کد خبر 15575
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰

مجري طرح بيوايمپلنت هاي چشمي گفت ‌: جمهوري اسلامي ايران در صورت اختصاص بودجه و اعتبارات لازم براي عملياتي کردن افزايش ظرفيت توليد اين محصول مي تواند به بزرگترين توليد کننده بيوايمپلنت هاي چشمي جهان تبديل شود .

به گزارش مشرق به نقل از ايرنا ،'غلامرضا عباسي، مجري طرح بيوايمپلنت هاي چشمي ،اظهار داشت: ايران به باشگاه توليد کننده هاي بيوايمپلنت هاي پوششي جهان قدم گذاشته و هم اکنون سردمدار بيوايمپلنت هاي چشمي در جهان به شمار مي آيد .
عباسي در ادامه ‌ يکي از دلايل حرکت و موفقيت ايران در توليد بيو ايمپلنت هاي چشمي را حمايت هاي شخص رئيس جمهور و جسارت وي در حمايت از توليد اين محصول عنوان کرد .
وي به کيفيت بالاي اين محصولات ساخت جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد و گفت ‌: برخي کشورهاي توسعه يافته همچون ژاپن ، آمريکا و آلمان در حال تحقيق بر روي اين محصول هستند که به عنوان نمونه ميزان موفقيت بيو ايمپلنت هاي در حال آزمايش ژاپن بين 70 تا 80 درصد و آمريکايي ها نيز بين 85 تا 90 درصد است .
مجري طرح بيو ايمپلنت هاي چشمي در ادامه با اشاره به توليد بيوايمپلنت هاي چشمي با همکاري يک تيم 25 نفره از پزشکان و مهندسان افزود ‌: اين در حالي است که ميزان موفقيت بيو ايمپلنت هاي ساخت کشورمان صد درصد بوده است .
عباسي گفت ‌: ‌ اين محصول بر روي بالغ بر 58 بيمار شامل کساني که پيوند قرنيه ، جراحي هاي قرنيه انجام داده و يا دچار سوختگي چشم و خراش چشم شده اند ، به صورت پايلوت استفاده شد که صد در صد اين افراد بهبود يافتند .
وي با بيان اينکه ظرفيت توليد بيوايمپلنت هاي چشمي تا پايان سالجاري به يکصد هزار قطعه ( پروسيجر) مي رسد ظرفيت فعلي توليد اين محصول را بين 20 تا 40 هزار قطعه در سال عنوان کرد.
وي همچنين خاطرنشان کرد که در صورت تامين اعتبارات وامکانات لازم براي توليد هر چه بيشتر اين محصول ، ظرفيت بيوايمپلنت هاي چشمي تا سال آينده به بيش از 200 هزار قطعه خواهد رسيد .
عباسي ضمن تشکر از حمايت هاي ويژه رييس جمهور ، وزير صنايع و وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي، ساخت و توليد بيو ايپملنت هاي چشمي را به جاده اي تشبيه کرد که ايران آن را ساخته و در آن شتاب گرفته است .
وي در عين حال گفت ‌: اما اگر اين جاده را بخواهيم به اتوبان تبديل کنيم اين موضوع کاملا عملياتي و قابل انجام است اما به حمايت هاي بيشتري درزمينه مادي و معنوي نياز داريم .
وي گفت :‌ هر چند رئيس جمهوري حمايت هاي ويژه از توليد اين محصول را داشتند اما با توجه به شرايط فعلي کشور، اين حمايت ها کافي نيست و قوانيني که ضمانت هاي لازم را ايجاد کرده و برد کوتاه با سرعت بالا نيز داشته باشند را نداريم .
عباسي با بيان اينکه ‌به عنوان مثال بعضي شرايط، از جمله تامين تسهيلات که يک اختراع را به مرحله صنعتي شدن برساند کافي نيست، افزود‌: مخترعين ، صاحب فکر هستند اما به طور معمول سرمايه اي براي عملياتي کردن و پس از آن توليد محصول حاصل فکر خود را ندارند .
وي با بيان اينکه آمار اختراعات ايران کمتر از ساير کشورهاي ديگر از جمله کشورهاي صنعتي نيست اما به يک موضوع ديگرنيز اشاره کرد مبني براينکه آمار به مرحله صنعتي و توليدي رساندن اين اختراعات در ايران در مقايسه با ساير کشور ها بسيار ناچيز است .
وي مسير حمايت عملياتي از مخترع در کشور را بسيار دشوار دانست و گفت :‌ به عنوان مثال اگر يک مخترع بخواهد براي عملياتي کردن اختراع خود ، تسهيلات بگيرد ، بانک ها نخستين موضوعي را که براي گرفتن اين تسهيلات ، به وي تاکيد مي کنند ، وثيقه ملکي است . اين در حالي است که اگر يک مخترع ملک قابل توجهي داشته باشد ديگر نياز به وام گرفتن ندارد .
وي به ارزش افزوده صنايع هاي تک (High – Tech) يا فناوري بالا از جمله توليد بيوايمپلنت هاي چشمي و پوششي اشاره کرد و گفت ‌: اين صنايع به رغم ارزش افزود ه بالاي خود در کشور مورد حمايت ويژه قرار نمي گيرند و مشکلات زيادي براي پروژه هايي همچون بيو ايمپلنت هاي چشمي وجود دارد .
عباسي گفت :‌ ارزش افزوده ساخت خود رو در حالي يک به حداکثر 10 است که ارزش صنعت بيوتکنولوژي يک به 800 برآورد شده است.
وي در ادامه گفت:‌ اين در حالي است که به رغم ارزش افزوده بالاي صنعت بيو تکنولوژي ، از صنعت خودروسازي بيشتر حمايت شده اما از سوي ديگر به دليل نبود حمايت هاي ويژه در صنعت بيوتکنولوژي ، هر سال ميلياردها تومان ارز از کشوربراي خريد محصولات بيوتک خارجي درکشور هزينه مي شود .
وي گفت :‌ هر چند صنايع بيوتکنولوژي ازجمله ساخت ايپملنت ها از ريسک بالايي در سرمايه گذاري برخوردار است اما ارزش افزوده بالايي نيز دارد و دولت با حمايت هاي ويژه مي تواند باعث دلگرمي دست اندرکاران اين صنايع باشد .
خط توليد صنعتي بيوايمپلنت هاي پوششي و چشمي مهر ماه گذشته با حضور رئيس جمهور ،‌وزير بهداشت درمان وآموزش پزشکي ، وزير صنايع و معادن و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در شهرک صنعتي شمس آباد تهران گشايش يافت .
بيوايمپلنت هاي چشمي و پوششي از پرده جنيني ( آمنيون ) گرفته شده که پژوهشگران زيست فناوري کشور با اضافه کردن مواد افزودني به آن توانسته اند امکان التهاب و عفونت را کاهش و ميزان چسبندگي به بافت اصلي بدن را افزايش دهند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس