کد خبر 1561223
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
این نشانه‌ها از ابتلا به دیابت نوع 2 خبر می‌دهند

پروتئین به‌تنهایی تاثیر قابل توجهی بر قند خون ندارد اما می‌تواند بر نحوه واکنش قند خون نسبت به کربوهیدرات‌ها تاثیر بگذارد.

به گزارش مشرق، یکی از کارهایی که پروتئین در بدن انجام می‌دهد، کاهش سرعت هضم است درحالی که همین اتفاق می‌تواند به پیشگیری از افزایش یا نوسان قند خون کمک کند.

بسیار ضروری است که بیماران مبتلا به دیابت در انتخاب منابع غذایی حاوی پروتئین احتیاط بیشتری داشته باشند و پروتئین‌های ارزشمند را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. این بیماران می‌توانند با همین کار از شکل‌گیری نوسانات شدید در قند خون شان جلوگیری کنند.

بهترین و بدترین منابع غذایی حاوی پروتئین برای بیماران دیابتی شامل موارد زیر هستند.

بهترین: حبوبات

انواع حبوبات جزو سالم‌ترین، مغذی‌ترین و باکیفیت‌ترین منابع غذایی حاوی پروتئین برای بیماران مبتلا به دیابت هستند. پروتئین گیاهی و فیبر فراوانی که در انواع حبوبات وجود دارد، از نوسانات قند خون جلوگیری می‌کند و به کنترل قند خون در آن دسته از بیماران دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، کمک خواهد کرد. علاوه بر این، مصرف منظم حبوبات به‌دلیل پیشگیری از ایجاد نوسانات قند خون و نقش مثبت در تنظیم کلسترول خون، به محافظت از سلامت قلب در بیماران مبتلا به دیابت هم کمک می‌کند.

بدترین: گوشت قرمز

گوشت قرمز جزو منابع غذایی با پروتئین بسیار زیاد است که افراد دیابتی باید میزان مصرف آن را محدود کنند. گوشت‌های قرمز، علاوه بر پروتئین، میزان زیادی از چربی‌های اشباع را هم در خود جای داده‌اند و به همین دلیل هم می‌توانند احتمال بروز بیماری‌های قلبی در افراد مبتلا به دیابت را افزایش بدهند. بهتر است که مبتلایان به دیابت، مصرف گوشت قرمز را به یک بار در طول هفته محدود کنند و حتما از گوشت‌های کاملا بدون چربی استفاده کنند.

بهترین: پسته خام

پسته خام یکی از منابع غذایی ارزشمند برای دریافت پروتئین گیاهی و فیبر عالی برای مبتلایان به دیابت است. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم و کنترل‌شده پسته خام در طول روز به تنظیم قند، فشار و کلسترول خون کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد .

بدترین: لبنیات پرچرب

انواع لبنیات در گروه باکیفیت‌ترین پروتئین‌ها تقسیم می‌شوند اما لبنیات پرچرب حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند و می‌توانند با افزایش سطح کلسترول بد خون، خطر بروز بیماری‌های قلبی را مخصوصا در افراد مبتلا به دیابت افزایش بدهند. از این‌رو، توصیه می‌شود که مبتلایان به دیابت، انواع لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی را در رژیم روزانه‌شان قرار بدهند.

بهترین: ماهی‌های چرب و گردو

انواع ماهی‌های چرب، گردو و بذر کتان، مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا-۳ را در خود جای داده‌اند. امگا-۳ به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. از آنجایی که معمولا سطح التهاب در بدن افراد مبتلا به دیابت زیاد است، مصرف خوراکی‌های حاوی امگا-۳ می‌تواند با کنترل التهاب، خطر بروز سکته‌های قلبی یا مغزی را در مبتلایان به دیابت کاهش بدهد.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس