کد خبر 1535167
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
سفیر فرانسه در نیجر بازداشت شد

شورای نظامی حاکم بر نیجر در اعتراض به کارشکنی در شرکت این کشور در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در شهر نیویورک از نماینده این سازمان خواست خاک نیجر را ترک کند.

به گزارش مشرق، شورای نظامی نیجر در واکنش به کنار گذاشته شدن نیجر از نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک، از نماینده ارشد سازمان ملل در این کشور خواست در عرض 72 ساعت خاک آنجا را ترک کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، افسران ارتش نیجر در ماه ژوئیه «محمد بازوم»، رئیس جمهور مخلوع این کشور را سرنگون و متعاقب آن قانون اساسی را معلق و همه نهادهای دولت سابق را منحل اعلام کردند. ارتش نیجر سپس ژنرال «عبدالرحمان تیانی» را به مقام رئیس جمهور جدید تعیین کرد.

وزارت امور خارجه نیجر در بیانیه‌ای، سازمان ملل را به استفاده از «مانورهای مخفیانه» به تحریک فرانسه برای جلوگیری از شرکت این کشور در نشست‌های ماه گذشته میلادی مجموع عمومی سازمان ملل و دیگر نشست‌های نهادهای این سازمان در شهرهای وین و ریاض متهم کرد.

در ادامه این بیانیه تصریح شد،‌ دولت نیجر در نتیجه این رخداد، به «لوئیز اوبین»، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل دستور می‌دهد که خاک نیجر را ترک کند.

«استفان دوجاریک»، سخنگوی «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل گفت: «او شدیدا از بابت این اقدام متاسف شده و بر تعهد تزلزل ناپذیر سازمان ملل به ماندن و خدمت به مردم نیجر تاکید کرده است.»

دوجاریک گفت: «این تصمیم قابلیت این سازمان برای اجرای موثر ماموریت‌هایش و کارهای ضروری که ما برای مردم نیجر انجام می دهیم را مختل می‌کند در حالی که در این کشور بالغ بر 4.3 میلیون نفر شامل عمدتا زن و کودک به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.»

ماه گذشته میلادی، بعد از مطرح شدن ادعاهایی معارض هم از سوی شورای نظامی حاکم و هم مقامات دولت مخلوع بازوم نسبت به کرسی نیجر در سازمان ملل، کسی از سوی این کشور در نشست‌ مجموع عمومی در نیویورک سخنرانی نکرد.

این تصمیم در حالی از سوی شورای نظامی نیجر اعلام شد که مالی و بورکینا فاسو، همسایگانش که پیشتر شاهد برکناری دولت‌هایشان در کودتای ارتش بودند، تصمیمات مشابهی را در زمینه اخراج نمایندگان و نیروهای سازمان ملل و فرانسه اتخاذ کرند. نیجر پیشتر سفیر و سربازان فرانسوی را هم از خاک خود اخراج کرده بود.

بورکینافاسو سال گذشته میلادی هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل را از خاکش اخراج کرد و کشور مالی هم اخیرا به کار هیات صلحبان سازمان ملل که بالغ بر یک دهه در آنجا مستقر بود پایان داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    0 0
    دم نيجر گرم، خیلی حال کردم!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس