امیرعبداللهیان

وزیر خارجه ایران طی حضور در اجلاس داووس، به سوالی درباره حمله روز گذشته ایران به مقر موساد در اربیل پاسخ داد.

به گزارش مشرق، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه و طی نشستی در داووس سوئیس، در پاسخ به سوال «فرید زکریا» روزنامه‌نگار و مجری آمریکایی درباره حملات ایران به اربیل عراق و همچنین حملات منتسب به ایران به مواضع تروریست‌ها در پاکستان گفت: ما با پاکستان و عراق روابط بسیار خوبی داریم. بارها در خصوص ضرورت مقابله با ترروریسم و تامین امنیت مرزهای مشترک گفت‌وگو کردیم و موافقنامه‌هایی وجود دارد.

وزیر خارجه ایران گفت: اتفاقی که در اربیل رخ داد، موضعی است که مرتبط با عوامل موساد است. عواملی از موساد عملیات‌هایی را در ایران انجام دادند؛ به ویژه حمله‌ای که در یکی از مراکز ما انجام شد.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: ایران هرگونه عملیات را با قدرت پاسخ خواهد داد. ما مقر موساد را با موشک‌های نقطه‌زن هدف قرار دادیم. این به معنای هدف قرار دادن عراق نیست. اسرائیل دشمن مشترک ماست.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: در مورد پاکستان، هیچ یک از اتباع کشور همسایه، دوست و برادر ما مورد هدف پهپاد و موشک‌های ایران نبودند. گروهی موسوم به «جیش العدل» که یک گروه تروریستی ایرانی است و در بخش‌هایی از مناطق پاکستان پناه گرفته‌اند و ما بارها درمورد آن با مقام های عالی‌رتبه نظامی، امنیتی و سیاسی پاکستان گفت‌وگو کردیم، عملیات‌هایی را در روزهای گذشته در ایران انجام دادند، از جمله در پاسگاه راسک نیروهای انتظامی ما را به شهادت رساند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: پاسخ ما روی تروریست‌های ایرانی در پاکستان است. من قبل از این گفت‌وگو با همکارم وزیر خارجه پاکستان در این خصوص گفت‌وگو کردم. ما به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم اما اجازه نمی‌دهیم که امنیت ملی کشورمان را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی در تامین امنیت ملی کشورمان با طرف‌های تروریستی در داخل پاکستان و جریانات اسرائیلی در اقلیم کردستان عراق نداریم.

دیپلمات عالی‌رتبه ایران در ادامه گفت: اقدامی که ما انجام دادیم، در راستای کمک به امنیت ایران، پاکستان، عراق و منطقه است. ما امنیت عراق و پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

او درباره اوضاع در منطقه نیز گفت: ما در منطقه غرب آسیا شاهد توسعه بحران و تنش هستیم اما ریشه آن به هفتم اکتبر بازنمی‌گردد. حماس یک گروه فلسطینی آزادی‌بخش است که در مقابل اشغالگر برای آزادی کشور فلسطین عملیاتی را انجام داد. البته ما کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان را در هیچ جای دنیا نمی‌پذیریم. اما ریشه در هفت اکتبر نیست، ریشه در ۷۵ سال پیش و اشغال فلسطین توسط رژیم اسرائیل است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما از آغاز نسل‌کشی رژیم اسرائیل در هفت اکتبر در غزه هشدار دادیم اگر جنگ و نسل‌کشی در غزه و جنایات جنگی علیه غزه و کرانه باختری متوقف نشود، دامنه جنگ گسترش می‌یابد. این به دلیل نقش ایران در دایره گسترش جنگ نبود؛ به دلیل درک درست ایران از شرایط منطقه بود. در نتیجه جبهه‌هایی از کشورها در حمایت از غزه باز شد.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه آمریکا ۲ خطای راهبردی مرتکب شد، ادامه داد: خطای اول اینکه با تمام توان در کنار جنگ و نسل‌کشی علیه غزه، رژیم اسرائیل را همراهی کرد و این همراهی تا این لحظه ادامه دارد. خطای دوم این بود که درگیری را به دریای سرخ و روی یمن کشاند و شروع‌کننده کشتن سرنشینان قایق‌های یمنی بود.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: امنیت کشتیرانی و امنیت دریانوردی مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است. یمن هم به این موضوع باور دارد اما امنیت دریای سرخ امروز به تحولات در غزه گره خورده است. همه ما ضرر و آسیب خواهیم دید اگر نسل‌کشی و جنایات اسرائیل در غزه متوقف نشود و جبهه‌های مختلف فعال باقی بماند.

دیپلمات‌ عالی‌رتبه ایران درباره عملیات ایران در عراق و پاکستان نیز گفت: عملیاتی که در ۲۴ ساعت گذشته روی پایگاه موساد اسرائیل در اقلیم کردستان و روی گروه تروریستی ایرانی در پاکستان انجام شد، ارتباطی با غزه ندارد.

وی با بیان اینکه ما حماس را گروه تروریستی نمی‌دانیم بلکه یک جریان آزادی بخش فلسطینی است اظهار کرد: نمی‌توانیم تاریخ را پاک کنیم و ۷۵ سال اشغال فلسطین را نادیده بگیریم. فلسطینی‌ها انسان هستند و باید حقوق‌شان تامین شود. حتی آنچه را که قطعنامه‌های سازمان ملل درباره حقوق فلسطین اشاره دارد، از طرف اسرائیل نادیده انگاشته شده است.

امیرعبداللهیان گفت: وقتی جنگ می‌شود، ۲ قاعده «تفکیک» و «تناسب» باید رعایت شود، مقامات اسرائیل مدعی هستند ۱۲۰۰ اسراییلی کشته شدند اما در عملیات انتقام‌جویانه اسرائیل اصل تفکیک رعایت نشد و دنیا شاهد بود که بیش از ۱۶ هزار نوزاد و کودک و زن کشته شدند و تا امروز ۲۴ هزار نفر کشته شدند. اصل تناسب نیز رعایت نشد؛ آیا در عملیات متقابل ۲۴ هزار فلسطینی باید کشته شوند؟ چرا این اقدام تروریستی نیست! ما از کشتن غیرنظامیان و زنان و کودکان در هیچ کجایی حمایت نمی‌کنیم اما راه‌حل کار نظامی نیست، بلکه در تامین حقوق فلسطینیان است.

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سید حسن نصرالله گفت در صورت توقف حملات به غزه، ما نیز متوقف خواهیم شد. توقف نسل‌کشی در غزه، موجب توقف درگیری در جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی خواهد شد. نتانیاهو باید بفهمند با جنگ حماس نابود نخواهد شد و اسرا آزاد نخواهند شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • مسعود دیپلمات IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    10 3
    احسنت، سخنان جناب «حسین امیرعبداللهیان» کاملا" دیپلماتیک و دقیق بود. با تشکر
    • US ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      3 3
      ایران باید با استناد به این که پاکستان اتمی هست ایران هم باید اتمی شود !همان که عربستان و مصر و ترکیه گفتند اگر ایران اتمی شود ما هم میشویم!
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    5 6
    منم باهیچ کس تعارف ندارم
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      3 4
      خخخخخ
    • US ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      1 0
      سخنان گستاخانه وزیر خارجه عراق علیه ایران را دیدید؟!
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    9 2
    مرگ یکبار -شیون هم یکبار -پاکستان اگه از اینکه حاکمیت ملی اش خدشه دار شده شاکیه خوب عُرضه نگه داری مرزهاش رو داشته باشه تا کِی خبر شهادت مرزبانانمون رو بشنویم؟
  • US ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    7 1
    متاسفانه مشخص شد که آنها هیچ اعتقادی به داشتن رابطه برادرانه ندارند که هیچ بلکه از لانه کردن تروریست ها خوب خبر دارند و از زدنش ناراحت. گستاخی آنها هم در پی حمله ایران از بابت سوزش آنها هست در زدن تروریست ها.
  • US ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 5
    قایق حوثی ها رو زدند!و آنها رو کشتند! چرا حوثی ها به آمریکایی ها حمله نمی کنند و به کشتی اسرائیلی حمله می کنند.! این اصل تناسب هست؟! یا ترس
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      4 2
      کی گفته حمله نمیکنن؟ شما اخبار رو دنبال نمیکنی تقصیر ماس؟
  • US ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 7
    بمب اتم رو رونمایی کنید بعد بساط ارتش بدرد نخور پاکستان رو جمع کنید که حریف طالبان همه نمیشه هروز طالبان در مسیر ارتش پاکستان بمب منفجر میکنه پاکستان میدونه بمب اتم داره ما نمیتونم واکنش بدیم پرور بازی درمیاره بمب اتم رو رونمایی کنید بساط این حرام زاده رو جمع کنید
  • US ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    2 3
    بمب اتم رو رونمایی کنید بعد بساط ارتش بدرد نخور پاکستان رو جمع کنید که حریف طالبان همه نمیشه هروز طالبان در مسیر ارتش پاکستان بمب منفجر میکنه پاکستان میدونه بمب اتم داره ما نمیتونم واکنش بدیم پرور بازی درمیاره بمب اتم رو رونمایی کنید بساط این حرام زاده رو جمع کنید
  • US ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    6 4
    وقتی مسرور بارزانی وارد فرودگاه مهرآباد آباد شد یادتان هست تشریفات فرودگاه پرچم اقلیم کردستان عراق رو برافراشته بود؟! بفرمایید این هم پاسخ بارزانی ها!
  • حسین IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    1 6
    اعتماد به نفس بالا یعنی قدرت بسیار زیاد ،مقام های ایران قبلا این جور با اعتماد به نفس در مورد کشور های همسایه خصوصا پاکستان صحبت نمی کردند، فکر کنم بمب اتمی ساخته شده.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 1
    تفکیک و تناسب کدامه اسراییل ۷۰ ساله داره فلسطینی میکشه اول هم میگه از خانه هاشون خارج بشن از خاکتون برین و گرنه روسرتون خراب میکنیم از همان ۷۰ سال پیش
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    چه اسراییلی با جمعیت مهاجر کمتر و اراضی خریداری شده کمتر آنوقت باید حکومت را سازمان ملل بدهد اسراییلی ها و فلسطین هیچ از اساس باطله
  • BE ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 2
    داووس !! مجمع شیطان پرستان عالم
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    کم بدبختی داریم میخواین جنگ راه بندازید, بنظرتون مردم پشتیبان شما هستن؟
  • US ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    اصالت اصلی بارزاگیها این است، حتی اگر هزار بار انکار کنند.
  • IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    اگر تروریست پاکستانی نیز به ما تعرض کند باید کشته شود جناب دکتر
  • DE ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 1
    جواب به تروریست های ایرانی با تجاوز به خاک یک کشور دیگر
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 1
      سلام واقعا نوشتار بالا رو خوندید و این رو نوشتید؟ اقدام ایران تجاوز به خاک کشور دیگه نبود دفاع از خود بوده پس از مدتها صبوری در برابر کشوری که از مرزهاش محافظت نمی کند و نیز به علت حمله از آنجا به ایران پاکستان جوابگو باید باشه
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    4 0
    اگر جرات دارید چرا حتی یک سرباز آمریکایی در یک پایگاه آنها کشته نشد؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس