کد خبر 1534642
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
خروج نظامیان فرانسه از نیجر آغاز شد

ارتش فرانسه امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرایند خروج نظامیان این کشور اروپایی از نیجر آغاز شده است.

به گزارش مشرق، پیش از این روز پنجشنبه ۱۳ مهر ماه، درست یک هفته پس از آن‌که «سیلوان ایتی» سفیر فرانسه در نیجر مجبور به ترک این کشور آفریقایی شد، ستاد فرماندهی ارتش فرانسه اعلام کرد که ارتش فرانسه خروج از نیجر را به زودی آغاز می‌کند.

روز پنجشنبه هفته گذشته (۶ مهر ماه)، ریاست‌جمهوری فرانسه تأیید کرد که سفیر فرانسه نیجر را ترک کرده است. شورای نظامی نیجر پیش‌تر مصونیت دیپلماتیک «سیلوان ایتی» سفیر فرانسه را لغو کرده و به پلیس دستور داده بود او را از نیجر اخراج کند.

فرانسه حدود ۱۵۰۰ نظامی در نیجر دارد و ماکرون پیش‌تر گفته بود که عقب‌نشینی تدریجی این نیروها از این کشور واقع در غرب آفریقا تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۳) به پایان خواهد رسید.

شورای نظامی حاکم بر نیجر نیز از تصمیم پاریس برای عقب‌نشینی استقبال و از طریق تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد: «این یک گام جدید در مسیر حاکمیت است. نیروهای فرانسوی و نیز سفیر فرانسه تا پایان سال، خاک نیجر را ترک خواهند کرد. این یک لحظه تاریخی است که گواه عزم و اراده مردم نیجر است. هر شخص، نهاد یا رژیمی که وجودش منافع کشور ما را تهدید کند، خواه و ناخواه مجبور به ترک سرزمین اجدادی ما خواهد شد».

تا پیش از کودتای ۲۶ ژوئیه، نیجر یکی از آخرین متحدان پاریس در منطقه ساحل آفریقا بود. عقب‌نشینی ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی مستقر در این کشور در حالی صورت خواهد گرفت که نیروهای فرانسوی، پیش‌تر نیز مجبور به ترک مالی و بورکینافاسو تحت فشار نظامیانی که قدرت را در این دو کشور به دست گرفته‌اند، شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 0
    اخراج فرانسویها ازنیجر خخخخه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس