کد خبر 155853
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۸

سید‌شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد در حالی برای دومین بار برای پاسخگویی به سوال نادران به مجلس آمد که نمایندگان ملت از توضیحات وزیر قانع نشدند و برای دومین بار به وی کارت زرد دادند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، جلسه علنی صبح امروز(چهارشنبه) وکلای ملت پس از 100 دقیقه جلسه غیرعلنی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

ادامه سوال نادران نماینده مردم تهران از وزیر اقتصاد که در جلسه روز یکشنبه ناتمام به پایان رسید، مجددا در دستور کار بهارستانی‌ها بود، سوالی که امروز کش و قوسی را در مجلس ایجاد کرد، البته تنها موضوع سوال نادران از وزیر اقتصاد مورد بحث مجلسی‌ها نبود بلکه نامه جنجال برانگیز 164 نماینده در حمایت از سعید مرتضوی نیز گرد و خاک‌هایی را در مجلس به پا کرد که در همان ابتدا سیل تذکرات و اخطارها روانه صحن شد بنابراین هئیت رئیسه مجلس  میکروفن 223 را روشن کرد تا پیرموذن نماینده مردم اردبیل به عنوان اولین اخطار دهنده به پشت تریبون بیاید.

*تذکرات و اخطار نمایندگان در مورد نامه 164 نفر از نمایندگان در حمایت از مرتضوی

پیرموذن گفت که متأسفانه علیرغم مخالفت افکار عمومی، خبرگزاری‌ها روز گذشته اعلام کردند که تعداد عظیمی از نمایندگان در له ریاست صندوق تأمین اجتماعی نامه‌هایی را امضا کردند.

وی از هیئت رئیسه مجلس خواست تا به این مسئله رسیدگی کند چرا که به گفته این نماینده این حرکت  سبب تضعیف مجلس شورای اسلامی است.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر این نماینده مجلس گفت: دوستان توجه کنند که جمع کردن این گونه نامه‌ها کار درستی نیست چرا که مجلس باید در مسائل مهم بین‌المللی و داخلی کشور اظهارنظر کند.

وی ادامه داد: ظاهرا آن طور که من شنیده‌ام برخی از نمایندگان می‌گفتند تحت عنوان دیگری از آنهال امضا گرفته‌اند، نه به خاطر این موضوع اما به هر حال این کارها نادرست است.

*زارع: نامه‌ مرتبط با مرتضوی را امضا نکرده‌ام/ لاریجانی: شکایت کنید

رحیم زارع نماینده دیگری که مدعی بود نامه حمایت از مرتضوی را امضا نکرده است، اظهار داشت: اگر هم نامه‌ای برای ارتقای صندوق به سازمان نوشته شده برخی‌ها آن را بی خود به مرتضوی ربط داده‌اند؛ البته باز هم باید بگویم که من نامه‌ای را امضا نکرده‌ام.

لاریجانی در پاسخ به تذکر زارع گفت: اگر این طور بوده شما شکایت‌تان را مکتوب بنویسید تا با دستگاه‌هایی که این کار را کرده‌اند برخورد شود.

وی افزود: شما در شکایت‌تان بنویسید که امضای‌تان را جعل کرده‌اند.

*توکلی:حمایت نمایندگان از یک قاضی معلق باعث بی‌آبرویی مجلس است

توکلی هم در همین خصوص در انتقادی تند و صریح گفت که اگر به حیثیت مجلس لطمه بخورد، قانون بی‌اعتبار می‌شود و خیلی مهم است که نمایندگان معتبر باقی بمانند.

وی به انتشار خبر مربوط به امضای 164 نماینده در حمایت از مرتضوی توسط خبرگزاری‌ها اشاره کرد و گفت : روز گذشته خبرگزاری‌ها اعلام کردند که 164 نفر از نمایندگان نامه‌ای را در دفاع از یک قاضی معلق که در یک پرونده بسیار مهم ملی متهم بزرگ است، امضا کردند.

توکلی ادامه داد: تعدادی از نمایندگان هم اعلام کردند که بحث حمایت از این قاضی نبوده و فقط به خاطر تغییر ساختار تأمین اجتماعی این نامه را امضاء کردند و حتی یکی از نمایندگان گفته که کلا این نامه را امضاء نکرده‌ است.

نماینده تهران خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: برای مجلس خیلی بد است که اعلام شود، عده‌ای از نمایندگان از یک نفر که به این درجه از اتهام بزرگ رسیده، حمایت کنند؛ البته من فکر نمی‌کنم که نمایندگان چنین کاری کرده باشد، بر همین اساس هیئت رئیسه باید از آبروی مجلس دفاع کند.

وی اضافه کرد: ‌3 نفر از طرف تامین اجتماعی به مجلس می‌آیند و با رودربایستی از مجلس امضا می‌گیرند، البته این مسئله مهمی است و حتی پیامبر هم از اینکه به میهمانانش بگوید وقت ندارد رودربایستی داشت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر توکلی گفت: نکته‌ای را که شما گفتید برخی دوستان دیگر هم به من گفتند که اصلا تحت این عنوان امضایی نکرده‌اند.

وی افزود:‌ برخی نمایندگان هم گفتند که عنوان این نامه چیز دیگری بود.

توکلی خطاب به لاریجانی گفت: امضاهایی که در این نامه شده را اعلام کنند.

لاریجانی ادامه داد: نمایندگان توجه داشته باشند که در این گونه امور فقط به اعتماد سخنان گوینده امضا نکنند و درباره آن دستگاهی هم که چنین خبطی کرده و این کار را دنبال کرده است پیگیری می‌کنیم تا برخورد لازم صورت بگیرد، چرا که افرادی را به مجلس می‌فرستند که تحت عنوان دیگر امضا می‌گیرند، ولی تحت عنوان دیگر منعکس می‌کنند.

*تذکرات و اخطار نمایندگان در خصوص سوال نادران از وزیر اقتصاد

همزمان با ورود به دستور کار مجلس که ادامه بررسی سوال نادران از وزیر اقتصاد بود، محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مجلس در اخطاری گفت که مداخله ما در امور اجرایی و اقتصادی باید متناسب با وظایفی که مجلس دارد، باشد؛ این کمک به دولت و ملت است تا از این بحران سرافراز و باصلاوت و کمترین هزینه خارج شویم.

به گفته این نماینده مجلس  وظیفه اصلی مجلس قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرا است و یک هیئت مشترکی با تدبیر رئیس مجلس و رئیس جمهور تشکیل شده و الحمدالله در گزارش امروز مسئولان امر، مسائلی مطرح شد که از منظری خوشحال‌کننده بود و آن هم اندیشیدن تمهیداتی برای عبور از مرحله تحریم‌ها به صورت آبرومندانه و با حفظ صلابت و عزت ملت ایران است.

تابش  همچنین تصریح کرد: اما مسئولان به صراحت عنوان کردند که قوانین در برخی مراحل کارآمدی خود را از دست داده است و یا تفسیر از قوانین مشکل‌ساز است، لذا وظیفه ما کمک به دولت برای رفع این تنگنا قانونی است.

ایرج ندیمی هم برای گفتن اخطار خود به پشت تریبون آمد  و البته با تبریک ولادت حضرت معصومه و روز دختر ، سخنش را آغاز کرد. لاریجانی خطاب به وی گفت که آقای ندیمی اخطار شما به اصل چندم قانون اساسی است که ندیمی پاسخ داد اصل 88، لاریجانی نیز در حالی لبخند بر روی لب داشت اظهار داشت: اصل 88 قانون اساسی که برای دختر و روز دختر نیست.

ندیمی نیز با لبخند به اخطار خود ادامه داد و گفت که در رویکرد سؤال از وزرا که برای تحرک کشور و مدیران و پیگیری مطالبات مردم مؤثر باشد، کار مشخص و وظیفه‌ای روشن داریم.

وی ادامه داد: این سوالها باید در مورد وظایف و اختیارات وزرا و در رابطه با وزارتخانه‌های تحت امرشان باشد اما اگر بخواهیم از یک وزیر درباره سخنان و اظهارنظرهای مسئول دولتی دیگری سؤال کنیم این وزیر چگونه می‌تواند پاسخگوی او باشد، در حالی که هیچ مسئولیتی نسبت به مصاحبه‌ها و سخنان فردی او ندارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: تنها می‌توان وزرا را در مورد وظایف وزارتخانه‌ و دستگاه‌های خودشان مورد سؤال قرار داد، بنابراین این نحوه سؤال پرسیدن درست نیست چرا که نمی‌توان در مورد سخنرانی یک وزیر یا مسئول دولتی از وزیر دیگری سؤال پرسید و این کار روا نیست و ربطی به اصل 88 قانون اساسی ندارد.

*لایجانی: اگر سخنی نادرست مطرح می‌شود خود دولت باید آن را تصحیح کند

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر ندیمی گفت: اینکه وزیر اقتصاد در این زمینه مسئولیتی دارد، تردیدی نیست چرا که وزیر اقتصاد هم عضو مجمع بانک مرکزی و هم عضو شورای پول و اعتبار است بنابراین در موضوع ارز وزارت اقتصاد نیز مسئولیتی دارد.

وی ادامه داد: در بحث ارز و تلاطم‌های آن وزارت اقتصاد به عنوان نماینده دولت در مجلس باید توضیح دهد و مسئولیت نیز دارد.

رئیس مجلس در ادامه گفت: اما اکنون بحث اظهارنظر است و یک اظهارنظری از سوی یک مسئول دولتی مطرح شده که بهتر است آن مسئول دولتی یا مسئول ارزی توضیح داده و بگوید که چنین چیزی نیست اما وقتی نمی‌گوید چنین مسائلی پیش می‌آید.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: البته اگر اینگونه سوالات مطرح نشود، بهتر است، چرا که به خاطر گفته یک نفر بهتر است از شخص دیگری سؤال نپرسیم و وقت مجلس گرفته نشود اما در هر حال اگر گفته‌ای مطرح می‌شود که صحیح نیست خود دولت باید آن را تصحیح کند تا این مسئله آنقدر ادامه نیابد.

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در حالی برای ارائه اخطار خود به پشت تریبون آمد که علی لاریجانی مکررا می‌گفت "آقایان بس است لطفا تذکر و اخطار‌ها را پایان دهید بی‌خودی 25 دقیقه از وقت مجلس هدر رفت".

بهروز نعمتی گفت که  بر پایه این اصل باید در تولیدات کشاورزی،‌ دامی و صنعتی که نیازهای عمومی کشور را تأمین می‌کند و آن را به مرحله خودکفایی می‌رساند،‌ تلاش کنیم.

وی به گزارش امروز وزیر اقتصاد اشاره کرد و گفت: در گزارش امروز وزیر اقتصاد، متأسفانه بخش خدمات را که تقریبا همه ما اعتقاد داریم که باید هزینه‌ها کاهش پیدا کند، اما از 41 درصد سال گذشته امسال به 45 درصد رسیده است، همچنین در بخش صنعت نیز وضعیت همین طور است.

این نماینده مجلس افزود: مسئولان دولتی در جلسه امروز مواردی را مطرح می‌کنند که این مسائل چندان روشن‌کننده نبود.

علی لاریجانی با قطع سخنرانی نعمتی گفت: جلسات دیگری را برگزار خواهیم کرد تا نمایندگان مجلس نیز نظر دهند و این مباحثه بین دولت و مجلس ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: رونق کشاورزی و صنعت به همین تسهیلاتی است که باید داده شود و انشاءالله مجلس آن را پیگیری خواهد کرد.

در ادامه بهروز نعمتی بار دیگر بیان داشت: در سالی که کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو است، ما عملا داریم به صنعت و کشاورزی ظلم می‌کنیم که من از شما می‌خواهم که حداقل چند جلسه این مباحث بررسی شود و تنها مسئولان دولتی گزارشات خود را ارائه ندهند، بلکه نمایندگان نیز دغدغه‌های خود را مطرح کنند.

وی اضافه کرد: اکنون چند جلسه‌ای است که مسئولان اقتصادی دولت به مجلس می‌آیند و تنها موارد خود را مطرح می‌کنند و متأسفانه پس از جلسات نیز این مطالب هیچ گونه اثرگذاری در سطح کشور نداشته است، بنابراین خواهش می‌کنم این جلسات به گونه‌ای ادامه یابد که برای کشور خروجی مناسب داشته باشد.

یونس اسدی هم گفت: بنده روز یکشنبه هفته قبل از آقای ابوترابی خواستم به خاطر اینکه بحث علنی نشود به من 2 دقیقه اجازه صحبت دهد و وی هم لطف کرد و من هم صحبت‌هایم را ارائه دادم.

وی افزود: در آنجا من پیشنهاد دادم که جلسه غیرعلنی مجلس برای این باشد که بدون حضور دولت نمایندگان حرف‌ خود را بزنند، دو بار جلسه غیرعلنی تشکیل شد اما هیچ یک از نمایندگان که می‌خواستند حرف بزنند نتوانستند سخن‌ خود را ارائه دهند.

اسدی ادامه داد: طبق روال معمول رؤسای کمیسیون‌ها همان‌ حرف‌های تکراری را در اینجا مطرح کردند، احتمالا اگر یک نفر مثل بنده دیوانه باشد و بخواهد در اینجا حرفی بزند که به درد مملکت بخورد چرا اجازه نمی‌دهید.

لاریجانی در پاسخ به اسدی گفت: نمایندگان صحبت کنند عیبی ندارد.

اسدی اظهار داشت: دو بار جلسه غیرعلنی تشکیل شده ولی هیچ یک از نمایندگان نتوانستند حرف دلشان ر ا بزنند.

لاریجانی در پاسخ به اسدی اضافه کرد: در جلسه اول که خودم بودم 5 ساعت بحث شد و 15 نماینده صحبت کردند، البته 290 نماینده که با هم نمی‌توانند صحبت کنند.

اسدی در حالی که صدایش شبیه فریاد بود گفت: در حال حاضر وضع مملکت بحرانی است، اشتون را جلوی مسئولان ایران گذاشته‌اند و می‌گویند که هر ماه یک جلسه 1+5 تشکیل دهیم و از آن طرف در حال تلاش برای زدن ریشه ما هستند.

اسدی گفت: درخواست من این است که جلسه بعدی مجلس را غیرعلنی کنید که همه نمایندگان سخنان‌ خود را ارائه دهند.

*تاجگردون: وزیر اقتصاد هر روز به مجلس می‌آید و می‌رود/ لاریجانی: این یعنی دموکراسی

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران نیز با بیان اینکه اخطار من در رابطه با سؤال آقای نادران از وزیر اقتصاد است خطاب به لایجانی گفت که شما گفتید که چون آقای حسینی عضو مجمع عمومی بانک مرکزی است پس باید در رابطه با موضوع مطرح شده پاسخگو باشد؛ البته آقای نادران هم حرف درستی زده و کسی در این موضوع شکی ندارد؛ اما اینکه ما این بحث را مطرح کنیم مثل این است که امروز به جای وزیر اقتصاد، وزیر صنعت و بازرگانی را هم می‌توانستیم دعوت کنیم.

تاجگردون ادامه داد: اینکه یک نفر در دولت حرفی زده و بخواهیم به واسطه این سخن یک نفر دیگر را به مجلس بیاوریم، روال درستی نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در حال حاضر ما 2 راه بیشتر نداریم یا تمامی وظایف حوزه قوه مجریه را در حدود وزرایی بگنجانیم که پاسخگوی قانونگذار باشند یا اینکه افرادی که در قوه مجریه اظهار نظر می‌کنند را به نحوی پاسخگو کنیم.

وی اضافه کرد: البته وزیر اقتصاد که هر روز به مجلس می‌آید و می‌رود ولی به نظر بنده باید اصل موضوع را درست کنیم.

لاریجانی در پاسخ به اخطار تاجگردون گفت: از لحاظ قانون اساسی معلوم نیست که بتوانید اصل موضوع را درست کنید، چرا که تصویر شورای نگهبان چیز دیگری است.

وی افزود: اینکه وزیر اقتصاد مسئول کلیت اقتصاد کشور است و یک بعد آن هم مسائل ارزی است تردیدی وجود ندارد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: وزیر اقتصاد هم در بانک مرکزی و هم در سایر بانک‌ها نقش دارد، هر چند که رئیس بانک مرکزی را وزیر نصب نمی‌کند ولی به عنوان یک فرد تاثیر گذار محسوب می‌شود.

لاریجانی گفت: نفس مسئولیت وزیر اقتصاد مهم است و اینکه به مجلس می‌آیند هم بخشی از پروسه دموکراسی است، البته وزیر لطف می‌کند و به مجلس می‌آید و خانه ملت خانه خودشان هم است.

وی اضافه کرد: حضور وزراء در مجلس بخشی از پروسه دموکراسی است و البته وزیر اقتصاد سخنگوی اقتصادی دولت هم هست.

*شکری: آیا وزیر اقتصاد باید پاسخگو‌ی مصاحبه‌های آقای رحیمی باشد

محمود شکری نماینده مردم طالش هم گفت: سؤال آقای نادران این است که آقای رحیمی فرموده بمب ارزی، آیا اتفاق می‌افتد؛ آیا پاسخ مصاحبه‌های آقای رحیمی را باید آقای وزیر اقتصاد جواب دهد؟

لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت این موضوع را قبلا توضیح دادم.

شکری گفت: بحث ما در مورد نوع سؤال است؛ مسئولیت ارزی با وزیر اقتصاد است و این درست است. اما اینکه آقای رحیمی مطلبی را گفته آیا آقای حسینی باید در موردش جوابگو باشد؟

لاریجانی خطاب به شکری اظهار داشت: اینکه سلیقه سؤال کننده چیست و اینکه یک حرفی زده شود و شرایط اقتصادی را متغییر کند بحث دیگری است. چرا که اگر دولت مخالف این حرف بود باید می‌گفت با این مصاحبه مخالف است.

*وزیر اقتصاد: سؤال ارزی از من وجهی ندارد

حسینی وزیر اقتصاد هم برای پاسخ به سوال نادران به جایگاه مجلس رفت و گفت که اگر بنا است طرح سؤال نمایندگان از وزیر در راستای اجرای ماده 193 آئین نامه داخلی باشد، آیا سؤال از وزیر اقتصاد در زمینه مسائل ارزی منطبق بر قانون است یا خیر؟

وی افزود: تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس نیز این موضوع را تذکر داده‌اند، آیا بر اساس قوانین مصوب مجلس وزیر اقتصاد مسئول امور ارزی کشور است یا خیر؟ آقای باهنر در جلسه گذشته در پاسخ به اخطار نماینده اسفراین این موضوع را مسئله‌ای جدی و قابل تامل دانست.

"مطابق ماده 193 آئین نامه داخلی هر نماینده‌ای می‌تواند راجع به مسائل داخلی و خارجی از وزیر در باب وظایف او سؤال کند اما باید پرسید وظایف یک وزیر را چه کسی تعیین می‌کند؟ مرجع تعیین وظایف یک وزیر، قانون است و بس."

به گفته وی مدیریت ارزی، یک امر اقتصادی است اما آیا تجارت، صنعت، نفت، معدن، صادرات و واردات عناوین اقتصادی نیستند، اما چرا آنها را جزو وظایف وزیر اقتصاد نمی‌دانید؟ چون قانون، آن را بر عهده وزیر دیگری گذاشته است؟ اما این وظایف به گذر زمان از عهده وزیر اقتصاد برداشته شده و باید بگویم که قانون به صراحت متذکر شده که تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی بر عهده بانک مرکزی است.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: آیا می‌شود از وزیر اقتصاد درباره مسائل ارزی که وظیفه آن بر عهده بانک مرکزی است، سؤال کرد؟ این جانب همیشه پاسخگوی مسائل مربوط به وظایف قانونی‌ام هستم اما سؤال در مورد امور ارزی از وزیر اقتصاد وجهی ندارد.

وزیر اقتصاد در خاتمه گفت: آماده توضیحات هستم اما مبانی و چارچوب توضیحات بنده «قانون» است.

*نادران: نباید همه مشکلات را گردن تحریم انداخت/ آقای وزیر صادقانه بگویید مسئول کیست؟

نادران که از اظهارات حسینی عصبانی به نظر می‌رسید گفت: سال گذشته خبری در مراسم تجلیلی منتشر و وعده داده شد که گشایش بزرگی در حوزه ارزی ایجاد خواهد شد؛ فارغ از اینکه گوینده این سخن کیست، قطعاً دولت باید نسبت به این خبر به مردم اطلاع‌رسانی می‌کرد.

وی با انتقاد از برخی سخنان مطرح شده توسط نمایندگان مجلس درباره اینکه سؤال در حوزه ارزی به وزیر اقتصاد مربوط نمی‌شود، گفت: در اصل 88 قانون اساسی، طریقه سؤال مشخص شده و در آنجا نحوه رسیدگی به سؤال مورد بحث قرار گرفته اما اصل اینکه مسئولیت با کیست و اصل وظیفه چیست، بیان نشده است؛ یعنی اگر مصوبه‌ای در هیئت‌دولت به تصویب رسید، حتی اگر در حوزه اقتصادی هم نبود، همه وزرا و رئیس‌جمهور به صورت مشترک درباره آن مصوبه مسئولیت دارند.

نادران ادامه داد: سؤال در این است که آیا این خبر اعلام شده توسط معاون اول رئیس‌جمهور، در هیئت‌وزیران به تصویب رسیده یا در مجمع عمومی بانک مرکزی یا شورای پول و اعتبار؟ در اسفند سال 1390، شورای پول و اعتبار تصمیمی گرفت که بر مبنای آن گواهی سپرده ارزی صادر می‌شد، بنده نمی‌دانم آیا بمب ارزی، این مصوبه بوده یا چیز دیگری است.

به گفته وی، وزیر اقتصاد هرکجا بحث مسائل ارزی می‌شود، حضور دارد، چگونه است در همه این موارد، حسینی مسئول و پاسخگوست اما وقتی ما سؤال می‌کنیم، نباید پاسخ دهد؟

وی افزود: آقای وزیر وعده داده است که قیمت ارز کنترل می‌شود، آیا مطرح کردن سخنان این‌چنینی نشان‌دهنده و مسئولیت وزیر اقتصاد در این حوزه نیست؟ وزیر اقتصاد، معاونی به عنوان معاون بیمه و بانک در وزارت اقتصاد دارد، باید پرسید این معاون چه می‌کند؟ اگر وظیفه ندارد که باید این معاونت تعطیل شود اما اگر وظیفه دارد، باید پاسخگو باشد.

«وزیر اقتصاد سخنگوی اقتصادی دولت است و اگر قرار است ما مسائل اقتصادی کشور را از وزیر اقتصاد سؤال نکنیم، باید پرسید آیا این موضوعات را از وزیر ارشاد بپرسیم؟!»

نماینده تهران در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه فرار از پاسخگویی، مشکلی را حل نمی‌کند، گفت: اگر ما درباره موضوعی از وزیری سؤال کردیم، آیا نباید او پاسخگو باشد؟ خود آقای حسینی در محضر رهبر معظم انقلاب در حوزه ارزی و بانکی گزارش می‌دهد، اصل سؤال در این است که در اسفند سال گذشته خبری داده شد مبنی بر گشایش ارزی بعد از تلاطمی که در کشور رخ داده بود و گفته شد این گشایش ارزی مانند بمب ارزی همه دشمنان را نا امید خواهد کرد، آیا بنده حق ندارم به عنوان نماینده مردم بپرسم این گشایش ارزی کجاست؟ آیا اتفاقات بازار ارز قابل دفاع است؟

برپایه این گزارش، نادران در بخش دوم فرصتی که در اختیار داشت، در سخنانی گفت: آقای حسینی خودشان هم اذعان داشتند که به سؤال پاسخ ندادند.

وی افزود: وزیر اقتصاد باید بداند که اینجا جای آموزش آیین‌نامه نیست، مفسر آیین‌نامه داخلی، مجلس است اما گویا اخیراً‌ باب شده که احمدی‌نژاد شده مفسر قانون اساسی و وزرایش هم می‌شوند مفسر آیین‌نامه، این موضوع به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست.

نادران با تأکید بر اینکه هم‌اکنون ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی به نصف رسیده است، گفت: اگر وزیر اقتصاد در این زمینه مسئولیتی ندارد، پس چه کسی مسئول است؟ هم‌اکنون هیئت‌رئیسه صلاح دانسته و بررسی سؤال بنده از وزیر اقتصاد را در دستور کار مجلس قرار داده، پس چرا آقای وزیر از پاسخگویی فرار می‌کند؟

نادران بر همین اساس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آن زمان که شما دولت را با 26میلیارد دلار درآمد ارزی تحویل گرفتید و امروز درآمد ارزی به بیش از 100میلیارد دلار رسیده باید به این موضوع فکر می‌کردید؟ باید دانست که این بمب ترکیده اما در داخل کشور نه خارج از کشور و عین بمب عباس‌میرزا شده است.

وی افزود:‌ آقای وزیر صادقانه بگویید که چه کسی در این زمینه مسئول است تا ما از او بپرسیم، اگر لازم است رأی به عدم کفایت بدهیم، بدهیم و یا اگر لازم است، استیضاح کنیم.

نماینده تهران با ذکر این نکته که آقای وزیر در جلسه علنی شرح کشافی از آیین‌نامه برای نمایندگان مطرح کرد،‌گفت: رفتارهای خائنانه در بازارهای کشور اتفاق می‌افتد که این رفتار یک مدیر اجرایی صادق نیست؛ همه چیز را گردن تحریم نیاندازید و همه چیز را به دشمن نسبت ندهید؛ ما دهانمان بسته است و خون دل می‌خوریم ولی این مسائل را تحمل نمی‌کنیم که شما اینگونه با افکار عمومی و نمایندگان ملت ایران رفتار کنید.

الیاس نادران در خاتمه گفت: پاسخ‌های آقای حسینی به سؤال بنده به هیچ وجه قانع‌کننده نیست از این رو لازم است از مجلس در این زمینه رأی‌گیری شود.

با قانع نشده نادران کار به رای گیری در باره قانع شدن جمیع نمایندگان از توضیحات وزیر اقتصاد کشید که وکلای ملت نیز با 81رأی موافق 116رأی مخالف و 20 رأی ممتنع پاسخ‌های وزیر اقتصاد به سؤال مطروحه را قانع‌کننده ندانستند.

امروز مجلس  با قانع‌کننده ندانستن پاسخ‌های وزیر اقتصاد دومین کارت زد را به وی نشان داد، کارت‌های زدی که شاید در نهایت به کارت قرمز ختم شود.

وزیر اقتصاد ۲۹ فروردین‌ماه امسال بود که در پاسخ به سوال ابوالفتح نیکنام نماینده تنکابن در مورد مأموریت اداره نظارت بر امور بانک‌های تجاری، اولین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس