به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نواصولگرا نوشت:

لزوم تعیین خط قرمز برای پاکستان با عملیات لازم و معقول

حمله واکنشی پاکستان به عملیات ضدتروریستی سپاه علیه نیروهای جیش العدل، برای اولین بار ایران را در وضعیتی ویژه قرار داده است. تمام حملات موشکی گذشته سپاه به نقاط مختلف، با عدم پاسخ طرف مقابل مواجه بوده اما اینبار، طرف مقابل که پاکستان است، پاسخ داده و خط قرمزی جدی را رد کرده است. در اینجا لازم است تذکر دهیم که بسیاری از عملیات‌های گذشته خبررسانی نمی‌شد و اینبار که خبر حمله با اشتباه رسانه‌ای، منتشر شد و وزیر خارجه هم رسما در داووس آن را تایید کرد، باعث شد تا افکار عمومی پاکستان علیه ایران یکپارچه شود و با تحریک طرف‌های خارجی مجبور به اقدام نظامی شود.

در مقابل ایران باید خط قرمز خود را ترسیم کرده و پاسخ معقول را با حفظ برادری با پاکستان، اعمال کند. البته بسته رسانه‌ای و پاسخ معقول در این زمینه لازم است تا افکار عمومی و مردمی پاکستان از ایران دور نشوند. مهم است که توجه کنیم، ایران پایگاهی جدی در پاکستان دارد و مردم این کشور عموما نظری مثبت به انقلاب اسلامی داشته و دارند. لذا باید تا جای ممکن پاسخ لازم، خط قرمز جدی را ترسیم کند اما عزت پاکستان و مردم آن حفظ شود. توجه داشته باشید که وزیرخارجه ایران و نخست وزیر پاکستان در داووس با هم گفتگو داشتند اما شدت فشار اجتماعی در این کشور باعث شد تا دولت مجبور به پاسخ شود.

یک پیشنهاد ایجابی این است که ایران طی یک اولتیماتوم 48 الی 72 ساعته به پاکستان، تمامی اتباع این کشور که ادعا می‌شود در گروه‌های تروریستی عضو هستند را در مرز تحویل ارتش پاکستان دهد و در مقابل تمامی تروریست‌های جیش العدل هم باید تحویل ایران شوند. چنانچه پاکستان به این وظیفه عمل نکرد، ایران به صورت مستقیم اقدام می‌کند. این وضعیت، مشروعیت حمله بعدی را هم مهیا خواهد ساخت. البته تدارک موارد نظامی برای جلوگیری از هرگونه پاسخ مجددی از طرف پاکستان و تهدید معتبر هم لازم است تا پس از این حمله، موضوع در سطح نظامی تمام شده فرض شود و گفتگوهای دیپلماتیک، نظامی و امنیتی آغاز گردد. البته این یک پیشنهاد است و قطعا مسئولین امر باید درباره آن تصمیم بگیرند یا طراحی لازم را داشته باشند.

باید دقت کنیم که پاکستان در وضعیتی نیست که وارد یک درگیری دو طرفه شود. اما حتما و قطعا طرف‌های خارجی به ویژه سعودی و انگلستان به دنبال گسترش اختلافات و حتی جنگ محدود خواهند بود. پس گفتگوی دیپلماتیک در بالاترین سطح و حتی گفتگو بین نظامیان ارشد دو کشور لازم و ضروری است. آنچه مهم است، شکل‌گیری یک توافقنامه جدید امنیتی بین دوطرف برای نوع پاسخگوی نظامی به تروریسم در دو سوی مرز است. قطعا درگیری شدید، به ضرر قطعی هر دو کشور و جهان اسلام است اما ایران مجبور به ترسیم خط قرمز جدی خود است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 0
    کارشناسان نظامی،دیپلمات ،بدون دخالت خارجی تکلیف عناصر تروریست طرفین که بمنافع دوکشور ضربه درسطح ملی دو کشور وارد کرده ومیکنند بطورجدی مصالح ملی دوکشور را قربانی ترویستها وجسورکردن آنها نکنند .دولت پاکستان باید نصیحت ایران را حمل برتجاوز به خاک خود تلقی نکنند
    • منتقد گمنام IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      " بسیاری از عملیات‌های گذشته خبررسانی نمی‌شد و اینبار که خبر حمله با اشتباه رسانه‌ای، منتشر شد. "
    • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      در واقع حرکت ایران منطقیه ولی تبیین مناسب نشده. سخته، ولی باید طوری انجام بگیره که مردم دو کشور حق بدن. کافیه ارتش پاکستان بره برای اقدام و کشته یا زخمی بده.... بهترین فرصته
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    16 0
    تنها راه اخراج تمامی گداهای پاکستانی چهارراهها بفرستید کشورشون.مرز هم کاملا ببندید.باقاچاق سوخت و موادغذایی هم شدیداً برخورد بشه.رابطه هم در حد همون سلام و علیک
    • IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      خخخخخخخ
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    10 4
    به نظر میرسه پاکستان خط قرمز تعیین کرده
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      2 0
      در اون حدا نیست پاکستان رو گنده ش نکنید کشوری فقیر پر از چالش های اقتصادی اجتماعی و سیاسی با یه دشمن سرسخت و قدیمی به نام هند. اصلا تاب فشار جدید رو نداره. همین چندتا راکتی هم که برای آروم کردن افکار عمومیش زد پش بندش صدتا پیغام دیپلماتیک فرستاد که بیاید صلح کنیم
  • BR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    7 1
    پاکستا چند تا جنگنده چینی بنجول از حکومت چین دریافت کرده بدجور جو گیر شده
  • ح IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    6 0
    مرد میدان میخواد
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    7 0
    باید پاسخ لازم داده شود آیا افکار عمومی پاکستان که کشورشان مامن تروریسم است از داغی که این گروه بر دل خانوادهای ایرانی گذاشته و میگذارند آگاه هستند در آنصورت مهم نیست با ما باشند یا نباشند ولی اگرچنین نیست از مسئولان خود پرسشگر باشند چرا این اتفاق افتادچرا یک کشور همسایه که تاکنون مورد هجوم نبوده مورد هجوم قرار گرفته و درخواست جواب میشوند اگر مسئولان در همان سالهای ابتدایی پاسخ داده بودن این حرامیها اینقدر جری نمیشدند
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      1 0
      پاکستان کشور فقیر و بی صنعتی است که تنها کالای صادراتیش تروریسم و افراطی گریست
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      پاکستان دولت تروریست پرور ازجمله صادرات این کشور گدا وتروریست خخخ
  • A:12 IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 2
    کانال اصولگرا ایران نه توان پاسخ نظامی به پاکستان را دارد نه اراده اش را یک نگاه به ارتش پاکستان مخصوصا نیروی هوایی آن بندازید تا حساب کار دستتان بیاید.
  • عالی عالی بود IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    فرستادن داعش به ایران و جیش العدل...اینا نقشه اسراییل و آمریکا برای درگیری ایران در خاورمیانه است..از راه گفتگو با پاکستان میشه با تروریست ها جنگید.
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 0
    ما باید انرژی و امکاناتمون رو صرف دشمن اصلی بکنیم جنگ و درگیری با یک کشور همسایه و مسلمان که از حوزه تمدنی مشترکی با ما داره خودزنی هست چه لزومی داره واقعا؟ بابت ترویسم مرزی هم باید توتفق امنیتی امضا بشه
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 0
    ایران و پاکستان واقعا دشمنی با هم ندارند. هیچ وقت هم نداشتندـ مشکل ما تروریسم مرزی است. در زمان عمران خان روابط ما داشت بسیار خوب میشد که آمریکا برنتابید و کودتا کرد حساب مردم پاکستان از محدود تفکرات افراطی و سیاست مداران امریکایی پاکستان که بله قربانگوی یانکی ها هستند جداست.
  • GB ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 0
    تحویل مخالفین دولت پاکستان به ارتش آنها و تحویل عناصر جیش العدل به ما از پایه غلط است
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    مناظره مرندی با خانم پاکستانی در الجزیره افتضاح بود.
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    ایران و یا در کل دو کشور مسلمان در وضعیت بدی قرار گرفتن. ولی خروج ممکنه، با رسانه ای ادامه دادن ماجرا و اولتیماتوم دو طرفه. منم فکر میکنم پیشنهاد نویسنده پیشنهاد خوبیه البته در مورد زمانش نظری ندارم. به هر حال خروجی ماجرا، انشاالله امنیت سیستان و بلوچستان و بستن دست امثال شیخ مسجد ضرار است.
  • حسین IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    این مقاله‌ی تحلیلی، خیلی به دلم نشست. در سراسر واژگان آن عرق ملی، وطن‌پرستی و ایران‌دوستی موج می‌زد. آری، با رسم خط قرمز برای پاکستان هم اقتذار ملی و نظامی ما محفوظ می‌ماند و پاکستان نیز در صورت عدول از آن، به صورت آگاهانه منتظر برخورد متقابل نظامی ایران خواهد ماند.
  • سعید IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    با یک هزارم این پولا که از این مملکت دزدی شده میشد کل مرزها را مثل ترکیه دیوار کشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس