پیرزن ۸۶ساله‌ فلسطینی که دو بار کوچ اجباری را تجربه کرد

پیرزن ۸۶ساله فلسطینی که سال ۱۹۴۸ میلادی مجبور به کوچ اجباری شده، شرایط کنونی غزه را بسیار شبیه به آن سال‌ها توصیف می‌کند.

به گزارش مشرق، بسیاری از سالخوردگان فلسطینی «یوم النکبه» یا همان سالگرد تاسیس رژیم اشغالگر قدس را به دفعات متعدد متعدد تجربه می‌کنند. آنها در سال ۱۹۴۸ تحت فشارهای رژیم صهیونیستی مجبور به کوچ از شمال غزه به جنوب آن شدند. آنها آواره شدند ‌و همانند اتفاقی که در قرن گذشته رخ داد، مجبور به زندگی کردن در چادرها شدند.

«فاطمه محمود الشرافی» پیر زن ۸۶ساله فلسطینی در گفت‌وگویی می‌گوید: در سال ۱۹۴۸ زمانی که ۹سال سن داشتم، از منطقه خود خارج شدیم. اکنون نیز با آغاز جنگ به همراه پسر و نوه‌ام با خودروی امدادی از جبالیا به خان‌یونس منتقل شدیم و از آنجا به اردوگاه الخیام رفتیم.

وی می‌گوید: سال ۱۹۴۸ به همراه پدر، مادر و خواهرانم از محل زندگی‌مان خارج شدیم و از منطقه‌ای به منطقه دیگر می‌رفتیم. ابتدا از روستای نعلیا به روستای هربیا سپس به جبالیا و بعد از آن به منطقه الشجاعیه رفتیم؛ بار دیگر نیز از الشجاعیه به جبالیا بازگشتیم و در آنجا مستقر شدیم تا اینکه «نکبه» جدید رخ داد.

این پیرزن ۸۶ساله با اشاره به عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (پانزدهم مهرماه) توسط مقاومت فلسطین و حملات کور رژیم صهیونیستی به غزه می‌گوید: برای دومین بار است که ما را مجبور به کوچ می‌کنند، آن به شدت ماشین‌ها را بمباران می‌کردند و ما هر لحظه انتظار مرگ داشتیم.

وی تصریح کرد: شرایط کوچ اجباری در گذشته و در حال حاضر شبیه به هم است؛ اردوگاه‌ها شبیه هم است؛ حمام‌های کافی وجود ندارد؛ غذا کم است و بحران آب شرب داریم.

پیرزن ۸۶ساله‌ فلسطینی که دو بار کوچ اجباری را تجربه کرد

این پیرزن فلسطین تاکید کرد: امیدواریم که به خانه خود در جبالیا بازگردیم و آن خانه سالم مانده باشد.

وی همچنین آرزوی بازگشت به روستای قدیمی خود یعنی «نعلیا» را دارد و می‌گوید: ما به زمین پدری، خانه‌ها و محله‌مان پشت نکردیم، پدرم در وادی السدره، المحروقه، ابو ریه، الحاکوره، الکرم و المسنا زمین دارد و در آنجا گندم می‌کاشتیم.

صبح امروز آتش بس موقت در غزه به پایان رسید زیرا که مهلت آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی که با میانجی‌گری قطر همراه با تبادل اسرا آغاز شده بود، تمدید نشد.

ژیم صهیونیستی پس از پایان موعد آتش بس موقت در غزه تجاوزهای خود علیه مردم فلسطین را از سر گرفت و با شهید و مجروح کردند تعدادی از غیرنظامیان فلسطینی خواستار تخلیه شهر خان‌یونس شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    مادر جان کوتاهی محمود عباس غیر قابل بخششه ، مردم فلسطین اگه به تشکیلات خودگردان فلسطین فشار بیارن صهیونیستهای غاصب اینقدر خیالشان از بابت کرانه باختری راحت نمی شه، از ماست که بر ماست
  • منتظر انتقام ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    بريد ازش يه فيلم مستند بسازين به عبرى و انگليسى و عربى پخش كنيد جهانى ،، ايشون بيان بگن وقتى من ١٢ سالمه كه بودم كشورى به نام اسراييل نبود تو كتابهاى اون زمان و ما كشور فلستين بوديم ، اين صهيونيست ها اومدن مارو اواره كردن زمينهامون رو دزديدن و يه كشور جعلى يهودى ساختن ، مستند و فيلم هزاران بار قوى تو و مؤثرتر از متن و مقاله مرد جهان رو تحت تاثير قرار ميده به هاليود نگاه كنيد يهوديا براى تسخير ذهن مردم جهان چه كار ميكنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس