کد خبر 1547872
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲

به گزارش مشرق، احسان کیانی یادداشتی با عنوان مک‌کارتیسم در سرزمین‌های اشغالی در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که برگرفته از نوشته های ایال‌پادرس، از مشاوران سابق کِنِست و کارشناس «اندیشکده خاورمیانه» است:

ایال‌پادرس، از مشاوران سابق کِنِست و کارشناس «اندیشکده خاورمیانه» طی یادداشتی مورخ ۲۲ آبان ۱۴۰۲ نسبت به خطرات نفرت‌پراکنی علیه فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی، هشدار داده است.

طبق این یادداشت، بسیاری از اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی نسبت به غزه و کرانه باختری حساس هستند ولی جرئت ابراز این نگرانی را ندارند، زیرا «حمایت از غزه یا انتقاد از ارتش اسرائیل می‌تواند به مجازات یا حتی اخراج‌شان بینجامد».

پادرس اذعان می‌کند که انتشار مطالب حمایت‌آمیز از مردم غزه در شبکه‌های اجتماعی، با برخورد جدی از سوی پلیس و نیروهای امنیتی اسرائیل مواجه خواهد شد.

در این یادداشت ذکر شده که از ابتدای طوفان‌الاقصی برخی اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی از کار تعلیق و برخی نیز بدون هیچ‌گونه حمایتی از سوی حکومت، «تحت حمله اوباش یهودی» قرار گرفتند.

پادرس بیان می‌کند که پیش از این نیز، محدودیت‌هایی برای ابراز نظر اعراب درباره هویت فلسطینی‌شان وجود داشت. مثلا یادآوری واژه «یوم‌النکبه» در شبکه‌های اجتماعی برای اشاره به سالروز تشکیل حکومت اسرائیل، با مجازات روبروست.

مطابق این یادداشت، پلیس اسرائیل تاکنون بسیاری از اعراب و حتی یهودیان چپ‌گرا را به دلیل برگزاری تجمع به هدف درخواست آتش‌بس، بازداشت کرده است.

پادرس به یکی از گروه‌های مدنی در سرزمین‌های اشغالی متشکل از جمعی از یهودیان و اعراب، به نام «همه با هم» اشاره می‌کند که به دنبال تشکیل دولتی واحد با حقوق برابر بوده و پس از طوفان‌الاقصی، به دلیل برگزاری تجمعاتی در مخالفت با حملات اسرائیل به غزه، تحت حمله نیروهای امنیتی اسرائیل قرار گرفته و عمده اعضایش بازداشت شده‌اند.

نویسنده بیان داشته که به دستور دیوان عالی اسرائیل، پلیس وظیفه دارد هر تجمعی در مخالفت با جنگ و موافقت با آتش‌بس را مورد برخورد قرار دهد.

پادرس ابراز نگرانی می‌کند که جامعه اطلاعاتی اسرائیل روندی را شبیه مک‌کارتیسم دوران جنگ سرد، در پیش گرفته و به دوقطبی‌های اجتماعی درون سرزمین‌های اشغالی دامن بزند. چنان‌که نه‌تنها اعراب ساکن این مناطق بلکه دامان یهودیان مخالف صهیونیستم را نیز بگیرد.

رویکرد کنونی رژیم اسرائیل به مخالفان جنگ، برآمده از ایده «دولت یهود» است که در مصوبه کِنِست در ۲۰۱۸ که به خواسته نتانیاهو به تصویب رسید، نمایان شد:«حق اِعمال شهروندی در اسرائیل منحصر به مردم یهود است». تشکیل یک حکومت آپارتاید، علاوه بر اشغال‌گری، ظلم مضاعفی بر فلسطینیان روا می‌دارد که مسیر دست‌یابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای حل بحران فلسطین را مخدوش نموده و چاره‌ای جز مقاومت برای وادارسازی تل‌آویو به احقاق حقوق ملت فلسطین، باقی نگذاشته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس