به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، فيلم «بازداشتگاه» به كارگرداني كوپال مشكات در سال 62 ساخته شد كه از آن به عنوان اولين فيلم بازداشتگاهي تاريخ سينمايي ايران ياد ميشود.
اين فيلم با بازي محمد مطيع، حسين شهاب، جمشيد آريا، ناهيد ظفر و نعمت حقيقي به وضعيت اسيران ايراني در بازداشتگاههاي رژيم بعث عراق ميپردازد كه تحت فشار و شكنجه مزدوران بعثي همانند فولاد آبديده شده و دلاورانه مقاومت ميكنند. عدهاي از اسرا تصميم به فرار ميگيرند و موفق نيز ميشوند. اسراي فراري وقتي به ايران ميرسند بيدرنگ عازم جبهه ميشوند تا به جنگ عليه دشمن ادامه دهند.
«كيلومتر پنج» به كارگرداني حجتالله سيفي كه آن هم در سال 62 توليد شد نگاهي متفاوت به جنگ دارد و سعي ميكند تعريفي تازه از سينماي دفاع مقدس داشته باشد.
اين فيلم با بازي هدايتالله نويد، محمد حاجحسيني و محمدرضا اصلاني روايتي از مشهدي نصرت و يدالله دو سوزنبان اتاقك نگهباني راهآهن است كه روزانه شاهد عبور ترنهايي هستند كه نيروهاي داوطلب را به جبهه ميرسانند.
نصرت مايل است به جبهه اعزام شود ولي رييس قسمت مربوطه مخالف عزيمت او به جنگ است. در اين حال يدالله نيز با نصرت دايما به خاطر رويهاي كه پيش گرفته است بحث دارد. سرانجام نصرت موفق به جلب نظر روساي خود شده و راهي جبهه ميشود. در حالي كه در اين مدت يدالله را نيز متحول ساخته است.
فيلم «رهايي» به كارگرداني رسول صدرعاملي با فيلمنامهاي از صدرعاملي و فريدون جيراني در سال 62 ساخته شد كه اين فيلم اولين فيلم خانوادگي جنگي سينماي ايران محسوب ميشود.
«رهايي» با بازي داود رشيدي، هيلدا پيرزاد، داود رضايي و زهرا برومند درباره قاسم است كه داوطلبانه به جنگ رفته و در جبهه يك پايش را از دست ميدهد و پس از بازگشت از جبهه به خاطر موقعيت تازهاش در تصميمگيري براي آينده خود و ازدواج با فاطمه دچار ترديد ميشود.
او در عين حال به نويسنده نامه نيمهتمامي ميانديشد كه پيش از مجروح شدن در سنگر عراقيها پيدا كرده و حاكي از همبستگي نويسنده آن كه يك سرباز عراقي است با ايرانيها است. قاسم در دو جبهه جديد ـ ترديد و جستجوهايش ـ سرانجام موفق ميشود.
فيلمهاي «بازداشتگاه»، «كيلومتر پنج» و «رهايي» از ديگر آثار حوزه دفاع مقدس هستند كه در ابتداي شكلگيري اين ژانر سينمايي توليد شدند.