیشگامی خود در حفظ امنیت ملی پاکستان را پاسداری کند و توان اطلاعاتی، امنیتی و حتی سیاسی خود را در کنترل مرزها و برخورد با تروریست‌ها به رخ بکشد تا در جهان نیز بتواند تصویری مستقل، توانمند و مردمی از خود به نمایش بگذارد.

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 107
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    37 7
    رفتا همسایه های دور ایران در حد بچه 4 ساله هست. آدم رفتار اروپایی ها رو با هم می بینه پی به خیلی مسائل می بره.
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      35 10
      میتونی رفتار مشابهی توی اروپا به عنوان نمونه بگی. یک رفتار که یکی از کشورها به یکی دیگه به علتی موشک زده؟ پاسخش چی بوده؟
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      18 1
      متاسفانه زیادی بهشون رو دادیم لطف که از حد بگذرد....داستان شود
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      14 7
      اینا هنوز بلد نیستن عین آدم لباس بپوشن بعد شما فکر رفتارشونی!
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      4 43
      چون رفتار خودمون درست نیس
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      33 3
      ۱۲:۲۸ لطفا نادانی خودت را به رخ نکش فقط برای نمونه در قرن حاضر دو جنگ جهانی که در اروپا اتفاق افتاده را ببین بعدا کمی به عقب برکرد و جنگهای دهها ساله و یک قرنی جنگهای این زرپرتی های جنایتکار را مشاهده کن و حرف مفت نزن گراواتی وحشی
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      4 20
      آره فقط ما خوبیم🖕
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    35 72
    ماست مالی نکن آبرمون رفت
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      19 4
      آبرو پاکستان رفت که تروریست ها رو پناه میده
    • حجت IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      20 6
      بی خود برای خودت نوشابه باز نکن. شما غربگداها از همون اولم آبرو نداشتین
    • US ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      6 5
      ادبیات دوست و برادر واقعا یک ادبیات تهوع آور است که احمدی‌نژاد اختراع کرد
    • حمیدرضا IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      15 2
      از اون95نفری که خود جراید پاکستانی اعلام کردند که در کوه سبز توسط موشکهای ایرانی بدرک واصل شدند 85نفر عصو تروریستهای وهابی جیش العدل بودند!سوال :10نفر دیگه کیا بودند؟؟؟جواب:افسران سازمان اطلاعات ارتش پاکستان موسوم به آی اس آی بودند!!! حالا آبروی کی رفته ببم جان؟؟
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    47 3
    جریمه گاز و نمیگیرد بعدش میشه این حالا به عقل بیایید و دهن پاکستان نو سرویس کنید تا یادشون نره این وهابیها
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      3 9
      فکر کردی مردم ایرانه که هر بلایی سرشون میاد صداشون درنمیاد
  • US ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    86 4
    ملت ایران برادر هیچ کس نیست همین حرف های مفت را زدید کشورهای همسایه رو شما پرو کردید پاکستان گدا گشنه با ۱۱۰ میلیارد بدهی خارجه و دنبال قرض گرفتن پول از صندوق بین المللی برای گشنه نپوندن رو برای ما شاخ کردید این کشور بدرد نخور هم برای ما لگد پراکنی میکنه اعتراض میکنه لطفا مرزها رو حالت جنگی کنید مرزها دیوار بکشید هر کس از پاکستان داخل ایران شد خونش رو بریزید الان طالبان هروز به ارتش پاکستان حمله میکنه پاکستان جرات اعتراض نداره شما مسولین چه باجی به همسایه میدید برای ما شاخ شدن
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      26 1
      کاملا منطقی گفتید بدبختی ما مشانه ضعف و وادادگی مسئولین مملکته
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 2
      هر دو کاملا پادو منش واسه هم نوشابه باز کردید، چنان از گشنگی همسایه میگی که آدم یادش می‌ره قبل انقلاب، ایران از افغانستان برق وارد میکرد و مردمش برای یک ساندویچ خونش را می‌فروخت که خود علی امینی عنگلوساکسون نخست وزیر سال۱۳۵۶ به گشنگی و بدبختی ملت اعتراف داشت مثل اسدالله خان علم و اردشیر زاهدی و علینقی عالیخانی و... در ضمن اون مسئولی که گفتی شاه مترسک پالانی بود و امثال شما یک نفر منافق سلطنت طلب ایکبیری پس خفه شو و نسخه اسقاطیلی ها را برای ما نپیچ که آخرهای اربابم غربی تو هست و باید به پایان سلام کنید
  • US ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    68 25
    ملت ایران برادر هیچ کس نیست همین حرف های مفت را زدید کشورهای همسایه رو شما پرو کردید پاکستان گدا گشنه با ۱۱۰ میلیارد بدهی خارجه و دنبال قرض گرفتن پول از صندوق بین المللی برای گشنه نموندن رو برای ما شاخ کردید این کشور بدرد نخور هم برای ما لگد پراکنی میکنه اعتراض میکنه لطفا مرزها رو حالت جنگی کنید مرزها دیوار بکشید هر کس از پاکستان داخل ایران شد خونش رو بریزید الان طالبان هروز به ارتش پاکستان حمله میکنه پاکستان جرات اعتراض نداره شما مسولین چه باجی به همسایه میدید برای ما شاخ شدن
  • Hamid IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    62 20
    سیاستهای منطقه ای ما افتضاح بود تو منطقه تمام کشورها با ما مشکل دارن وکشورهای متحدمونم عراق و سوریه حتی توان اداره کشور خودشونم ندارن باید بجای کارمون مشکل داشته باشه
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      7 3
      درود برتو حرف دلمو زدی
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      11 5
      جالبه هر چی هم میخوریم از همین کشورهای بقول دولتمون برادر و دوسته ولی مرگ بر آمریکا میگیم اگر عراق و پاکستان و ... زیر نظر آمریکا و اسرائیل این کارها را انجام میدن پس چه برادری اگر هم نه پس ربطش ندیدید به آمریکا و ....
    • عبدالله IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      3 4
      وقتی دور و بریهای ایران اسلامی از ترکیه تا پاکستان همگی چاکر امریقای جنایتکارند. شما که زبان منت‌کشی‌تان چرب و دست دوستی دادنتان دراز است چرا بجای باج‌دهی به مهره‌های رقیب با خود ارباب‌شان نسازید؟ نگو امریقا به کمتر از نوکری راضی نمیشود که همین دیروز روسیای بیشرم اعلام نمود که ایران و چندتای دیگر از نوچه‌های روسیه‌اند! شمای از غیرت بیخبر هم نفهمیدید چه رسد تا سفیر روسیا را اخراج کنید تا به کمتر از پوتین برساند ملت ایران اسلامی هنوز احساس استقلال دارند. و السلام علیٰ من اتبع الهدیٰ
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    37 3
    پاکستان حق دلالی خودش رو از امارات و عربستان میگیره تا کاری با تروریستها نداشته باشه. باید امارات و عربستان رو نا امن کرد تا حوس این کارها رو از سرشون خارج کنن. یه نارنجک تو برج خلیفه منفجر بشه سرمایه های کل دنیا از دبی خارج میشه و این کشور به همان بیابانی که بود تبدیل میشه.
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 4
      دیگه لو دادی فایده نداره .
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    50 3
    حادثه پاکستان نشان داد که باید هر چه سریعتر بازدارندگی اتمی بدست بیاوریم.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      3 5
      خوب اون بازدارندگی رو که پاکستان داره. ولی سبب نشد همسایه ی مهربانش بهش موشک نزنه.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    44 1
    پاکستان امسال با قرض 3 میلیارد دلار از بانک جهانی از ورشکستگی نجات پیدا کرد. امسال با شکایت ایران از پاکستان برای تاخیر اجرای خط لوله گاز با رقم جریمه 18 میلیارد دلار به ورشکستگی کامل میرسه.
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 6
      زودتر میگفتی . پس بزودی پاکستان هم از صفحه روزگار حذف میشه فقط ایران میمونه و حوضش
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    6 1
    پاکستان ثبات سیاسی نداره پس ارزش منازعه هم نداره. در واقع اپما با کشودی سروگار داریم ک به صورت خدادای دچار ذلت هستند پس لازم نیست براشون شاخ و شونه کشید چون ارزشی ندارند. تنها کادی ک توی این سرزمین خوبه، جذب شیعیان و نفوذ فرهنگیه
  • رضا IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    39 2
    از زمانی که پاکستان تاسیس شده جرات چنین جسارتی را نداشته است به نظرم بهتر بود دولت پاکستان با یک گوشمالی متناسب مجازات می شد.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 2
      اگر گفتی چرا خدا به خر شاخ نداد
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    6 1
    مقصرماییم که اینقدر تحمل میکنیم وسهل انکاریم اگه ماهم چندسال پیش اقدامات متقابل انجام میدادیم کشورهای همجوار ما این همه پررو نمیشدند
  • مسعود دیپلمات IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    5 1
    انتظار عملکرد مستقلانه از دولت پاکستان که افسارش در دست انگیس و آمریکا و جیره خوار عربستان است بیهوده است. اطلاق کشور برادر و دوست به این مزدوران هم توصیفی بی مسما است.
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 2
      افسار دست کیه
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    7 1
    ژست استقلال ملی به کشوری که حریم هواییش حیات خلوت پهباد ها و هواپیماهای ناتو هست و اختیار ارتش و دولتش دست انگلیس و آمریکاست خنده داره. چه بسا سناریوی نمایش مضحک چند روز پیششون هم اونها نوشتند. پاکستان با این دولت و ارتش روز به روز اوضاع بدتری پیدا میکنه
  • سجاد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 1
    عین جمله یادم نیست ولی سخن از حضرت علی ع هست که تواضع و فروتنی در مقابل یه فرد احمق عین حماقته من نمیدونم چرا روابط ما با همسایه هامون همش خاله _ خورزویی شده همین که دیگه برادر برادر نگیم خودش یه قدم به جلویه حالا که فهمیدید چیکار میخواید بکنید عالی جنابان
  • حمیدرضا IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 0
    یه سوال اساسی در این ماجراست که علت این صبر بزرگوارانه ۱۰ساله مسئولین چی بود؟از پاکستان جز تروریست و بدبختی چی نصیب ایران میش که تا حد امنیت ملی هم مسئولین حاظر به قطع روابط با این عتیقه ها نیست؟؟
  • راستگو US ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    سلام این متن کاملا زیبا ومنطقی است اماپاکستان رژیم کاملا سنی وبی تدبیر درسرکاراست که نه اسلامی ونه برادری ون همسایگی می فهمد وتخت رهبری آمریکا وعربستان قدم برمیدارند ودرباطن ضد شیعی است اگرترس ازشیعیان پاکستان نبود یک شبه تصمیم حمله اتمی هم به کشورمان میگرفتن کلا سنی های طرفدارامریکا دین معنویت نمی دانند دین ابو اشعری دارند آنهارا سرافرازماندن ایران دست پیداکردن به بمب اتمی است ولو استفاده نکند باورکنید به محض اینکه دارای بمب اتمی شویم قائله درخاورمیانه جمع خواهدشد چرامانمی دانیم قران اجازه داده معنی اعدولهم مستطعتم من قوه چیه بایدخودرا ازسلاحی مافوق سلاح دشمن داشته باشیم ارسلان اتمی بالاتر چیه اگرپاکستان سلاح اتمی نداشت جراعت تلافی ظرف ۴۸ ساعت به ایران رانداشت اگرسلاح اتمی نداشت عربستان وامریکا ازش حمایت نمی‌کردن
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    43 8
    مرگ بر پاکستان تروریست پرور
    • هاشمی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 0
      حالا ببینید چرا هند اینقدر از این پاکستانیها نفرت داره روابط را با هند و افغانستان توسعه بدید
  • مرد IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 0
    به نظر میاد ارتش پاکستان از سازمان سیا و موساد دستور بگیرد، تا از دولتمردان و ملت خود!
  • US ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    ملت ایران برادر هیچ کس نیست همین حرف های مفت را زدید کشورهای همسایه رو شما پرو کردید پاکستان گدا گشنه با ۱۱۰ میلیارد بدهی خارجه و دنبال قرض گرفتن پول از صندوق بین المللی برای گشنه نموندن رو برای ما شاخ کردید
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    تحلیل بسیار خوبی بود
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    پولش را از عربها می گیرند وحرفهای آمریکا وانگلیس گوش می دهندو اجرا می کنند
  • مجتبی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    اون موقع که به سیل زده هاشون یک میلیارد دلار پول بی زبون میدادید باید فکر اینجاس را میکردید ،پاکستان نوکر امریکاست
  • بی نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    ایران باید که تروریست ها را با نفوذ پارتیزانها و تکآوران خود در کشورهای تروریست خیز از بین ببرد نه از طریق موشک پرانی
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    ملت ایران برادر هیچ کس نیست همین حرف های مفت را زدید کشورهای همسایه رو شما پرو کردید پاکستان گدا گشنه با ۱۱۰ میلیارد بدهی خارجه و دنبال قرض گرفتن پول از صندوق بین المللی برای گشنه نموندن رو برای ما شاخ کردید این کشور بدرد نخور هم برای ما لگد پراکنی میکنه اعتراض میکنه لطفا مرزها رو حالت جنگی کنید مرزها دیوار بکشید هر کس از پاکستان داخل ایران شد خونش رو بریزید الان طالبان هروز به ارتش پاکستان حمله میکنه پاکستان جرات اعتراض نداره شما مسولین چه باجی به همسایه میدید برای ما شاخ شدن
  • تفکر IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    با روشهای پیچیده این حاکمان بی عرضه وخائن پاکسنانی تنبیه کنید تا بدانند ایران قدرت بی نظیر منطقه است
  • حدادی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    خوب لامصب یا خودت نابودشون کن یا اجازه بده ایران نابود کنه . از بی منطقی پاکستانی ها به کی باید پناه برد . ببینید به خدا، انسان ها تحت اختیار کیا قرار دارن
  • علی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    خسارت قرارداد کاری را ازش بگیرین حساب کار دستش می اید
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    حاکمان پاکستان و ترکیه بخاطر مشکلات اقتصادی هر کاری می‌کنند خصوصا پاکستان بدلیل وابستگی مالی به عربستان و اینکه حاکمان فعلی متمایل به انگلیس هستند، برای خوشایند آنها و صله گرفتن، به همسایه خود دهن‌کجی می‌کنند.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    اگر حرکت پاکستان غیر منطقی بود و انتظار پاسخ این رفتار غیر منطقی میرفت حرکت ایران اشتباه بود.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    ضمنا چرت عراق را بابت نامه‌پراکنی به نهادهای صهیونیستی دنیا، گوشمالی نمی‌دهید. تسویه بدهکاری آنها ناشی از جنگ تحمیلی، گره‌های اقتصادی زیادی را از مردم کشور باز ممی‌کند!
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    چرا عراق را بابت نامه‌پراکنی به نهادهای صهیونیستی دنیا، گوشمالی نمی‌دهید. تسویه بدهکاری آنها ناشی از جنگ تحمیلی، گره‌های اقتصادی زیادی را از مردم ایران باز می‌کند!
  • محمدرضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    ایران باید پهبادی بسازه ک مثل تک تیر انداز عمل کنه نه اینکه بمب و موشک بزنه و دنیا رو متوجه کنه بسیار موزیانه باید عمل میشد هیچکسی هم متوجه نمیشد
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    بجای این نوشته ها که باعث کدورت بیشتر می‌گردد، فکری به حال دلار و سکه کنید ...
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    ۱۰ سال صبر و تحمل نه ۱۰ سال بی عرضگی..حالا ماه دیگه هم قرارداد گاز رو شل کنید بره
  • آرش چویل IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    خب با شکایت 17 میلیارد دلاری طلب کنید و همونو بهشون وام بدید تا گوشتشون زیر دندانهای ما باشه و در قبالش ازش پاکسازی گروهای تروریستی مرزی و حتی ارتش صحابه رو خواستار بشید.
  • غلامرضا IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    واقعا درک نمیکنم جمهوری اسلامی رو پاکستان غلط زیادی کرده من خودم با ج ا زاویه دارم اما با کشورم نه پاکستان تمام شد برای ما
  • سالار IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    ما ایرانی هستیم و وطن دوست . هر چی میگید درسته ما تروریستها رو زدیم اونا هم تروریستها روزدن . ما ده سال صبر کردیم اونا نفهمیدن و ......
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    من موندم این پاکستان که قدرتش نمیرسه تروریستها رو مهار کنه چطوری داره به سلاح اتمی مجاز میشه
  • فرزاد IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    خسارات جنگ تحمیلی ۸ساله ما رزمندگان وخانواده های شهدا وجانبازان ‌وایثارگران که حق الناس است را با ماست مالی از عراق نگرفتند حالا پول لوله کشی گاز را میخوان از پاکستان بگیرن ؟
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    درمیان همسایگان ایران پاکستان کثیف ترین است کشوری پر از تروریست
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    مطالبی که آمده ازتحکم برخوردارنیست .فقط به یک سلسله مسائل صوری بسنده شده است .بیشتر بیان ملتمسانه دارد
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    پاکستان خودشه خوب نشان داد .اینها پذیرای ریگی جنایتکاربودندو هستند خیلی بی چشم و رو تشریف دارند شاید این بهترینفرصت است که ایران ضمانت نامه خریدگاز از ایران را به اجرا در آورد
  • NL ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    از مشرق بعید است؟ الان مدیترانه موضوعیت دارد نه پاکستان،
  • ناشناس IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    مماشات بدبختانه کرده .مماشات !
  • مجید IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    به نظر دستگاه دیپلماسی ما طی سالیان گذشته ضعیف عمل کرده است اگر هر بار که از خاک پاکستان تجاوز به کشورمان صورت می گرفته جدی و قوی با دولت پاکستان برخورد می شد حالا این جسارت از ناحیه پاکستان صورت نمی گرفت
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    خب بلید قبلش یه هماهنگی میکردین دیگه
  • ... IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 0
    چرا از جیب ملت حاتم طائی شدین اگر با تروریست مقابله نمیکرد یا پرو بازی میکردنفت گاز گازوئیل برق رو میبستید خسارت هم میگرفتید تا سر عقل میومدن و دیوار مرزی امنیتی میکشیدید تا ادم بشن امان از همسایه گان نمک نشناس ایران ومسئولان با رافت
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 1
    حماقت ایران
  • ایرانی IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 0
    ما چه برادری ای با کشور و مردمی داریم که: 1- در45 سال پس از انقلاب فقط تروریست به کشور ما صادر کرده اند 2- در مدارس دینی خود القاعده و طالبان و جیش العدل و جند الله و ... تروریست را تربیت کرده و بجان کشور ما و سایر ملل مسلمان انداخته اند 3- در معاهدات و قراردادهای مختلف مثل صادرات گاز به پاکستان خلف وعده کرده و سبب خسارات متعدد و متکثر به ملت و نظام اسلامی ایران زده اند 4- همواره با دشمنان ملت ما من جمله امریکا و عربستان وهابی همکاری نزدیک اطلاعاتی و امنیتی علیه ما داشته اند 5- هم مذهبان شیعه ما را در کشورشان ده تا ده تا سر می برند و به نمایش می گذارند و آب از آب تکان نمی خورد؟ ما برادری ای با این قوم گمراه نداشته و نداریم و باید کلاهمان رادر برابرشان سفت تر از امریکا و اسرائیل بچسبیم
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 0
    ما بایستی مرزهایمان را قویتر بکنیم تا هیچ تروریستی نتواند به کشورمان نفوذ کند،با این همه تکنولوژی ما نمی توانیم از مرزهای مان مراقبت کنیم،بنظرم کشورمان بایستی با تمام دنیا راه تعامل را پیش گیرداینجوری پیش بریم با تمام دنیا در گیر می شویم ،در داخل کشور هم از افراد باسواد و متخصص استفاده کنیم
  • امیر IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 2
    اخر ادم های متفکر و باهوش خاک کشور همسایه به موشک بستید و این یعنی تجاوز اشکار به تمامیت ارضی کشور همسایه این که شما عرضه ندارید مرز کشور کنترل کنید واجازه ندهید تروریست ها از انجا وارد کشور شوندربطی به پاکستان نداره وشما حق تجاوز به کشور همسایه ندارید و خیلی واضح است که پاکستان به چه چیزی معترض است
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 2
    اتفاقا پاکستان قدرتمند عمل کرد و نشان داد دیگه کسی جرات نمیکنه بهشون حمله کنه ... فکر کردین عراق و سوریه فلک زده هستن که بزنین ؟؟؟ شما عرضه داشته باشید و از مرزهای خودتون دفاع کنید تا مثل خانه ی خاله توش رفت و امد نشه
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 2
    پاکستان در کنار ترکیه و باکو دارن اماده میشن برای حمله به مرز ایران و ارمنستان .... فک نکنم با این وضعیت دوام بیاریم . دیگه هیچ دوستی نداریم و منزوی شدیم ... بخاطر فلسطین کشور و نظام رو داریم نابود میکنیم . در حالیکه خود فلسطینی هام از ما متنفرن
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      توهم زدی دوباره؟ خاک ترکیه را با موشک میخاهید بزنید
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      اصحاب کهف اون قضیه مال چند ماه پیش بود
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    بنظر راه حل عقلانی کمک از شورای امنیت و سازمان ملل باشه که حداقل اقدمات قانئنی باشد و در صورت استنکاف پاکستان زمینه ای برای اعتراض نداشته باشد. درخواست جریمه گاز و بستن راه قاچاق به پاکستان، دولت مردان نابخرد پاکستان را سر عقل میاورد و بجای برده بودن برای عربها، به سمت ایران می آید.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 0
    مرز با پاکستان رو سه ماه با تمام توان مسدود کنید، اونوقت اقتصاد پاکستان به فنا میره، بنزین و گازوئیل و روغن و قند و شکر و آرد و لاستیک و.... توی پاکستان که نایاب شد اونوقت خودش دو دستی جیش الظلم رو کت بسته میاره تحویل میده، این رو من عامی میدونم، اون مسئولین بالا نمیدونن؟
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    میخواست بگه مالتو سفت بچسب همسایه تو دزد نخوان وقتی مرزهای ما مث خونه فساد هر اجنبی میاد میره میخای امنیت باشه؟ شما مرزهای افغانستان رو چی میگی ؟ هر روز هزاران هزار افغانی قاچاقی میان و میرن
  • مجید IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    اشتغال...خوراک و پوشاک و مسکن...حقوق خوب بدین جوان ایرانی...مورچه هم نمیتونه وارد کشور بشه...چ برسه ب ادمای وهابی ک قیافه و اندام مارمولکی دارند
  • NO ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    متاسفانه همسایه های ایران از نظر تمدنی و فرهنگی خیلی از ملت ما عقب ترند و فقط زبان زور را می فهمند.
  • فاطمه IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    همیشه پاکستان منبع تروریست بوده ومنبع ناامنی
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    جالبه مطلبتون، یه بوم و دو هوا !
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    این کشورهایی که ما به عنوان برادردینی دائم ازآنها یاد می کنیم فقط تازمانی که ازما بهره برداری سیاسی و اقتصادی بکنند خودرابرادرمی دانند وگرنه ذاتا دشمن واقعی ماهستندکه گرکی درلباس میش بیشترنیستند
  • هاشم IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    عراق به سازمان ملل شکایت کرد پاکستان به اصطلاح مقابله به مثل کرد حال ببینیم ایران قرامت 18 مسلیاردی خطوط گاز و کاهش روابط تجاری رو از پاکستان و گسترش ان باهند و خسارت ییلیاردی جنگ رو از عراق بگیرد یاد بگیریم در جهت حفظ منافع ملی قدم برداریم نه بر اساس ......
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    به چه چیزی معترض است؟
  • رامین IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    همیشه امنیت همسایگان رو تامین کردیم اما همیشه هم از ناحیه اونها ضربه خوردیم. پاکستان متوجه اشتباه بزرگ و استراتزیک خود خواهد شد.... این نیز بگذرد...
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 0
    ضرب المثل مال خودت را محکم نگهدار همسایه را دزد نکن مرز را محکم ببندید تروریست وارد نشه تا اینکه نخواهید موشک بازی کنی
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    مسائل پشت پرده حمله ایران به پاکستان پیچیده تر از این حرفهاست/ اما یکی از مهمترین موارد ان این است که پاکستان به وضوح بداند که؛ همان طور که تروریست های ناقض امنیت ایران در پاکستان در امان هستند. از این به بعد گروه های ناقض امنیت پاکستان نیز در ایران در امان خواهند بود. و ایران از انها حمایت خواهد کرد. و دوران رفاقت یک طرفه تمام شده است
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    1 . احداث مخزن بزرگ در حدود سراوان برای جمع کردن روان آب ها و سیلاب های مناطق سرباز تا سراوان که این آب های شیرین به سمت پاکستان نره 2 . شکایت بابت قرارداد انرژی 3 . بستن مرزها با اجرای ابرپروژه های عمرانی حتی برداشتن کوه ها با انفجار و برش , همه چیز را درست خواهد کرد .
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    ایران باید با شکایت گاز و اقدامات دیگر موجبات تجزیه پاکستان را فراهم کند
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      پاکستان و افغانستان؛ باید تجزیه شوند
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    تا زمانی که یارانه پنهان سوخت، ارد، شکر و دارو وجود دارد. و ایران با هزینه خودش به دشمنانش و گروه های تروریستی تهدید کننده امنیتش و همین طور تجزیه طلبان و کشورهایِ همسایه ای که ارزوی شان نابودی ایران است. با یارانه پنهان کمکی در خور و شایسته به انها عمل می اورد. هیچ صحبتی از انتقام و دشمنی نکنید که از خنده روده بر می شوم😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    چرا وزیر خارجه ما باید بره پاکستان؟ اونا باید بیان برای عذر خواهی
  • امید IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    متاسفانه پاکستان با حملات هوایی و موشکی غیر قابل دفاع ایران را ضایع کرد و به نظر ایران قبل از این حملات قویتر به نظر میرسید و چون برای این حملات پاسخی نداد ضعیف تر شد
  • GB ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    ایران ۳ کر رو باید بنکه ۱. رسیدن قطار هسته ای به ایستگاه آخر ۲. کنترل مرزهای شرقی با کشیدن دیوار و کنترل هوشمند. ۳. بیرون کردن امریکا ار عراق و سوریه
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    تهدید نزدیک برای پاکستان پشتون های دو طرف خط دیروند هستند که چند روزه فعال شده و باید شرایط بحرانی تر بشه تهدید استراتژیک برای پاکستان مناقشه با هند است که اونم میشه با اتخاذ تدابیری برای پاکستان غیر قابل‌ تحمل کرد شیعیان می توانند جبهه داخل را متلاطم کنند و .... خلاصه گزینه های فراواني موجود و در دسترس است تا پاکستان به غلط کردن افتاده و بیخیال پول عربستان شود
  • لنگ کثیف IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 1
    سیاست خود ما درست نیست
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    اینکه ایران به هر دلیل یک کشور مستقل را موشک باران کند غیر قابل قبول است اما اینکه پاکستان سالهاست پایگاه امن تروریست ها برای به مخاطره انداختن امنیت ایران باشد یک جنایت محسوب میشود اگر ایران از طریق گفتگو با پاکستان و یا از طریق مجراهای بین المللی نتواند پاکستان را متقاعد کند که از طریق خاک این کشور امنیت ایران را به خطر نیندازد طبق قوانین بین المللی ایران می تواند به پاکستان اعلان جنگ کند
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    ایران نباید ده سال کم لطفی پاکستان و ددمنشی تروریستها را تحمل می کرد
  • IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    پاکستان در کنار ترکیه و اسراییل خطرناک ترین تهدیدهای آینده ایران هستن این رو شهید فخری زاده هم گفته بود در یک سخنرانی.
  • حق گو IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 6
    بعضی از کامنت‌ها رو که دیدم متوجه شدم که عده‌ای از سر احساسات و عده‌ای همسو با رسانه‌های معاند مسائلی را مطرح می‌کنند
  • منصور IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    1 0
    تفسیرفوق‌کاملا‌صحیح‌است
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    درود
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    پاکستان که نمیتواند ۴تا تروریست درمان کندچطور خودشرا نمی تواند درمان کند خودش راقوی حساب کند درحالی هیج کارش اصولی نیست وام فقر بد بختی مردمانشو مکتب ابن تیبیه دیکر چیزی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس