نتانیاهو

شبکه آمریکایی NBC.NEWS می‌گوید کار نتانیاهو با شکست بزرگی که برای اسرائیل پدید آورده، تمام است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وب‌سایت این شبکه خبری در گزارشی خاطرنشان کرد: پس از عملیات موفقیت‌آمیز حماس در ۷ اکتبر، نظرسنجی‌های گوناگون به این نکته اشاره دارند که محبوبیت نخست‌وزیر اسرائیل در میان اتباع این رژیم، به نحو قابل‌توجهی کاهش یافته است. طیف‌های مختلف سیاسی اسرائیل، انتقادات جدی را علیه او مطرح می‌کنند.

مقام‌های سابق امنیتی و فعالان سیاسی مختلف که مخالف با لایحه اصلاحات قضائی نتانیاهو بوده‌اند، قویاً از وی خواسته‌اند تا استعفا کند. در این چارچوب، با توجه به افزایش این احتمال که تشدید فشارها علیه نتانیاهو در نهایت می‌تواند به خروج وی از قدرت ختم شود، بسیاری نسبت به طرح این سؤال اقدام می‌کنند که آیا فرسایشی شدن جنگ اسرائیل علیه غزه می‌تواند زمینه را برای بقای سیاسی وی فراهم سازد یا نه؟

نتانیاهو که سابقه بیشترین حضور در قدرت را دارد، قبل از عملیات حماس، با سیلی از فشارها و حملات علیه خود روبه‌رو بود. او همچنین متهم به دریافت رشوه و کلاهبرداری است.

در کنار این‌ها، تلاش‌های وی در جهت پیشبرد لایحه جنجالی اصلاحات قضائی هم که موجب تضعیف دیوان عالی می‌شود و فرصت‌های قابل‌توجهی را برای فرار وی از پیگردهای قضائی ایجاد می‌کند و حذف او از قدرت را به امری به‌شدت مشکل تبدیل می‌سازد، سیلی از اعتراضات بی‌سابقه را در مناطق مختلف اسرائیل به راه انداخته بود. حتی برخی نیروهای ذخیره ارتش به صراحت اعلام کرده‌اند که دیگر هیچ‌گاه به خدمت بازنخواهند گشت.

در این وضعیت، وقوع عملیات هفتم اکتبر از سوی حماس، تا حد زیادی وضعیت را از حیث سیاسی برای نتانیاهو وخیم‌تر کرده است. بسیاری از اسرائیلی‌ها بر این باورند که این نتانیاهو بوده که با اقدامات جنجالی و غیرقانونی خود موجب ایجاد شکاف‌های بزرگ امنیتی شده و زمینه را برای اجرای موفقیت‌آمیز عملیات حماس فراهم کرده است. عملیاتی که موجب اسیر شدن بیش از ۲۰۰ اسرائیلی و کشته شدن صدها نفر از آن‌ها شده است.

افکار عمومی اسرائیل با دیدگاه‌های مختلف سیاسی بر این باورند که اقدامات و یکدندگی‌های نتانیاهو، ضربه‌ای مهلک را به اسرائیل وارد کرده است.

«تال اشنایدر» در روزنامه اسرائیلی تایمزآف‌اسرائیل می‌نویسد که «حماس قوی‌تر شد و توانست از غفلت نتانیاهو استفاده کند و نیروهای خود را به نحوی گسترده آموزش دهد و عملیاتی را اجرائی کرد که جان صدها اسرائیلی را گرفت».

نتانیاهو از پذیرش هرگونه مسئولیت در رابطه با عملیات هفتم اکتبر خودداری می‌کند. این در حالی است که دیگر مقام‌های اسرائیلی در این رابطه مسئولیت خود را پذیرفته و به ناکامی و شکست خود اعتراف کرده‌اند. اما نتانیاهو نه‌تنها مسئولیت به عهده نمی‌گیرد بلکه حتی دیگران را نیز سرزنش می‌کند.

نتانیاهو حق دارد که نگران و مضطرب باشد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند ۷۰ تا ۸۰ درصد از اسرائیلی‌ها انتظار دارند که وی پس از جنگ غزه، از سِمت خود کناره‌گیری کند. براساس نظرسنجی دانشگاه رایشمن، ۷۶ درصد از اسرائیلی‌ها از عملکرد دولت نتانیاهو در بحبوحه بحران به‌شدت ناراضی بوده‌اند. تلاش‌های نتانیاهو برای اینکه دیگران را مقصر نشان دهد نیز بر حجم نارضایتی‌ها علیه وی می‌افزایند.

با این حال، با توجه به اینکه حتی هم‌حزبی‌های نتانیاهو نیز به انتقاد از وی می‌پردازند، بسیاری نسبت به طرح این گزاره اقدام می‌کنند که امکان دارد وضعیت سیاسی وی بدتر هم شود. برای مثال امکان دارد وزاری دولتش استعفا دهند و یا جریان‌های سیاسی مخالف با نتانیاهو بتوانند دولت وی را در پارلمان اسرائیل ساقط کنند. سال ۲۰۱۶، بنیامین نتانیاهو در موضع‌گیری‌ای گفت که مایل است تا به عنوان حافظ اسرائیل شناخته شود. اما او اکنون به عنوان فردی شناخته می‌شود که نه‌تنها ناکامی و شکست‌های گسترده را در عمل به وظایفش نمی‌پذیرد بلکه حتی به گردن دیگران می‌اندازد!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    قبلا گفتیم رسوا میکنیم وریشه کن میکنیم . غرب وصهیونیست با بکارگیری اون همه رسانه های متنوع برای جلب توجه مردم خود ودنیا جهت رفع اقدامات جنایتکارانه هیچ کارامدی نداشته وبی اعتمادشدند.............
  • ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    ماهیت رژیم پوشالی صهیونیست برای بسیاری از کشورها ومردم دنیا افشا شد که این رژیم برای هیچ کس بغیر از بعضی از یهودیان ارزش قایل نیست .......
  • ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    گور بابای نتانیاهوی جلاد. این حیوون تو این 6 هفته خون 14000 فلسطینی مظلوم رو ریخته. « نتانیاهو حتما حتما" باید قصاص بشه.»
  • ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    اسفناک تر از همه ب رگبار بستن اسرائیلی ها در 7 اکتوبر که ب کشته شدن بیش از 370 اسرائیلی بدستور نتانیاهو صورت گرفته او را در معرض اتهام قرار خواهد داد.
  • ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    13 0
    درود بر رزمندگان اسلام سلام و لبیک بر امام قائم ع و ص  سلام بر شهيدان  مرگ بر آمريكا   مرگ بر انگليس   مرگ بر منافقين و كفار   مرگ بر اسرائيل"
  • ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    نتانیاهو یک مترسک است باید پی گیر جریانی بود که وی را تابلو کارهای خود کرده است . در این رابطه بایدن و دولت وی در صف اول قرار دارند
  • ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    خداروشکر بره به درک اه این همه بچه یقه ی این کثیف جنایتکار رو گرفت انشاالله خدا مرگت رو برسون امین🤲
  • Hamid ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    ما باید تمام تلاشمونو بکنیم این شیطان سر کار بمونه تنهاکسی که میتونه مارو از شر این رژیم خلاص کنه همین ادم با اصلاحات قضایی که شروع کرده میشه با همین فرمون اسراییلو انداخت ته دره
  • ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    حسن روحانی و ظریف و منگنه و جهانگیری ....ودوستانشان , از پذیرش هرگونه مسئولیت در رابطه با ...ببخشید اشتباه نوشتم منظور یتنیابو بود که از پذیرش هرگونه مسئولیت در رابطه با عملیات هفتم اکتبر خودداری می‌کند. این در حالی است که دیگر مقام‌های اسرائیلی در این رابطه مسئولیت خود را پذیرفته و به ناکامی و شکست خود اعتراف کرده‌اند. اما نتانیاهو نه‌تنها مسئولیت به عهده نمی‌گیرد بلکه حتی دیگران را نیز سرزنش می‌کند.او یک اصلاحطلب تندرو به تمام معنی ست
  • ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    7 0
    لعنت ابدی خداوند بر نتانیاهو الهی آمین
  • ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    نتانیابو رفتنی است اما یه سگ دیگه میاد .باید راهبرد مقاومت نابودی رژیم سفاک وخون آشام اسرائیل باشه .آقاجان دیگه که گذشته نیست که رژیم کودک کش هرغلطی خواست بکند ودائما فلسطینیان را ازپیر وخردسال بگیر تا زنان ونوزادان قتل وعام کند .امروزه باندازه کافی و توانی بمراتب از هرزمان دیگری بیشتر در منطقه وجود دارد دست پر دارد .قلمرو درگیر شدن رژیم صهیونیستی دربرابر هراقدامی منحصر به یک نقطه نخواهد بود .تجارت درکل کره زمین را تحت الشعاع قرار خواهد داد .بنظر میرسد منطقه منتظریک آغازی است که پایانش بی منتهاست وعجیبتر اینه ثانیه شماری برای یک برخورد بی پایان با سلطه طلبان وسفاکان تاریخ درعصر ماست .چقدر کره زمین قشنگ میشود وقتی سلطه وسلطه طلبی وجود نداشته باشد تا انسانهای لایق وعاشق اجرای عدالت منابع درسطح جهان بظهور برسه وشاهد فقر درقاره آفریقا وسایر نقاط عالم نباشیم به امید آنروز
  • ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    1 0
    بسلامتی کی میره جاش کی مرد
    • ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      0 0
      چه فرق میکنه یه یابو دیگه
  • ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    3 0
    کار ناتوانیابو تمام است باید به جای او چندین قاطر و اولاغ و خوک و کفتار و سگ و شغال بگذارند تا جنایات او را ادامه بدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس