اعتراض پاکستان به حکم دادگاه هند درباره وضعیت کشمیر

وزیر خارجه پاکستان با رد حکم دیوان عالی هند مدعی شد که تصمیم نهایی درباره کشمیر باید مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل گرفته شود.

به گزارش مشرق، جلیل عباس جیلانی طی کنفرانس مطبوعاتی امروز خود در اسلام‌آباد در واکنش به حکم دیوان عالی هند اظهار داشت: کشمیر یک منطقه تحت مناقشه بین المللی است و حل این مناقشه همچنان در دستورکار شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد.

وی مدعی شد که نه هند حق تصمیم یک‌جانبه درباره کشمیر یا مغایر با آرمان‌های مردم مسلمان این منطقه را دارد و نه لذا اسلام‌آباد برتری قانون اساسی هند درخصوص وضعیت کشمیر را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد که تصمیم نهایی درباره کشمیر و سرنوشت مردم آن باید مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل گرفته شود همچنین اسلام‌آباد متعهد به تداوم حمایت‌های دیپلماتیک، سیاسی و اخلاقی از مردم کشمیر است.

وی مدعی شد، قوانین بین المللی اقدامات یکجانبه و غیرقانونی هند در لغو وضعیت ویژه کشمیر را به رسمیت نمی شناسد و تأیید قضایی دیوان عالی هند نیز ارزش قانونی ندارد.

هند در تابستان ۱۳۹۸ طی قانونی وضعیت ویژه کشمیر تحت کنترل خود را لغو کرد. پس از این تصمیم، پاکستان و هند به عنوان دو قدرت اتمی جنوب آسیا از بیش از ۴ سال گذشته پایین‌تربن سطح روابط در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود را تجربه می‌کنند.

براساس این گزارش، دیوان عالی هند تصمیم دولت مرکزی مبنی بر لغو ماده ۳۷۰ درباره وضعیت ویژه در جامو و کشمیر را تایید کرد. این دادگاه به کمیسیون انتخابات هند دستور داد تا انتخابات مجلس جامو و کشمیر به عنوان یکی از ایالت‌های هند را تا ۳۰ سپتامبر (۸ مهر ۱۴۰۳) ۲۰۲۴ برگزار کند.

حکم دیوان عالی می‌تواند یک موفقیت برای نارندرا مودی نخست وزیر و حزبش بهارتیا جنتا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ مجلس عوام هند (لوک سبها) به شمار آید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس