به گزارش مشرق، احسان کیانی در مطلبی با عنوان هند و طوفان‌الاقصی که برگرفته از یادداشتی از کبیر تانِجا، مدیر «برنامه مطالعات استراتژیک غرب آسیا» در «بنیاد تحقیقاتی اُبسرور» مستقر در هند است نوشت:

کبیر تانِجا، مدیر «برنامه مطالعات استراتژیک غرب آسیا» در «بنیاد تحقیقاتی اُبسرور» مستقر در هند، طی یادداشتی در «فارن‌پالیس» مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۲، به ارزیابی سیاست هند در قبال خاورمیانه و به طور مشخص، بحران فلسطین پرداخته است.

به نظر او، هند در دوران حکومت حزب ملی‌گرا و راست‌گرای بهاراتیا جاناتا از سیاست بی‌طرفی فعال که طی آن سعی در جلوگیری از تحریک چین داشته دور شده و به «اکوسیستم امنیتی تحت رهبری ایالات متحده» نزدیک شده تا در برابر چین، رویکرد تهاجمی‌تری اتخاذ کند. نمود این امر در عضویت دهلی در ائتلاف I2U2 و پیوستن به کریدور هند به خاورمیانه و اروپا(IMEEC) هویدا شده است.

به همین دلیل هند که «از زمان استقلال، حامی آرمان فلسطین بوده، عملیات حماس را تروریستی نامید و آن را محکوم کرد». دهلی در ۱۹۷۵ به تشکیلات خودگردان به عنوان نماینده مردم فلسطین، موقعیت دیپلماتیک اعطا نمود ولی از ۱۹۹۲ با برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل، روندی دیگر را به تدریج در پیش گرفت.

تعبیر نویسنده این است که هند برای «توازن میان فرصت‌ها و چالش‌ها» مجبور به حفظ تعادل در موضوع فلسطین میان سه قطب مهم است: جهان عرب، ایران و اسرائیل.

زیرا جهان عرب، میزبان بیش از ۷ میلیون کارگر هندی است که ارزآوری برای هند در پی دارد. به ایران برای حفظ منافعش در آسیای مرکزی و به‌ویژه افغانستان نیازمند است و به اسرائیل برای دریافت فناوری‌های نوظهور به‌خصوص در زمینه نظامی.

وی تأکید می‌کند که با توجه به اینکه هند همواره پاکستان را به حمایت از «تروریسم دولتی» متهم می‌کند، محکومیت حماس را حربه‌ای برای تقویت ادبیات خود علیه اسلام‌آباد می‌بیند. علاوه بر اینکه قصد دارد موقعیت پاکستان در کشمیر را نیز تحت تأثیر قرار داده و تضعیف کند.

طبق این یادداشت، نگاه هند به خاورمیانه، فراتر از انرژی و مهاجرت، به موضوع کریدورها دوخته شده و به همین دلیل، به همراه امارات و اسرائیل درصدد گسترش خط تأمین زنجیره ارزش در طول مسیر هند تا مدیترانه برآمده که در هم‌راستایی توافق ابراهیم و ائتلاف چهارگانه «هند، امارات، آمریکا، اسرائیل» نمایان است.

تغییر تدریجی ساختار تسلیحاتی و لجستیک نظامی و امنیتی هند از اتمسفر شوروی سابق به سوی سیستم‌های غرب‌محور، سبب شد تا تل‌آویو را واسطه مناسبی برای دریافت فناوری‌های غربی ببیند. به خصوص که هر دو اسلام‌گرایی را دشمن مشترک خود می‌بینند و از این منظر، احساس نزدیکی بیشتری میان دولت ناراندامودی با نتانیاهو برقرار شد. به همین دلیل برخلاف فضایی که در جنوب جهانی علیه جنایات رژیم صهیونیستی تشکیل شد، هند نه‌تنها چندان به دفاع از فلسطین نپرداخت، بلکه عمدتاً در کنار اسرائیل ایستاد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حمیدرضا ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    14 2
    تحلیل ناقص! نخست وزیر هند یک شاه مهره دولت پنهان جهانی و از اعضای لژفراماسونری هند واز خاندان مشهور مافیای الماس جهان میباشد!
  • ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    1 3
    هند رویکرددرستی دنبال میکند
  • حقگو ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    1 0
    صهیونیست 1- با شناسایی نقاط ضعف و قوت افراد و گروههای تاثیر گذار 2- با فساد کشاندن افراد وگروههای تاثیرگذار 3- با به فساد کشیدن فرزندان و نزدیکان افراد تاثیر گذار 4- با تشویق و ترغیب و حتی تحدید افراد و گروههای تاثیر گذار سعی میکنند به اشغالگری و جنایتکاری خود ادامه دهند و نمی دانند مکر خداوند از مکر انها بالاتر خواهد بود و خون بیگناهان در این دنیا و آن دنیا گریبان انها و حامیانشان را رها نخواهد کرد و دیر یا زود باید از بین بروند
  • ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    2 2
    هند مسلمان کش و حامی کشورهای متخاصم با مسلمانان از جمله ارمنستان و اسرائیل است
  • ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    3 0
    از یک مستعمره انگلستان از این بیشتر توقع نداریم
  • ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    3 0
    هند یا ریاست مودی صد در صد همراه با آمریکا هست و عضویت آن در بریکس مشخصا برای از بین بردن بریکس توسط آمریکا شد اجیر شده. هند هیچگاه در چابهار سرمایه گذاری نخواهد کرد . البته یه این مردم هند که نگاه کنیم بنظرم یک چنین کسی براشون مناسب هست! نبایستی اجازه مهاجرت به خاورمیانه توسط هندی ها را داد. همان بلایی که سر مردم آمریکا و کانادا آمده اینجا هم سر مردم خاورمیانه خواهد آمد
  • سروش ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    خب با این احوال همون بهتر که ایران از روسیه سوخو رو دریافت نکرده و این نکته مورد توجه روسیه و ایران بوده که هند به علت دارا بودن ناوگان سوخو و تولید سوخو تحت لیسانس در داخل هند به احتمال زیاد اطلاعات جنگنده های روسی و سامانه های آن رو به این رژیم اشغالگر لو بده که وقتی با این رژیم در سطح عالی مراوده داره هرگز تأمین کننده منافع ایران نخواهد بود پس بنابر این لازم است که ما به سمت چین و خرید جنگنده ای چینی بریم چون چین در مورد ارسال تسلیحات به خارج از جهان و لو رفتن سیستم های نظامی از مخفی کاری خاصی برخوردار بوده و هست و اینکه هند یک دشمن بالقوه برای چین و ایران محسوب می شه و اینکه هند هنوز از نظر استقلال فکری وابستگی خاصی به استعمارگران خودش دارد و سیاستمداران آن به زخمهای شلاق استعمارگران بوسه می زند و خود را از لژیونرهای آنها دانسته و در پنهان و نهان با آنها شریک هستند.
  • ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    2 1
    دولت فعلی هند صهیونیسته
  • ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    1 0
    نجس تر از هندی ها روی کره زمین وجود نداره !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس