علی مطهری: نگفته‌ام که دنبال بمب هسته‌ای بودیم

عضو فراکسیون امید و نایب‌ رئیس‌مجلس دهم تاکید کرد: تأیید صلاحیت همه اصلاح‌طلبان، پنج درصد در مشارکت تاثیر دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: علی مطهری در گفت‌وگو با جهان نیوز درباره علت عدم تایید صلاحیتش برای انتخابات مجلس در هیئت اجرائی گفت: احتمال می‌دهم علت این رد صلاحیت همان دلایلی باشد که در انتخابات دوره یازدهم مجلس هم صلاحیت بنده را تایید نکرده بودند، که برخی اظهار نظرها بود. نزدیک به انتخابات مجلس یازدهم شورای نگهبان بنده را خواست و در آن جلسه دلایلی را برای رد صلاحیت بنده گفتند که سه تا اظهار نظر بود و من در پاسخ به آنها گفتم همچنان به همه آن‌ها معتقد هستم.

مطهری یکی از دلایل رد صلاحیتش را موضعش درباره موضوع حصر خانگی (سران فتنه) عنوان کرد و افزود: در یک جلسه‌ای بود که فکر کنم در زمان مجلس نهم بود و ما به عنوان فراکسیون شاهد مجلس به ملاقات ایشان رفته بودیم. من در این جلسه دو نکته را خدمت ایشان گفتم، یکی درباره یک مسئله فرهنگی و دیگری هم درباره همین موضوع ادامه حصر خانگی، که ایشان هم پاسخ دادند که جرم اینها سنگین است و اگر امام بودند شدیدتر برخورد می‌کردند. ایشان در ادامه صحبت‌های خود گفتند که اگر محاکمه شوند حکمی که صادر می‌شود به گونه‌ای خواهد بود که شما راضی نخواهید بود و ما الان داریم با اینها ملاطفت می‌کنیم. خُب در این‌جا من دیگر ادامه ندادم.

مطهری علت نامزدی‌اش در دوره فعلی انتخابات را «اصرار افراد دیگر و برخی بزرگان عنوان کرد» و گفت: اما خودم آن طور مشتاق نبودم. نماینده‌های قدیم، آنهائی که با ما همدوره بودند، خیلی از آنها تماس گرفتند و افراد دیگری هم گفتند که بیایید ممکن است در مشارکت تاثیر بگذارد و شاید لیست دهیم و می‌خواهیم شما باشید و از این صحبت‌ها. یا می‌گفتند اگر شما بیایید عده‌ای به دنبال شما می‌آیند و یک همچین حرف‌هایی می‌زدند. من واقعاً مردد بودم و بالاخره آمدم. الان هم مهم نیست، اگر هم رد صلاحیت کنند می‌گوییم ما آمدیم به عنوان انجام وظیفه که شاید مقداری در مشارکت مردم تاثیرگذار باشد، حالا هم گله‌ای نداریم.

«به فرض، اگر همه چهره‌های متعلق به جریان اصلاحات و اعتدال را تایید کنند، حتی آن‌هایی که مد نظر این جریان‌ها هستند و اصلاً فکرش را هم نمی‌کنند که تایید کنند، در این حالت میزان مشارکت چقدر بالا خواهد رفت؟». مطهری در پاسخ این پرسش می‌گوید: آن طور نیست که بگوییم خیلی تاثیر می‌گذارد و میزان مشارکت خیلی بالا می‌رود. ممکن است ۵ درصد میزان مشارکت را بالا ببرد چراکه مردم در مجموع ناراضی هستند به خاطر همین گرانی‌ها و اینکه در اداره زندگی‌شان دچار سختی هستند. اگر دولت می‌توانست در همین چند ماه اخیر کاری کند که نشان دهد به نوعی تورم را کنترل کرده و قیمت‌ها از یک حدی بالاتر نمی‌رود، مقداری مردم امیدوار می‌شدند و در مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار بود».

وی درباره سرلیست شدن از سوی طیف اعتدال و اصلاحات گفت: به طور کلی در همه دوره‌های انتخابات برای من خیلی مهم نبوده که در کدام لیست باشم، و معمولاً خود آن‌ها انتخاب می‌کردند. برای من مهم نیست چرا که این دسته‌بندی‌ها را اصیل نمی‌دانم و این طور نیست که بگوییم یک مبانی فکری باعث شده که این دسته‌بندی‌ها ایجاد شود. بیشتر ناشی از رقابت سیاسی و کسب قدرت است و لذا برای من خیلی فرقی نمی‌کند. قبل از انتخابات مجلس هشتم، آقای مصلحی رئیس ستاد بزرگداشت سالگرد شهید مطهری بودند. به ایشان گفتم که من تصمیم دارم کاندیدا شوم و ایشان خودشان رفتند و صحبت کردند و اسم ما را در لیست اصولگرایان گذاشتند.

(جهان نیوز: همان موقع که می‌گفتند شما با حمایت احمدی‌نژاد وارد لیست شدید؟) بله بعضی‌ها می‌گفتند، چرا که آن زمان آقای مصلحی در گروه آقای احمدی‌نژاد بود و حالا نمی‌دانم سمتشان چه بود ولی به هر حال به آقای احمدی‌نژاد نزدیک بودند. می‌خواهم بگویم که به طور تصادفی این اتفاق افتاد. چون آقای مصلحی در ستاد بزرگداشت شهید مطهری بودند به ایشان گفتم. حالا ممکن بود به شخص دیگری می‌گفتم و به شکل دیگری درمی‌آمد. برای مجلس نهم هم که اصولگرایان اسم من را از لیست اصلی خودشان حذف کردند. بعد از آن ما مستقل آمدیم، تحت عنوان صدای ملت، و فکر نمی‌کردند که رای بیاورم. چیز عجیبی هم بود چرا که در تهران کسی مستقل بیاید واقعا نمی‌تواند رای آورد و من آن دوره نفر پنجم در تهران شدم. برای مجلس دهم که لیست امید بود باز آن‌ها خودشان اسم من را در لیست گذاشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس