کد خبر 1565791
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
آیا تنور انتخابات در استان‌ها روشن شده است؟ ۷ استاندار پاسخ می‌دهند

۷ استاندار با تحلیل شرایط و وضعیت استان تحت مدیریت خود معتقدند که تنور انتخابات داغ شده و پیش‌بینی می‌شود حضور مردم در این رویداد سیاسی پررنگ باشد.

به گزارش مشرق، فرآیند برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود؛ بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های نظارت به اتمام رسیده و اکنون داوطلبانی که نسبت به عدم احراز صلاحیت خود اعتراض دارند، درخواست تجدیدنظر را ارائه کرده‌اند.

در این رابطه شورای نگهبان از ۱۹ دی تا ۱۹ بهمن به مدت یک ماه فرصت دارد که به این اعتراضات رسیدگی کند. اما از هم اکنون فضا در برخی استانها انتخاباتی شده است، در تهران نیز سیاسیون جلسات انتخاباتی را به صورت منظم برگزار می‌کنند تا در زمان معین از فهرست‌های خود رونمایی کنند. این تحرکات حاکی از حضور سلایق مختلف سیاسی در آوردگاه ۱۱ اسفند ماه است. این مطلب را ۷ استاندار  مطرح و با بیان اینکه فضا در استان آنها کاملا رقابتی است، تاکیدکردند: با همین روند انتخابات پرشوری را خواهیم داشت ضمن آنکه ما به عنوان نمایندگان دولت در استان، رقیب و طرفدار هیچ نامزدی نیستیم.

استاندار تهران هم درباره برگزاری الکترونیک انتخابات در استان تهران، گفت: ساز و کار این کار فراهم و ابزار و تجهیزات لازم مهیا شده و در اختیار مجریان قرار گرفته است اما برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، نیازمند این هستیم که شورای نگهبان آخرین نظر خود را در مورد تعداد، میزان و محل اجرای این شعب اعلام کند تا ما بتوانیم بر اساس آن تصمیم بگیریم.

آنچه پیش رو دارید گفت‌وگوبا ۷ استاندار درباره آرایش سیاسی و انتخاباتی استان متبوعشان در انتخابات پیش رو است:

استاندار فارس: مشکلی در تأیید صلاحیت افراد شاخص حزبی وجود ندارد

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس با اشاره به وضعیت بررسی صلاحیت‌ها در استان فارس گفت: با توجه به اینکه یکی از ۴ مؤلفه‌ای که مقام معظم رهبری برای برگزاری انتخابات به آن اشاره کردند، مشارکت است، در این استان تلاش شد از همه افرادی که خود را شایسته نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی می‌دانند، داوطلب شوند.

وی اضافه کرد: مسئولان استان هم حمایت کردند تا رد صلاحیت‌ها به حداقل خود برسد و بعضا حتی از برخی مشکلاتی که می‌توانست به صورت قانونی باعث رد صلاحیت ها شود، چشم‌پوشی شد. تا رد صلاحیت‌ها به حداقل و تأیید صلاحیت‌ها به حداکثر برسد.

ایمانیه تأکید کرد: تا جایی که من اطلاع دارم، در تایید صلاحیت افراد شاخص حزبی مشکلی وجود نداشته است.

استاندار چهارمحال و بختیاری: تأیید صلاحیت‌ها نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده است

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه انقلاب اسلامی همواره منشأ خدمات بزرگی در کشور بوده است، گفت: دولت سیزدهم به شعارها و تعهدات خود عمل کرده است؛ دور دوم سفر رئیس‌جمهور با استقبال پرجوش و خروش بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شد که نشان می‌دهد مردم امیدوار هستند. در انتخابات هم پیش‌بینی می‌شود به خاطر امیدی که در دل مردم ایجاد شده، حضور پرشور و گسترده‌ای داشته باشند.

وی تصریح کرد: بررسی آمار داوطلبان تأیید صلاحیت‌ نشان می‌دهد که این تعداد نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده است و همین روند باعث می شود که مردم حضور بسیار پرشوری پای صندوق‌های رأی داشته باشند.

استاندار کرمانشاه: رقیب و طرفدار نامزدی نیستیم

محمدطیب صحرائی استاندار کرمانشاه نیز گفت: تأیید صلاحیت‌ها و مقدمات برگزاری انتخابات تا امروز نتایج بسیار خوبی داشته است و از سلایق و گروه‌های مختلف سیاسی حضور پررنگی در انتخابات دارند.

وی ابراز امیدواری کرد با همراهی و هم‌افزایی داوطلبان، مجموعه‌های اجرایی و نظارتی، یک انتخابات پرشور، سالم و رقابتی با امنیت بسیار بالا را در استان کرمانشاه شاهد باشیم.

استاندار کرمانشاه اظهار کرد: افراد شاخص از گروه‌های مختلف در میان داوطلبان حضور دارند و من فکر می‌کنم انتخابات امسال در این استان سلایق مختلف را تحت پوشش خود دارد و آنچه که ارزش نهایی دارد، انتخاب مردم است.

صحرایی خاطرنشان کرد: ما به عنوان مجریان انتخابات، کاملاً فعال و بی‌طرف هستیم. نه رقیب نامزدی هستیم و نه طرفداری از نامزدی را خواهیم داشت و در نهایت امانتداری و سلامت، مراقب مشارکت حداکثری مردم شریف در انتخابات خواهیم بود و انتخاب نهایی به عهده مردم استان است.

استاندار تهران: سازوکار انتخابات الکترونیکی آماده است

علیرضا فخاری استاندار تهران نیز گفت: یکی از پدیده‌های جدیدی که ما در آینده نزدیک با آن مواجه خواهیم شد، بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است که در اسفند ماه انجام می‌شود.

وی با اشاره به شرایط ثبت نام در انتخابات این دوره، تصریح کرد: بالغ بر ۱۲ هزار نفر در سطح استان تهران ثبت نام‌کننده اولیه داشتیم که این عدد در مرحله ثبت نام نهایی به ۶ هزار و ۷۰۰ نفر رسید و دلیل آن هم عدم وجود شرایط لازم و یا عدم مراجعه داوطلبان برای تکمیل پرونده‌ها بود.

استاندار تهران اضافه کرد: در مسیر بررسی صلاحیت‌ها توسط هیأت اجرایی و شورای نگهبان، در نهایت حدود ۲۷۰۰ نفر افراد واجد شرایط، تأیید صلاحیت شدند که ۴۳ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان نهایی را تشکیل می‌دهند.

فخاری یادآورشد: حدود۲ هزار و ۱۰۴ نفر هم صلاحیتشان تائید نشد که بیشتر به لحاظ نبود سوابق و مدارک لازم بود و همچنین برخی نیز به دلیل استعلام از مراکز چهارگانه و پنج‌گانه ، فاقد صلاحیت تشخیص داده شدند که این تعداد هم ۳۶ درصد بودند. ۹۰۲ نفر هم عدم احراز شناسایی شدند که حدود ۱۵.۸ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که اکنون و در شرایط سیاسی و اجتماعی کشور با آن مواجه هستیم، این است که جریانات سیاسی، گروه‌ها و احزاب فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند و به دنبال کسب موقعیت‌های بهتری برای حضور نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی هستند.

استاندار تهران اضافه کرد: به طور طبیعی شور و حال و هوای انتخاباتی شکل گرفته و آغاز شده است که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پرشورتر خواهد شد.

فخاری تأکید کرد: شرایط ایده‌آلی برای برگزاری انتخابات وجود دارد. شعب مشخص شده و نفراتی که لازم است امور شعب را اداره کنند، تحت عنوان هیأت‌های اجرایی و ناظران بر صندوق‌ها، تأمین‌کنندگان امنیت و تجهیزات لازم برای شعب به طور کامل پیش‌بینی و فراهم شده است.

وی با اشاره به برگزاری الکترونیک انتخابات در استان تهران، گفت: ساز و کار این کار فراهم و ابزار و تجهیزات لازم مهیا شده و در اختیار مجریان قرار گرفته است اما برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، نیازمند این هستیم که شورای نگهبان آخرین نظر خود را در مورد تعداد، میزان و محل اجرای این شعب اعلام کند تا ما بتوانیم بر اساس آن تصمیم بگیریم.

استاندار قم: همه در استان قم حتی جریان اصلاح‌طلبی برای مشارکت در انتخابات تلاش می‌کنند و پای کار هستند

سید محمد آقامیری استاندار قم دراین باره گفت: در راستای برگزاری انتخابات در پایان سال جاری، نامزدهایی که ثبت نام کردنده بودند، تعیین تکلیف شدند. در استان قم از ۴۰۱ نفر، ۲۲۸ نفر تأیید صلاحیت شدند. در این ۲۲۸ نفر از همه سلایق وجود دارد. عدم احراز دیگر داوطلبان هم دلیل بر عدم صلاحیت آن‌ها نیست و امکان دارد مدارک آنها ناقص بوده که تعداد آنها محدود است.

وی یادآور شد: آنچه که در استان قم وجود دارد این است که مردم برای شرکت در انتخابات آماده می‌شوند و یک برگ زرین دیگری در انقلاب و در استان قم رقم خواهد خورد.

استاندار قم ضمن دعوت از همه مردم با سلایق مختلف برای شرکت در انتخابات افزود: ما باید از حق خود در انتخابات که حق رأی دادن است، استفاده کنیم. مردم حضور پرشور و با شکوهی در انتخابات داشته باشند، می‌توانند مجلس قوی و مقتدری داشته باشند.

آقامیری با بیان اینکه مجلس قوی، مقتدر و کارشناس، می‌تواند خیلی از مشکلات و معضلاتی که مردم امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، رفع کند، تصریح کرد: جریان اصلاح‌طلبی زیادی در استان قم وجود ندارد و رقابت بیشتر بین اصولگرایان است. ضمن اینکه اصلاح‌طلب‌های قم هم همراه دولت هستند. همه در استان قم حتی جریان اصلاح‌طلبی برای مشارکت در انتخابات تلاش می‌کنند و پای کار هستند.

استاندار مازندران: فضا در استان کاملا رقابتی است

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران نیز گفت: در این استان براساس زمان‌بندی انتخاباتی که از سوی وزارت کشور اعلام شد، همه فعالیت‌ها را انجام دادیم. وضعیت بررسی صلاحیت‌ها هم در هیأت‌های اجرایی و هم در هیأت‌های نظارت، به علت افزایش ثبت نام نامزدها در این دوره و استقبال از ثبت نام، همه سلایق در این دوره از انتخابات حضور دارند و با تعدد نامزدها در همه حوزه‌های انتخابیه مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: بعد از تأیید صلاحیت‌ها توسط هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان، اکنون شرایط مطلوبی برای برگزاری انتخابات فراهم است و نامزدها فعالیت‌های خود را در محافل، گروه‌ها و جریانات سیاسی شروع کرده‌اند و در زمان حاضر اقدامات تبیینی در مباحث کلی انتخابات انجام می‌شود تا زمان تبلیغات انتخاباتی فرا برسد.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: استان مازندران از شادابی خوبی برخوردار است و براساس نظرسنجی‌های انجام شده، در استان ما وضعیت بسیار خوبی برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: همه ظرفیت‌های استان برای اجرای انتخابات براساس معیارهای امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت به کار گرفته می‌شود و با آغاز فعالیت گروه‌های مختلف به نظر می‌رسد با همین روندی که پیش می‌رویم انتخابات پرشوری را در استان مازندران شاهد باشیم.

استاندار مازندران تأکید کرد: در استان از همه گروه‌ها، به‌ویژه اصلاح‌طلب‌ها در همه حوزه‌های انتخابیه حضور دارند. بحث‌های سیاسی، حزبی و جریانی بیشتر در کلانشهرها مطرح است؛ در شهرستان‌ها، برای مردم بیشتر جذابیت‌ها و مزیت‌های دیگری مهم است. البته در کل استان گروه‌های مختلفی لیست می‌دهند و اعلام حضور می‌کنند و اعضای مرکزی ورود پیدا می‌کنند. در همه احزاب و گروه‌های استان شور و نشاط خوبی وجود دارد.

استاندار خراسان رضوی: تأیید افراد توسط شورای نگهبان از همه سلایق انجام شد

یعقوب‌علی نظری استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات از ابتدای انقلاب بر اساس وظیفه و تکلیف بوده است، گفت: ضمن اینکه فضای رقابتی به دلیل تائید افراد با همه سلایق توسط شورای نگهبان، وجود دارد ، نظر بر این است که از همه سلایق در میدان هستند تا مردم بتوانند انتخاب خوبی داشته باشند.

وی تأکید کرد: در عین حال، حضور مردم بر اساس وظیفه، تکلیف و نقش اساسی که احساس می‌کنند، خواهد بود. در فضای استان هم آنگونه که از شواهد و قرائن تا این لحظه برمی‌آید، مشارکت خوبی را خواهیم داشت و به نظر می‌رسد که طبق سنوات گذشته، حضور مردم پررنگ خواهد بود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس