کد خبر 1549876
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴

به گزارش مشرق، احسان کیانی، دکترای مطالعات خاورمیانه مطلبی را با عنوان اسرائیل در دوراهی: صلح یا آپارتاید که برگرفته از یادداشت میشل‌یانگ، مدیر «برنامه خاورمیانه» در «بنیاد کارنگی» است را در کانال خود در تلگرام منتشر کرد و نوشت:

میشل‌یانگ، مدیر «برنامه خاورمیانه» در «بنیاد کارنگی» طی یادداشتی مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۲، به ارزیابی سرنوشت اسرائیل پس از جنگ غزه پرداخته است.

به نظر وی، اسرائیل بین برقراری صلحی پایدار با فلسطینیان و اعطای یک دولت به آنان یا تداوم رژیم آپارتاید و اقدام به پاک‌سازی قومی در کرانه باختری و غزه از طریق اخراج فلسطینیان از این دو محدوده، باید یکی را برگزیند.

او معتقد است که کابینه اسرائیل مسیر دوم را برگزیده ولی این مسیری است که به انزوای بیشتر این حکومت می‌انجامد. به اذعان یانگ «مفهوم انتقال اعراب از فلسطین یکی از محورهای اندیشه صهیونیسم بوده است» که اکنون در گفتار و رفتار راست‌گراهای اسرائیل به خصوص احزاب لیکود و یش‌عتید نمایان است.

یانگ بیان داشته که اولاً امنیتی که اسرائیل در تداوم آپارتاید برای خود متصور است، پایدار نیست. ثانیاً گروه‌های مقاومت نیز در طول زمان راهبردها و امکانات خود را ارتقا خواهند بخشید و ثالثاً «امتناع رهبران اسرائیل از تشکیل یک دولت فلسطینی، دیگر برای نسلی از جوانان در سراسر جهان قابل تحمل نیست».

وی گسترش احتمالی یهودی‎ستیزی در جهان را یکی از پیامدهای رفتار نژادپرستانه اسرائیل قلمداد می‌کند و می‌نویسد:«یهودیان و اعراب در فلسطین چاره‌ای جز همزیستی ندارند، زیرا هیچ‌یک نمی‌توانند از شر دیگری خلاص شوند».

به تعبیر یانگ، تداوم زندگی فلسطینیان به عنوان شهروندانی با حقوق نابرابر نسبت به یهودیان، عملاً به تعمیق بحران خواهد انجامید. به همین دلیل، به نظر می‌رسد اگر راهبرد دوکشوری به بن‌بست رسیده باشد، راهی جز تشکیل یک کشور واحد با حقوق برابر متصور نباشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    1 1
    صلحی نبود ازادی گروگانهاست وگرنه بامین ریزی که داشتند وگشت وایست بازرس درغزه دیگه ازاین اتفاقات نمی افته اپارتایدی هم نیست وگرنه اقلیم وایران وعرب وپاکستان هم دشمن ترباایران میشن
  • ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    1 1
    این چه صلحی همه بیش نیم قرن بدنبال هستن اما هيچ وقت به‌ سرانجام‌ نمیرسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس