کد خبر 1550076
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
چین؛ بازهم ویروس جدید؟

کرونا و آنفلوآنزا این روزها همراه با هم، بیماران را روانه مراکز درمانی می‌کنند؛ البته که زور آنفلوآنزا فعلا بیشتر از کرونا شده و آمار بیشتری را به‌ویژه درباره کودکان به‌خود اختصاص داده است.

به گزارش مشرق، کرونا و آنفلوآنزا این روزها همراه با هم، بیماران را روانه مراکز درمانی می‌کنند؛ البته که زور آنفلوآنزا فعلا بیشتر از کرونا شده و آمار بیشتری را به‌ویژه درباره کودکان به‌خود اختصاص داده است. این در حالی است که در چین هم وضعیت بحرانی ابتلا به بیماری‌های تنفسی رقم خورده و فیلمی هم از صف‌کشیدن کودکان با بیماری‌های تنفسی در پکن برای دریافت خدمات درمانی در فضای مجازی منتشر شده که نگرانی از شیوع یک بیماری جدید را تقویت کرده. متولیان وزارت بهداشت اما بیماری جدید با مبدأ چین را تأیید نمی‌کنند، اما توصیه‌ آنها رعایت پروتکل‌ها و ترزیق واکسن‌های این دو بیماری است. هرچند که میزان استقبال از واکسن‌های کرونا تقریبا صفر شده و شاید یکی از دلایل آن هم این است که مدت‌هاست از تولید جدید واکسن‌های کرونا خبری نیست. درحالی‌که واکسن‌های آنفلوآنزا هر سال از طریق واردات یا از طریق تولیدات جدید در داخل کشور تامین می‌شدند. برخی معتقدند که تاریخ انقضای این واکسن‌ها بعد از تقریبا نزدیک به ۲سال احتمالا رو به پایان است و در نبود واردات و تولید واکسن‌های جدید، میل به تزریق این واکسن‌ها وجود ندارد و نگرانی از ابتلای شدید به کرونا همچنان برقرار است. شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره دلایل افزایش آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی در ایران و سایر کشورها ازجمله چین، همچنین واکسن‌هایی که استقبال چندانی از آنها نمی‌شود، به سؤالات پاسخ داده که در ادامه می‌خوانید.

با افزایش کدام بیماری‌های ویروسی و تنفسی مواجه هستیم؟
در تابستان ما مواردی از افزایش سرماخوردگی‌ها داشتیم که بخش زیادی از آنها کرونا بود، اما اکنون آنفلوآنزا بیماری غالب است و حدود ۲۰درصد موارد مراجعه سرپایی بیماران را تشکیل می‌دهد. دوسوم افرادی هم که به‌دلیل بیماری‌های تنفسی بستری می‌شوند، مبتلا به آنفلوآنزا هستند. البته کشورهای نیم‌کره‌جنوبی پیش‌تر از ما با افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا مواجه بودند و این وضعیت درباره کشورهای نیم‌کره‌شمالی هم پیش‌بینی شده بود. در حال حاضر این روند همچنان افزایشی خواهد بود اما از اواخر آذر به‌تدریج کاهشی می‌شود.
چرا این بیماری‌ها کودکان را بیشتر درگیر کرده‌اند؟
به‌طور کلی بیماری‌های تنفسی بیشتر کودکان را درگیر می‌کند. با توجه به بازگشایی مدارس و اینکه کودکان مسائل بهداشتی را به‌خوبی رعایت نمی‌کنند، بروز این بیماری در کودکان هم بیشتر می‌شود. حتی در کشور چین هم که با شیوع گسترده بیماری‌های تنفسی در کودکان مواجه شده هم یکی از دلایل مهم این است که این کودکان در دوران پاندمی کرونا و قرنطینه‌های شدیدی که این کشور برای مردم درنظر گرفته بود، به بیماری‌های رایج تنفسی برای کودکان مبتلا نشدند و حالا این بیماری‌ها بروز کرده است.
افزایش موارد ابتلا در ایران همزمان با بحرانی‌شدن ابتلا به بیماری‌های تنفسی در چین، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده، وزارت بهداشت در این‌باره چه تدبیری درنظر گرفته است؟
این نگرانی‌ها در فضای مجازی در حال تقویت‌ است، درحالی‌که هنوز اطلاعات زیادی در دسترس نیست و حتی سازمان جهانی بهداشت هم اطلاعات کاملی در این‌باره ندارد. خود دولت چین هم اعلام کرده ویروس جدیدی در حال چرخش نیست. هر زمان که آنها براساس شرایط دستورالعملی برای ما ارسال کنند، ما اطلاع‌رسانی دقیق را در این‌باره انجام خواهیم داد. مردم هم بهتر است این اخبار را از طریق منابع رسمی و وزارت بهداشت پیگیری کنند. توصیه ما این است که همان پروتکل‌های قبلی پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، ازجمله زدن ماسک در اماکن عمومی و موارد بهداشتی رعایت شود که بهترین نحوه پیشگیری است و همچنین تزریق واکسن‌.
با وجود توصیه به تزریق واکسن اما یک نگرانی وجود دارد؛ اینکه برخلاف واکسن‌های آنفلوآنزا که هر سال تامین و خریداری می‌شوند، واکسن‌های کرونا همچنان همان قدیمی‌ها هستند و احتمال تمام‌شدن تاریخ انقضای آنها وجود دارد، آیا برای کرونا باید همان واکسن‌های قدیمی تزریق شوند؟
قطعا واکسن‌هایی که منقضی شوند، معدوم خواهند شد. ماهانه آمار واکسن‌ها به بخش‌های نظارتی اعلام می‌شود. آخرین واکسن برای سویه اومیکرون کرونا بود که بعد از آن تغییر چندان وسیعی در سویه‌های کرونا صورت نگرفت و همان واکسن‌های قدیمی تأثیرگذار هستند. همین حالا واکسن‌های کرونا مانند آنفلوآنزا در برخی داروخانه‌ها توزیع شده‌ و علاوه بر اینکه در مراکز بهداشتی به‌صورت رایگان تزریق می‌شوند، افراد هر واکسن ایرانی که دوست داشته باشند را می‌توانند از داروخانه‌ها خریداری کنند.
قیمت این واکسن‌ها هم مانند واکسن‌های آنفلوآنزاست و آیا برند خارجی آن را وارد نخواهیم کرد؟
ما در قیمت‌ واکسن‌ها مداخله نمی‌کنیم و سازمان غذا و دارو در این حوزه دخیل است. اما قطعا واکسن‌های بخش خصوصی هم قیمت بالایی ندارند و همان زمان هم که ما واکسن‌ها را خریداری می‌کردیم، قیمتی حدود ۲۰۰هزار تومان داشتند. زمانی هم که تولید داخلی داریم، نیازی به واردات ‌نیست. واکسن‌های ایرانی کرونا همان‌هایی بودند که در پاندمی کووید-۱۹ حدود ۸۵درصد گروه هدف از آنها استفاده کردند. مطالعات متعدد هم نشان داده که واکسن‌های ایرانی کارایی بیشتری حتی نسبت به واکسن‌های چینی داشته‌اند.

سویه رایج آنفلوآنزا
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره این که آیا سویه جدیدی از ویروس آنفلوآنزادر کشور وجود دارد، بیان می کند: «شیوع بیشتر ناشی از همان سویه‌N۱H۱ است. البته چندی پیش سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان با سویه‌N۵H۱ هشدار داد و این سویه درصورت انتقال به انسان، می‌تواند منجر به بیماری شدید شود. اما تاکنون موردی از ابتلای انسانی این سویه در ایران گزارش نشده است. درباره کرونا اما موارد ابتلا کمتر از آنفلوآنزاست. حدود ۱۵ تا ۲۰ مورد زیرسویه مختلف کرونا هم در کشور در گردش است و به شکل مداوم درحال رصد هستیم تا درصورت شیوع سویه جدید ویروس به سرعت آگاه شویم.»

چین؛ بازهم ویروس جدید؟

منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 0
    خدا کنه
    • ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      2 0
      متاسفانه آمار مرگ و میرِ ناشی از بیماریهای عفونی در بیمارستانها بسیار بالاست.
  • ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    15 0
    واکسن نزنید ولی ماسک بزنید و بهداشت رو رعایت کنید و کثیف نباشید نمی میرید
  • ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    21 5
    مرگ بر چین استعمارگر استثمارگر.جهان رو زیر سلطه خودش در اورده.امیدوارم شرقگداها همگی این ویروس جدید دامنگیرشون بشه
    • ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 13
      بمیر بابا
    • ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      2 0
      از چین و روسیه مگر تا حالا خیری به مارسیده که الان از ویروسش تعجب کنیم اینها هدفشون لطمه زدن است و تجارت به هر قیمتی
  • ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 7
    همش زیر سر همین شرکتهای داروسازی غربی هست
  • حسن ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 7
    محصول جدید ازمایشگاهای امریکا وغرب
  • ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 2
    این شایعات ضد چینی سر کار گذاشتن مردم در غرب است در شرایطی که اوضاع خبری به نفع غرب نیست....
  • ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    4 0
    کسی از این چین و روس بیشرف، خیری دیده
  • ناشناس ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    7 0
    کلا چینی ها با همه فرق میکنن انگار که آدم نیستن هر موجودی که میجنبه و میخورن از هیچی نمیگذرن حتی از جنین انسان حیوانات و خزندگان و حشرات زنده زنده کوفت میکنن چقدم که ترسناک و کریح منظرند نسلشون منقرض بشه الهی
  • Yu ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 0
    نه به خدا اعتقاد دارند نه چیزی یه مشت حیوون همه چی خوارن. ترسیدن باز ترامپ رئیس‌جمهور شه از الان دارن کثافت کاری جدید راه میندازن با هم دستی دموکرات های هم جنس باز آمریکا. فکر کردند مردم از این بازیا سر در نمیاره. بدون‌ سانسور چاپ کن مشرق.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس