کد خبر 1550087
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
ماسک زدن در اماکن عمومی الزامی شد/ رعایت ۳ توصیه بهداشتی

شیوع رو به افزایش بیماری‌های تنفسی به خصوص آنفلوانزا در ماه پایانی پاییز، وزارت بهداشت را مجاب ساخت تا استفاده از ماسک در اماکن عمومی را الزامی کند.

به گزارش مشرق، روند افزایشی بیماری‌های تنفسی مثل سرماخوردگی، آنفلوانزا و البته، سویه‌های جدید کرونا، باعث شده تا وزارت بهداشت از مردم بخواهد در اماکن عمومی و محیط‌های شلوغ و پر رفت و آمد، هموطنان از ماسک استفاده کنند.

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه ۲۰ درصد سرماخوردگی‌ها، آنفلوانزا تشخیص داده می‌شود، گفت: افراد برای حفظ سلامت خود بهتر است در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند.

وی افزود: در تابستان امسال نیز ۳۰ درصد از موارد سرماخوردگی مربوط به کرونا بود و اکنون این میزان به ۵ درصد رسیده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه موج آنفلوانزا اواخر آذر فروکش می‌کند، گفت: آنفلوانزا از ۶ هفته گذشته شدت بیشتری پیدا کرده و دو سوم بستری‌های ناشی از بیماری‌های تنفسی در مراکز درمانی، مربوط به افرادی است که درگیر آنفلوانزا شده‌اند. البته باید بگویم که بیماران بستری، عمدتاً افراد بالای ۶۵ سال و کسانی هستند که نقص ایمنی دارند.

تغییرات جوی، سرد شدن هوا و شروع بارش‌ها، به یکباره باعث افزایش موارد سرماخوردگی شده که همین موضوع می‌تواند شرایط را برای تشدید موج بیماری‌های تنفسی، فراهم کند.

لذا، توصیه پزشکان به کسانی که علائم سرماخوردگی دارند؛ این است که تا کاهش علائم و گذر از دوره ناقل بودن، در منزل بمانند و استراحت کنند تا سایرین را هم در معرض خطر قرار ندهند. در صورتی که اجبار به خروج از منزل دارند، حتماً از ماسک استفاده کنند تا موجب ابتلای دیگران به بیماری نشوند. همچنین شست‌وشو و ضدعفونی کردن دست‌ها در جلوگیری از بیماری‌های فصلی از جمله آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا نقش مؤثری دارد.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، طی سه هفته اخیر پیک بالایی از موارد بیماری را در کشور داشتیم.

در همین حال، همچنان شاهد بروز سویه‌های جدید کرونا هستیم که البته به شدت آنفلوانزا و سرماخوردگی نیست، به طوری که عرشی گفته است؛ حدود ۱۵ تا ۲۰ مورد زیرسویه مختلف کرونا در کشور در گردش است و به شکل مداوم هم در حال رصد هستیم تا در صورت شیوع سویه جدید ویروس به سرعت آگاه شویم.

وی به این نکته هم اشاره کرد که عموماً مشکلات تنفسی سبب بستری شدن مبتلایان آنفلوانزا در بیمارستان‌ها می‌شود.

در همین حال، مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: در حال حاضر و با توجه به اینکه واکسن‌های کرونا در مقابل سویه‌های جدید خیلی اثربخش نیستند، سازمان بهداشت جهانی؛ سه توصیه دارد که با رعایت آنها، مانع از انتقال ویروس می‌شویم.

وی افزود: استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها و فاصله گذاری فیزیکی، سه توصیه سازمان بهداشت جهانی است.

محرز همچنین به استفاده از تهویه هوا اشاره کرد و گفت: استفاده از تهویه هوا برای جلوگیری از انتقال ویروس‌های تنفسی خیلی اهمیت دارد.

این در حالی است که در ماه آذر شاهد افزایش آلاینده‌های هوا هستیم و همین موضوع نیز می‌تواند به گردش ویروس‌ها و انتقال بیماری‌های تنفسی کمک کند. بنابراین، بهترین راهکار ساده اما مهم؛ زدن ماسک و شستن دست‌ها و همچنین، فاصله گرفتن از افراد بیمار است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    15 11
    ماسک جلوی ریزگردها رو نمیتونه بگیره ولی جلوی ویروس رو میگیره ‌؟؟؟؟!!!
    • ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      21 28
      از ارباب چینی تون بپرسید دوباره چه کثافط کاری به بار اورده
    • ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      36 11
      9:59! شما از اربابتون شیطان بزرگ (ایالات متحده آمریکا) که آزمایشگاه‌های زیستی متعدد و مخفی در نقاط مختلف جهان داره، بپرس دوباره برای ضربه زدن به کشورهای مقابلش و کشتار انسان‌ها چه کثافتکاری جدیدی را به بار آورده؟
    • ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      18 14
      09:59 اینکه تو همیشه نوکربودی و نون نوکری خوردی به ما ربطی نداره!!! کافرهمه را به کیش خودپندارد
    • ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      6 12
      کروناشون هم دروغ از آب دراومد
    • ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 0
      در پاسخ به 9:59 : برخلاف آمار رسمی مبنی بر وجود ۳۳۶ آزمایشگاه‌ بیولوژیک آمریکا در ۳۰ کشور جهان اما واقعیت بسیار فراتر از آن است و شمار آن به ۴۹ کشور می‌رسد که سهم اوکراین ۲۶ آزمایشگاه است.چند وقت پیش «رابرت کندی» داوطلب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا در گفت‌وگو با «تاکر کارلسون» مجری پیشین شبکه خبری «فاکس نیوز» با بیان اینکه واشنگتن برای ساخت سلاح‌های بیولوژیک، در اوکراین آزمایشگاه‌هایی در اختیار دارد، گفت: در این سلاح‌های بیولوژیک از تمام انواع زیست شناسی مصنوعی نوین و فناوری‌های مهندسی ژنتیک که در نسل‌های قبلی (سلاح‌های بیولوژیک) در دسترس نبود، استفاده شده‌است که قادر به ساخت سلاح‌هایی بسیار بسیار دهشتناک هستند. این رو خود نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افشا میکنه اونوقت امثال شما هنوز در توهم این هستید که چین و روسیه کثافت کاری میکنند و به مردم توهین هم میکنید کندی تاکید کرد که «به ما در مورد جنگ اوکراین دروغ می‌گویند. پیش زمینه جنگ اوکراین بسیار پیچیده است. آمریکا و به خصوص نومحافظه کاران از سال ۲۰۰۱ در آن دخیل بوده و در مورد استقرار نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اوکراین بحث می‌کنند.» این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیشتر نیز در گفت و گوی توییتری با «ایلان ماسک» اعلام کرده‌بود که آزمایشگاه‌های آمریکا در سراسر جهان از جمله اوکراین در حال توسعه انواع تسلیحات بیولوژیکی هستند.
  • ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    19 19
    باز شروع شد. کشتن مردم و پولدار شدن مافیای ماسک و الکل و سرم و دکتر و بیمارستان و ازمایشگاه وووووو!!!!؟؟؟؟؟
    • ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      10 13
      دوسال پیش هم همینو گفتید ولی رسوا شدید
    • ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      18 18
      کسی با ماسک زدن سقط نمیشه
  • ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    5 2
    کاچرین معتبرترین انتشارات کنترل بیماریها در تحقیقی که ژانویه ۲۰۲۳ منتشر کرد نشان داد که پوشیدن ماسک در یک جامعه برای جلوگیری از بیماریهای شبه آنفولانزا موثر نیست هر چند اپیدمیلوژیست های مطرح و همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا میگویند تکرار نتایج این مقاله توسط دیگر محققان مثل مقایسه سیب و پرتقال هست یعنی نتایج این تحقیق را نمیشود تکرار کرد و تفسیر آن با احتیاط بایستی انجام گردد و مرکز ملی مقابله و کنترل بیماریهای آمریکا نیز هنوز پوشیدن ماسک را تحت شرایطی موثر میداند. برای همین وزارت بهداشت نیز بهتر هست اگر تحقیقی در این مورد انجام داده نتایج تحقیق اش را منتشر کند تا افراد جامعه از موثر بودن آن مطلع گردند چون اعتماد به روشی ناکار آمد میتواند جایگزین روشهای موثر دیگر گردد و شیوع بیماریهای تنفسی را بیشتر نماید مانند فاصله اجتماعی یا شست و شوی مجاری بینی و شست و شوی مرتب دستها بادشوینده ها. البته بایستی مراقب الکل های غیر استاندارد نیز بایستی بود
    • ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      ویروس آنفلوآنزا ویروسی بیست وجهی است و با هیچ دارویی بیماری ویروسی هم درمان نمی شود یعنی شما هرسال مجبور هستید واکسن بزنید و این مقدور نیست چون ویروس هربار با یک چرخش ، ساختار آن تغییر میکند و یک خاصیت بیماری زایی آن گل میکند
  • ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    9 4
    ممنونیم بابت تمام استرس هایی که به ما وارد می کنید.
  • ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    16 4
    واضح بگوسویه کرونای هندی یا بیماری ریوی چینی اومد ه ایران یانه
  • ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    6 1
    زارت
  • ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    8 3
    ماسک اجباری ، حجاب .....
    • ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      2 1
      بخصوص واکسن سربازی اجباری بابا بسه دیگه
  • ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    8 17
    ارباب ما امام زمان (عج) هستند ، نه مثل تو شرق یا غرب گدا
  • احمد ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    6 5
    چین چقد مریضی داره چرا بس باز این همه جمعیت داره
  • ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    5 0
    این خانم دکتر محرز کی بازنشست میشه
  • ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    10 2
    این قضیه کروناوچرندیات چشم گوش خیلیاروبازکرد .مردم دیگه به این راحتی خام نمیشن .اصلا اکثرواکسنا ضررشون غیرقابل جبرانه جمع کنین .
  • مرصاد ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 4
    فواید استفاده از ماسک : جلوگیری از ابتلا به ؛ کرونا ، آنفلوآنزا ، سرماخوردگی و سایر بیماریهای ویروسی ! جلوگیری از ؛ ورود هوای سرد ، به ریه ها و سینوس ها ، که موجب تشدید برخی بیماری ها ، مثل سینوزیت میشود ! جلوگیری از ؛ ورود هوای آلوده و گرد و غبار ، به ریه ها و دستگاه تنفسی ، که موجب تشدید آسم و حساسیت میشود !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس