کد خبر 1554629
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
اکواس حاکمان نظامی نیجر را به رسمیت شناخت

سازمان جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا(اکواس) که تابستان گذشته شورای نظامی حاکم بر نیجر را تهدید به مداخله نظامی کرده بود، سرانجام این شورا را به رسمیت شناخت.

به گزارش مشرق، سران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا بعد از آنکه تابستان گذشته حاکمیت نظامی نیجر را تهدید به مداخله نظامی در این کشور در صورت خودداری از بازگرداندن رئیس جمهور مخلوع به قدرت کردند، سرانجام این حاکمیت نظامی را به رسمیت شناختند. این سازمان با این وجود کمیته‌ای متشکل از سه تن از رهبرانش را برای مذاکرات با حاکمان نظامی نیجر بر سر گذار به سمت حاکمیت دموکراتیک منصوب و برداشتن تحریم‌ها را مشروط به اجرای این گذار کردند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «عمر عالیو تورای»، رئیس کمیسیون اکواس در جریان نشست این سازمان در شهر ابوجا، پایتخت نیجریه اعلام کرد، تیمی از سران دولت‌های عضو سازمان با نظامیان حاکم بر نیجر «بر سر یک برنامه انتقال قدرت کوتاه مدت» بر خلاف برنامه سه ساله‌ای که این نظامیان قبلا برای این منظور پیشنهاد کرده بودند، مذاکره می‌کنند.

کشور نیجر، چهارم مردادماه گذشته، شاهد کودتای نظامیان بود. «محمد بازوم» رئیس‌جمهور مخلوع نیجر به اتهام فساد به همراه همسر و پسرش در تاریخ ۲۶ ژوئیه توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری از قدرت خلع شد.

پس از سرنگونی بازوم، شورای نظامی نیجر به رهبری «عبدالرحمن تچیانی» در این کشور قدرت گرفت. جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» تحت فشار فرانسه و آمریکا اعلام کردند چنانچه نیروهای نظامی نیجر، محمد بازوم را به قدرت بازنگردانند، کشورهای عضو این گروه در نیجر مداخله نظامی خواهند کرد.

تورای بعد از نشست اکواس به خبرنگاران گفت: «سران دولت‌های عضو تصدیق کردند آنچه که در نیجر اتفاق افتاده، یک کودتا است و شورای ملی حفاظت سرزمینی نیجر دولت نظامی حاکم بر این کشور است.»

این رهبران همچنین خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط بازوم که از زمان کودتای ماه ژوئیه در بازداشت به سر می‌برد شدند اما درخواستی برای بازگشت او به ریاست جمهوری مطرح نکردند.

تورای بیان داشت، تحریم‌های منطقه‌ای علیه نیجر تنها در صورتی کاهش خواهند یافت که شورای نظامی نیجر با درخواست‌های مطرح شده از سوی اکواس موافقت کند. او تهدید کرد، خودداری این شورا از این کار سبب خواهد شد که این بلوک «تمامی تحریم‌ها از جمله استفاده از زور را حفظ کرده و از اتحادیه آفریقا و همه شرکای دیگر بخواهد تحریم‌های اساسی علیه اعضای شورای ملی حفاظت سرزمینی نیجر و شرکای آنها را اجرایی کنند.»

سران اکواس در ابتدای این نشست خود در شهر ابوجا همچنین گفتند، تلاش‌های آنها برای مقابله با جریان کودتاها در چند کشور منطقه تا کنون موفقیتی در پی نداشته است.

رئیس کمیسیون اکواس خاطر نشان کرد، با وجود تحریم‌هایی که اکواس اعمال کرد، شورای نظامی حاکم در نیجر قدرت خود را تحکیم کرد و همچنین دولت های نظامی در دو کشور مالی و بورکینا فاسو نیز همکاری با اکواس بر سر اجرای گذار به سمت حاکمیت غیرنظامی را متوقف کرده‌اند.

اواخر شهریور ماه شوراهای نظامی در سه کشور نیجر، مالی و بورکینافاسو در غرب آفریقا پیمان امنیتی مشترکی تحت عنوان «پیمان امنیتی ساحل صحرا» را امضا کرده و متعهد به کمک به یکدیگر در صورت بروز هر گونه شورش یا تجاوز خارجی علیه هر کدام از این سه کشور شدند.

شورای نظامی نیجر همزمان با برگزاری نشست اکواس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» گفت، موضع خود را تغییر نمی‌دهد.

این شورا در این پیام کوتاه نوشت: «ما عقب نخواهیم نشست. ما سازش نخواهیم کرد. ما خیانت نخواهیم کرد و پیروز خواهیم شد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس