به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ایران نوانس، با اشاره به جنگ علیه غزه نوشت:

اقدام آمریکا در حمایت قاطع از رژیم اسرائیل و وتوی قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، با واکنش‌های جهانی گسترده مواجه شد.

به‌رغم فاجعه انسانی در غزه و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی در جهان، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده است، هنوز زمان آتش‌بس در غزه فرا نرسیده است.

در حالی که به نظر می‌رسد وقایع در غرب آسیا به سمت تشدید بحران می‌رود، ظاهراً آمریکایی‌ها دیدگاه دیگری دارند و یا درصدد ایجاد سناریوهای متفاوتی هستند. در این رابطه می‌توان چند احتمال متفاوت را مطرح کرد.

آمریکایی‌ها تصور می‌کنند سرعت تحولات در کنترل آنهاست و تسلط کافی بر روندهای منطقه‌ای دارند؛ یا به دلیل افزایش حضور نظامی در منطقه، یا اطمینان از نیت بازیگران منطقه‌ای درباره امتناع از گسترش جنگ و یا هر دو دلیل.

در یک سناریو کاملا متفاوت، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها بدترین سناریو برای غرب آسیا یعنی جنگ را گریزناپذیر می‌دانند و بر این اساس با جنگ جاری در صدد تخلیه اصطکاک موجود در منطقه هستند. جو بایدن هم به نظر می رسد در تلاش است از کارت حمایت از جنگ اسرائیل برای جلب حمایت از لابی یهودی در انتخابات پیش روی آمریکا استفاده کند.

در واقع در اقدامی پیش‌دستانه و نامحسوس در حال رقم زدن جنگ زمانبر اما با شعله کم و کنترل شده هستند تا مانع سناریو نامطلوب تر برای جناح امریکایی-اسرائیلی شوند.

رابرت ای. وود، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت مدعی شده است آتش‌بس فوری در غزه بذر جنگ بعدی را می‌کارد.

دلیل دیگر درباره امتناع آمریکا از موافقت با آتش‌بس در غزه،‌ ناکامی اسرائیل در دست یافتن به اهداف اعلامی در غزه و در واقع احیای بازدارندگی از دست رفته است.

آمریکایی‌ها احتمالا به این تحلیل رسیده‌اند پایان جنگ بدون احیای بازدارندگی اسرائیل، زمینه را برای حملات آینده به اسرائیل فراهم می‌کند.

انفعال کشورهای عربی در برابر واشنگتن را هم باید به فهرست دلایل مقاومت آمریکا در برابر آتش‌بس در غزه افزود.

با تداوم کشتار مردم غزه، نیروهای مقاومت نیز بطور مستمر در جبهه‌های مختلف در لبنان، عراق، سوریه و یمن به نیروهای آمریکایی و منافع اسرائیل حمله می‌کنند.

ضمن اینکه تاکید همه نیروهای مقاومت توقف جنگ در غزه است، در چنین شرایطی، آمریکا هر نوع آتش‌بس در غزه را نه تنها شکست اسرائیل، بلکه شکست خود ارزیابی می‌کند.

روز چهارشنبه ۱۵ آذر (۶ دسامبر)، دبیر کل سازمان ملل متحد، با استفاده از اختیار خود درباره ماده ۹۹ منشور سازمان ملل، خواستار اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای پایان بخشیدن به فاجعه انسانی در غزه شد.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل متحد با وجود ۱۳ رای موافق و یک رای ممتنع (انگلیس) با رای مخالف آمریکا وتو شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    3 1
    وقتی میگن دوباره نوزادربایی وراکت زنی وسپرسازی میکنیم برخلاف دودولتی درصلحه که حتی یمن وایران ربوی وتبعیضی هم بهش اعتقادداره پس برای صلح ومردم تلاش کرد
    • جواد ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
      3 4
      لطفا در استفاده از مترجم آنلاین دقت بیشتری داشته باشید. شما می توانید نظر خود را واقعی و با زبانی که بلد هستید مثلا انگلیسی بگویید.
    • ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
      0 0
      مرگ بر آمریکا و اسراییل و انگلیس و فرانسه و آلمان و .... و کشورهای خائن منطقه و منافقین داخلی و خارجی و کفار و مشرکین و توطئه گران و فتنه گران ...
  • ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 6
    امریکا دیگه بدنبال نابودی اسرائیل است.امریکادیگه ازاسرائیل و خواسته هاش و کمک هاش و نق زدن هاش خسته شده وقصدازبین بردنش را داره!!!منتهی رژیم صهیونیستی بقدری نادان است که داره با طناب پوسیده امریکا میره توی چاه!!!
    • ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
      0 0
      خودت میفهمی چی میگی
  • ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    1 2
    شرم باد بر اعراب منافق و دو رو
  • مرتضی ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    آتش بس خیانت هست به مردم فلسطین الان که صهینونیست ها در باتلاق غزه فرو رفته اند جنگ باید ادامه پیدا کند تا آخرین سربازشون کشته بشه همانا شهادت مردم غزه زمینه نابودی اسراییل را فراهم میکنه مردم غزه باید از خاک شون تا آخرین نفس دفاع کنند
  • قادر ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    0 0
    جهت انگل ترابی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس