کد خبر 1561265
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
بلوف انگلیس در دریای سرخ

وزیر دفاع انگلیس درحالی مدعی آمادگی این کشور برای انجام حملات مستقیم علیه مواضع ارتش ملی یمن شده که مدت‌ها است کارشناسان نسبت به کمبود نیروی نظامی، مشکلات ارتش و خالی بودن انبار تسلیحات این کشور هشدار داده‌اند.

به گزارش مشرق، گرنت شپس وزیر دفاع انگلیس در یادداشتی برای روزنامه دیلی‌تلگراف ادعا کرد که لندن در اقدام مستقیم علیه حوثی‌ها برای جلوگیری از حمله به کشتی‌ها تردید نخواهد کرد. وی مدعی شد: حوثی‌ها نباید دچار سوء‌تفاهم شوند، زیرا ما آن‌ها را در قبال تصرف و حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ مسئول می‌دانیم.

او درحالی این ادعا را مطرح کرد که ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهد داد.

آمریکا چندی پیش مدعی شد که یک ائتلافی دریایی برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریایی سرخ ایجاد کرده است؛ اما دیری نپایید که فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با تائید خروج خود از این ائتلاف، از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی ایالات متحده خودداری کردند.

انگلیس هم که به گفته کارشناسان نظامی، از پس حفاظت نظامی از خود بر نمی‌آید، در پی حمله آمریکا به سه قایق یمنی، تلاش مذبوحانه‌ای را برای ترمیم وجهه مخدوش خود انجام داده است. چندی پیش یک ژنرال ارشد آمریکایی به وزیر دفاع انگلیس گفته بود ارتش این کشور دیگر به عنوان یک نیروی جنگی سطح بالا در نظر گرفته نمی‌شود.

به گزارش شبکه خبری اسکای، مقامات دفاعی انگلیس معتقدند که اگر توانمندی‌های نظامی این کشور تقویت نشود، نیروهای ارتش «قادر به حفاظت از این کشور و متحدانش نخواهند بود» یافته‌های تکان دهنده اسکای نیوز نشان می‌دهد که اگر جنگ شود مهمات نیروهای مسلح انگلیس "در عرض چند روز" تمام می‌شود؛ این کشور توانایی دفاع از آسمان خود را در برابر حملات موشکی و پهپادی که اوکراین در حال تحمل آن است ندارد و پنج تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا ارتش بتواند یک لشکر جنگی متشکل از ۲۵ تا ۳۰ هزار سرباز را با پشتیبانی تانک، توپخانه و هلیکوپتر به میدان بیاورد.

این درحالیست که انگلیس از امروز (یکم ژانویه ۲۰۲۴)، هدایت یگان ضربت مشترک با آمادگی بسیار بالای ناتو (VJTF) را برعهده گرفته است. یگان ضربت مشترک با آمادگی بسیار بالا، نیرویی نظامی با بالاترین آمادگی در ناتو محسوب می‌شود و فرماندهی این نیرو به صورت سالانه بین کشورهای مختلف عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در چرخش است.

این نیروی نظامی در سال ۲۰۱۴ و در پاسخ به اقدام روسیه در ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک خود و همچنین تحولات در خاورمیانه تشکیل شد. وزیر دفاع انگلیس هفته پیش ادعا کرده بود که این کشور اکثر نیروها در گروه ضربت را تامین خواهد کرد

با این‌حال یافته‌های اسکای نیوز حاکیست که حدود ۳۰ درصد از نیروهای بریتانیایی که در آمادگی بالا هستند، نیروهای ذخیره هستند که قادر به بسیج در چارچوب زمانی ناتو نیستند. اکثر ناوگان خودروهای زرهی ارتش انگلیس هم بین ۳۰ تا ۶۰ سال پیش ساخته شده‌اند و برنامه‌ای برای جایگزینی کامل آن‌ها هنوز تدارک دیده نشده است.

بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که هزینه‌های دفاعی این کشور را ۱۶ میلیارد پوند افزایش می‌دهد که بالاترین رقم پس از پایان جنگ سرد است، اما مقامات دفاعی انگلیس به شبکه خبری اسکای نیوز اعلام کردند که افزایش افسارگسیخته تورم و کاهش ارزش پوند مانع اجرای این طرح شده‌اند.

بر اساس گزارش روزنامه میرور بیش از ۱۶ هزار نفر در سال میلادی گذشته نیروهای مسلح انگلیس را ترک کردند. طی ۶ سال اخیر وزارت دفاع انگلیس بیشترین ترک نیرو را تجربه کرده و این درحالی است که نارضایتی‌های زیادی درمورد دستمزد پایین و استانداردهای ضعیف زندگی این نیروها شکل گرفته است.

ریچارد کمپ که تا سال ۲۰۰۶ در ارتش انگلیس خدمت می‌کرد، بر این باور است که وضعیت نظامی این کشور به قدری تحلیل رفته است که برای مبارزه با یک کشور دشمن مجهز مانند روسیه با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

او که فرماندهی نیروهای انگلیس در افغانستان را برعهده داشت، به نشریه «آی» گفت که شمار سربازان در ارتش، «حتی از دوران جنگ در افغانستان، زمانی که ما برای مبارزه نیروهای کافی نداشتیم، به طرز چشمگیری کاهش یافته است؛ و این در برابر دشمنی بسیار متفاوت بود که اصلا به روس‌ها که ممکن است در آینده با آن‌ها درگیر شویم، شباهت ندارد.»

این مقام نظامی اسبق انگلیس یکی از مشکلات عمده را «مقدار مهمات توپخانه» دانست و گفت: جنگ اوکراین نشان داد که اوضاع توپخانه ما تا چه اندازه افتضاح است درحالی که درصورت بروز جنگ باید بتوانیم روزانه هزاران گلوله توپ شلیک کنیم. وی هشدار داد: «شما نمی‌توانید این چیزها را یک شبه بسازید، باید انبارهای بزرگ مهمات داشته باشید که ما نداریم.»

به گفته کمپ انگلیس «مقادیر زیادی» تسلیحات به اوکراین ارسال کرده و باید انبار مهمات خود را سریع‌تر ترمیم کند. وی افزود که بخشی از مشکلات ارتش به فرآیندهای تدارکاتی وزارت دفاع برمی‌گردد و «پول زیادی هدر می‌رود» که باید اصلاح شود.

این افسر اسبق ارتش انگلیس ادامه داد: من می‌گویم قطعاً از زمان جنگ جهانی دوم، ارتش بریتانیا به اندازه امروز ضعیف نبوده است و به‌نظرم ما حتی توانایی جنگیدن مانند جنگ اول خلیج فارس و یا فالکلند را نداریم. ما فاقد موشک‌های بالستیک هستیم، کمبود سامانه دفاعی در برابر موشک‌های بالستیک داریم و تقریباً در هر قابلیت رزمی که فکرش را بکنید، کمبود داریم.»

با این تفاسیر پر واضح است که اظهارات وزیر دفاع انگلیس نوعی فضاسازی تبلیغاتی در آغاز دوره ریاست این کشور بر یگان ضربت مشترک با آمادگی بسیار بالای ناتو است تا فشارها علیه ناتوانی نظامی لندن کاهش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 1
    انگلیس مثل امریکا زیاد پایگاه و منافع نداره تو منطقه ... اگه بخواد بزنه راحت هر کشوری رو با جنگنده هاش میزنه و نمیشه انتقام درستی هم ازش گرفت
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      1 1
      منافق باید بترسه از جانش نه مومن و موقن ...
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      2 1
      اونوقت جنگنده اش از کجا میرسه به یمن؟از ناو پرواز کنه که ناو رو با کروز میزنن از پایگاه های انگلیس هم بخواد بلند شه 4 دفعه باید سوخت گیری کنه برای رفت و برگشت!
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 1
    از انگلیس باید ده برابر بیشتر از امریکا ترسید ... چون پایگاه زیادی هم نداره تو منطقه
  • US ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 1
    پدافند قدرتمند از اوجب واجبات است
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    اینقدر دیگه سلاح داره اینطور که این مقاله میگه از ارتش کامبوج هم ضعیفتر هست
  • علی IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    انگلیس مادر اتحاد ابر جنایتکاران در حمله به یمن بوده است که یمن حوثی سرافراز از آن متولد شد.اکنون غلط زیادی میکند؛ کشتی جنگی بفرستت، پاسخ آنکه ایران هم ناوگان فرستاده است! جرآت دارید : بفرمایید.
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      1 0
      عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست .ــــ سنت الهی است: مستکبران تاریخ ؛ توسط ضعیفترین مخلوقات نابود شوند. نمرود که ادعای خدایی می نمود و می گفت انا احیی و امیت ؛ بوسیله کوچکترین موجود زنده شناخته شده آنزمان یعنی پشه ـــ و فرعون که عربده می زد انا ربکم الاعلی توسط شل ترین موجود دنیا یعنی آب ـــ آمریکا نیز توسط ضعیفترین کشورها (چه از لحاظ GDP ؛ چه از لحاظ نظامی و چه از لحاظ رسانه و تبلیغات) یعنی به قول روح الله: پابرهنگان زمان: یمن و غزه ـــ عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس