طرح ادعاهای سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس

سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس بیانیه ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی درباره توافق هسته ای ایران ارائه کردند.

به گزارش مشرق، وبگاه وزارت خارجه انگلیس ادعا کرده که سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس بیانیه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رسیدگی به اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام ارائه کرده اند.

در این بیانیه ادعا شده است: یک بار دیگر آژانس را به خاطر اجرای مأموریت اعطا شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد حتی با توجه به عدم پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک، می ستائیم.

این بیانیه ادعا می‌کند: مدیرکل به وضوح گزارش می‌دهد که ایران بیش از پیش از تعهدات خود که در سال ۲۰۱۵ توافق شده بود دور می‌شود. امروز، کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۸ برابر از محدودیت‌های برجام فراتر رفته و شامل مقادیر بسیار نگران کننده اورانیوم غنی شده تا ۵، ۲۰ و ۶۰ درصد است. از زمان آخرین گزارش مدیرکل در سپتامبر سال جاری، ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را تا ۲۰ درصد تا ۱۶ درصد و ذخایر اورانیوم خود را تا ۶۰ درصد تا ۱۲ درصد افزایش داده است.

سه کشور اروپایی در این بیانیه بدون در نظر گرفتن عدم مسئولیت خود در قبال توافق هسته‌ای ادعا کرده اند: هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای این فعالیت‌هایی که با تعهدات برجامی ایران برای سطوح غنی‌سازی و مقادیر مواد غنی‌شده مغایرت دارند، وجود ندارد این وضعیت در آینده‌ای نزدیک هم بدتر خواهد شد که ایران تصمیم نگیرد به پایبندی کامل به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد. ایران همچنین تولید اورانیوم غنی شده تا ۵ درصد را به شدت افزایش داده است و این امکان را به ایران می‌دهد که در آینده حتی HEU بیشتری تولید کند.

مدیرکل در گزارش خود خاطرنشان می‌کند که ایران از طریق آزمایش و نصب سانتریفیوژهای اضافی IR-1 و همچنین سانتریفیوژهای پیشرفته به سرعت توانایی‌های غنی سازی خود را افزایش داده است. مثلاً، در مکان زیرزمینی نطنز، ایران تعداد سانتریفیوژهای تولید اورانیوم غنی شده تا ۵ درصد را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. بیش از نیمی از سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در نطنز از ابتدای امسال نصب شده است. دستاوردهای دانش ایران از بهره برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته برگشت ناپذیر است.

به ادعای سه کشور اروپایی: علاوه بر این، مدیرکل بار دیگر در گزارش خود تاکید کرد که تصمیم ایران برای توقف همکاری با آژانس در خصوص فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی توافق‌شده در برجام، به طور جدی بر آگاهی آژانس از برنامه هسته‌ای ایران تأثیر گذاشته است. تصمیم ایران برای حذف تجهیزات نظارتی و نظارتی آژانس، همانطور که مدیرکل می‌گوید، پیامدهای زیان‌باری برای توانایی آژانس در ارائه تضمین از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران دارد.

کشورهای اروپایی همچمیم مدعی شدند: این مراحل تصویر بسیار واضحی را ارائه می‌دهد که ایران به تشدید بی سابقه فعالیت هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. این موضوع تردیدهای جدی در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند که امنیت منطقه‌ای و بین المللی را تهدید می‌کند. سه کشور اروپایی همراه با شرکای خود، تمام تلاش شأن را برای مذاکره در مورد بازگشت به برنامه هسته‌ای ایران که به طور منطقی محدود شده است، انجام داده اند. پس از ماه‌ها مذاکره، هماهنگ‌کننده برجام در ماه مارس و بار دیگر در آگوست سال جاری توافق‌هایی را ارائه کرد که ایران را به پایبندی کامل به تعهداتش برجام بازمی‌گرداند و ایالات متحده را به توافق بازمی‌گرداند. ایران با وجود تلاش‌های بیشتر در تابستان، این بسته‌ها را با درخواست‌های ادامه‌دار خارج از محدوده برجام رد کرد.

در پایان این بیانیه نیز ادعا شده است: شرایطی که ما در آن قرار داریم بسیار خطرناک است. ما از ایران می‌خواهیم که فوراً تشدید تنش هسته‌ای خود را متوقف کرده کند، با بازگشت به همکاری کامل و اعمال مجدد پروتکل الحاقی به عنوان یک گام مهم اعتمادسازی، شفافیت کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فراهم کند. همچنین یادآور می‌شویم که بر اساس موافقتنامه جامع پادمان‌ها، ایران قانوناً موظف به اجرای کد اصلاح‌شده ۳.۱ است. و طبق قوانین بین المللی، ایران نمی‌تواند درخواست خود را تغییر دهد یا به طور یکجانبه از آن خارج شود. ما به رایزنی‌ها در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین روش برای مقابله با تشدید بی‌وقفه و خطرناک هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد.

از سوی دیگر، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است آژانس آمادگی دارد تا با جمهوری اسلامی بر سر موضوعات باقی مانده پادمانی همکاری کند. «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در پیامی در حساب کاربری توئیتر خود آورد: بار دیگر تکرار می‌کنم آژانس آمادگی دارد تا با ایران بر سر موضوعات باقی مانده پادمانی همکاری کند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه این پیام آورد: امیدوارم نشست فنی برنامه ریزی شده ما با ایران برگزار شود، اما می‌خواهم تاکید کنم که این نشست باید با هدف شفاف سازی و حل مؤثر این مسائل باشد.

طرح ادعاها علیه فعالیت هسته‌ای صلح آمیز هسته‌ای ایران در شرایطی صورت گرفته که به اذعان گزارش‌های آژانس، ایران تا کنون بیشترین همکاری‌ها را داشته است. با این حال عدم پای بندی طرف‌های غربی به تعهدات شأن در توافق هسته‌ای باعث شده تا ایران واکنش متقابل را داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس