بازگشت سفرای ایران و پاکستان به سفارتخانه‌ها

«روابط اقتصادی پاکستان با ایران، برای اسلام‌آباد مهم است، زیرا این کشور در تلاش است تا کالاهای حیاتی، از جمله سوخت و برق را برای مصارف غربی‌ترین استانش یعنی بلوچستان، از ایران تامین کند».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این تحلیل را خبرگزاری رویترز با اشاره به تنش اخیر مرزی میان دو کشور منتشر کرد و با اشاره به هزینه گزاف تنش با ایران برای پاکستان نوشت: «تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی بین پاکستان و ایران در روز پنج‌شنبه، شوک‌هایی را به اقتصاد درگیر بحران پاکستان وارد کرده است، اوراق قرضه دلاری این کشور را به‌هم ریخته و بازار سهام آن را تحت تأثیر قرار داده است.»

پاکستان بامداد پنج‌شنبه بر اساس ادعایش، شبه‌نظامیان جدایی‌طلب بلوچ را هدف قرار داد، دو روز پس از آنکه تهران اعلام کرد به پایگاه‌های گروه تروریستی «جیش‌العدل» در خاک پاکستان حمله کرده است. تنش با ایران در حالی اتفاق می‌افتد که پاکستان با اقتصاد ۳۵۰میلیارد دلاری‌اش درگیر تورم بالا و کسری مالی و حساب جاری در میان یک بحران اقتصادی فلج‌کننده قرار دارد. این کشور تحت برنامه کمک مالی ۳میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول قرار دارد که تابستان گذشته آن را از آستانه ورشکستی کامل خارج کرد. اوراق قرضه بین‌المللی پاکستان نیز پس از آن که وزارت خارجه این کشور اعلام کرد حمله‌ای را در داخل ایران انجام داده، سقوط کرد. شاخص بازار سهام پاکستان نیز ۱.۶درصد کاهش یافت.

روابط اقتصادی پاکستان با ایران، اگرچه بزرگ نیست، اما برای اسلام‌آباد مهم است، زیرا این کشور در تلاش است تا کالاهای حیاتی، از جمله سوخت و برق را برای مصارف غربی‌ترین استانش یعنی بلوچستان، از ایران تامین کند. ایران برق بسیاری از مناطق پاکستان را تامین می‌کند و به طور غیررسمی، قاچاق گاز مایع و گازوئیل از ایران، یکی از عمده‌ترین منابع تامین انرژی پاکستان محسوب می‌شود.

سال گذشته در ماه ژوئن، پاکستان دستور ویژه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن اجازه داد تجارت مبادله‌ای با ایران، همراه با افغانستان و روسیه، برای برخی کالاها، از جمله نفت و گاز طبیعی، صادر شود.

«آنیل سلمان»، کارشناس اقتصادی در مؤسسه تحقیقات سیاسی اسلام‌آباد گفت: «تجارت دوجانبه با ایران، برای هر دو اقتصاد، به ویژه مناطقی مانند بلوچستان در پاکستان، که در آن اقتصادهای محلی به طور قابل‌توجهی به تجارت با ایران وابسته هستند، به ویژه برای محصولات کشاورزی و پتروشیمی، بسیار مهم است. قطع مسیرهای تجاری، تأثیرات فوری بر پاکستان خواهد داشت، از جمله کمبود انرژی در پاکستان و کاهش قابل‌توجه حجم تجاری. تشدید درگیری می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر پروژه‌های مشترک بلندمدت مانند خط لوله گاز پاکستان- ایران، معروف به خط لوله صلح، تأثیر بگذارد.

این خط لوله، گاز طبیعی را از ایران به پاکستان و احتمالاً هند منتقل می‌کند. با تأخیر کنونی دولت پاکستان در تکمیل این پروژه در داخل خاک پاکستان، دولت ایران می‌تواند با شکایت به محاکم بین‌المللی از پاکستان تا ۱۸میلیارد دلار طلب غرامت کند.

وزیر انرژی وقت پاکستان در ماه اوت گذشته گفت که پاکستان فعالانه مشغول رایزنی با ایران است تا این کشور را از پیگیری داوری بین‌المللی در مورد تأخیر در خط لوله منصرف کند.

پاکستان تا مارس ۲۰۲۴ فرصت دارد تا برای حل‌وفصل مسئله با ایران مذاکره کند تا از درگیری‌های حقوقی جلوگیری کند. تا آن زمان ۲ ماه بیشتر باقی نمانده است.

دو کشور در آگوست ۲۰۲۳ یک برنامه تجاری پنج‌ساله امضا کردند و هدف تجاری دوجانبه را رسیدن به سقف ۵میلیارد دلار تا ۵ سال آینده تعیین کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    33 76
    حال که تحلیل رسانه خارجی به نفع تون هست استناد می کنید و تایید می کنید تحلیل رسانه خارجی رو
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      4 11
      دقیقا فهمیدن کجاش برات سخته که پاکستان هیچ مراورده ای با هند افغانستان نداره ؟!!!
    • CN ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      41 7
      چرا بعضی از خودفروختگان تا حرف حق می‌شنوند میسوزند اما آدم نمی‌شوند ، اصلا باعث تعجب بسیاری بود که مزدوران حاکم موقت فعلی پاکستان چطور جرأت حمله کردند، مسئولان باید کمک کنند عمران خان برگردد حداقل فهم داشت علقل بود و تلاش کرد جلو تروریستها را بگیرد اما آمریکایی ها که حاکمیت پاکستان را در پشت پرده در دست دارند این مزدوران نادان را حاکم کردند، اکنون ایران از کارت‌های متنوعی که دارد بدون نیاز به جنگ و درگیری باید این احمق‌های نادان را تنبیه و مردم پاکستان را علیه‌شان بشوراند.
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 4
      رویترز رو خیلی مستند برای اخبار قرار ندهید. خود این تعریف و تمجید غربیها، یعنی به نظرم نمیشه با اعتماد به رویترز نگاه کرد. یه جوری درحال اعتباردادن به خودشه چون در قضیه‌ی غزه، دروغهای زیادی رو رسانه ایی کرد. حالا اومده تحلیلگر روابط دو کشور مسلمان و دوست شده. اقا رسانه های غربی خیلی بیشرفند،‌ خیلی بهشون بها ندهید. همین.
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      با سلام. انتظار دارید کلا تحلیلهای غرب را رد یا قبول کرد؟ شما اگر تحلیلی را قبول ندارید میتوانید بگویید فلان بخشش غلط است به فلان علت. حالا چه فرقی میکند مال رویترز باشد یا جای دیگر.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    17 15
    پاکستان کشور گدایی بیش نیست معلوم محتاج ایران ولی چون سگ دست پرورده امریکا مجبور نوکری ارباب کنه یک روز مرز بسته بشه این پاکستانیهای پا پتی حساب دستشان می اید
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      12 3
      چرا سالها هند به چالش کشید ؟ و هند از طرف اون خیال راحت ندارد ؟ اینطور نیست ارتش واقعی داره و تجهیزات خوب حالا اقتصادش داغونه و مردم ندارن ولی شگم فرمانده ها سیره خیالت راحت
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      4 1
      11:12 مگه قراره فرمانده بجنگه که شکمش سیر باشه!!؟ خودت هم نفهمیدی چی گفتی ضمنآ پاکستان هند رو به چلش کشیده!!؟ پاکستان کلا یه چالش کامله و غیر از وهابی و تروریست هیچ چیزی برای صادرا نداره
  • US ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    2 1
    ماشالله، تا کور شوید همه دشمنان ايرانم، بعد دو اصل رو حتمأ کارشناسان دفاعی مستحضر هستند که چابکی و رادار گریزی بعد قدرت تخریب هولناک آنها باید تقویت شود به اندازه بمب های سنگر شکن آمریکا.
  • GB ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    15 3
    بهترنیس اسم روزنامه کیهان را بگذاریم رویترز
    • محمد IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      2 2
      نه بهتر نیست
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    18 1
    پول گاز و نفت و برق رو که نمیدند ، مامن خوبی برای تروریست ها هم که هستند. به چه درد ما میخوره این کشور تروریست پرور ؟! واردات کتونی و توپ شون رو هم نخواستیم
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 6
      ماشالا به این همه اطلاعات نکنه تو جلساتشون شرکت می کنی . اخه مرد مومن چرا تو ایران همه درباره هرچی باید نظر بدن . همه یاد گرفتن یه چرت و پرتایی علیه کشور میگن که مثلا دیگران بگن این خیلی میدونه و یا روغنفکره . چرا همه باید بگن مرغ همسایه غازه .
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 0
    این کیهان نوشته
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    20 9
    نه تنها حمله به پاکستان اشتباه بود بلکه حمله به عراق وسوریه هم اشتباه بود فکرش را بکنید عراق هم اگر مثل پاکستان پاسخ می داد تکلیف ما چه بود؟ دولت عراق این کینه را فراموش نخواهد کرد زیرا واکنش ما را در قبال اقدام پاکستان را دید
    • CN ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      7 8
      فکرش را بکنید یکی مثل تو سیاست گذار این مملکت بود، ای واویلا!
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      4 7
      یکم فکرکنی نظر بدی بهتره.حکومت عراق مدیون ماست .ضمن اینکه این تنش ها بین همه کشورها همسایه تو دنیا هست بجز اروپا . ترسوهایی مثل تو میشند ظریف و روحانی
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      4 2
      ایران باید توانایی برد موشک و توانایی نقطه زنی را به آمریکا و اسرائیل نشان می‌داد. بهترین جا همکاری کشورهای برادر بود.
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      2 1
      دولت عراق بیشتر از ما مدیون آمریکا است که صدام را سرنگون کرد وگرنه کسانیکه الان سرکارند همه یا خارج نشین بودن یا اسیر خاک ولی این دلیل نمی‌شود که ایران و آمریکا هر کاری خواستند در عراق بکنند.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    8 2
    بعضیا میگن بمب اتم داره خب داشته باشه مگه میشه استفاده کرد؟ روسیه 7 هزارتا بمب اتم داره تهش پهباد ایرانی تو جنگ به دادش رسید. جنگ های این دوره زمونه جنگ هوش و استراتژی هست نه بمب اتم
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    16 0
    قاچاق گاز مایع و گازوئیل از ایران، یکی از عمده‌ترین منابع تامین انرژی پاکستان محسوب می‌شود. چرا رسما نمی‌فروشیم تا درامد آن بجای تقویت اشرار صرف تربیت جوانان کشور شود!
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    13 1
    سوخت مجانی ایران قاچاق میشه نمیدونم این چه مرزیه که هم تروریست ازش راحت تردد میکنه هم سوخت راحت قاچاق میشه
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    35 2
    "شاخص بازار سهام پاکستان نیز ۱.۶درصد کاهش یافت" خدایی الان این مقدار افت نشون دهنده بدبخت شدن پاکستانه؟ این تنش که تموم شد ولی مطمئن باشید اگر جنگ هم می شد پاکستان ضرر نمی کرد و کل هزینه نبرد رو اعراب براش تامین می کردن. پاکستان نشون داد که دست بسته نیست بلکه یه سری ماله کش هم داخل ایران داره که اگر استان بلوچستان ایران رو هم اشغال کنه، میگن چه کار خوبی کرد یه سری تروریست رو ازمون جدا کرد.
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      3 0
      هنوز از عمق فاجعه و چالش هایی که پاکستان باهاش روبرو هست مطلع نیستید جمعیت دوبرابر ایران تولید ناخالص داخلی یک چهارم ایران و 110 میلیارد دلار بدهی به بانک جهانی. پاکستان حتی با دوپینگ موقت اعراب هم به هیچ عنوان قادر به مبارزه در جبهه جدید مخصوصا علیه کشوری با قدرت و موقعیت ژئواستراتژیکی چون ایران نیست
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    27 1
    فرضا حتی اگه نیست با این مطالب بالا و وضع اقتصاد که میگه شجاعتشون و تصمیم قاطع و سریع قابل تحسین است عوضش شل بودن شما ها بسیار قابل انتقاد است نه این مورد بارها در مقابل آذربایجان و طالبان و...
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      2 0
      اتفاقا هوشمندی ایران رو میرسونه که تحت تاثیر جو مجازی اقدام نمیکنه. با صبر حوصله و برنامه به وقتش جوری میزنه که طرف حساب کار دستش بیاد استراتژی جنگ و صلح و روابط سیاسی رو با هواداری فوتبال اشتباه نگیرید. پاکستان خواهد دید که چقدر این تصمیم احساسی در اینده براش گرون تموم میشه
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      4 0
      قدیما میگفتن مشت اول هزار تومن! شجاعت رو کسی داره که مشت اول رو میزنه نه پاسخی از روی انفعال. ما مشت اول رو زدیم
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    14 7
    حالا که پاکستان ایران رو تحقیر کرد و سیلی سختی به گوش ایران نواخت ، اینها را می نویسید
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      4 0
      مشت اول رو مازدیم مشتی محکمم زدیم 95 نفرشون هم نفله شدن و پاکستان هم فهمید که نمیتونه در مرز ایران خودشو به نفهمی بزنه درثانی زدن چند راکت به بیابون های مرزی اونم به تبعه خود پاکستان یعنی سیلی؟ به هر حال جایی که اسرائیل هست ایران قرار نیست تحت تاثیر تحریکات امثال تو عمل کنه
    • US ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      اون احمقی که باور داره که کشته ها، تبعه پاکستانی بودن، واقعا احمقی بیش نیست.....
    • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      23:55 شاید اون احمق باشه یا نه ولی قطعا مثل تو
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    11 1
    با بی تدبیری باعث شدید ایران در برابر پاکستان خوار شود، کی می خواهید از این بی تدبیرهای دست بردارید ، در تمام حوزه ها همین جوری شده ، ایران وطن من است نباید پیش از این تحقیر و ویران شود ، تنها راه این است کشور از دست بی سوادها و شش کلاسه ها گرفته شود و افراد باسواد و کاردان به کار گمارده شوند
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    8 0
    ببینید غرور مردم دچار خدشه شد الان تو محافل همه میگن خوب قبلش هم نباید اینقدر قدرت قدرت میکردین وقتی تا قبلش تمام عملیات شما در سوریه و عرا ق بود که تحت نفوذ شما هستند پرستیژ ریخت ابهت رفت و سالها سوژه میشود
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    22 0
    بعقیده من تعقیب وگریز فراریان تبهکار ایرانی به داخل پاکستان آنهم به هدف نابودی مسلحین تبهکار باید ادامه پیدا میکرد .حداقل موقتی حتی اگر پاکستان پاسخ میداد .بعدا ازطریق دیپلماتیک پرونده ایی که خاک میخورد دراین رابطه به جریان میانداختید و بطورجدی پاکستان را دروضعیتی قرارمیدادید که پاسخگو باشد .والا اگر منجر به امنیت مرزهای شرقی نشود هیچ دستاوردی درشرایط کنونی ندارد .یک هیات پروپاقرص وپیگیر وفعال دروزارت خارجه هردوکشور تشکیل ودوراندیشانه نسبت به وقایع آینده فکر وبعنوان سند معرفی کنند .سندی که الزام آور باشه وبتوان را در محاکم بین المللی مطرح کرد .محدودیت حقوق بین الملل برمرز درخصوص چگونگی بربرخورد با متعارضین طرفین که سبب نامنی میشود را بعنوان یک حرکت ضد امنیتی تلقی وهرکشوری درمحدود سند با آنان مقابله کند .بقیه موضوعات داخل هرکشور برعهده هرکشور خواهد بود تا نهایتا بدست عدالت سپرده شوند .
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    34 4
    واقعیت این است ارتش پاکستان مجهز تر از شماست مخصوصا نیروی هوایی که بسیار مهم است و شماها تقریبا چیزی ندارید تصمیم ۲۴ ساعته پاکستان هم نشان داد اقتصاد در این مواقع اصلا براشون مهم نیست غرور ملی مهمتر است
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      4 2
      کلا کشور داغونیه. جنگ با چنین کشورهایی برنده نداره
    • DE ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      3 21
      شما و ارتش شما یعنی چه ؟ اگر ایرانی هستی نیروی نظامی ایرانی مال توهم هست .
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      3 1
      واقعیت اینه که بعضی ها هیچی حالیشون نیست فقط میخوان از رو تعصب و عناد نظر بدن حداقل یه ویکی پدیا سرچ کن یه مقایسه بکن بعد حرف بزن. ارتش پاکستان هیچ برتری محسوسی نسبت به ایران نداره. در عوض ایران از لحاظ توان موشکی پهبادی یه سر و گردن بالاتر از پاکستان هست.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    30 3
    حملات سپاه یا به سوریه بوده یا به شمال عراق جفتشونم هم نظم خاصی ندارند حمله به پایگاه امریکا مستقیم نبوده و نیروی نیابتی بوده که اگه مستقیم بود امریکا حمله میکرد ازین به بعد کمتر ادعا کنید تا در موقعیت اینچنینی تزدیک به واقعیت اینطور نشود و انتقام سخت با خاک یکسان نشود
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    4 0
    کمک مالی ۳ میلیارد دلاری پاکستان رو از ورشکستگی در آورده
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      این کمک ازطریق وام صندوق بین الملی پول این خودش بیشترین ضربه به اقتصادشان می زند
  • US ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    3 0
    سوال: آن وقت تنش با پاکستان، به نفع ایران است؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      3 0
      واقعیت اینه که نه ایران نه پاکستان هیچ کدوم نمیخوان با هم درگیر بشن. هیچ سود و فایده ای برای این درگیری وجود نداره یه جور خود زنیه اما در صورت درگیری فرضی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، موقعیت ژئوپلوتیک، استرتژی، تاثیر و نفوذ منطقه ای، تجربه جنگی، قدرت موشکی پهبادی متعارف قابل استفاده و تسلط بر جریان کالا و انرژی کفه ترازو کاملا به سمت ایران سنگینی میکنه
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    به انگیزه مقابله با شرارتهای مرزی پیشنهاد میشود عوارض زمین درنقطه صفرمرزی را اطریق مهندسان با تجربه درمحدودهایی که احتمال شرارت بیشتر وجود دارد موانعی را ایجاد کنید که شروران را بشود درتله قرار داد مثلا ازطریق لوله ودیزل موتورهای عظیم اب دریا را به محیطهای هدایت کرد برای کنترل کردن آن ساده تر شود
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    3 0
    باور کنید اگر دولت ما فقط اندکی مراودات اقتصادی با پاکستان کم کند و جلو قاچاق سوخت و دیگر کالاها را بگیرد اول اینکه جلو منبع مالی تروریست های دو طرف مرز را می گیرد و دویم مردمی که در دو طرف مرز می باشند سود خود را در همکاری با مرزداران ایران و ممانعت از گسترش گروهکها و خود، سدی در مقابل آنان ایجاد می کنند.امید که دولتمان با سازش خردمندانه پیش رود تا از این روند، کشورمان از همه ابعاد سود برد یقینا تاریخ از سازش نابخردانه به زشتی یاد خواهد کرد...سلام بر شهیدان وطنم..
  • محمد IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    6 0
    اگر واقعا ایرانی هستید و دلتان برای ایران و وطن می سوزد طلب 18 میلیارد دلاری را از پاکستان بگیرد با این پول کل کشور را می توانید مثل ترکیه دیوار بکشید نگذاری نفت و گاز و بنزین مجانی به پاکستان سرازیر شود
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    3 0
    بحث اصلی را پیگیری کنید پدافند که این همه پزش میدادیم زمان حمله پاکستان هیچ کاربردی نداشته
  • ناشناس IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    2 2
    برعکسه، از شواهد امر برمیاد که ایران اشتباه عملیاتی کرد که با پاکستان درگیر شد و فکر کرد پاکستان مثل عراق و سوریه جوابی نمیده که اینطور نشد
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      4 0
      ایران تا حالا چندین مرتبه مواضع جیشالعدل در پاکستان رو زده. حتی در خاک پاکستان عملیات داشتیم. اما در سکوت. ایندفعه اشتباه کرد و رسانه ایش کرد پامستان هم تحت تاثیر افکار عمومیش و.تحقیر رسانه ای در برابر هند مجبور به پاسخگویی شد. اونم پاسخ سنگینی نبوذ
  • صرفا جهت اطلاع IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    14 0
    کمتر اراجیف سر هم کنید . فکر نمیکردید جوابتون رو بدن چون فکر کردید به ایران احتیاج دارن ولی در کسری از ثانیه حالتون رو گرفتن
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    34 0
    عملیات درخاک پاکستان ومتعاقباًحمله پاکستان خوبش این بودکه سوراخ بزرگ پدافندایران رانشان داد.هنوزنمی دونندهواپیما بوده یا موشک یا پهپاد.حتی یک گلوله هم برای انهدام این موشک ها و...شلیک نشده یعنی اصلاًچیزی شناسایی نشده.صدرحمت به گنبدآهنین اسرائیل حداقل شناسایی میکنه.
  • محمد PK ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    5 21
    ۵۰‌ملیون شیعه مطیع امر رهبر اند. فقت کافیه آقا یه اشاره بده!
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    3 1
    ولی خدائیش نمی ارزید
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 0
    تعرض به خاک پاکستان اشتباه بسیار بزرگی بود که حتی طرفداران وضع موجود نیز به آن معترف بودند بنابراین دنبال ماله کشی روی این افتضاح نباشید و شهامت پذیرش این خطا را داشته باشید
  • US ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    2 1
    به نظرم مماشات کافیه ... قطع ارتباط اقتصادی و سیاسی و بستن مرزها و برخورد جدی با قاچاق سوخت به پاکستان و قطع جریان برق بهترین راهکار برای تنبیه پاکستان هست تا خودشون سینه خیز التماس کنن و تروریست‌ها را بازداشت و تحویل ایران بدن
  • احمد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    5 0
    مردم پاکستان بسیار بدبخت تر از مردم افعانستان هستن ولی پاکستان و افعانستان هر دو باتلاق کشورهایی هستن که بخوان باهاشون وارد جنگ بشن
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 3
    زدن تروریستها در پاکستان بسیار ب جا بود. سالهاست مرز شرقی ایران توسط بلوچها مورد تعرض قرار گرفته وما فقط بدور خودمان چرخیدیم. تنها ما نیستیم که. مورد تعرض قرار می‌گیریم. هندیها و افغانی‌ها هم هستند. قبول دارم که آمریکا بدنبال چنین فرصتی می‌گردند. ولی ای دلیل نمیشه ما در تما موارد کوتاه بیاییم. آمران خان گزینه دیگر پاکستان است که هم محبوب اَست و هم استعمار پذیری کمتری دارد.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 1
    نه اینکه تو ایران دلار و طلا بالا نرفت
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    حتما پاکستان به امریکا قول داده از جیش ظلم محافظت کنه، برا همین زیاد بهشون برخورده بوده که اربابشونو ناامید کردند. راستی چرا جواب حملات پهپادی آمریکا رو نمیده و اصلا محکوم نمیکنه؟! تنها یه کشور مقابل اسراییل وایساده. اطرافیان هر از گاهی یه نیشگون یا ضربه ای بهش میزنند
  • سهیل بشردوست DE ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 1
    امنیت سرزمین ما در گرو رفاه و صلح با همسایگان است، یک کشور فقیر توان مقابله با تروریست را ندارد کما اینکه فقر و بی سوادی خود مادر تروریسم و افراطی گریست؛ برای مردم بزرگ سرزمینم و پاکستان آرزوی صلح، رفاه و دوستی دارم
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 0
    جنگ پاکستان با ایران داشتن بمب اتم را برای ایران موجه می‌سازد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس