عارف و روحانی

محمدرضا عارف(رئیس مستعفی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) احتمالا به همراه برخی احزاب اصلاح‌طلب، فهرست انتخاباتی ارائه می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: محمدرضا خباز، معاون در معاونت پارلمانی دولت روحانی، درباره احتمال ائتلاف‌ انتخاباتی بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به خبرآنلاین گفت: نمی‌دانیم که به اندازه یک لیست کاندیدا داریم یا خیر. اگر به یک لیست مشترک برسیم که منتهای آرزو است و هر اتفاق مثبتی ممکن است رخ بدهد.

عضو حزب اعتماد ملی درباره این سؤال که تصمیم اصلاح‌طلبان درباره نحوه حضور در انتخابات مجلس دوازدهم به کجا رسید؟ گفت: اصلاح‌طلبان تا زمانی که نتایج نهائی تاییدصلاحیت‌ها مشخص نشود، بعید است که به یک تصمیم برسند. ۵ حزب از احزاب اصلاح‌طلب کاندیدا معرفی کردند که تعدادی از آنان در همان مرحله اولیه توسط هیئت‌های اجرائی ردصلاحیت شدند که برخی آنان به این موضوع اعتراض کردند و برخی هم اعتراض نکردند. در عین حال، هنوز مشخص نیست که شورای نگهبان و هیئت نظارت چه تصمیمی خواهند گرفت.

وی افزود: احتمال ارائه لیست وجود دارد. از بین ۳۰ حزب اصلاح‌طلبان، ۵ حزب به افراد زیرمجموعه خود توصیه کردند تا در انتخابات ثبت‌نام کنند، باقی حزب‌ها اختیار را به خود فرد واگذار کردند. تعدادی از کاندیداهای این ۵ حزب نیز ردصلاحیت شدند. گفته آقای کواکبیان از یک جهت درست است و ما باید ببینیم که می‌توان یک لیست ۳۰ نفره بدهیم یا خیر. اگر نتوانستیم لیستی ارائه دهیم، هر حزبی از کاندیدای موردنظر خود حمایت می‌کند.

خباز در پاسخ این سؤال که گفته می‌شود آقای عارف هم جلسات انتخاباتی خود را برگزار می‌کند، شما از جلسات ایشان خبری دارید؟، اظهار کرد: بله، ما جلساتی داریم که تعدادی از استانداران به عنوان شورای مشورتی ایشان حضور دارند. آقای عارف علاقه‌مند هستند که کشور به سمت انتخابات حداکثری برود. ایشان همچنین مایل است که بتوان یک لیستی که مورد قبول اصلاح‌طلبان و مردم است ارائه کرد. ایشان یک‌سری فعالیت دارند.

وی درباره احتمال ائتلاف بین اصلاح‌طلبان با اعتدالیون با محوریت عارف گفت: تا کاندیداها مشخص نشده و لیست درنیاید، هرگونه حرفی گمانه‌زنی است. ما نمی‌دانیم که به اندازه یک لیست کاندیدا داریم یا خیر. اگر به یک لیست مشترک برسیم که منتهای آرزو است و هر اتفاق مثبتی ممکن است رخ بدهد.

در همین حال، محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: برخی پیشنهاد کرده‌اند آقای روحانی با ارائه لیست وارد این عرصه شوند و موضوع لیست ۱۶ نفره هم یکی از مفروضات چگونگی حضور روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.

محمدباقر نوبخت افزود: البته آقای دکتر روحانی درخصوص هیچ‌یک از این پیشنهادها اعلام نظری نکرده‌اند و تصمیمی نگرفته‌اند. از جمله پیشنهاداتی که مطرح‌شده ارائه لیست نامزدهای استان تهران است و طبیعی است که هر یک از این مفروضات پس از اعلام اسامی نهائی نامزدها قابل بررسی است.

زمزمه محوریت عارف یا روحانی برای ارائه فهرست انتخاباتی طیف مدعیان اعتدال و اصلاحات در حالی است که عارف در سال ۱۳۹۲ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود اما در اثر توافق خاتمی و ‌هاشمی برای حمایت از روحانی، ناچار به کناره‌گیری آمیخته با اعتراض شد.

او همچنین رئیس فراکسیون امید در مجلس قبل و رئیس «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان»(شعسا) بود اما به خاطر متهم شدن به کم‌کاری و محافظه‌کاری، از ثبت‌نام مجدد در انتخابات مجلس منصرف شد و از ریاست «شعسا» هم استعفا داد. پس از استعفای موسوی لاری نائب‌رئیس شورا، شعسا عملا منحل شد و نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان(ناسا) جایگزین آن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شد. اما دودستگی بر سر شرکت یا عدم شرکت در انتخابات (۱۶ حزب در مقابل ۱۵ حزب) این نهاد را هم به بن‌بست کشاند و مجددا موجب برخی تلاش‌ها برای احیای جبهه اصلاحات شد؛ جبهه‌ای که نتوانست درباره انتخابات مجلس به تصمیم قطعی برسد و از احزاب خواست، خود رأساً تصمیم بگیرند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس