احمد احمدی صدر

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران گفت: با اجرای فاز نخست ساماندهی، تا پایان امسال شاهد کاهش چشمگیر حضور کودکان کار و معتادان متجاهر در معابر شهری خواهیم بود.

به گزارش مشرق، احمد احمدی صدر روز چهارشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند ساخت فاز ۲ مرکز یاورشهر ۹ اظهار کرد: فرق یاور شهر با کمپ این است که یاری میکند چرا که اینها خانواده ما هستند و زندانی نیستند و نگاه ما به معتادان مثل عضوی از خانواده است.

وی ادامه داد: معتاد متجاهر مجرم است اما جزو خانواده ماست و نباید به آنها عتاب کرد، اینها اینجا در مراکز یاور شهر نگهداری، تربیت و امور درمانی میشوند و حرفه میآموزند.

به گفته احمدی صدر، حتما یک درصد قابل توجهی از این معتادان به جامعه بر میگردند بطوریکه کمتر از یکسال از شروع کار ما در مراکز یاور شهر، آمار بازگشت معتادان به جامعه باالی ۳۰ درصد بوده است.

وی افزود: در میان این افراد، کسانی را داریم که خودشان را پاک نگه داشته و ۲ سال پس از حضور در این مراکز به سراغ مواد مخدر نرفته اند.

برنامه ۹ گانه برای ترک اعتیاد و درمان معتادان

احمدی صدر اضافه کرد: برنامه ۹ گانه، سم زدایی، هویت بخشی، سالمت جسمانی، معنویت درمانی، حرفه آموزی ابتدایی، صیانت خانواده، حرفه آموزی تخصصی و ورود به بازار کار، باز اجتماعی شدن آنها مثل تئاتر، سرود و گام آخر صیانت بعد از خروج که در مراکز جامع پذیری است در این مراکز دنبال میشود.

وی یادآور شد: درب مراکز جامع پذیری بسته نیست و معتادان در کنار هم به صورت کلونی زندگی میکنند تا در خیابان تنها نمانند؛ اگر مسوولان و متولیان امر، کار خود را درست انجام دهند مطمئنا نتایج خوبی خواهیم داشت.

احمدی صدر گفت: در این راستا خانواده معتادان مهم هستند و باید دستگاههای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی و بنیاد نیز به این موضوع ورود جدی داشته باشند و از خانواده آنها حمایت الزم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: فرهنگ سازی و بازگشت به جامعه و خانواده در این شرایط مهم است و باید با کمک همه متولیان این فرهنگ سازی انجام شود.

به گفته وی، گاهی اوقات انگار خجالت میکشیم در رسانه و تلویزیون در مورد معتادان صحبت کنیم و تولیداتی در مورد آنها داشته باشیم که از ادامه کار آنها پیشگیری کند.

اشتغال معتادان بهبود یافته در کارخانجات

وی ادامه داد: ما با صاحبان کارخانهها صحبت کردیم و امروز ۲۰۰ نفر از افراد بازپروری شده در کارخانهای با حقوق وزارت کار حتی تا ۲۰ میلیون ناموت مشغول کار هستند و ضمانت این افراد هم با ما است.

احمدی صدر این را هم گفت که معتادان متجاهر قبال رها بودند و شبهایی در زمستانهای سال داشتیم که ۴۰ نفر آنها در سطح شهر فوت میکردند اما در ۲ سال گذشته با اهتمام شهردار تهران در سطح پایتخت فوتی این افراد را در زمستان نداشتیم.

وی اظهار کرد: حامی شهر در تهران را از ۲ خودرو به ۲۰ خودرو رسانده و آنها را نوسازی کردیم و ۶۰ شیفت کاری در اوج سرما در نظر گرفتیم؛ پنج هزار ظرفیت اقامت ایجاد کردیم و یک ریال هم از جایی کمک نگرفتیم.

به گفته این مقام مسوول، ۵۰ تا ۶۰ هزار ناموت یک سوم هزینه روزانه معتاد بود اما جایی یا نهادی به ما کمک نکرد با این وجود ما یک دقیقه از خدمت رسانی دست برنداشتیم و یک ساعت هم مراکز را تعطیل نکردیم.

وی افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ ظرفیت جدید در فاز ۲ یاور شهر ۹ ایجاد کردیم که از این طریق ظرفیت استان تهران برای نگهداری معتادان متجاهر به هفت هزار و ۵۰۰ نفر رسید که ۶ هزار و ۵۰۰ ظرفیت در شهر تهران است.

به گفته احمدی صدر، با تدبیر شخص رییس جمهور و حمایت ایشان و شهردار تهران امید داریم توجه مسووالن را جلب کنیم.

وی یادآور شد: پس از انتصاب شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور در امور آسیبهای اجتماعی ۲ جلسه با ایشان داشتیم و تمام طرحها و ایده با کمک ۵۰ سمن تهیه و بررسی شد و در نهایت به یک جمع بندی رسیدیم و طرحی آماده شد که آن را ابلاغ کردیم و در این راستا تا پایان سال ساماندهی فاز نخست کودکان کار و معتادان را انجام میدهیم.

شناسایی ۴۵۰ پالک قرمز

وی اضافه کرد: ۴۵۰ پالک قرمز (واحد مسکونی که محلی برای مصرف و تهیه و توزیع مواد مخدر است) در تهران شناسایی کردیم و با کمک فراجا و دستگاه قضایی شروع شد به پلمب این پلاک قرمزها کردیم.

به گفته احمدی صدر، مکانهای پر تردد معتادان متجاهر در این راستا پاکسازی شده اما تداوم این امور پشتیبانی میخواهد و عدم اجرای ماده ۴۲ مشکالتی ایجاد میکند در حالیکه مثال فردی که پنج بار ترک کرده اما باز معتاد شده باید به اردوی کار اجباری برود.

وی خواستار اجرای ماده ۴۲ شد و گفت: ما ۶ ماه تا یکسال امکان نگهداری و پاکسازی معتادان متجاهر را داریم اما عدم اجرای ماده ۴۲ (اردوگاه کار اجباری) حلقه مفقوده این کار است که باید متولیان امور به اجرای آن توجه کنند.

احمدی صدر یادآور شد: تا پایان بهمن امسال فاز ۲ یاور شهر ۹ نیز به بهره برداری میرسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    ما پلاکمون آبیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس